annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 205 gæster og 93 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6368 - 23/12/2008 14:47 Re: Et lille "skævt" spørgsmål.. [Re: treram]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej begge:o)

Treram:

Citat:
Der er for mange kedelige skæbner i kølvandet på stofferne,


Umiddelbart lyder det mere som om der er for mange kedelige skæbner i kølvandet på ateismen:oP.. Det er slet ikke fordi I ikke tror på noget større, I er bare kedeligere;o)..

Nej, pjat:o)

Jeg har selv færdes en del i techno-miljøet for en ti års tid siden, da det virkelig var på sit højeste, men jeg har aldrig haft trang til at røre stoffer (jeg tillader mig at skelne mellem hash og hårde stoffer).. Jeg har simpelthen ikke kunnet se det smarte i det, slet ikke efter jeg oplevede en dø af skidtet..

Hash ser jeg nok mere i stil med alkohol, men jeg har ikke trang til det.. Har såmænd heller ikke trang til alkohol, i hvert fald ikke som rusmiddel.. Jeg holder meget af en cognac, whiskey (ikke fortyndet, det kan man altså ikke tillade sig Treram:o(, skam dig), en øl eller et godt glas vin, men ikke i mængder hvor jeg ikke har styr på hvad jeg laver..

Peter:

Du har naturligvis en pointe som jeg ikke er uenig med.. Dog er det umiddelbart min erfaring at alkohol i omfang er mere skadeligt end hash, men det kan naturligvis have noget gøre med alkohols status i samfundet.. Og man bør nok hellere gøre noget ved det end at lempe hashens rolle.. Trods alt er Danmark ret afslappede omkring begge dele..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#6369 - 23/12/2008 20:06 Re: Et lille "skævt" spørgsmål.. [Re: Borad]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej "skæve" Borad smiler

Hash er jo et rent naturprodukt, der kan ryges (inhaleres) eller spises (f.eks. indbagt i småkager).

Jeg prøvede det af nysgerrighed for snart mange år siden.
Det var dengang, man bare kunne gå ned ad Pusher Street på Christiania og købe så meget, man havde lyst og råd til.

Første gang var jeg skuffet - indtil jeg kom til at grine og næsten ikke kunne holde op igen.

Jeg husker, at hash gav mig adgang til mange barndomsoplevelser, som jeg ellers ikke længere troede eksisterede i min hukommelse.
Ligeså at det gav mig afsky for spidse og skarpe ting, at det gjorde mig fredelig, næsten meditativ, og at det gav mig mulighed for at tænke nye tanker og få nye visioner, som nok ellers ikke havde været mulige.

Jeg har kun haft gode oplevelser med hash - aldrig haft et "bad trip" - så jeg ku' li' det, men var ikke mere afhængig af det end af f.eks. jordbær-is.

Nu er det vel en snes år siden, jeg sidst nød hash, og hvorfor jeg holdt op, ka' jeg faktisk ikke huske.
Jeg holdt op med at ryge cigaretter - for sundhedens skyld - og dermed var det jo også slut med at ryge hash, men jeg kunne jo have fortsat med småkager o.l.

Jeg savner ikke hash, men jeg tænker da tilbage med glæde på dejlige oplevelser i bevidstheden, oplevelser, som jeg synes, har været berigende, og som jeg ikke mener, jeg har taget skade af.
Jo, jo - her er det jo frit slag for enhver smiler

Hvis vi ser på de forskellige nydelses- og rus-midler, såsom alkohol, tobaksrygning, hash, LSD og de stærke narkotika, så er jeg tilbøjelig til at rubricere hash som mindre farligt end både tobaksrygning og alkohol.

Dette er imidlertid alene baseret på mine egne oplevelser med alkohol, tobaksrygning og hash (de stærkere sager har jeg ingen erfaringer med), så jeg kan ikke udelukke, at hash kan være mere skadeligt, end jeg kender til.

Men det farligste ved hash, er dog, efter min mening, at det er havnet i samme kategori som de stærke narkotika, hvorfor det dermed kan bane vejen for de langt farligere stærkere og afhængighedsskabende stoffer.

Det er vist et ret stort tys-tys hashforbrug i Danmark, og tobaksrygning er i tilbagegang, mens alkoholforbruget vel er voksende.

