annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6387 - 31/12/2008 10:40 GRÅDIGHEDENS KATASTROFEKURS
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilliden til at markedsskræfterne kan regulere vores kapitalistiske økonomi, ser ud til at være slut, og der er stor forvirring om, hvad vi så skal gøre.

Det finansielle sammenbrud forklares bl.a. med, at det var topfolk i finansverdenen, der ikke kunne styre deres grådighed, som berigede sig v.hj.a. ikke eksisterende penge, som også kom mange andre til gode, og som de fremtryllede med diverse tricks (eller noget i den retning), men som nu især rammer de svageste.

Man kan så håbe, at der fremover bliver mere indsigt og kontrol med sådanne reelt kriminelle økonomiske aktiviteter, som i alt for høj grad har været lovlige - og vel stadig er det?

Og så gælder det ellers bare om "at få gang i hjulene igen" - siges det.

Men bag denne tankegang ligger en endnu dybere og meget værre grådighed end finansfolkenes - vil jeg mene.

Hvis alle mennesker på kloden levede, som vi danskere gør, ville vi have brug for mere end 3 jordkloder for at undgå at gøre varig skade her på jorden med vore aktiviteter.
I gennemsnit er det dog ikke så slemt, mange mennesker lever betydeligt mere beskedent, end vi gør, og globalt set er menneskedens overforbrug af ressourcer og efterfølgende forurening "kun" ca. 30 % (mens vores er ca. 300 % og i USA ca. 500 % - iflg. tal fra FN).

Med andre ord, vi er godt i gang med et "besudle vores egen rede" - ja, ikke nok med det vi er godt i gang med at destruere den - eller i hvert fald med at gøre den uegnet for os mennesker.

Så hvis vi holder af at leve, og hvis vi holder af vores hjem - denne klode - så bli'r vi nødt til at stoppe den grådighedens plyndringsfest, som det jo er, vanetænkningen, at "få gang i hjulene igen".

Hvor meget skal vi skære ned for at komme i balance med vores tilværelse?
Det er der ingen, der spø'r om, det er vist end ikke beregnet - og det er der garanteret ingen politiker, der tør røre ved med en ildtang.

Så ansvaret ligger på os selv.

Elsker vi vores tilværelse på denne klode? - eller gør vi ikke?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (31/12/2008 10:44)
Top Svar Citer
#6389 - 31/12/2008 15:58 Re: GRÅDIGHEDENS KATASTROFEKURS [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Det var et godt spørgsmål du her stillede på årets sidste dag, hvordan skal verden overleve vort stigende behov for ting vi slet ikke behøver.

Her med mener jeg at bl.a. electronic branchen er en af de store syndere, hvis du har en computer der er over 4 år og den skal serviceres, får du ofte at vide, at den er faldet for aldersgrænsen for længe siden, de nye kan meget mere, eller din telefon er lidt træt i batteriet, så koster en ny telefon ikke meget mere end et nyt batteri.

Der bliver smidt megen electronic ud der faktisk intet fejler og de har mange gode metaller i sig som er meget svære og dyre at genvinde, så mange ender bare på lossepladserne.

Men det hele bider sig selv i halen, sælges der ikke nye "dimser" er der nogle der bliver fyrede og hvad skal de så lave?.

Vi ser bl.a.nu at oliebranchen med de lave oliepriser er lettere lammet, det kan nu ikke betale sig at lede efter nye oliefelter på svært tilgængelige steder, det kan så muligvis hjælpe på at finde nye former på energi, men i mellemtiden bliver der fyret folk i olieindustrien, er vi inde i en spiral hvor der ingen vej er ud ?, noget tyder på det, vi er alle fuldstændige afhængige af hinanden, lige fra rig til fattig.

Her til nytår skydes der fyrværkeri af for milliarder af kroner, ingen vil undvære dette festlige ved årsskiftet, jeg må indrømme at jeg selv køber vildt ind af krudt, hvis vi sløjfede fyrværkeriet vil mange fattige mennesker i Kina, Macau mm blive arbejdsløse og endnu fattigere.

Hjulene kan tilsyneladende ikke tåle at gå ned i omdrejninger og de ruller os lige lukt i udslettelse af vor stakkels klode, den kan ikke blive ved med at holde til det, som du også konstanterede.

Et Godt Nytår ønsker jeg alle på Trosfrihed.dk med et håb om at debatten vil eskalere i det nye år, det koster ikke så megen energi at holde computeren igang, så kører vi ikke rundt i bil sålænge mm.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6391 - 03/01/2009 12:05 Re: GRÅDIGHEDENS KATASTROFEKURS [Re: treram]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Arne Thomsen og Treram.

Godt nytår til jer og de øvrige debatkolleger. Jeg håber, at det vil være mig muligt at bidrage lidt mere til debatten, end det har været tilfældet i den sidste del af 2008. Vort forum er for godt til at lade det sygne hen.

På linie med Treram synes jeg, at Arne Thomsen har peget på et vægtigt problem – men et problem, hvor løsningerne efter min opfattelse ikke ligger lige for.

Vi er jo alle tre opdraget i en tid, hvor visse gamle dyder var sat i højsædet. Man blev mødt med misbilligelse, hvis man ikke udviste mådehold. Det hørte heller ikke med til god tone at indkøbe forbrugsgoder, hvis man ikke på forhånd havde foretaget en vis opsparing.

Og helt uantageligt var det at tilrettelægge sin privatøkonomi efter pricippet: Køb og smid væk! Især hvis købet af nyt skulle finansieres med forbrugerlån til ublu renter.

Men jeg har en fornemmelse af, at vore gammeldags synspunkter ikke længer bliver accepteret af dem, der i dag står for den politiske beslutningsproces. Når jeg læser de forskellige analytikere, der kloden over fremsætter forslag til imødegåelse af finanskrisen, går det som en rød tråd igennem kommentarerne, at indsatsen bør bestå i at stimulere forbruget.

De mange hjælpepakker, som regeringerne kloden over arbejder med, sigter mod at reparere de finansielle systemer, så produktionen ikke går i stå, fordi dette vil medføre tab af arbejdspladser. Derfor synes det at være en magtpåliggende opgave for politikerne at stimulere forbruget.

Og i det omfang det private forbrug viser nedadgående tendenser, ser politikerne det som en opgave at forøge det offentlige forbrug. Principperne i John Maynard Keynes’ berømte værk »The General Theory of Employment, Interest, and Money« fra 1936 har i det seneste års tid fået en altafgørende betydning i den politik, som man formulerer på globalt plan.

Man kan naturligvis politisk appellere til, at der udvises omtanke for at tære mindst muligt på klodens ressourcer og være bevidst om hensynet til de klimatiske virkninger af det overdådige forbrug. Men jeg er nu lidt pessimistsk med hensyn til, om det vil lykkes.

Thi vi har jo samtidig vor demokratiske ideologi og vor højt værdsatte peronlige frihed at tage hensyn til. Vi kan meget vel deltage i smukke hensigtserklæringer om at spare på klodens ressourcer, men vi rejser børster, hvis nogen kommer og vil presse noget ned over hovedet på os, som begrænser vore personlige udfoldelsesmuligheder. Herunder vore muligheder for at omsætte vore penge til forbrug.

Vi véd så udmærket, at Arne Thomsen har ret i, at vi kører ad helvede til, Men vi stritter imod, hvis man vil forhindre os i at foretage denne tur på første klasse.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#6392 - 03/01/2009 14:35 Re: GRÅDIGHEDENS KATASTROFEKURS [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Kristian.

Jeg er nu ikke så sikker på, at vi behøver at være så pessimistiske, som jeg synes, du giver udtryk for.
Ungdommen er fordærvet - og alderdommen står ikke til at redde smiler - er jo næsten, hvad du skriver.

Min fornemmelse er, at der er rigtig mange ganske almindelige mennesker, som gerne ydede deres bidrag til en bedre balance med naturen, hvis blot de vidste, hvad der er nødvendigt.

Jeg tror, du har ret i, at politikere og økonomiske eksperter hverken vil eller kan se længere end til blot at stimulere forbruget - altså at de ønsker at fortsætte det lystne plyndrings-orgie, som jo er en behagelighed for alle - så længe det varer.

Derfor er det - tror jeg - en folkelig bevægelse, født mellem os almindelige mennesker, der skal redde os.

Og det første skridt her ville være at opgøre, hvor meget vi skal skære ned for at komme i balance.

Det er der, mig bekendt, endnu ingen, der har gjort - og så længe vi ikke ved ordentlig besked, kan vi jo heller ikke vide, om vi er mange nok, der gerne vil betale prisen.

Der har før været folkelige bevægelser, f.eks. bevægelsen Én Verden, som støttede dannelsen af FN, og bevægelsen mod atomkraft, som jo lykkedes med at hindre atomkraft i Danmark - så den slags behøver ikke at være uden effekt.

Og der er jo allerede en hel det naturværns- og økologiske bevægelser, som imidlertid ikke rigtig finder hverken fodslag eller gennembrudskraft.

Men først: Hvad er prisen for balance?
Hvem har det svar, vi mangler her?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/01/2009 14:37)
Top Svar Citer
#7574 - 03/10/2009 11:12 Re: GRÅDIGHEDENS KATASTROFEKURS [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nu da klimakonferencen i København nærmer sig med raske skridt, skal vi snart til at tænke os om, hvad vil vi med vor klode, skal den overleve eller er vi på vej til at udslette den? og hvad kan/skal vi gøre for at redde den?.

Du sluttede dit indlæg med: hvad er prisen for balance? og du fik ingen svar-sørgeligt må jeg sige.

Den lige afsluttede klimakonference i Bangkok kom ikke sagen meget nærmere, der ser ud til at være for mange og for store krav, som man prøver at få reduceret, for at det hele ikke skal løbe ud i sandet, når de forhåbentlige endelige beslutninger skal tages i København til december.

Endnu har ingen talt om befolkningstilvæksten som et problem, det er en megastor fejl mener jeg, fordi det jo netop er denne der er en af de store "syndere", jordkloden kan ikke kapere denne.
I længden må man nok indstille sig på at der bliver plads til færre mennesker på kloden, hvis de alle skal leve et nogenlunde acceptabelt liv.

Vi kan ikke i det uendelige grave metaller og olie mm, ud af jorden, vi kan ikke fælde alle skovene for at give plads til agerbrug, iltoverskudet vil falde og CO2 udslippet vil stige endnu mere.

Mange vandresurser rundt om i verden er efterhånden meget forurenet af olie, kemikalie udslip og asfalt forurening fra vores veje, så vi vil komme til at mangle godt sundt drikkevand, flere steder er man begyndt at afsalte havvand, for at kunne klare efterspørgslen af vand, hvilket koster meget rent energimæssigt.

Mange steder i Alperne, hvor de store glechere er ved at nedsmelte, er man begyndt at kunne mærke manglen på vand og da der tilsyneladenede ikke falder så megen nysne oppe i disse bjerge, vil problemet vokse endnu mere, her er der langt til havvandet, så det er ingen option.

I Australien stiger tørken mange steder, der er ikke vand til kreaturerne og menneskene, mange af de store australske vinmarker har store problemer med vandmangel.

Jeg mener at verden må tage befolkningstilvæksten meget alvorlig, det vil sige, at der må gøres tiltag for at bremse op, men der står så nogle af religionerne i vejen og især islam, det viser sig jo, som jeg tidligere har nævnt at den muslimske verden, er den største "synder" med hensyn til antal børnefødsler pr. kvinde.

Hvordan vi kan "lære" den muslimske verden at begrænse deres børnefødsler kan blive et kildent spørgsmål, de anser vel det som en guds gave at få børn, ligesom paven gør, selvom katolikkerne heldigvis ikke lige deler hans mening rent uofficielt, hvilket fødselstallene viser.

Så jeg mener, for at få balance i tingene, må vi gøre noget alvorligt med befolkningstilvæksten, selvom det nok vil støde på massiv modstand hos nogle af de troende.

Men hvem tør tage det første skridt?, ingen tør endsige tænke på det-hvorfor?.



Redigeret af treram (03/10/2009 11:15)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk