annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6645 - 04/03/2009 23:59 Åndelighed
Thomas
Uregistreret

Hvad vil det sige at bede?

Vi kan bede om meget. Rigdom og status. Eller måske bare mad på bordet. Og vi kan bede for andre. For deres sundhed og velvære.

Vi kan også bede en ordløs bøn, hvor vi blot retter viljen mod det at leve et retfærdigt og uselvisk liv. Ja, vi kan helt opgive os selv og vort liv af denne verden til fordel for det sande liv i et Rige, der prædiker kærlighed, og som fortsætter i al evighed.

Når vi beder, skal vi bede om de store ting - da vil vi få de små i tilgift. Lad os bede om at Sandhedens Ånd må tage bolig i vores sjæl, og at vi må tale kærlighedens og visdommens ord til alle mennesker verden over. Og lad os bede om at deres ører må åbnes.

Lad os vække sovende hjerter, elske barmhjertighed og øve godt. Lad os i alt søge retfærdigheden og det gode, og de mindre ting skal gives os i tilgift. Et sundt legeme i hvilket vi nu kan virke til gavn for alle.
Top Svar Citer
#6647 - 05/03/2009 16:03 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jeg vil mene at der er en klar etisk tænkning baseret på næstekærlighed hele vejen tilbage til Torahen

Der er ingen tvivl om, at der før Jesus har været mennesker med visdom, som har forstået, at Guds plan med os er, at vi skal udvikle os i kærlighed og uselviskhed.

Men hvis profeterne er som en lampe, så er Jesus som en sol, fordi han er ét med Gud. Det ses tydeligt af hans tale.

Profeterne kan nok sige, at vi skal holde vores dør åben for de fattige, men Jesus uddyber og skærper. Han siger, at når vi indbyder til frokost, så skal vi ikke invitere vores naboer eller venner, nej end ikke vores egen familie, men derimod de fattige og vanføre. Simpelthen fordi at de ikke har noget at give igen. Ja, vi skal give til dem, af hvem vi ikke forventer at få noget igen. Vi skal elske vores fjender, og gøre godt mod dem der hader os. Ydermere, når vi giver, så skal vi give i det skjulte, så vi ikke viser vores retfærdighed for mennesker.
Og profeterne kan nok sige, at vi ikke må slå ihjel. Men Jesus siger, at vi end ikke må blive vred på vores broder. Ja, vi skal endda velsigne dem der forbander os.

Hele tiden skærper Jesus budene i kærlighedens ånd, således at de ikke kun længere handler om en ydre overholdelse, men om en hjertets og viljens efterlevelse.
Top Svar Citer
#6648 - 05/03/2009 16:06 Åndelighed [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Jeg vil mene at der er en klar etisk tænkning baseret på næstekærlighed hele vejen tilbage til Torahen

Der er ingen tvivl om, at der før Jesus har været mennesker med visdom, som har forstået, at Guds plan med os er, at vi skal udvikle os i kærlighed og uselviskhed.

Men hvis profeterne er som en lampe, så er Jesus som en sol, fordi han er ét med Gud. Det ses tydeligt af hans tale.

Profeterne kan nok sige, at vi skal holde vores dør åben for de fattige, men Jesus uddyber og skærper. Han siger, at når vi indbyder til frokost, så skal vi ikke invitere vores naboer eller venner, nej end ikke vores egen familie, men derimod de fattige og vanføre. Simpelthen fordi at de ikke har noget at give igen. Ja, vi skal give til dem, af hvem vi ikke forventer at få noget igen. Vi skal elske vores fjender, og gøre godt mod dem der hader os. Ydermere, når vi giver, så skal vi give i det skjulte, så vi ikke viser vores retfærdighed for mennesker.
Og profeterne kan nok sige, at vi ikke må slå ihjel. Men Jesus siger, at vi end ikke må blive vred på vores broder. Ja, vi skal endda velsigne dem der forbander os.

Hele tiden skærper Jesus budene i kærlighedens ånd, således at de ikke kun længere handler om en ydre overholdelse, men om en hjertets og viljens efterlevelse.
Top Svar Citer
#6649 - 06/03/2009 10:11 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du har fat i noget centralt i den menneskelige tilværelse, situationen hvor "skæbnens magt" er særlig fremtrædende.
Det er i hvert fald sådan, jeg ser det.
Om man så bruger udtrykket "skæbnens magt" eller i stedet "tilfældighedernes spil" - eller det traditionelle: "Guds vilje" - så er det vel egentlig det samme - blot farvet af ens egen livsindstilling.