Jeg kunne godt forestille mig, at en legalisering af hash fulgt op med god, objektiv og grundig information kunne medvirke til at færre danskere blev narkomaner - og måske endda også kunne føre til et reduceret alkoholforbrug.

Men for hash gælder det jo, som for alkohol: Lad bilen stå!

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (23/12/2008 20:06)
Top Svar Citer
#6376 - 28/12/2008 15:33 Re: Et lille "skævt" spørgsmål.. [Re: Arne Thomsen]
Erik Nielsen Offline
ny
Registeret: 21/04/2008
Indlæg: 14
Sted: Region Midtjylland
Jeg er enig med Peter og Treram i, at hash ikke bør gøres lovligt. Hash er efter sigende ret vanedannende Og det er skidt for skadelige stoffer.

Når man sammenligner med alkohol, så kan alkohols påvirkning af hjernen måles i timer, mens hjernen - har jeg læst - er påvirket med sløvhed i dagevis efter indtagelsen af hash. Og det ville jo medføre, at en hashbruger ikke ville kunne udføre et arbejde på betryggende vis. Jeg har svært ved at forestille mig nogen stillingsbetegnelse, som det ville være ønskeligt at have på "positivlisten" over jobs, som kan udføres i påvirket tilstand.

En fortaler for lovliggørelse af hash fremførte det tvivlsomme argument, at hash ikke er farligt, fordi det er naturligt. Men det er jo helt irrelevant. Skarntydesaft er da også naturligt, men ikke ufarligt.

Og i forlængelse af Borads bemærkning om kedelige ateister:
Egentlig burde alle rusmidler være unødvendige. Al den glæde man nogensinde kunne ønske sig, kan man opleve i forbindelse med Gud. Det er nu også vanedannende, men ikke skadeligt.

Den letteste måde at åbne for Guds kærlighed er ved at hjælpe andre. Et visdomsord siger endda, at den hurtigste måde, man kan overvinde depression på, er ved at finde én, som har det værre end én selv, og så hjælpe vedkommende.

M.v.h. Erik
_________________________
Everything will be fine in the end.
If it is not fine, it is not the end.
Top Svar Citer
#6380 - 29/12/2008 17:49 Re: Et lille "skævt" spørgsmål.. [Re: Erik Nielsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Erik.

Jeg er ikke egentlig uenig i dine synspunkter, og i hvert fald kan jeg tilslutte mig, når du skriver:
Citat:
Egentlig burde alle rusmidler være unødvendige.

Men virkelighedens verden ser jo noget anderledes ud.

Alkohol er jo en del af vores kultur - og religion (Nadveren) - og det kræver vel en ret aktiv og markant indsats, hvis man vil undgå det i venners lag - og i kirken ("Drik alle heraf", som præsten citerer Jesus for at have sagt).

Nogle mennesker synes sådan indrettet, at har de først vænnet sig til spiritus-rusen, kan de ikke undvære den, men må have stadig mere.

Ciaretter er bevidst tilsat stoffer, der giver en lignende afhængighed.
Men vores kultur er i opbrud her, og cigaretrygning fordømmes og forvises - med det resultat at antallet af rygere er kraftigt dalende (og at holde op at ryge, hvis man har inhaleret, er en strid kamp - husker jeg stadig).

Hvor meget vanedannende hash er, ved jeg ikke.
Jeg har nydt det meget, har ikke haft svært ved at styre det, og har ikke mærket noget savn, da jeg holdt op - men andre har meget muligt andre og mindre gode erfaringer.

Jeg oplevede også, at hash havde længere virkning end f.eks. alkohol, og da det derfor blev en selvfølge at være afholdende om søndagen, så det kun var fredag og lørdag, der af og til blev brugt til en hash-rus, oplevede jeg ikke eftervirkninger om mandagen.

Men så kommer vi jo til de hårde stoffer som morfin, heroin, LSD osv. (Hvordan amfetamin og ecstasy m.m. skal placeres ved jeg ikke).

Hvis jeg har forstået det rigtigt, er mange af "de hårde stoffer" yderst afhængighedsskabende, og det påstås ofte, at f.eks. heroin typisk driver mænd ud i tyverier og kvinder ud i prostitution - simpelthen fordi de ellers ikke kan skaffe penge nok til at tilfredsstille deres afhængighed - og fordi de ikke kan udholde at være uden narkotika.

Hvor let, det er, at hjælpe narkomaner ud af deres afhængighed, ved jeg ikke, men mig bekendt er resultaterne nedslående.

Hvis det billede, jeg her har skitseret, er nogenlunde rigtigt, så hjælper det jo en papand blot at sige: Forbudt, forbudt.

Først og fremmes må de håbløst afhængige narkomaner da under den bedst egnede behandling, sådan at de får en tålelig tilværelse, der ikke driver dem ud i kriminalitet.

Dernæst må forebyggelsen af narkomani gøres mere effektiv, sådan at antallet af nye narkomaner bliver mindre.

Begge dele, behandling og forebyggelse, må selvfølgelig gennemføres bedst muligt og uden fordomme - og lykkes det, vil jeg tro, at det kan finansiere sig selv (Bl.a. pga. mindre kriminalitet).

Om hash - set i denne sammenhæng - så fortsat skal være forbudt - eller om denne tilstand lokker for mange videre til de hårde stoffer, det må de sagkyndige efter min mening vurdere.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/12/2008 17:49)
Top Svar Citer
#6381 - 30/12/2008 09:44 Re: Et lille "skævt" spørgsmål.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg må sige at jeg undres noget over at du har været hashbruger, her troede jeg du var et sådant fornuftig menneske med en god uddannelse, der ikke kunne finde på sådan noget.

Da du så nævnede morfin kom jeg pludselig i tanker om at jeg havde fået morfin i ret så store mængder, selvom jeg skrev til Borad at jeg aldrig havde været på stoffer.

Nu var det i forbindelse med en extrem stor operation, hvor jeg lå på hospital i 5 uger at jeg fik morfinen,i starten flere gange om dagen, for at dæmpe mine megasmerter, jeg husker at det var en befrielse at få morfinen, den virkede med det samme og jeg sov sødeligt, jeg blev gradvis nedtrappet og har aldrig siden følt behov for at prøve det igen.

Man hører dog om mennesker der bliver afhængige af stoffer efter at have fået morfin på hospital, det næsten eneste jeg er afhængig af er lakrids, er også vanedannende og muligvis lidt farligt hvis det er salt lakrids.

Jeg har røget som ganske ung, men kunne aldrig inhalere, og opgav at ryge, jeg røg cigaretter og prøvede også at ryge pibe, det duftede så godt når andre røg pibe, men jeg fik bare pibesovs i munden hele tiden, så det blev en kort fornøjelse.

Hvad angår at drikke, kan jeg ikke fordrage øl, men en god rødvin til maden og en Baume de Venise til desserten og som sagt en tynd whiskeysjus, måske fordi jeg tilbragte nogen tid i USA som ganske ung, der drak man mere whiskey end øl dengang, men er heller ikke afhængig af dette fludium, har Julesnaps og gode whiskey flasker tilbage fra 1986, da jeg rejste meget og fik fyldt vinkælderen godt op.

I de glade tredser halvfjerdser, havde jeg/vi godt nok et større forbrug, idet jeg købte denatureret sprit hjem i 60 ltr. dunke, som jeg behandlede med et meget specielt kulfilter 2 meter langt, hvilket gav en meget ren sprit, der blev tilsat forskellige smagsstoffer, så folk troede de fik mærkevarer, der kunne vi godt fire mennesker til kaffe konsummere en liter spiritus uha da da.

Jeg er meget glad for at jeg ikke er blevet afhængig af nogle af disse forfærdelige vanedannende stoffer, lige bortset fra lakrids og skønne kvinder.



Redigeret af treram (30/12/2008 09:45)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Byen Baltimore har sagsøgt ejer af skib..
24/04/2024 09:17
To kvinder anholdt for ulovligt arbejde ..
24/04/2024 09:15
Seks personer såret i missilangreb i Kh..
24/04/2024 09:10
Ulykke spærrer Vejlevej ved Nørre Sned..
24/04/2024 08:11
Randers indkalder til pressemøde: Vil a..
24/04/2024 08:00
Nyheder fra Religion.dk