annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6654 - 07/03/2009 16:54 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg glæder mig over, at du ikke underkender udtrykket: "Sandheden bag verdens sande væren", og du hævder endda, at denne den største af alle sandheder er: Sandhed, liv og kærlighed.

Den viden har du opnået ved uselviskhed, hævder du - og det lyder da også meget troværdigt, synes jeg.

De rammer godt, synes jeg, de tre ord: Sandhed, Liv og Kærlighed (fik lyst at skrive dem med stort), og jeg er enig i, at hvis sindet er plaget af selviskhed, så er der "lukket for det varme vand" smiler

Men jeg kan ikke få mig selv til at tro, at denne oplevelse af sandhed, liv og kærlighed kommer til at ske alene ved den enkeltes evner.

De tre kommer - til den heldige - udefra.
Det er i hvert fald min oplevelse - den største af alle.

Den kærlighed omfatter også ateisten - tror jeg - ja faktisk ethvert menneske, alt levende og alt værende - og det er hårdt, synes jeg, ikke at have den oplevelse.

Jeg kan bestemt godt følge dine tanker om "tryghed i faderlig forkælelse", som den primitivt troende hånes for af ateisterne - men det ligger jo ikke lige for uden videre at fatte, at verdens centrum kan være noget andet end en selv smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/03/2009 16:55)
Top Svar Citer
#6655 - 07/03/2009 17:16 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Uha, det var ikke min mening at fremstå selvhævdende og påstå, at jeg er uselvisk og fuldkommen. Tværtimod er jeg en rad af værste skuffe. Men jeg forsøger da at åbne mig for ånden i Jesu ord og lade dem virke i mig.

Erkendelsen af sandheden kommer vel heller ikke til at foregå ved den enkeltes evner... på den måde at forstå, at Jesus kom jo og talte faderens ord, og han beder os holde fast i dem. Han siger, at Guds gerning netop er, at vi tror ham. Samtidig siger han også, at vi skal være udholdende i hans ord og kæmpe for at komme gennem den snævre port (og at kun få vil kunne magte dette). Så vi når ligesom et skæringspunkt, dér hvor det ydre og det indre mødes. Vi er ikke alene, men vi har så sandelig et ansvar for at vende om.
Top Svar Citer
#6656 - 08/03/2009 08:32 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg håber du har det godt efter din hofteoperation, jeg kunne ikke forstå du var tavs i længere tid, men nu forstår jeg bedre.
Er du så på krykker?.
Jeg har også slemme smerter i min ene hofte, efter jeg skvattede ned fra en stige i efteråret og fik en mindre flække i knoglen og et sprængt korsbånd, så belastede jeg det andet ben for meget, så det raske ben og hoften nu er værre end det beskadigede, men jeg har smidt krykkerne.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6658 - 08/03/2009 09:49 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Nej jeg opfatter dig bestemt ikke som et menneske uden ydmyghed.

Jeg er også stort set enig med dig i dit syn på Jesus Kristus, selv om jeg nødig vil ind på de forskellige dogmatiske sider - og ej heller vil ind på det dobbelte kærlighedsbud, der - for mig at se - savner kærligheden til alt værende, men alene fokuserer på Gud og mennesker.

Bibelens ord ser jeg på med en vis skepsis - skrevet af mennesker - ændret af mennesker - men også med indhold, der griber mig.

De omfattende buddhistiske skrifter orker jeg ikke, men nogle af de centrale ord og nogle Buddha-figurer virker på mig.

Og jeg kan jo ikke nægte - uanset at ordet Gud forekommer mig for plat og misbrugt - at symbolske billeder af Gud-Mennesket - hjælper mig til at erkende min egen tilværelse smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/03/2009 09:49)
Top Svar Citer
#6659 - 08/03/2009 10:27 Re: Åndelighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Tak for dine tanker.

Jo, jeg har det godt, kom ind på sygehuset torsdag morgen den 26/2, blev opereret samme formiddag - og sendt hjem allerede søndag den 1/3.

Jeg havde mange smerter inden operationen - og er nu nede på ca. det samme niveau.

Det ka' man leve med, har jeg opdaget, og som Thomas siger: Smerter er en del af tilværelsen.

Og de behøver ikke at stå i vejen for oplevelsen af skønhed og lykke, kan jeg bevidne.

Jeg har en ret høj sandsynlighed for, at mit nyopererede højre hofteled bli'r lige så godt i løbet af nogle få måneder, som mit venstre, der blev opereret på samme måde for godt 4 år siden - og det er ikke til at forstå, at en ledskål af plastic og et ledhoved af titanium overhovedet ikke føles fremmed, men som en naturlig og velfungerende del af mig.

Udsigten til en så gunstig skæbne får mig ind imellem på grådens rand af lykkefølelse - ikke mindst når jeg ser alternativet: Kronisk krøbling.

Lige nu klarer jeg mig med kun én krykke, har styr på den daglige tilværelse og oplever, at det bli'r bedre dag for dag.

Og så har jeg straks købt min mini-bjergbestiger-rejse til min lille elskede ortodoks kristne Ø lidt Nord for Rhodos til september.

Nu er jeg jo kun "dyredoktor", men mit gæt er, at revnen i din knogle er noget forbigående, mens ledbåndene er noget man skal være mere forsigtig med, og skal give de bedste betingelser for at genoptræningen af den oprindelige styrke kan lykkes.

Du har allerede smidt krykkerne, og jeg ønsker for dig, at det lykkes dig at finde en god balance mellem, hvad kroppen kan magte - og hvad sindet gerne vil smiler

Og forbenene virker jo stadig, så vi kan skrive her på Trosfrihed.dk smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/03/2009 10:27)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk