annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15684717
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381974
Et andet syn 1991591
Åndelig Føde 1524519
Jesu ord 1523349
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 197 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6558 - 06/02/2009 17:42 DYREVELFÆRD
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Bladet Dyrevennen fra Dyrenes Beskyttelse meddeler nu, at de 113.287 underskrifter, som foreningen indsamlede i 2008 med det formål at forbyde fiksering af farende og diegivende søer, har ført til et lovforslag fremsat af Enhedslisten, og som uden om regeringen har vundet flertal i folketinget, hvorfor det i fremtiden vil blive forbudt, at spærre søer (modersvin) inde i snævre bure, når de skal fare (føde) og give mælk til de nyfødte grise.

Effekten af indespærringen er ofte, at søerne får farefeber: feber, manglende ædelyst og manglende mælk til de nyfødte.
Dette overkommes imidlertid med hormoner og antibiotika - det sidste dog med fare for at søernes bakterier bliver resistente (modstandsdygige) mod antibiotika - og med en vis fare for at denne resistens overføres til menneskers bakterier.

En anden effekt er skuldersår, der opstår, når de fikserede søer ligger længe på siden og huden klemmes mellem skulderknoglen og den bare cement.

I Sverige har fiksering været forbudt i mange år, men i Damark har man fortsat med fikseringen, da der er flere penge i den produktionsform.

Som rådgivningsdyrlæge anbefalede jeg ofte stier til fritgående faresøer, men jeg kunne ikke gøre det økonomisk attraktivt, fordi farestier til fritgående søer er dyrere, og fordi der kun blev forsket meget lidt i udvikling af den type farestier.

Nu bliver det forbudt, og så skal forskning og udvikling nok komme i gang - til gavn for de godt 1 million søer, vi har i Danmark - og til lettelse af den dårlige samvittighed hos mange so-holdere - og hos mange af os, der også kender til det.

Fryd, fryd smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/02/2009 17:45)
Top Svar Citer
#6559 - 06/02/2009 22:01 Re: DYREVELFÆRD [Re: Arne Thomsen]
oscar Offline
ny
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 20
Rart at læse et indlæg fra et helt andet område.

Min efterhånden gamle erfaring med farende søer (hvorfra stammer mon udtrykket 'farende') går tilbage til min svigerfars svinestald. Han var bonde af en gammel dyreetisk oprindelse. Hos ham gik søerne frit omkring, og når de skulle fare, kom de i en sti, som var udstyret med en bjælke, der var anbragt ca. 25 cm over gulvet og i omtrent i samme afstand fra væggen til nærmeste sti.

Kastrering af hangrisene foregik vist ikke efter de nugældende regler. Jeg har holdt mange smågrise, mens de blev kastreret med et barberblad, som var sat i en holder – ingen lokalbedøvelse, kun lidt jod før indgrebet. Jeg mindes ikke nogen komplikationer efter 'udnævnelsen' til galt.
Posegrisene var dyrlægens gebet.
Jeg fandt denne artikel: http://www.information.dk/158571. Du er vist deltager.

Mine ungdomserfaringer med dyr er ellers mest fra omgang med hunde (jeg har en livlig Jack Russel terrier, en fremragende ræveudsmider). Derudover tyre (i 1953 var jeg tyretrækker – 3 mand om 2 tyre) på et jubilæumsdyrskue(?) på Bellahøj, og 2 gange har jeg været med på Brahetrolleborgskuet med oldenborgheste.
Min respekt for og kærlig til dyr er usvækket.
Jeg synes dog engang imellem, at der er nogen, som tilsyneladende uden personlige erfaringer med dyr giver udtryk for en såkaldt dyreetik, der mest er noget, som ligner misforstået humanisme.
Lad mig som eksempel nævne forbuddet mod at halekupere hunde. Jeg er jæger – mest har været – og når jeg på ikke kuperede hunde (mine var F. T. Spaniels) efter jagt har set de blodige halespidser, har jeg ikke meget til overs for de åh så velmenende dyreværnsforkæmpere.


Redigeret af oscar (06/02/2009 22:03)
Top Svar Citer
#6560 - 07/02/2009 15:33 Re: DYREVELFÆRD [Re: oscar]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Oscar.

Poltikens Nudansk Leksikon, siger om ordet "fare" i dets tredje betydning:

fare3 [ —fŒ‹ƒ ] verb. -r, -de, -t
1. føde grise.
! af fællesgermansk *far´an afl. af *far´az 'gris' af indoeuropæisk *porkjos 'svin' (jf. porcelæn)

Din svigerfars farestier med fritgående søer og beskyttelse af pattegrisene - og med halmstrøelse - var jo det almindelige frem til godt og vel midten af 1900-tallet, men de kunne ikke økonomisk klare sig overfor de mindre stier med fikserede søer og spaltegulv ("kloakstalde", som nogle ældre landmænd kaldte dem).

Kastrationsmetoden genkender jeg også.
Nogle klarede sig med at sætte barberbladet i en korkprop, og andre brugte en dengang almindelig type skarpsleben lommekniv, men jodsprit var vist en luksus, som i øvrigt ikke syntes at gøre det store udslag m.h.t. vellykket resultat.
(En landmand bad mig en dag om at kastrere hans grise, fordi der gik betændelse i sårene, når han selv kastrerede, og jeg demonstrede så brugen af hospitalssprit. Resultat: Ingen forskel - fortsat betændelse i sårene. Efter nogen tid gik det op for mig, at det ikke var operationen, men sti-hygiejnen, der "haltede". Dengang brugte man jo halmstrøelse, men stibunden under halmen skulle jo også være ren)

Grisene skreg, når de blev holdt fast. De skreg ikke højere, når de "fik kniven" - og de holdt straks op med at skrige, når de blev sluppet løs i stien igen - og en kastration tager kun få sekunder.

På et tidspunkt udviklede danske svineholdere opdræt af ukastrerede slagtesvin.
Det gik godt, men her var det forbrugerne, så vidt jeg husker især de tyske, der ikke ville købe dem (Om det så skyldtes dårlig markedsføring eller "dårlige" forbrugere - eller begge dele).

Det understreger, synes jeg, at vi forbrugere også har et ansvar for dyrenes velfærd.
Vælger vi det absolut billigste? - eller frilandsgrise? - eller økologiske grise?

Landmændene mener, at vi danskere (der spiser ca. 5 millioner af de i alt ca. 25 millioner slagtesvin), samt forbrugerne i de øvrige lande, foretrækker det billigste.

Og så kan man jo spørge, om de skal have ret i dét smiler

Jeg er i øvrigt enig med dig i at dyreetikken kan gå over gevind.
På en to-dages konference om netop dyreetik på det, der dengang hed Den kgl. Veterinær- og Landbohøjskole for nu snart mange år siden, var der nogle unge idealister, der påstod, at de "ikke ville spise kød af dyr, der var slået ihjel".
Om de så foretrak selvdøde dyr eller levende dyr, eller de var vegetarer, det blev ikke opklaret smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/02/2009 15:37)
Top Svar Citer
#6561 - 07/02/2009 16:11 Re: DYREVELFÆRD [Re: oscar]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Oscar!

Oscar der har praktisk erfaring med landmandslivet fra svinestalde stiller spørgsmålet:

"... hvorfra stammer mon udtrykket 'farende'.."

Udtrykket "farende" om en drægtig so der snart skal føde grise, stammer fra "fare" eller "farre" på ældre nydansk.

Ordbog over Det Danske Sprog har følgende:

"fare, v. ['fa·r∂] (ogs. farre ['fAr∂] AndNx.PE.I.186. LandmB.II.326). -ede. vbs. -ing (LandbO.II.330), jf. II. Far. (ænyd. d. s., sv. dial. fara, fär(j)a, eng. farrow, føde grise; jf. Farken og jy. farrig, drægtig (om so); landbr.) om so: føde grise. Grundtv. PS.I.528. Junge.377. MDL. Den store So har faret inat. Pont.FL.173. VilhAnd.HS. 250. Feilb. jf. Esp.67."

Tænk hvis lige så mange personer var bekymrede over og optaget af menneskevelfærd som dyrevelfærd. Måske burde man starte en organisation efter de samme høje etiske principper kaldet "Menneskenes Beskyttelse."

Vi er givetvis en udryddelsestruet art, men i vort tilfælde kommer truslen fra os selv. ler

Hilsen

Ipso Facto :fløjter:


_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#6563 - 08/02/2009 09:43 Re: DYREVELFÆRD [Re: Ipso Facto]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Ipso Facto.

"tænk hvis lige så mange personer var bekymrede over og optaget af menneskevelfærd som dyrevelfærd".

Ja menneskene har man lov til at torturere, når bare det foregår under dække at det er noget helligt, her tænker jeg på de muslimske piger der bliver kønsskåret og jødiske drenge der også "beskæres" og så med en cigarklipper. De muslimske piger kønsskæring kan vel nærmest sammenlignes med mænd der bliver tvangs kastreret.

Og iflg. min opfattelse er dåb af små børn også et tegn på dårligt menneskevelfærd, de skal sandelig selv have lov til at bestemme om de vil døbes på et senere tidspunkt, bare fordi en døgenigt muligvis engang sagde: lad de små børn komme til mig, skal ret og kravl tvangsdøbes, fordi deres forældre har nogle syge ide'er om at de bør følge alle de andre "får", for ikke at blive betragtet som outsidere.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6564 - 08/02/2009 10:56 Re: DYREVELFÆRD [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du frister mig over evne, når du skriver:
Citat:
Ja menneskene har man lov til at torturere, når bare det foregår under dække -

Det sendte mig straks til Guantanamo og alle de andre steder, hvor mennesker udsættes for tortur i det "hellige" vestlige demokrati's navn.

Men det var så ikke lige dét, du havde i tankerne, men mere de lokale religiøse gruppepres - "jantelovs-demokratier" - der medfører at piger bliver "omskåret" (får de indre skamlæber skåret af) og at drenge bliver "omskåret" (får forhuden skåret af).

I Danmark forbyder vi omskæring af piger, der jo ses i sammenhæng med islam, men ikke omskæring af drenge, der jo ses i sammenhæng med jødedommen, så her kan man vel sige, at vi kommer de små muslimsk fødte piger til undsætning, mens vi svigter de jødisk fødte drenge.

Så vidt jeg ved, er jødernes forsvar for omskæring af drengebørn dels en bagatellisering (hvilket vel kan siges at være et udtryk for stupiditet) og dels, at dette nu engang er jødisk tradition.
Ikke just overbevisende set med mine øjne.

For de muslimske pigebørns vedkommende er der vist end ikke en dialog med de muslimske kredse, der ønsker fortsat omskæring.

Sammenholdt med fingeret drukning og hvad der ellers findes af "morsomheder" i demokratiets fangelejre, er omskæring vel nærmest i småtingsafdelingen, men rammer til gengæld et meget stort antal mennesker, når de er værgeløse børn.

Globalt set kan man vel sige, at vi på den ene side har de lokale former for jantelovsagtigt gruppepres, og at vi på den anden side har forsøgene på at opstille og håndhæve globale menneskerettigheder.

Her skal vi vel så være opmærksomme på, at vi ikke havner i det samme snæversyn som fynboen, der gik til boghandleren for at købe en globus, men ikke blev tilfreds - han ville bare have en globus over Fyn (Undskyld fynboer at tilfældigvis lige netop I her bliver brugt som eksempel smiler )

Der er jo også en verden udenfor den vestlige verden - med samme eksistensberettigelse som vores - og den del af verden skulle jo også meget gerne med i beskyttelsen af den enkeltes frihedsrettigheder.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/02/2009 10:56)
Top Svar Citer
#6565 - 08/02/2009 11:50 Re: DYREVELFÆRD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Du kom straks til at tænke på Guatanamo og alle andre steder hvor mennesker udsættes for tortur.

Hvad angår fangerne på Guatanamo burde de nok have været dømt noget hurtigere, for du mener vel ikke at de alle burde løslades uden rettergang, de er nok ikke alle " guds" bedste børn, men måske en Allahs//muhammeds bedste børn.
Når man så ser på hvilken måde muslimske terrorrister terroriserer deres for det meste ganske uskyldige ofre, til at tale pænt om islam og deres vagter med sværdet hængende over deres hoveder og bliver sværdet også brugt, hvis ikke muslimernes meget urimelige krav bliver opfyldt.

Det ser man trods alt ikke Guatanamo, men jeg forstår faktisk godt at deres fangevogtere gør livet lidt svært for dem, de har sikkert mange uskyldiges menneskers liv på samvittigheden.

Men vi skal være så menneskelige og kun sige det rigtige til vore modstandere, det ser vi i politidebatten om perker/ perle, perkerne må godt kalde danske kvinder for ludere mm, men vort politi skal tale pænt til dem, man har ikke lov til at spøge med det og sige perle uha da da, så kommer de radikale og enhedslisten efter dem.

Ja der er en verden udenfor Verona, men dette giver dem ikke ret til at behandle småpiger og smådrenge som de lyster, for at opfylde nogle religioners syge krav, krav som de meget nødigt slipper og som hvis man skulle se på det fra en eventuel guds side, måtte være et udtryk for at hans skabelser ikke var gode nok, så menneskene var nødt til at kreere lidt om på vanskabningerne.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6566 - 08/02/2009 12:29 Re: DYREVELFÆRD [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Om der foregår det samme i Guantanamo, som vi har set billeder af fra Abu Grail, ved jeg ikke, men din tankegang om, at når "de andre" ikke opfører sig ordentligt, så må vi da også kunne tillade os osv., den ligner for mig en dødsensfarlig "glidebane" ned i moralsk fordærv.

Hvis et menneske i Danmark kalder en kvinde i Danmark for luder, er det mig bekendt strafbart (medmindre krænkeren kan bevise sin påstand).
Sådan synes jeg også, det skal være smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/02/2009 12:29)
Top Svar Citer
#6567 - 08/02/2009 13:47 Re: DYREVELFÆRD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nu skrev jeg kun at jeg godt forstod fangevogterne, ikke at jeg sympatiserede med hvad de gjorde, hævne må man ikke nej og slet ikke på skyldige mennesker, klart at de skal stilles for en retfærdig dommer og på den måde have den straf/frifindelse de nu fortjener.

Nu er jeg i vildrede med hvad du så kalder soldaternes skyderi i Afghanistan, der kan meget vel være hævn motiver iblandet når de skyder på mennesker de tror er fjender(talibanner,muslimer).
Men i felten under krigslignende tilstande er det mere tilladt at hævne sig, muligvis fordi det ikke kan bevises.
Desværre går det nogle gange ud over helt uskyldige kvinder og børn, der f.eks.er fanget i huse med terrorrister, der så bliver bombet eller ebskudt med raketter.

Krige er for det meste hævntogter på den ene eller anden måde,med nogle "spilleregler" som kan være svære at overholde, eller hvad mener du om det??.

Det ser ud til at vi er kommet noget væk fra dit "griseemne", min eneste erfaring med grise er, at vi under krigen havde en gris Jakob gående i vores garage, den blev fodret med wienebrød, kager og gamle fransbrød fra den lokale bager som mine forældre kom sammen med.
Den voksede sig stor og fed til den blev slagtet ved gode venners hjælp, så var der mad til lange tider, nedsaltet o.s.v. det var jo før dybfryseren var et almindeligt gode, det der gjorde mig mest skrækslagen var da al blodet blev kogt i vores vaskekedel og blandet op med gryn til blodpølser.
Jeg husker også at tarmene blev renset og fyldt op med fars til medisterpølser i metervis, jo det var et rigtigt slagtergilde.







Redigeret af treram (08/02/2009 13:59)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6568 - 08/02/2009 17:44 Re: DYREVELFÆRD [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Danske soldater i Afghanistan - ja, hvad skal de egentlig dér?

Siden vi i Vesten hjalp Osama bin Laden med at drive Sovjet Unionen ud af Afghanistan, er landet blevet besat af vestlige militære koalitionsstyrker, fordi vi ikke vil tolerere at muslimske militante og fundamentalistiske talebanere har taget magten, og reelt stadig har magten i landet i størstedelen af landet - i samarbejde med det oprindeligt arabiske Al-Oaeda.

Den vestlige militære indsats går ikke godt - tværtimod - det ser ud som om taleban-bevægelsen bliver stærkere og stærkere, opiumsdyrkningen tager til, og Osama bin Laden synes umulig at fange.

Vestlige strateger taler om, at vi skal være der mange år endnu, samt om at vinde afghanernes tillid.

Af og til høres der vist også noget om en vigtig olieledning, som Vesten gerne vil have kontrol med (er det den relle årsag?).

Jeg kan ikke få øje på hverken en klar begrundelse for vor vestlige indgriben, eller et klart mål - ligesom strategien kan forekomme håbløs.
Stort set hører vi vel ikke andet end: Send flere soldater! - og det er vist helt OK at skyde så mange talibanere som muligt.

Jeg har mine tvivl, om vi ville komme i større terrorfare, hvis vi trak os ud og overlod Afghanistan til afghanerne.

Et afghansk talibansk præstestyre er, ligesom det i Iran, ikke lige min kop te, men hvad er egentlig vores ret til at blande os?

Det så jeg gerne nogle helt klare svar på.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/02/2009 17:44)
Top Svar Citer
#6570 - 09/02/2009 08:31 Re: DYREVELFÆRD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg forstår godt din frustration over vores soldaters tilstedeværelse i Afghanistan og Irak, jeg sagde også engang, lad dem for katten da slå hinanden ihjel såmeget de vil, så bliver der færre muslimer, men kan man tillade sig at sige det??.

I Afghanistan under taliban, havde kvinderne det jo skrækkeligt, de måtte ikke gå i skole, de måtte ikke grine/more sig de skulle bære heldækkende dragter, bevægede de sig udenfor hjemmet alene, var de et lovligt bytte for enhver gal talibanner o.s.v. og som du skrev stod talibannerne for en stor del af verdens opiumproduktion, det kan man vel ikke tillade i en ellers oplyst verden, ja så var der noget med en olieledning der skulle igennem.
Selvfølgelig skal man beskytte olieledningerne så godt man kan, dem der sælger olien er lige så afhængige af ledningerne som dem der køber olien, da det er muslimske lande der sælger olien der skulle flyde igennem, om det så var til USA, Japan eller et andet land er vel ligegyldigt, verden skal stadigvæk bruge olien, endnu da, og de olieproducerende lande skal vel også bruge pengene de får ind på olien, så de kan "opkøbe" vesten.

At man nu vil til at samarbejde med de "gode" talibanner, hvordan så finder ud af hvem der er gode og dårlige, mener jeg er en dårlig løsning, så bliver det endnu lettere for dem at arbejde bag linierne og lave endnu mere ravage, for hvem skal være babysittere og holde øje med dem??.

Den lovligt valgte regering i Afghanistan har vel også bedt om hjælp udefra og det kan man vel ikke sidde overhørig.

I Irak sker der færre og færre terror aktioner, så der har de fremmede styrker efterhånden fået styr på det, som jeg læser det, så der har vores indsats hjulpet.



Redigeret af treram (09/02/2009 08:32)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6571 - 09/02/2009 11:00 Re: DYREVELFÆRD [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nu var det jo egentlig dyrevelfærd, men der er jo ikke just trængsel her på Trosfrihed.dk, så pyt.

Som du ved er, jeg ikke just tilhænger af den form for islamisk "Indre Mission", som Taleban nok kan siges at være, og går man ind for globale menneskerettigheder, kan der være rigelig grund til bekymring over, at talibanerne systematisk krænker disse rettigheder på en måde, som de jo nok selv er overbevist om er rigtig.

Den slags krænkelser foregår imidlertid mange steder på kloden, hvor vi ikke griber ind.
Hvorfor?
Mon ikke vore olieinteresser giver svaret?
(Hvis vi i stedet brugte de militære kræfter på at udvikle bæredygtig energi, tror jeg, vi ville pleje vore "olieinteresser" betydeligt bedre)

I så fald er det jo et enormt hykleri, vi enten er ofre for eller deltagere i.

Jeg tror ikke, du har ret angående taleban og opium.
Mig bekendt var opium-produktionen næsten ophørt under taleban, men da koalitionsstyrkerne fordrev talibanerne til guerillakrig, kom opiumsproduktionen i gang igen.

Det viser vel vore soldaters magtesløshed.
Det viser vel også, at narkotika i vores del af verden er totalt ude af kontrol.
Vi kriminaliserer narkomani (som måske snarere er en sygdom) og handel mad narkotika - stort set uden effekt.
Kan vi ikke gøre det bedre?

"Den lovligt valgte regering" - dvs. den regering, der sidder i Kabul, som er valgt efter vore love, som dårligt nok kan styre hovedstaden - og slet ikke resten af Afghanistan - foreslår nu forsoning med de ikke militante dele af taleban.

Det har vi svært ved at acceptere her i Vesten - vel mest fordi vi stadig lever i den illusion, at vi kan styre Afghanistan.

Spørgsmålet er måske snarere om taleban overhovedet vil forhandle med det magtesløse styre i Kabul.

De håber jeg, de vil, for jeg tror ikke på moderne stammekrig.
Jeg tror på dialog som vejen frem - på hele kloden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/02/2009 11:01)
Top Svar Citer
#6572 - 09/02/2009 14:44 Re: DYREVELFÆRD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg må medgive dig at debatten er blevet afsporet, men det er jo hvad der sker gang på gang.

For mig ser det ud til at være de muslimske lande og i særdeleshed talibannerne i Afghanistan der mest overtræder menneskerettighederne overfor kvinderne, men der er selvfølgelig mange afrikanske stater der også har nogle regimer vi burde bekæmpe, på den ene eller anden måde,men de er jo ikke en direkte terror trusel mod vesten på samme måde, som nogle muslimske lande med deres uddannelseslejre for terrorrister.

Jeg mener det er nødvendigt at pleje vore olieinteresser, ihvertfald indtil vi har fundet alternativer til olien, hvilket jeg gerne ser der gøres større indsatser for.
Hvis ikke olieinteresserne blev plejet, kunne olien give virkelige store problemer for hele jordens befolkning, hvilket vi bl.a.så i Kuwait, hvor Sadam satte ild i olieboringere og lavede en kæmpeforurening, og det ønsker jeg ikke skal ske igen, hvilke de der gerne vil sælge olien nok heller ikke syntes om.
Så jeg forstår ikke rigtig hvorfor man bruger beskyttelsen af olien som noget negativt.

Desuden befinder der sig vist stadig en Osama bin Laden i Afghanistan som man gerne vil have fingre i, der styrer al terroren i verden, men om det så hjælper at få fjernet ham, tror jeg ikke helt på, han har sikkert uddannet sin kronprins.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA kræver svar i sag om 'massegrav' i ..
25/04/2024 00:04
Senatsudvalg skal undersøge Novos prise..
24/04/2024 22:04
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
SF: Smidt ud af forhandlinger om handica..
24/04/2024 20:43
Nyheder fra Religion.dk