annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682031
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381780
Et andet syn 1991457
Åndelig Føde 1523875
Jesu ord 1523274
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 188 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6285 - 10/12/2008 23:54 Er Grundloven kun til pynt?
tros Offline
godt igang
Registeret: 01/04/2008
Indlæg: 92
Jeg erfarer denne aften, at et flertal (90 mod 89) i Folketinget har til hensigt at vedtage en lov, som de facto er ensbetydende med, at de, der bliver omfattet af loven, kan frihedsberøves i et omfang, der svarer til fængselsophold i et åbent fængsel - og så sker det uden nogen uvildig domstolsprøvelse.
Overholder de pågældende ikke kravet om tilstedeværelse i Sandholmlejren efter forskrifterne, kan de fængsles - stadig uden domstolsprøvelse!

GRUNDLOVEN:
§ 71
Stk. 1.
Den personlige frihed er ukrænkelig. Ingen dansk borger kan på grund af sin politiske eller religiøse overbevisning eller sin afstamning underkastes nogen form for frihedsberøvelse.
Stk. 2.
Frihedsberøvelse kan kun finde sted med hjemmel i loven.
Stk. 3.
Enhver der anholdes, skal inden 24 timer stilles for en dommer. Hvis den anholdte ikke straks sættes på fri fod, skal dommeren ved en af grunde ledsaget kendelse, der afsiges snarest muligt og senest inden tre dage, afgøre, om han skal fængsles, og hvis han kan løslades mod sikkerhed, bestemmes dennes art og størrelse. Denne bestemmelse kan for Grønlands vedkommende fraviges ved lov, for så vidt dette efter de stedlige forhold må anses for påkrævet.
Stk. 4.
Den kendelse, som dommeren afsiger, kan af vedkommende straks særskilt indbringes for højere ret.
Stk. 5.
Ingen kan underkastes varetægtsfængsel for en forseelse, som kun kan medføre straf af bøde eller hæfte.
Stk. 6.
Udenfor strafferetsplejen skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet i en dømmende myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige domstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse.
Stk. 7.
Behandlingen af de i stk. 6. nævnte personer undergives et af folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende skal have adgang til at rette henvendelse.

For fanden hvor er det uskønt!
Især når det er resultatet af en beskæmmende aftale med DF, som skal have lidt juleguf til deres skinhellighed - for nu at bruge et udtryk fra Søren Krarup i dagens udgave af Kristeligt Dagblad.
DF skal have denne modbydelighed som tak for at stemme for finansloven




Redigeret af tros (10/12/2008 23:57)
Top Svar Citer
#6287 - 11/12/2008 01:55 Re: Er Grundloven kun til pynt? [Re: tros]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Hej tros!

Jura synes ikke just at være din stærke side.

Som det klart fremfår af Grundlovens paragraf 71 stk. 2, gælder der den begrænsning, at frihedsberøvelse kun kan finde sted, hvis den har hjemmel i loven.

Det er således overladt til lovgiver (parlamentet) at vedtage love som specificerer de nærmere betingelser hvorunder der kan ske frihedsberøvelse. Det eneste generelle krav og begrænsning lovgiver er pålagt er, at loven ikke må være i strid mod Grundloven. Man kan således ikke som en socialdemokratisk undervisningsminister for nogle år siden bildte sig ind, og fik flertal for i Folketinget, vedtage love, der specifikt fratager statstilskud til navngivne skoler. Dels skal love være generelle og i dette tilfælde fandt Højesteret, der også kan optræde som forfatningsdomstol, at Tvind sær-loven var Grundlovsstridig, idet den krænkede grundprincippet om magtens tredeling. Loven var "stridende mod grundlovens § 3,", fordi den, som Højesteret skrev, "ved at opremse en stribe Tvind-skoler med navns nævnelse reelt (var) en endelig afgørelse af en konkret retstvist", hvilket ikke er Folketingets, men alene domstolenes opgave.

Når Grundlovens paragraf 71 taler om, at den "personlige frihed er ukrænkelig" er der sikkert nogle, som f.eks. tros, der kunne foranlediges til at tro, at man så ikke kunne straffes med fængsel eller lignende frihedsberøvende eller begrænsende foranstaltninger. Det er dog selvfølgelig ikke tankegangen. Det man har forsøgt med bestemmelsen er derimod, at opstille et værn mod frihedsberøvelse og andre lignende retsfølger.

Hvis du vil anfægte Folketingsflertallets legitime ret til at vedtage den lov du her bringer til debat, så må du argumentere overbevisende for, at grundlæggende demokratiske principper eller Grundlovsbestemmelser er overtrådt, i stedet for at fyre det sædvanlige parti-politiserende retoriske ævl af.

Hilsen

Ipso Facto pifter

Top Svar Citer
#6290 - 11/12/2008 09:54 Re: Er Grundloven kun til pynt? [Re: Ipso Facto]
tros Offline
godt igang
Registeret: 01/04/2008
Indlæg: 92
Til Ipso Facto

Jeg kan replicere: 'Jura synes ikke just at være din stærke side.'

Du har vist ikke læst omhyggeligt, hvad jeg skrev.

Min anke er kort, at den påtænkte lov er i strid med Grundloven, fordi den vil hjemle frihedsberøvelse uden en domstolsprøvelse af frihedsberøvelsen.

Selv statsministeren erklærer flot, at sådan gør man ikke i en retsstat.

Så det er vist dig, der skal argumentere 'i stedet for at fyre det sædvanlige parti-politiserende retoriske ævl af.'
Top Svar Citer
#6291 - 11/12/2008 12:31 Re: Er Grundloven kun til pynt? [Re: Ipso Facto]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Hej Tros!

I forlængelse af min første kommentar, der alene forholdt sig til de rent principielle lovgivningsmæssige aspekter omkring frihedsberøvelse og Grundlovens krav til lovgivningsmagten, følger her en supplerende substantiel gennemgang af den konkrete sag centreret om den kritik tros rejser.

Baggrunden:

Lovforslaget har til formål at gennemføre de ændringer af udlændingeloven, der er nødvendige for inden for det gældende kompetence- og prøvelsessystem at foretage en øjeblikkelig opstramning af kontrolforanstaltningerne for udlændinge på tålt ophold, samt for at forhøje strafferammen for overtrædelse af en pålagt meldepligt eller et påbud om at tage ophold på et bestemt indkvarteringssted, hvis der foreligger skærpende omstændigheder.

Regeringen har fundet, at der er behov for en markant opstramning af kontrolforanstaltningerne og strafferammen, og regeringen har indgået aftale med Dansk Folkeparti herom den 11. november 2008.

Under udvalgsbehandlingen blev der stillet mere end 150 spørgsmål til ministeren. Nedenfor citeres de spørgsmål og svar som har særlig relevans til troels påstand om, at lovforslaget strider imod Grundloven.

Spørgsmål:

Citat:
”Vil ministeren redegøre for forslagets forhold til grundlovens § 71?”


Svar:

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra justitsministeren, som har oplyst følgende:

Citat:
"1. Grundlovens § 71 er sålydende:

"§ 71. Den personlige frihed er ukrænkelig. Ingen dansk borger kan på grund af sin politiske eller religiøse overbevisning eller sin afstamning underkastes nogen form for frihedsberøvelse.

Stk. 2. Frihedsberøvelse kan kun finde sted med hjemmel i loven.

Stk. 3. Enhver, der anholdes, skal inden 24 timer stilles for en dommer. Hvis den anholdte ikke straks kan sættes på fri fod, skal dommeren ved en af grunde ledsaget kendelse, der afsiges snarest muligt og senest inden tre dage, afgøre, om han skal fængsles, og, hvis han kan løslades mod sikkerhed, bestemme dennes art og størrelse. Denne bestemmelse kan for Grønlands vedkommende fraviges ved lov, forsåvidt dette efter de stedlige forhold må anses for påkrævet.

Stk. 4. Den kendelse, som dommeren afsiger, kan af vedkommende straks særskilt indbringes for højere ret.

Stk. 5. Ingen kan underkastes varetægtsfængsel for en forseelse, som kun kan medføre straf af bøde eller hæfte.

Stk. 6. Udenfor strafferetsplejen skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige domstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse. Nærmere regler herom fastsættes ved lov.

Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer undergives et af folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende skal have adgang til at rette henvendelse."

2. Som det fremgår, er grundlovens § 71 opbygget således, at bestemmelserne i stk. 1-2 vedrører enhver form for frihedsberøvelse, stk. 3-5 vedrører frihedsberøvelse inden for strafferetsplejen, og stk. 6-7 vedrører ad ministrativ frihedsberøvelse.

Det fremsatte lovforslag nr. L 69 om ændring af udlændingeloven indeholder regler om skærpet meldepligt for udlændinge på tålt ophold, styrket kontrol med overholdelse af påbud om at tage ophold på et bestemt indkvarteringssted samt forhøjelse af strafferammen for overtrædelse af en pålagt meldepligt eller et påbud om at tage ophold på et bestemt ind kvarteringssted.

