annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 13 < 1 2 ... 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6526 - 21/01/2009 22:34 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Zebedæus]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zebedæus.

Jeg er næsten helt enig med dig, men må indvende, at når Barack Obama i sin tale slutter med ordene:
Citat:
Gud velsigne dig, og Gud velsigne Amerikas Forenede Stater.
så er det jo ikke Obama, der velsigner, men Obama, der sender en bøn til Gud om velsignelse.

Og selv om idéen bag ordet: Gud, er udefinerbar, ubegribelig, ufattelig, så er det jo en styrke i religion, at have et retning for bønnen, håbet, længslen, troen - hvor ateisten vel kun kan rette sine tilsvarende følelser mod "tilfældighedernes spil".

Kærligheden til medmenneskene - og til hele den verden, der er kommet ud af af Big Bang - går vel mere eller mindre igen i alle religioner, som en smuk og vidunderlig kvalitet - men den kan jo også opleves - og leves - uden religionernes gudsbegreber.

Dertil kommer så, at religionerne svækkes kraftigt af de forskellige former for beskidt misbrug, der hele tiden foregår, sådan at det bliver særdeles svært at "skille skidt fra kanel", hvorfor det hele, vel meget naturligt, dømmes "lige til brokkassen".

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/01/2009 22:35)
Top Svar Citer
#6527 - 22/01/2009 08:28 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Zebedæus]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Zebedæus.

Nu er det ikke kun mine egne dårlige erfaringer med kristendommen jeg henviser til, men hele verdens dårlige erfaringer med religionen, det er menneskene bag religionerne der representerer disse og derfor også er dem står som garant for religionerne på godt og ondt.
De hellige skrifter, som de troende ser som deres forbillede,udviser ikke altid kærlighed og menneskelighed men tværtimod, de gode guder kunne være meget hævnende og onde mod sine "skabninger" og dræbe dem i tusindvis, jo det er et tegn på kærlighed må man sige, eller gudernes ufuldkommenhed.

Jeg er nødt til at fremhæve dette, fordi de troende glemmer altid hvor onde og selviske deres guder var, de har skyklapper på, så de kun ser hvad de vil se.

Man kan også vælge at tro, at det hele blot er nogle mennesker der ikke tør leve deres eget liv og derfor skal have den berømte sutteklud at klynge sig til.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6528 - 22/01/2009 20:17 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Tillad mig en replik angående dit svar til Zebedæus - nu hvor der jo ikke just er trængsel i antallet af indlæg.

Du peger på, at "de hellige skrifter" ikke altid inspirerer til kærlighed og (med)menneskelighed, hvilket næppe kan benægtes.

Dertil kommer så magtsyge menneskers misbrug af de forskellige religioner til formål, som ikke oprindelig var indeholdt i den pågældende religion.

Alt i alt den rene elendighed, kan man vist roligt sige.

Men hvis vi så kasserer alt det religiøse (også det religiøst baserede menneskekærlige og kærligheden til den eksisterende verden) og vender os andre steder hen.

Hvad ser vi så?

Mig bekendt alene tilfældighedernes grusomme spil med os værgeløse mennesker: ulykker, aldring, sygdom, død.

Så er det vel ikke så underligt, at mange mennesker ser sig om efter, om ikke der et eller andet sted skulle være noget bedre smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/01/2009 20:18)
Top Svar Citer
#6529 - 22/01/2009 20:32 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg tror nu at børnekonventionen drejer sig om anderledes alvorlige ting end fællesbøn i folkeskolen. Hvad i alverden kan det skade nogensomhelst?

Denne idé om udslettelse er fuldstændig forkert. Måske du ikke har nogen Gud, men det er ikke ensbetydende med at Gud ikke eksisterer.

Vi mennesker kan ikke forholde os til et trøstesløst ingenting.

Vi skal ikke udslette vores kultur.

Vi skal være den, forstå den og sætte os udover den.
Top Svar Citer
#6530 - 22/01/2009 23:26 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Michael]
Zebedæus Offline
ny
Registeret: 11/01/2009
Indlæg: 6
Hej Treram

Nu synes jeg du generaliserer religionerne helt ud i skoven. Hvad er det for nogle 'gode guder, der kan være meget hævnende og onde mod sine skabninger'? Det kan i hvert fald ikke være kristendommen, du taler om.

Noget at det vigtigste er at forstå forskellen mellem religionerne, og især mellem Islam og Kristendom. Jeg oplever Islam som en ganske forfærdelig religion, hvis værdier og hele grundlag er i total modstrid med den kristendom, som jeg bekender mig til, en kristendom som har gennemsyret vores kultur fra første færd.

I stedet for at skælde ud over morgenbøn i skolerne og andre kristne manifestationer, skulle vi hellere forsøge at formulere hvad det er for værdier i vor vestlige kultur, vi ønsker at kæmpe for og hvordan de adskikller sig fra Islam's

mvh Zebedæus
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 13 < 1 2 ... 10 11 12 13 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk