annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6613 - 19/02/2009 10:11 Reinkarnation.
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære debatkolleger.

Undertiden støder man på mennesker, der fuldt og fast tror på, at de har levet tidligere. Debattøren Verner ovre på KD’s debatforum er én af dem. Lad mig sige lige ud, at jeg personligt ikke tror på reinkarnation. Når jeg engang forlader de levendes tal, er det efter min opfattelse slut for good and ever.

Alligevel har tanken enkelte gange strejfet mig, for eksempel i forbindelse med det psykologiske fænomen ’deja vue’ (allerede sét). Neurologerne mener vistnok, at deja vue er en hallucination, der hænger sammen med en eller anden form for irritation af tindingelappen i hjernen. Visse epileptikere oplever ofte denne hallucination, men den forekommer også hos helt raske personer.

I 1978, da jeg for første gang var i Indien, havde jeg en deja vue-oplevelse i Varanasi. Vi stod på førstesalen i en bygning og kiggede over på en tempelkuppel på den anden side af gaden. Pludselig slog det mig, at hér havde jeg stået før. Hallucinationen fortsatte, da vi kom ned på gaden og begyndte at gå. Jeg ’genkendte’ simpelt hen alt, hvad jeg så, når vi drejede om et hjørne. På et bestemt sted ophørte det, og alt var igen nyt.

Forholdet har jo nok haft sin årsag i, at min hjerne har spillet mig et puds, da jeg med bestemthed mener, at jeg ikke har levet før. Men det kan jo være oplevelser af for eksempel denne karakter, der får folk til at tro på inkarnation.

Hvad mener du?


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#6615 - 19/02/2009 13:23 Re: Reinkarnation. [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Kristian (Hvem mon du er opkaldt efter smiler )

Om vi inkarneres (kommer i kød) én eller flere gange er for mig at se totalt umuligt at svare på - men det er jo ret sikkert, at vi hvert fald er kommet det én gang smiler

Men din oplevelse i Varanasi i 1978 kan vist ikke benægtes.

Og så tænker jeg på, om det gjorde dig forskrækket, eller om du nød det.

For uanset hvad de neurologiske "ypperstepræster" siger - eller ikke siger - så forestiller jeg mig, at det må ha' været en rent ud sagt vidunderlig oplevelse.

Nåede du at nyde det?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/02/2009 13:23)
Top Svar Citer
#6616 - 20/02/2009 08:10 Re: Reinkarnation. [Re: Arne Thomsen]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Arne.

Tak for dit indlæg. Jeg er opkaldt efter min farbror, der døde som attenårig på grund af tuberkulose. Men Kristian er vel afledt af navnet Kristus og betyder egentlig ’den kristne’. Det kan jeg så ikke leve op til, men når jeg har været i Indien, har enkelte af og til opfattet mit fornavn som udtryk for min konfessionelle holdning og har spurgt, hvilket af de kristne trossamfund, jeg bekender mig til.

Jeg blev ikke forskrækket over deja vue-oplevelsen i Varanasi, og jeg kan medgive, at jeg faktisk nød den; nærmest på grund af dens dybde og dens præg af væsentlighed. Måske kunne jeg sige, at den havde et præg af storladen højtid.

Grunden til, at vi tog på denne turistrejse til Indien, var for mit vedkommende, at jeg i forvejen havde beskæftiget mig en del med indiske religioner og religionsfilosofi. Navnlig havde jeg læst Bhagavadgita flere gange. Så måske havde jeg i forvejen fået stemt mit sind på en bestemt måde, der kan have været medvirkende til, at deja vue-oplevelsen indfandt sig.

Jeg betragter den som en religiøs oplevelse, af hvilke jeg har haft flere. Det er min opfattelse, at vi er ganske mange, der i forvejen er ’tonet’ eller ’stemt’ på en sådan måde, at vi spontant har bevidsthedsoplevelser med religiøst præg. Det kan man efter min opfattelse godt have, uden at man derfor tilslutter sig en eller anden trosretning. Som du véd, betegner jeg kun mig selv som en søgende – slet og ret.


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#6617 - 20/02/2009 12:10 Re: Reinkarnation. [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Kristian (Ja, man kan jo ret let ændre sit navn i vore dage, hvis dette "kulturpræg" generer).

Nu var du jo ved Ganges-floden, oven i købet dér, hvor inspirationen, det storladne, det religiøse, det hellige ved denne livgivende flod åbenbart ser ud til at være stærkest: Varanasi (Jeg så godt, at du ikke brugte ordet hellig (hel, heldbringende er vel det, der kommer nærmest), men i stedet dybde og væsentlighed).

For de mennesker, der i tidens løb har levet og lever langs denne flod, kan der vel ikke være megen tvivl om, at den har været en afgørende livsbetingelse for alle, der boede og bor i denne kolossale floddal ikke langt fra Himalaya, der rejser sig, hvor to kontinentalplader stødte sammen - og hvorfra floden får sit vand - udspringer.

Så er det, jeg kommer til at tænke på, om ikke det forholder sådan med religioner, at de alle udspringer af et sæt grundlæggende oplevelser, her den livgivende Gangesflod, i den mosaiske tro fangenskabet i Egypten og den vellykkede flugt, i kristendommen en mand, der i et besat land, peger på næstekærlighed - også overfor fremmede (samaritanere), og i islam en mand, der i et karavanevejenes rige handelscentrum forfærdes over, at der dyrkes så mange guder.

Det ville være urimelig arrogant, synes jeg, at sige, at det efterfølgende blot er "en fjer, der bliver til fem høns" - snarere vil jeg opfatte det som noget, der ligner poesi og eventyr, når mennesker, der er fælles om en religiøs inspiration, forsøger at udtrykke sig i ord, men forfalder til at skabe dogmer, der derpå udarter til magtmisbrug - indre forrådnelse.

Man kan vel sige, at det er ydmygheden overfor den oprindelige "storladne" oplevelse, der afløses af arrogance og magtmisbrug.

Set på den måde er din oplevelse vel næsten mere værd, end en hvilken som helst mere eller mindre fordærvet etableret religion - for din er ægte og uskyldsren!

Og når man ser på, hvordan vi mennesker her i dette land har det med den slags, så vil jeg tro, at det sande religiøse i sin grundlæggende form ikke er ret meget mere end: Der er mere mellem himmel og jord.

Det udviklede sig så til Odin, Thor, Valhalla osv. (samme mønster som Zeus, Apollon og Olympen), som så siden blev "overmandet" af "næstekærlighedsreligionen" fra Mellemøsten.

Det er vel så her, man - efter min mening - godt kan skelne mellem de forskellige religioners skyldige sider (arrogance og magtmisbrug) og deres idé-indhold, som jeg godt synes kan sidestilles med poesi og kunst i det hele taget.

Og der er jo ingen, der i fuldt alvor vil stille sig op og hævde, at f.eks. Grimms og H.C.Andersens eventyr er løgn - selv om vi jo godt ved, at de er digtede smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/02/2009 12:11)
Top Svar Citer
#6618 - 23/02/2009 10:44 Re: Reinkarnation. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Kræn P og Arne.

Det er meget pudsigt med Kræn P´s oplevelse i Indien i 1978, jeg var netop også i Indien i 1978 til en international kongress.
Jeg var også ude og se mig omkring og var bl.a.ved Jumna floden i Aggra, Ganges største biflod der løb lige forbi Taj Mahal og det flotte store Red Fort.

Her stod jeg en dag ved solnedgang og kiggede ud over floden, langs flodbredderne var en masse kremateringsbål igang og røgen snoede sig himlen, asken blev derefter smidt ud i vandet, en lidt mærkelig oplevelse, især når man tænker på at floden bruges til at vaske sig og sit tøj i.

Disse folk der sørgede for brændingen af de døde, er den laveste kaste og jobbet går i arv til sønnerne.

Der var ikke megen stads omkring ligbrændingerne, når det var ganske almindelige lavkastefolk der blev brændt.
Det var værre i gamle dage, når en død mand skulle brændes, så blev hans kone tit brændt med på samme bål, så de kunne følges ad til deres "himmel", en noget bestialsk skik, der nok var en religiøs skik af værste art.

Det var trods det sørgelige, et utroligt syn at se aftensolen farve himlen rød og den sorte røg stige lodret til vejrs, jeg kiggede over på det underskønne Taj Mahal der lå tæt på det Røde Fort, her oplyste den nedgående sols stråler de hvide marmortårne, mens man kunne fornemme lugten fra bålene.

JO det var som et eventyr, dog ikke af H.C.Andersen.

Indien er et meget spændende land, med masser af oplevelser, man ikke finder magen til andre steder, jeg har selv besøgt Indien to gange, med utrolige oplevelser.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk