annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 123 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6350 - 22/12/2008 14:26 Religionens synlighed i samfundet
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej alle:o)

Glædelig Hanukkah;o)

Nu blev jeg lidt inspireret af min dialog med Treram andetsteds til at komme med dette spørgsmål til ateisterne herinde (andre må da også gerne svare):

Når vi taler om religionen i samfundet, hvor meget mener du så at det bør fylde (hvis noget overhovedet)?
Hvorfor mener du at religion eventuelt skal fjernes fra det offentlige rum?

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#6355 - 22/12/2008 18:42 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Borad]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Jeg glæder mig over, at du har energi til at starte en tråd om, hvor meget religion må fylde i samfundet og i det offentlige rum.

Mit svar er, at religion, agnosticisme og ateisme (og hvad der måtte være mere) efter min mening må have lov at fylde nøjagtigt så meget og så lidt, som hver enkelt personligt ønsker at udtrykke - og når kristne, jøder, muslimer, hinduer, buddhister, new age folk, agnostikere og ateister hver især slutter sig sammen med ligesindede og danner "foreninger" under diverse navne, så skal disse former for foreninger efter min mening være helt ligestillede i forholdet til stat og samfund - helt på samme måde som f.eks Foreningen til Kræftens Bekæmpelse, Red Barnet osv.

Det må snart være på tide, synes jeg, at vi reelt erkender og accepterer den enkeltes åndsfrihed og ligeså trosfrihed i de tilfælde, hvor der er tale om en tro.

De enkelte foreninger, såsom trossamfund, ateistiske foreninger osv. må se at få lært at indstille "stammekrigene" for i stedet at respektere forskellige former tro og livsanskuelser, der er anderledes end ens egne.

Og samfundet må indrettes sådan, at enhver oplever sin fulde åndsfrihed med ret til helt på egen hånd at til- og fra-vælge de forskellige grupper af troende, ikke-troende og "hverken-eller troende".

Et sådant fuldstændig åndsfrit og fordomsfrit forum for dialog burde Trosfrihed.dk efter min mening være.
Sikke spændende og inspirerende, det ku' være smiler

Og så skal den enkelte da ha' lov at gå med en jødisk kalot, et kors om halsen, muslimsk præget tørklæde, turban, et ateistisk symbol (hvis et sådant eksisterer) - og hvad der ellers findes på - og det ikke bare privat, men selvfølgelig også i det offentlige rum.

Det manglede da bare.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/12/2008 18:43)
Top Svar Citer
#6356 - 22/12/2008 19:44 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hvad så med sandheden?

Er den blevet helt ligegyldig mens vi klør hinanden op og ned af ryggen i vores selvbehagelighed?
Top Svar Citer
#6357 - 22/12/2008 22:13 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Michael]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Ja hvad med sandheden, et i sandheden godt spørgsmål, er vi alle i besiddelse af sandheden??.

Hvad med debatten, hvis vi alle bare nikker som nikkedukker og siger ja og nå, så dør debatten da helt ud, en debat uden modsætninger hvad kan den bruges til??.

jeg spør også bare.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6358 - 22/12/2008 22:25 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: treram]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja, sandhed, hvad er det?

Det kan ikke være vores egen personlige mening for vi er alle forskellige personer og vore ønsker og behov er forskellige og derfor har vi dannet os hver vores mening.

Men sandhed er at forstå os selv som dem vi er uden forstillelse og uden at sammenligne os med andre.

Så kan vi diskutere udfra hver vores egen livserfaring og lære af hinanden ved at lytte til hinanden.

Derved deler vi alle ud af hvad vi har og vi bliver alle rigere og klogere ved at blive gjort opmærksomme på, hvad vi ikke selv har tænkt, men hvad andre har tænkt og derved at lytte til andre og lære af det.

Kærlighed til sandheden er en nødvendig forudsætning for at lytte og lære. Kærlighed til sandheden betyder at man lyyter og lærer at det man selv mener er forkert og derfor er det også ydmyghed. Ydmyghed er det modsatte af selviskhed som i og med at den ser sandheden om sin egen fejl også bøjer sig for denne erkendelse. Men sandheden er også at se når man har ret. smiler

At diskutere for at få ret i sin egen overbevisning er barnagtigt. Vi taler og vi lytter og først og fremmest lærer vi derved noget nyt.

Det er sandhed. smiler


Redigeret af Michael (22/12/2008 22:32)
Top Svar Citer
#6359 - 22/12/2008 23:15 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Citat:
Hvad så med sandheden?

skriver du.

Jeg er lige ved at falde for fristelsen til at svare:

Ja, hvad synes du selv?

For sagen er jo - mener jeg - at ingen kender sandheden.

De religiøse i deres etablerede religioner har deres "eventyr" om sandheden, som vel egentlig ikke er så farligt meget forskellige fra de folkelige eventyr.

Og ateisterne har, mig bekendt, droppet alle eksistentielle ideer om, hvad det er for en verden, vi lever i - og hvorfor? (hvilket naturvidenskaben jo ikke kan fortælle os fyldestgørende om).

Og de, der føler eller oplever hellighed, men ikke hverken kan eller vil tilslutte sig en bestemt etableret religion, de har jo ikke rigtig noget sted at være.

Jeg hører nok mest til den sidste gruppe, og er ude af stand til at tage de religiøse "eventyr" bogstaveligt - enten det så er beretningen om Gud og Noa, Abraham, Moses, profeterne, Helligånden, Jesus, Muhammed og Ærkeenglen Gabriel, Brahma, Shiva, Vishnu, Krishna, Buddha, Zeus, Apollon, Dionysos, Odin, Thor osv.

Men det betyder da ikke, synes jeg, at de mange forestillinger, som mennesker gør sig i de religiøse "verdener", er blottet for sandhed.

Det er kunst jo heller ikke - i hvert fald ikke når den er bedst, vil jeg mene.

Og jeg kan da tilføje, at jeg oplever kærlighed fra noget, som jo i kristendommen kaldes Den Hellige Treenighed (eller trefoldighed) - men som jeg ikke ærligt kan sætte noget navn på.

Så er det, jeg finder det lidt idiotisk af vi bruger kræfterne på at rakke hinanden ned - her hvor vi alle står noget så ubehjælpsomme overfor vores eksistens i en verden , vi (heller) ikke forstår.

Og jeg farer ikke i flint over for nisser, trolde, elverpiger, feer, engle, guder - som jo faktisk eksisterer - i menneskers sind, men jeg ser det alt sammen som menneskelige forsøg på at nærme sig den ukendte sandhed - lidt på samme måde som eventyr og kunst ofte gør.

Så er der nogle, der hævder, at sandhed hér er en illusion - og det samme kan man selvfølgelig sige om den kærlighed fra "noget" i universet, som jeg bilder mig ind, at jeg oplever.

Det er da også meget muligt, men det er der jo bare ingen, der ved !!!

Og så er det, jeg mener, at den ene opfattelse af sandhedens art og eksistens/ikke-eksistens vel kan være lige så god som den anden, altså at alle opfattelser principielt må være ligeværdige.

Jeg er fuldt ud parat, bilder jeg mig ind, til at respektere menneskers forestillinger om Gud og Moses, Jesus, Helligånden og Faderen, Gabriel og Muhammed, reinkarnation - og den totale meningsløshed og tilfældighed.

Det er derfor, jeg synes, den selektive statsstøtte og omklamring af den kristne folkekirke må ophøre - til fordel for at vi mennesker hver især frit kan danne os vores egen mening om tilværelsen.

Og det synes jeg kunne være grundlaget for en god debat her i Trosfrihed.dk - ja, det er vel simpelthen den gunstigste måde at nærme sig den ukendte sandhed på (hvis den eksisterer).

Jeg kan i hvert fald ikke få øje på noget bedre.

Kan du?

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (22/12/2008 23:18)
Top Svar Citer
#6361 - 23/12/2008 04:07 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Arne Thomsen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Arne:o)

Nu er jeg lidt ærgelig over at flere ateister ikke har givet deres bud, det var trods alt deres holdning jeg var interesseret i.. Ikke at I andre ikke er interessante nok;o)..

Personligt mener jeg, som dig, at religionen skal have lov til at være synlig.. Jeg mener ikke at alle skal underlægge sig alle religioner, men at en muslim skulle have lov til at vise at han/hun er muslim, en jøde på samme måde, kristen ditto og så videre..

Jeg har hørt det argumenteret at der kommer for meget konfliktstof hvis der er religion i det offentlige rum.. Det mener jeg er forkert, faktisk tværtimod.. Jo mere vi er åbne omkring religionerne, jo mindre misforståelse og uvidenhed og jo mindre konflikt, netop på baggrund af dette..

Dette naturligvis ikke ment som at ting skal presses ned over hovedet på folk, altså at alle skal undervises i alle religioner (eller nogen overhovedet), men misforståelserne og uvidenheden kan umuligt forsvinde af at religionen fjernes fra det offentlige rum.. Det vil bare være et tegn på intolerance vil jeg mene..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#6362 - 23/12/2008 04:09 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Borad]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hvad angår sandheden, så bør vi nok alle sammen starte med det udgangspunkt der udgør kernen for os alle, nødvendighederne.. Ethvert menneske har behov for mad, drikke, et sted at bo, tryghed og så videre.. Hvad vi fylder på derfra, indikerer vel bare hvad vi forstår ud over den grundlæggende sandhed.. Agtigt.. Bare en tanke:o)
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#6370 - 24/12/2008 09:24 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Borad]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Angående, som du nævner: "der kommer for meget konfliktstof hvis der er religion i det offentlige rum", så var det jo Thorvald Stauning, der sagde:
Citat:
"Når de hellige farer i totterne på hinanden, er fanden løs."

Sådanne synspunkter er, set med mine øjne, et udtryk for berøringsangst.

Man "fejer det ind under gulvtæppet" - i stedet for at tage de store og grundlæggende eksistentielle spørgsmål frem i lyset, samtidig med at det fastholdes, at ingen kender sandheden, hvorfor det er en form for storhedsvanvid at mene, at egne synspunkter er de rigtige, mens alle andres er forkerte.

Et sådant storhedsvanvid - enten det så er fremherskende blandt religiøse fundamentalister eller ateister - kunne passende erstattes af en lidt mere ydmyg tilgang, vil jeg mene, til menneskets i bund og grund hjælpeløse situation, når det drejer sig om, hvorfor verden og vi eksisterer - og hvad meningen er med det hele - hvis der er nogen.

Når de forskellige grupper søger at "tage patent på sandheden", så ser vi jo aggressiviteten i fuldt flor i form af undertrykkelse af tilhængerne (De romersk katolskes Pave, Irans teokrati, børns tvangoplæring til en bestemt religion - eller til ateisme o.m.m.a.) og i form af religionskrige mellem forskellige grupper (korstog, katolikker mod protestanter, hinduer mod muslimer, heksebrændinger, terrorangreb med religiøs baggrund osv.).

Hvis vi stedet for dette tåbelige storhedsvanvid så vores uvidenhed i øjnene og erkendte, at de holdninger, vi hver især har valgt, er rent gætteværk, så ku' vi vel for det første lade hinanden være i fred og for det andet få glæde og inspiration af at sætte os ind i, hvad mennesker rundt omkring på kloden har forestillet sig - og stadig forestiller sig - lige fra meningsløshed og tilfældighed til shamanernes åndeverden, nisser, trolde, hekse, alfer, feer, engle og til guder og andre ufattelige kræfter.

Så i stedet for at feje det hele ind under gulvtæppet, ville jeg meget hellere sige: Kom frem med det hele - men erkend jeres uvidenhed.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/12/2008 09:25)
Top Svar Citer
#6371 - 26/12/2008 11:15 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Du skrev "vi ser aggresitiviteten i fuldt flor i form af undertrykkelsen af tilhængerne...... børns oplæring til .... ateisme."

Børn oplæres ikke til ateister, de er fødte ateister, vi er alle født uden religion, eller mener du at de der bor i muslimske lande er fødte muslimer og danskerne er fødte protestanter??.

Man kan selfølgelig hjernevaske børn til at forblive ateister, ligesom man jo sædvanligvis hjernevasker børn til at blive troende, de skal ikke have en chance for selv at vælge.

Jeg har altid synes religionen er for dominerende-synlig i det offentlige rum, men på den anden side, var den ikke det, havde vi ingen chancer for at debattere den på samme måde som nu, jeg husker da godt at jeg er blevet meget skoset for mine antireligiøse udtalelser da jeg gik i skole og senere, hvilket har udvirket at jeg blev endnu mere aggresiv overfor de "dumme" troende.

I og med vi kan diskutere religionen gør også at nye opdagelser, kan komme til orde og blive udbredt, mærkeligt nok har alt der opdages en negativ virkning på de troendes bærende grundlag, hvilket få vil erkende.







Redigeret af treram (26/12/2008 11:16)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6372 - 26/12/2008 12:46 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Har lige set dit indlæg.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Børn oplæres ikke til ateister, de er fødte ateister -

og det kan du jo nok på en måde have ret i.

Men det helt nye barn evner, mig bekendt, ikke et skelne mellem moderen og sig selv - og når barnet erkender sin selvstændige eksistens, antager moderen vel oftest nærmest guddommelig karakter i barnets sind, hvilket vel også på en måde er fuldt berettiget, eftersom det er moderen, der holder barnet i live.

Hvis de nyfødte børn, der hos os før i tiden blev "sat ud" til at dø af sult og kulde, fordi mødrene (og fædrene) ikke magtede - eller ønskede - at tage sig af dem, hvis de børn kunne udtrykke sig - mens de døde - så ville en kærlig mor (og far) sikkert nemt kunne konkurrere med selv de mest avancerede idéer om en menneskelignende gud, som mennesker nogensinde har skabt sig forestillinger om.

Man kan vel også hævde, at nye børn ikke kan være ateister, eftersom de jo endnu ikke kender begrebet Gud (guder).

Men bortset fra dét, så kan børn jo nok indoktrineres til hvad som helst - lige fra børnesoldater til diverse religioner, til agnosticisme og til ateisme - og hvad der ellers måtte være.

Og generelt - både her i landet og globalt - står det jo nok ret så skidt til angående børns åndelige frihed til selv at udvikle sig.

Jeg kan følge dig i, at den luthersk evangeliske danske folkekirke (men ikke de andre religiøse grupperinger) dominerer lige lovlig meget i det danske offentlige rum - og dermed udsætter den enkelte for et gruppepres.
Det stammer jo fra Harald Blåtands tvangskristning af danskerne, hvilket siden er blevet vedligeholdt på forskellig vis af de skiftende magthavere, og som betyder, at over 80 % af danskerne stadig - og nok oftest tillige p.g.a. traditionen - er medlemmer af denne statsstyrede forening - ganske vist oftest som særdeles passive medlemmer, men fortsat betalende via kirkeskatten (samt tvangsbetalende over statsskatten).

Jeg er enig med dig i, at menneskelignende gudeforestillinger er naive og stort set er på linje med forestillinger om nisser og trolde osv. - men jeg er ikke enig i, at det skulle være helt sikkert, at menneskers tilværelse alene er bestemt af naturlove og tilfældigheder smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/12/2008 12:50)
Top Svar Citer
#6377 - 28/12/2008 17:19 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Arne Thomsen]
Erik Nielsen Offline
ny
Registeret: 21/04/2008
Indlæg: 14
Sted: Region Midtjylland
Helt enig med Arne i, at religion selvfølgelig ikke skal begrænses i det offentlige rum. Vi har jo åndsfrihed, og derfor skal man kunne udtrykke den.

Engang forsøgte jeg at få en debat igang om emnet, Religion og politik, på religion.dk forum, men der var ingen der gad svare. Så véd jeg ikke om alle var enige, eller om emnet var for kedeligt. Men det er da glædeligt at se en livligere debat her på trosfrihed.dk.

Med hensyn til at søge sandheden, så har jeg fundet et citat, som jeg synes peger i den rigtige retning - selv når det tages ud af sammenhængen:
... Jesus sagde til ham: "Jeg er vejen og sandheden og livet; ...." (Joh. 14:6)
Jesu ord om at være vejen og sandheden og livet, hjælper til at se, at man må leve sandheden. Man kan beskrive den eller skrive bøger om den, men ord er ikke tilstrækkelige til at indeholde selve sandheden. Men det er jo interssant at beskrive den, hvilket dette og andre fora vidner om.

Desuden bør der ikke være en konflikt mellem videnskab og religion. Tro og viden supplerer hinanden i livet.

M.v.h. Erik
_________________________
Everything will be fine in the end.
If it is not fine, it is not the end.
Top Svar Citer
#6378 - 28/12/2008 20:51 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Erik Nielsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Erik.

Jeg glæder mig over, at vi er enige om åndsfriheden, sådan at de forskellige grupperinger frit kan udtrykke sig.

Her har den samlede danske folkekirke jo mundkurv på - med det resultat, at ingen egentlig ved, hvad den står for - eller ikke står for - og at ingen derfor hverken kan tage afstand fra eller kan tilslutte sig noget som helst - en uskik, som efter min mening helt klart kvæler åndsfriheden både overfor og indenfor den luthersk evangeliske kirke (og som nok kun kan løses ved en adskillelse af stat og kirke).

Angående sandheden (hvis den eksisterer), hvor du citerer, hvad det berettes, at Jesus har sagt ("Jeg er vejen sandheden og livet"), og som, du synes, peger i den rigtige retning, så er jeg enig med dig.

Fra Det Gamle Testamentes Anden Mosebog, kapitel 3, hvor Moses spø'r om Guds navn, får han blot svaret: "Jeg er den, jeg er!" - med den tilføjelse at Moses kan benævne Gud som: "Jeg Er" - hvilket gentages med tre græske bogstaver i næsten alle ortodokse Kristus Ikóners glorie (Omikron, Omega og N).
Ingen definitioners begrænsninger accepteres her.

Og i indledningen til Koranens Sura Tre siges det helt klart, at både Toraen, Testamentet og Koranen er sendt fra Gud, og at kun Gud kender den rette fortolkning, hvor skrifterne er "flertydige".

Man kan følge Moses, man kan følge Jesus, man kan følge Muhammed, man kan følge Krishna, man kan følge Buddha osv. - og man kan afvise alle åbenbaringer og alene respektere naturlovene og tilfældighedernse spil, men det afgørende er vel erkendelsen af vores ydmyge situation: Ingen kender sandheden, hvorfor ingen kan erklære sig klogere end andre.

Jeg er også enig med dig i, at konflikt mellem religion (tro) og videnskab (viden) kun opstår, når religioner søger at gøre sig kloge på videnskabens områder i stedet for at holde sig til de eksistentielle spørgsmål, som videnskaben jo på forhånd har udelukket sig fra smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/12/2008 20:53)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Lovændring kan være på vej i Nordic W..
16/04/2024 16:37
Tysklands kansler efter møde i Kina: 'J..
16/04/2024 16:20
Valutafond forudser lav vækst i eurozon..
16/04/2024 16:02
Danmark sender droner til Ukraine i ny d..
16/04/2024 15:58
Spærring af veje ved Børsen presser ef..
16/04/2024 15:43
Nyheder fra Religion.dk