annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6642 - 04/03/2009 09:00 Re: Buddha kontra Jesus [Re: Borad]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Borad.

Muligvis har jødedommen også etik, moral og næstekærlighed før kristendommen skrev du.
Mennesket har vel altid haft et behov for hinanden og dette har udviklet sig til næstekærlighed.

Jeg har bl.a. besøgt hovedjægerne på Borneo, der ingen religion havde og de udviste megen næstekærlighed og levede lykkeligt i deres små samfund langt ude i junglen fjernt fra byer, biler,el, tv, rindende vand osv.

Hamurabis love, øje for øje og tand for tand, var nok en mere barsk form for næstekærlighed, men nogle af de mange lovtekster er da brugbare sådan da.

Jeg mente med mit indlæg også at der er betydeligt flere håndfaste fakta om at Buddha har levet, end at en Jesus har levet og foretaget sig som beskrevet i biblen, også fordi der først er fundet noget på skrift nedskrevet 135 år efter hans "fødsel" .

Jeg må så sige at jeg ikke er sikker på hvorfra Torahen stammer og hvor gammel den er, endsige indholdet i den, blot tror jeg vide, der intet er om Jesus i den.
Torahen stammer vel fra dødehavsrullerne, der blev fundet i nogle bjerghuler ?? Jeg husker at da jeg var i Israel i 1980 fandt nogle hyrder flere ruller oppe i nogle bjerghuler.



Redigeret af treram (04/03/2009 09:06)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6644 - 04/03/2009 21:35 Re: Buddha kontra Jesus [Re: treram]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Treram:o)

Citat:
Muligvis har jødedommen også etik, moral og næstekærlighed før kristendommen skrev du.
Mennesket har vel altid haft et behov for hinanden og dette har udviklet sig til næstekærlighed.

Jeg har bl.a. besøgt hovedjægerne på Borneo, der ingen religion havde og de udviste megen næstekærlighed og levede lykkeligt i deres små samfund langt ude i junglen fjernt fra byer, biler,el, tv, rindende vand osv.


Det kan jeg ikke være uenig i:o).. Jeg er ikke af den opfattelse, at det kræver en religion for at være næstekærlig.. Jeg har mødt mange mennesker i mit (indtil videre korte:o) liv og der har været både religiøse og irreligiøse kærlige mennesker:o)..

Citat:
Hamurabis love, øje for øje og tand for tand, var nok en mere barsk form for næstekærlighed, men nogle af de mange lovtekster er da brugbare sådan da.


Ethvert samfund har vel behov for at blive reguleret på den ene eller den anden måde.. Hvis folk ikke selv kan finde sig til rette med hinanden, så må der vel nogle generelle bestemmelser til..

Citat:
Jeg mente med mit indlæg også at der er betydeligt flere håndfaste fakta om at Buddha har levet, end at en Jesus har levet og foretaget sig som beskrevet i biblen, også fordi der først er fundet noget på skrift nedskrevet 135 år efter hans "fødsel" .


Jeg kender faktisk ikke noget til forholdene for vidnesbyrd om Buddha, men jeg er enig i at Jesus ikke er fantastisk godt beskrevet af samtidige øjenvidneberetninger.. Der er vidst kun to af evangelierne, som reelt kan omtales som øjenvidneberetninger og så er der en masse anden, tredje og fjerdehåndsberetninger..

Vi finder ikke nogen øjenvidneberetninger i nogen jødiske kilder..

Citat:
Jeg må så sige at jeg ikke er sikker på hvorfra Torahen stammer og hvor gammel den er, endsige indholdet i den, blot tror jeg vide, der intet er om Jesus i den.
Torahen stammer vel fra dødehavsrullerne, der blev fundet i nogle bjerghuler ?? Jeg husker at da jeg var i Israel i 1980 fandt nogle hyrder flere ruller oppe i nogle bjerghuler.


Hvor gammel Torahen er, afhænger af hvem du spørger.. Traditionen angiver den til at være ca. 3200-3300 år gammel, men religionskritikere holder på at den er nedskrevet ved tilbagevendelsen fra Babylon omkring 600-500 år før almindelig tidsregning.. Men den er i hvert fald ældre end de fundne skrifter i Qumran.. Og religionskritikerne er også af den overbevisning, at den er nedskrivningen af ældre beretninger der var eksisterende og højst sandsynligvis havde været det i længere tid.. Man kan sige, som de ser Torahen, at den er en samling af allerede eksisterende overleveringer, redigeret af kyndige folk:o)..

Jeg er, sjovt nok;o), tilhænger af at Torahen blev overrakt Moshe på Sinajbjerget, men det skal jo ikke forhindre at jeg sætter mig ind i andre folks teorier..

Jesus er absolut ikke nævnt deri..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk