annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 330 gæster og 29 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6684 - 14/03/2009 07:40 Re: Åndelighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du og jeg er jo langt fra enige, hvad livsanskuelser angår.

Alligevel synes jeg ærligt talt, at vi mestrer kunsten at debattere "med et glimt i øjet".

Havde jeg ikke mødt dig, var det aldrig gået op for mig, at Jesus faktisk priser ateisterne - i hvert fald som jeg tyder teksten smiler

Heller ikke var jeg nået frem til udtrykket om Bibelen (og de andre religioners skrifter) at de for mig er "poetiske eventyr om sandheden".

Og jeg er "stærk i troen" på, at din russisk jødiske Boef Stroganoff er en succes smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (14/03/2009 07:42)
Top Svar Citer
#6685 - 15/03/2009 10:08 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja min Boef Stroganoff blev en succes, jeg modificerede den godt nok lidt med lidt chilipulver, så den kunne føles på tungen.

Jeg mener nu ikke vi står så langt fra hinanden som du skriver, vi opskatter begge livet og bekymrer os for vor lille klodes fremtid og med den lige afsluttede klimakonference i København sidste uge ser det ikke videre godt ud, alle er ved at være enige om at der virkeligt er store problemer forude, muligvis ikke for os men for vore børn og børnebørn.

Når havet stiger 1 meter, kan jeg se store problemer hele verden over, nu kender jeg meget til Bangkok, der allerede ligger med en vis del i vandskorpen, nogle steder i Bangkok, står havvandet allerede ca.10-20 cm. over terrænet ved højvande, hele Bangkok er bygget i et floddelta og ligger derfor meget lavt, den nye lufthavn ligger desuden i et sumpområde, hvorfor man har store pumpestationer, der prøver at holde grundvandsstanden nede, lufthavnsterrænet ligger kun 1,45 mtr. over normal havvandsstand.
Mange øer/lande vil forsvinde helt i havet. Man skal vel allerede til at tænk på at evakuere folk til højere liggende byer, hvis det er muligt.

I Bangkok taler man om at bygge en dæmning rundt om hele byen på min. 2 meter, en muligvis håbløs opgave og nytteløs opgave.

Det er lidt blasfemisk at jeg skulle prises af en Jesus, men det må jeg så finde mig i, hvis du har ret i din udlægning af orderne. Men som jeg skrev var størstedelen af datidens befolkning jo at betragte som ateister, nærmest fordi "kristendommen" vel først opstod mange år efter Jesus´ens død.

For mig er biblen og de andre religioners skrifter, ikke poetiske eventyr om sandheden ( hvilken sandhed) men tegn på nogle forvirrede menneskers mareridt, om en straffende gud med sværd i hånd, der voldtog en stakkels fremmed mands kone for at redde menneskeheden fra sig selv, under foregivende at være godheden selv.

Men det kommer nok ikke som en overraskelse for dig, vi kender hinanden efterhånden.

Og nu vil jeg gå ud og skifte støddæmpere på min kæmpemæssige benzinsluger af en Cadillac, elsker at rode med biler, har lige fået reservedele hjem fra USA til en trediedel af prisen i Sverige/Danmark.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6686 - 15/03/2009 20:28 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg holder også meget af ordene om den barmhjertige samaritaner - og ordene: "Gå du hen og gør ligeså!".

Sikken en verden og et fællesskab hvis bare en tredjedel af alle mennesker gjorde sådan. Ofrede sin egen tid og sine egne goder i så høj en grad! Ja tænk hvis bare en tiendedel gjorde sådan!!

Angående at være fattig i ånden så forstår jeg det sådan, at man ikke behøver at være fattig materielt, men at man skal være det i ånden (hvilket jo også betyder at vi ikke forsøger at berige os selv). Som jeg tidligere har sagt, så flytter Jesus budene fra ydre overholdelse til indre efterlevelse. Hjertet skal være med så at sige. Hvad er da "fattig i ånden". Jo, jeg kan ikke lade være med at tænke på Astrid Lindgren, der trods solgte bøger verden over blev boende i en lille lejlighed. Vi skal føle med de fattige (og hjælpe dem!), og vi skal ikke ville have og have og have.

Fra wikipedia om Astrid Lindgren:
"I 1941 flyttede familien til en lejlighed i Dalagatan 46, hvor de havde udsigt over Vasaparken. I tråd med sit beskedne og uhøjtidlige væsen boede hun resten af sit liv i den treværelses lejlighed."

Sådan er det at være fattig - ...i ånden!

Thomas
Top Svar Citer
#6687 - 16/03/2009 06:48 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jo, jeg forstår selvfølgelig godt buddet til den skriftkloge, der blev fortalt om den barmhjertige samaritaner, om "at gøre ligeså".

Det kan jo så opfattes noget i retning af: "Nå, ja, når han siger dét, ham Jesus, så må jeg nok hellere bestræbe mig på at gøre det, han siger."

Og så nærmer vi os jo den form for underdanig lystren en lovreligion, som muslimer ofte beskyldes for (men, som jeg nu ikke er helt så sikker på, er en berettiget anklage).

Men jeg synes også samaritaneren kan opleves som en næsten uimodståelig inspiration til at indgå i et gensidigt kærlighedsforhold mellem Gud og menneske, der giver sig sit naturlige udslag i næstekærlighed (og i kærlighed til alt, som ER).

Sommetider, når jeg kigger ud på træerne, der står med rødderne godt nede i jorden, mens de rækker armene op mod himlen, kan jeg få en fornemmelse af af, at de frydes over at eksistere - og jeg får selv den samme fryd.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om træer kan frydes, men levende er de jo, og jeg ved bestemt heller ikke, at de ikke kan frydes smiler

I den sindsstemning er næstekærlighed en selvfølgelighed, synes jeg - og ikke bare en lovbefaling smiler

Jeg forstår selvfølgelig godt din udlægning af "fattig i ånden" som dét, bevidst at ville leve i materiel nøjsomhed, og det kan jo også sagtens være indeholdt i dette udtryk, men når jeg sammenholder med hvem, der tillige saligprises i bjergprædikenen, så hælder jeg alligevel især til betydningen: de ikke åndeligt inspirerede.

Det kan jo så føre videre til to forskellige måder at se på, hvad vi mennesker går og laver af ulykker her på kloden: Den fordømmende (straf, skærsild, helvede) - og den medfølende: De stakler ved jo ikke, hvad de gør.

Det var vist for resten også, hvad tømrersvenden ifølge beretningen sagde, da han hang på korset i ufattelige lidelser.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/03/2009 06:49)
Top Svar Citer
#6688 - 16/03/2009 07:02 Re: Åndelighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
For mig er biblen og de andre religioners skrifter, ikke poetiske eventyr om sandheden ( hvilken sandhed) -

Måske har du fat i noget helt centralt her, noget som er alle religioners basis:

Forestillingen om at sandheden om verden eksisterer - utilgængelig for vi menneskers begrænsede evner smiler

Du kan så hævde, at denne sandhed ikke eksisterer, men du ved det lige så lidt som dem, der hævder det modsatte smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/03/2009 07:05)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Norges nye ministre er blevet præsenter..
19/04/2024 16:19
Borgmester mister studiepladser: Vi komm..
19/04/2024 15:19
35-årig mand idømmes 13 års fængsel ..
19/04/2024 15:16
Nyheder fra Religion.dk