Og koncentrerer man sig om det, der er ved at ske - og om de håb, længsler, rædsler - eller hvad der nu dominerer ens sind - og man tillige evner at give alt dette en retning, så er det vel netop det basale indhold i, hvad vi kalder bøn.

Hvis man er ateist, så er der jo ingen steder udover naturlovene og tilfældighederne, som man kan rette sine følelser imod, og det er en flot præstation, synes jeg, at kunne underkaste sig disse barske vilkår fuldstændigt, og uden at klynke.

Og hvis man er overbevist om, at der eksisterer en guddommelig faderskikkelse, er der jo ingen tvivl om, hvor man vil rette sine ængstelser, længsler, håb osv. hen.

Men hvis man "ikke tror på Gud" i den sædvanlige traditíonelle og primitive (set med mine øjne) forstand, så bliver det jo straks sværere, hvis man er "en tøsedreng" (m/k) som mig.

Jeg har netop været igennem en større operation (nyt hofteled), og det er jo klart, at udfaldet bliver afgørende for, om jeg får en fremtidig +75-årig tilværelse med god førlighed - eller et liv som krøbling.

Min fornuft giver mig ingen Gud, jeg kan vende mig imod, kun nogle sandsynligheder, men min intuition (er det vel især) siger mig, at der findes noget, som elsker også mig.
Jeg kan ikke komme det nærmere end "Sandheden bag verdens sande væren", og som tillige er totalt hinsides enhver menneskelig fatteevne.

At min intuition (men selvfølgelig ikke min fornuft) så accepterer en Kristus Ikón - med alle dens symboler - som det rette sted at vende mig imod, det fatter jeg selvfølgelig heller ikke.

Men det mærkelige er, at jeg har en helt klar fornemmelse af, at det hjælper.

Når jeg står ansigt til ansigt med Kristus på denne måde (uanset at jeg ikke kan kaldes kristen), så oplever jeg, at ord er overflødige - og at mødet er det mest vedkommende af alt lige nu.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/03/2009 10:13)
Top Svar Citer
#6652 - 07/03/2009 15:01 Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hvis man er ateist, så er der jo ingen steder udover naturlovene og tilfældighederne, som man kan rette sine følelser imod, og det er en flot præstation, synes jeg, at kunne underkaste sig disse barske vilkår fuldstændigt, og uden at klynke.

Er det ikke snarere mangel på 'præstation'? Der er intet galt med naturlovene, ligesom der heller ikke er noget galt med den enkelte celle, der måtte komme fra et menneske. Dog fortæller den enkelte celle i mikroskopet ikke (f.eks. når dens funktion for det enkelte organ kortlægges), om mennesket er på vej ned for at handle ind til fattige og sultne børn, eller om mennesket står og stryger sine skjorter, fordi det skal til premiere på landets mest stjernespækkede film.

Mennesker hugger op, splitter op, finder dele, isolerer funktioner... de glemmer det hele billede. De undersøger 'mekanikken', men ignorerer ånden.

Nej, det er ingen præstation at lukke øjnene over for livets dimensioner og dybere sandhed.

Desværre indgår ateister og religiøse i et tæt samspil om at skabe nogle diskurser, der spænder ben for sandheden og erkendelsen af den. Diskursen, der brygges, er, at troen på Gud bare handler om tryghed, når livet bliver hårdt.
Men Gud er kærlighed, og lidelse er en vigtig del af livet, som kan lede os hen mod større uselviskhed. Lidelse er en del af de processer, der kan føre os hen mod Gud ved at nedbryde skallen omkring vores hjerte.

Min fornuft giver mig ingen Gud, jeg kan vende mig imod, kun nogle sandsynligheder, men min intuition (er det vel især) siger mig, at der findes noget, som elsker også mig.
Jeg kan ikke komme det nærmere end "Sandheden bag verdens sande væren", og som tillige er totalt hinsides enhver menneskelig fatteevne.


"Sandheden bag verdens sande væren" er både sandhed og liv og kærlighed. Og disse tre er ét. Denne enhed kan dog godt erkendes af menneskets fatteevne; dog ikke hvis man med fatteevne mener noget af det, som de fleste kender til så som sansning, følelser, forestillinger, logik, rationalitet, sprog. Gud - og Guds veje - kan fattes med en erkendeevne, der venter på at blive udviklet.
...visdommen udvikles i uselviskheden. Den uselviskhed vidner Jesus om, og jeg kalder enhver til at drikke af hans ord!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk