annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683607
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381898
Et andet syn 1991544
Åndelig Føde 1524281
Jesu ord 1523334
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 219 gæster og 159 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6576 - 10/02/2009 17:10 Folkekirken mister millioner og medlemmer.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Folkekirkens problemer synes at tårne sig op, først hørte vi om manglen på præster og nu hører vi om masseudmeldelser af folkekirken.
I 4.kvartal 2008 kom 3711 på bedre tanker og vågnede op, idet de udmeldte sig af folkekirken, nu får finanskrisen skylden for udmeldelserne, for det kan jo ikke tænkes at folk efterhånden er begyndt at tænke sig om, hvad det egentlig er for noget vås de betaler store penge til, igennem et langt liv.

Præster og biskopper vil helt sikkert begrunde det med finanskrisen.

Så det går den rigtige vej, færre præster og færre medlemmer at betjene, så er der jo intet problem, så er det bare at få frasolgt nogle af gudehusene, inden de bliver besat af aktivister og så lige for en ordens skyld skil folkekirken fra staten og lad den sejle sin egen sø og blive selvfinansierende, så ser vi først hvormange der er virkelige troende, troende nok til at ville betale hvad det koster.

For det kan vel ikke være meningen, at de der ikke er medlemmer skal deltage i større statstilskud for at få det til at løbe rundt, statstilskudet burde helt ophøre, og det kommer det til en skønne dag, er jeg sikker på.




Redigeret af treram (10/02/2009 17:17)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6577 - 10/02/2009 19:27 Re: Folkekirken mister millioner og medlemmer. [Re: treram]
oscar Offline
ny
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 20
Jeg er ikke medlem af Folkekirken, men jeg kan ikke se bort fra, at de mange århundredgamle kirkebygninger er et udtryk for en helt fantastisk bevægelse i det danske folk.
Læs f.eks. Martin A. Hansen: Orm og Tyr, eller andre beretninger om den historisk set formidable indsats, disse gamle bygninger beretter om.

Jeg mener, at de ældste bygninger skal bevares pga. deres historiske beretning. De kan godt komme til at tjene andre formål, samtidig med at deres oprindelsesgrundlag respekteres.
Top Svar Citer
#6578 - 10/02/2009 19:38 Re: Folkekirken mister millioner og medlemmer. [Re: oscar]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Oscar.

Jeg er enig med dig i at de helt gamle kirker bør bevares, og bruges til andre formål, så kom med nogle gode forslag.

De er jo et tegn på hvor uhyggelig stor respekt man havde for det åndelige før i tiden og beboerne i de små landsbyer måtte muligvis arbejde gratis ved opførsel af disse gamle bygninger.

Her i Sverige hvor jeg har slået mig ned, er mange kirker blevet frasolgt til forskellige andre formål, jeg må indrømme at jeg ikke rigtigt ved hvilke.
Her er også mange flotte gamle kirker, men også bare nogle trækirker uden særlig udstråling, som let kan ændres til alm.beboelse.





Redigeret af treram (10/02/2009 19:39)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6581 - 11/02/2009 17:10 Re: Folkekirken mister millioner og medlemmer. [Re: treram]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Treram.

Jeg kan for så vidt godt forstå dine synspunkter, da jeg selv ikke er kristen. Dette har imidlertid - endnu ikke - fået mig til at melde mig ud af folkekirken. Begge vore børn blev døbt som små, og det skete ikke med min gode vilje, men min hustru insisterede, og jeg bøjede mig for, at de blev døbt dengang, selv om jeg gav udtryk for det ønske, at det var noget, som de selv skulle tage stilling til, når de blev gamle nok.

Jeg ser forsat en værdi i, at kirken som en tusind år gammel åndsinstitution får lov til at leve videre. Jeg så den gerne skilt fra staten, men det ville vel kræve en ændring af grundloven.

Den har gennem århundreder været med til at være centrum for vore forfædre i såvel glæde som sorg. Jeg tror, at vi skal være varsomme med at gå for hastigt frem, når vi taler om at lade den sejle sin egen sø.

Den almue, i hvilken jeg har mine rødder, søgte kirken, når tilværelsen blev for byrdefuld. Dette udtrykte Grundtvig i følgende smukke ord:

»Der hented de bod for de tungeste savn
og styrke til vandringens møje;
der fanges de freden i Jesu navn,
da mødig de lukked sit øje.
«


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#6583 - 12/02/2009 08:37 Re: Folkekirken mister millioner og medlemmer. [Re: Kræn-P]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Kristian.

Du er ikke kristen og har såvidt jeg kan se ikke været det i mangen år, at du alligevel ikke har meldt dig ud af folkekirken, siger nok noget om den almindelige indstilling blandt folk, at man ikke får meldt sig ud, jeg undres noget over denne indstilling, man er medlem af noget man ikke tror på, om det så er for at få de 4 gange service kirken tilbyder, kan man være tilbøjelig til at tro, men det er på en måde en falsk indstilling at have til et så alvorligt emne.Man kan nu engang ikke blæse med mel i munden.

Folkekirken har været et centrum for vore forfædre i glæde som sorg, ja det er rigtigt, men i "gamle" dage var der ikke andet man rigtigt kunne samles om, da var kirken midtpunktet i livet, omend den var tvunget ned over hoveder på de stakkels mennesker i starten.

Folkekirken tid som et midtpunkt for samfundene er ved ovre forlængst, den er kørt ud på et sidespor, folk er blevet klogere og har fået andre og bedre interesser.

Folkekirken skal have lov til at leve videre, sålænge der er et behov for den, men den skal ikke holdes kunstigt igang bare fordi den er gammel, så må den på museum.

At man søgte kirken før i tiden når det blev for svært at se livet i øjnene, var jo fordi der ingen socialvæsen var, der kunne hjælpe dem der havde hjælp nødig, bønner hjælper vist ikke ret meget, det var/er bare noget nogle troede/tror.
Præsten kunne man altid henvende sig til, for et par "trøstens " gudelige ord, hvad de så kunne hjælpe???

Folkekirkens ansatte kæmper med arme og ben for at forklare nedgangen i både dåb, konfirmation, bryllup og begravelser, samt giver ateisterne/humanisterne skylden for det hele inclusiv alle udmeldelserne.

Jeg er meget glad for at det går den vej, idet jeg ser og altid har set kirken som et tegn på stupiditet, der burde bekæmpes, ligesom kirken mener at ateisme skal bekæmpes, bl.a. med missioneren blandt børn for at skaffe nyt skyts.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 19:53
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Den uvildige Elbit-undersøgelse bliver ..
24/04/2024 18:58
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 mi..
24/04/2024 18:08
SF er ude forhandlinger om ny handicapaf..
24/04/2024 18:07
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Nyheder fra Religion.dk