annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 483 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6661 - 08/03/2009 21:48 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Det er pæne ord, du taler om mig. Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg er bange for mit eget hykleri. Hvis jeg dog bare kunne kaste min ondskab af mig. Nogle gange føler jeg, at den er ved at kvæle mig. Jeg tror ikke, at jeg er så ydmyg, som du giver mig kredit for at være. Uden tvivl varmer dine ord dog :-)

Derfor er det også så vigtigt for mig at pege på Jesus' ord. Her er jeg sikker på, at man ikke går galt. Mine ord, jo da kan man sagtens gå galt i byen, men ikke Jesus' ord. Derfor peger jeg på dem. Vælg ham, siger jeg. Og jeg håber ikke, at jeg gør ham uret.

Det er da pokkers med din hofte. Er der gode udsigter? Ja, det siger du jo. Gud ske tak og lov. Er du bange, når du skal på operationsbordet? Åh altså, jeg håber, at du har en masse gode mennesker omkring dig. Dejlig familie, gode venner, kaffe og natur!

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#6664 - 09/03/2009 08:36 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja det er godt der er nogle der kan gå "skaberen" i bedene og forbedre og ændre lidt på stativet der bær os, så vi er i stand til at fortsætte livet på nye "kuglelejer".

Det var ikke længe du fik lov at rekreere dig på hospitalet, men hvad, man har det også bedre hjemme, hvis man ellers kan klare sig med krykker.

Du er heldigvis optimist, så du har købt billet til din drømme ø til efteråret, så er du jo nok også ved at være hurtigløbende igen.

Uden optimisme til livet, kan det være svært at klare livet, uden optimisme går man istå.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6666 - 09/03/2009 09:06 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Nå, nu forstår jeg bedre, hvorfor du slår så hårdt på de ord fra Jesus Kristus, som du tror på.

Du anklager dig selv for hykleri og ondskab og viser din store utilfredshed med ikke at leve op til kærlighedsbuddene.

Nu ved jeg jo ikke, hvor slemt, det er, det du anklager dig selv for, men mit gæt er, at du nok dømmer dig selv meget hårdt.

Ligeså kan der vist ikke være tvivl om, at du gør, hvad du kan, for at leve op til dine mål.

Det minder mig om en Ikón, jeg har set mange steder i små kapeller på en lille græsk Ø.
Den forestiller Marias hensovning.

I den ortodokse kristendom kan Maria, Gudsfødersken, ikke dø, så hun sover hen og føres til himmels af sin søn og af engle.
På billedet ligger hun på en katafalk, omgivet af apostlene.
En nysgerrig jødisk præst har fået fornemmelsen af, at der er noget særligt ved denne kvinde og søger at røre ved hende, men ærkenglen Mikael, englenes hærfører, opdager præstens forehavende og hugger omgående begge præstens hænder af.

På billedet ser man de blodige afhuggede hænder flyvende i luften, men man ser også, at Maria åbner sine øjne for sidste gang.

Fortsættelsen af historien er, at Maria ser den blasfemiske hensigt, men tilgiver præsten og sætter hans hænder på igen.
Altså guddommelig kærlighed - også til synderen, gudsbespotteren.

Så er det, jeg tænker, om ikke dine synder er mindre.
Og tillige, at vi mennesker jo er styret af vores vilje, men også af vore følelser - også fra det ubevidste - og som vi jo ikke er herrer over.

At resultatet ofte bliver pauvert, er vel derfor ikke overraskende, og vi kan så vælge at vende blikket bagud i knugende anger.

Men vi kan også vælge "metanoia" - efter dyb indlevelse i det mislykkede at finde veje til at gøre det bedre fremover (en væsentlig bestanddel af ortodoks kristen bøn).

Tak for dine gode tanker om min hoftelidelse.
Faktisk kom jeg under operationen (i rygmarvsbedøvelse og derfor ved fuld bevidsthed) i så spændende en samtale med den mandlige narkosesygeplejerske, at jeg glemte operationen og først kom i tanker om den igen, da kirurgen begyndte at banke det kunstige hofteled på plads med en hammer. Det ku' jeg ganske vist ikke mærke, men jeg ku' høre det - og nåh ja, jeg var jo ved at blive opereret smiler

Og jo, jeg har gode mennesker omkring mig, og det går fint.

Men først og fremmest har jeg følelsen af, at der er én, der elsker mig og vil mig det godt - Ham på billedet i den lille kirke på toppen af bjerget - Kristus Ikonen (Du kan se ham i billedgalleriet).

Jeg er helt sikker på, at Han elsker også dig - uanset at min fornuft siger mig, at jeg er vanvittig.

Men hvor meget kan man forlange af sin fornuft? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/03/2009 09:07)
Top Svar Citer
#6667 - 09/03/2009 14:07 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg slår ikke hårdt på Jesu ord, fordi jeg er ked af at opdage min egen egoisme. Det er faktisk lidt omvendt. Jeg elsker Jesus, fordi han så tydeligt vidner om Gud, som er kærlighed.

Men netop ved at gemme ordene i sit hjerte opdager man, hvor vigtigt det er at være et menneske, der søger at blive mere uselvisk. Det er en fryd!

...men samtidig opdager man jo netop sit ego... og sådan er det: Man må vende om og kæmpe for at komme gennem den snævre port.

Det er en tilfredsstillende rejse, og samtidig er det lidt 'uhyggeligt' at opdage, hvor bundet man kan føle sig til egne begær, når man burde være mere medfølende over for andre, der har det sværere.

Thomas
Top Svar Citer
#6669 - 10/03/2009 08:31 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

OK - jeg kan godt se forskellen mellem at være utilfreds med sig selv og så at klamre sig til nogle religiøse ord - og så dét at blive religiøst inspireret og derved at udfordre sig selv.
Jeg beklager, at min noget klodsede formulering pegede mest på det første.

Dine tanker om jeg'ets begær er jo en central del også af buddhismen.

Det bedste af kristendommen - set med mine øjne - er livet mennesker imellem - i den gensidige kærlighed mellem Gud og mennesker.

I buddhismen er horisonten, mig bekendt, videre - udstrækker sig til alt levende (måske også til alt værende?) - og der er ingen Gud at elske, men der er et nirvana, hvor det guddommelige er befriet for alle menneskelige træk - kunne man måske sige.

Det er lidt ærgerligt, synes jeg, at vi ikke her på Trosfrihed.dk har debattører, der vil fremføre det bedste fra de forskellige religioner og livsindstillinger.
Den gensidige nedrakning kender vi jo nærmest alt for godt, men "den ædle kappestrid" om at frembære kvalitet fra alle sider burde efter min mening være dette forums adelsmærke smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/03/2009 08:31)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil ..
28/04/2024 16:36
MitID er oppe og køre igen
28/04/2024 16:28
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Nyheder fra Religion.dk