3. De foranstaltninger, som foreslås indført med lovforslaget, giver efter Justitsministeriets opfattelse ikke anledning til overvejelser i forhold til bestemmelserne i grundlovens § 71, stk. 3-5, idet disse bestemmelser alene vedrører frihedsberøvelse (i form af anholdelse og varetægtsfængsling), som finder sted som led i en strafforfølgning, jf. bl.a. Henrik Zahle, Dansk Forfatningsret 3 (2003), side 234 ff.

4. Efter Justitsministeriets opfattelse rejser lovforslaget heller ikke spørgsmål i forhold til bestemmelserne i grundlovens § 71, stk. 1 og 2.

Det bemærkes i den forbindelse, at det er den almindelige opfattelse i den statsretlige litteratur, at den indledende bestemmelse i grundlovens § 71, stk. 1, 1. pkt., om den personlige friheds ukrænkelighed ikke kan tillægges nogen selvstændig praktisk betydning, jf. bl.a. Henrik Zahle, a.st., side 231 f., Peter Germer, Statsforfatningsret, 4. udg. (2007), side 243 f., Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udg. ved Peter Germer (1973), side 340, samt Gorm Toftegaard Nielsen, a.st., side 433 ff., hvor der bl.a. også er en beskrivelse af begrebet frihedsberøvelse.

5. Hvad endelig angår bestemmelserne i grundlovens § 71, stk. 6 og 7, bemærkes det, at disse bestemmelser ikke omfatter frihedsberøvelse, der har hjemmel i lovgivningen om udlændinge.

Der kan i den forbindelse henvises til bl.a. Henrik Zahle, a.st., side 240 ff., og Gorm Toftegaard Nielsen, a.st., side 449.

6. Sammenfattende er det på den anførte baggrund Justitsministeriets opfattelse, at lovforslag nr. L 69 om ændring af udlændingeloven ikke rejser spørgsmål i forhold til grundlovens § 71."


Spørgsmål:

Citat:
”Ministeren bedes indhente et notat fra Justitsministeriet, der belyser hvorvidt melde- og opholdspligten efter lovforslaget - og konsekvent administreret efter en vedtagelse af lovforslaget - vil være en frihedsberøvelse, der strider mod grundloven og konventionerne.”


Svar:

Justitsministeriet har oplyst følgende:

Citat:
” 1. Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis vedrørende Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 5 om ret til frihed og sikkerhed, at der ved vurderingen af, om der foreligger frihedsberøvelse i artikel 5’s forstand, skal tages udgangspunkt i sagens konkrete omstændigheder, og at en række kriterier, såsom type, varighed, virkning og måden hvorpå foranstaltningen bliver gennemført, skal tages i betragtning, jf. herved Guzzardi mod Italien, dom af 6. november 1980, præmis 92.

Det følger af den nævnte doms præmis 94, at særlig overvågning ledsaget af krav om tvungen bopæl i et bestemt område ikke i sig selv udgør frihedsberøvelse i artikel 5’s forstand. Det anføres dog samtidig, at det ikke følger heraf, at implementeringen af en sådan foranstaltning aldrig vil kunne medføre, at der foreligger frihedsberøvelse.

Som det fremgår af afsnit 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger, indebærer de foreslåede bestemmelser om at skærpe meldepligten samt styrke kontrollen med, at påbuddet om at tage ophold i Center Sandholm overholdes, indgreb, der er omfattet af artikel 2 (om frihed til valg af opholdssted) i 4. Tillægsprotokol til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Det følger af den nævnte bestemmelse, at enhver, der lovligt befinder sig på en stats område, inden for dette skal have ret til at færdes frit og til frit at vælge sit opholdssted. Beskyttelsen omfatter også udlændinge, herunder udlændinge, der er på tålt ophold. Retten er dog ikke absolut, idet der kan gøres indgreb i denne ret, hvis det er i »overensstemmelse med loven« og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til bl.a. den nationale sikkerhed og den offentlige orden. Det indebærer bl.a., at indgrebet skal være proportionalt i hvert enkelt tilfælde.

Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, at det forudsættes, at politiet som udgangspunkt pålægger de udlændinge på tålt ophold, som er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 8, daglig meldepligt hos politiet i centret, og at politiet således kun vil kunne undlade at pålægge daglig meldepligt, hvis det vil være uproportionalt i forhold til Danmarks internationale forpligtelser, eller hvis der foreligger særlige grunde, f.eks. sygdom.

Derudover fremgår det af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, vedrørende forslaget om en styrket kontrol med overholdelse af påbud om at tage ophold i Center Sandholm, at et sådant påbud indebærer, at den pågældende skal bo i centret og som udgangspunkt overnatte dér. En udlænding, som er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, må således alene overnatte uden for centret, hvis der er en særlig begrundelse herfor, f.eks. at udlændingen er blevet indlagt på hospital, eller der er alvorlig sygdom i udlændingens nærmeste familie eller lignende. Det er i den forbindelse anført, at der altid skal foretages en konkret vurdering af, om indgrebet er proportionalt, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 4.

2. Justitsministeriet har oplyst, at proportionalitetsbetragtninger indebærer, at de pågældende – uanset påbud om opholds- og meldepligt – i det daglige vil skulle have en bevægelsesfrihed i et sådant omfang, at der ikke pålægges uproportionale restriktioner med hensyn til de pågældendes ret til at færdes uden for Center Sandholm. F.eks. vil meldepligt ikke kunne pålægges kl. 12 midt på dagen eller på skiftende tidspunkter alle ugens dage. Derimod vil meldepligten f.eks. kunne pålægges hver morgen, eksempelvis kl. 9.

Endvidere indebærer de nævnte proportionalitetsbetragtninger og artikel 8 om retten til respekt for familielivet i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, at der skal være mulighed for jævnlig kontakt til en eventuel herværende familie. I den forbindelse skal de foreslåede regler administreres således, at hvis f.eks. familien bor i Jylland, skal der være mulighed for i rimeligt omfang at tage på weekendophold hos familien. Derudover skal de foreslåede regler administreres således, at der – hvis der herudover er rimelig anledning til yderligere besøg hos familien, f.eks. i forbindelse med vigtige familiebegivenheder – gives tilladelse hertil. I den forbindelse pålægges der meldepligt hos det lokale politi.

Lovforslaget vil således ikke indebære, at den pågældende udlænding hele tiden skal opholde sig på Center Sandholm eller i umiddelbar nærhed heraf, og meldepligt skal pålægges på en sådan måde, at den pågældende også reelt har mulighed for at færdes uden for centret. Lovforslaget er heller ikke til hinder for, at den pågældende kan opretholde kontakt med det omgivende samfund.

På den baggrund finder Justitsministeriet ikke, at der vil være tale om indgreb af en sådan intensitet, at der vil foreligge frihedsberøvelse i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 5’s forstand, således som denne bestemmelse er blevet fortolket af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.

3. Om spørgsmålet om lovforslagets forhold til grundloven kan der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 29 vedrørende lovforslag nr. L 69. Som det fremgår af denne besvarelse, er det Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget ikke rejser spørgsmål i forhold til grundlovens § 71.”


Hvis tros fastholder sin kritik og påstanden om grundlovsbrud, må han kunne påvise konkrete fejl i svarene fra Justitsministeriet. Det ser jeg frem til, så vi kan få en kvalificeret debat.

Hilsen

Ipso Facto pifter

Top Svar Citer
#6293 - 11/12/2008 15:33 Re: Er Grundloven kun til pynt? [Re: Ipso Facto]
tros Offline
godt igang
Registeret: 01/04/2008
Indlæg: 92
Her følger kommentarer fra tre personer, som har mere end almindelig indsigt i denn relevante jura:

Den omdiskuterede tuneserlov om skærpet meldepligt for personer på tålt ophold strider mod den danske grundlov.

Det synspunkt præsenterede professor i forfatningsret ved Københavns Universitet Henning Koch ved en høring om lovforslaget på Christiansborg i dag.

»Min konklusion er, at administrationen vil handle grundlovsstridigt, hvis den udøvende magt konkret måtte følge den retsanvendelse, som lovforslagets bemærkninger giver udtryk for, at den skal«,
sagde Danmarks førende grundlovsekspert.

Strider mod retsstatslige principper
Problemet består ifølge professoren i, at lovforslagets stramninger resulterer i frihedsberøvelse, hvilket strider mod grundlovens paragraf 71.

»Det vil være i strid med mindst én af de retsstatslige principper, der bærer grundlovens paragraf 71. Nemlig at frihedsberøvelse på grundlag af abstrakt fare eller risiko ikke kan finde sted i en retsstat«, sagde Henning Koch.

Og faren ved flere af personerne på tålt ophold er netop mere abstrakt end reel, sandsynlig eller nærliggende fare, lød argumentet.

Stramninger er frihedsberøvelse
Samtidig vurderer grundlovseksperten på baggrund af en række tidligere afgørelser i Højesteret, at stramninger i tuneserloven er frihedsberøvelse.

»Lovforslaget opfylder samlede de kriterier for frihedsberøvelse«, sagde Henning Koch.

Han fremhævede seks forhold i lovforslaget, der til sammen fører til konklusionen, at stramningerne berøver personerne på tålt ophold deres frihed.

»Der er opholdspåbud.
Det er på et afgrænset, indhegnet område.
Der er politi til stede i dagtimerne.
Der er daglig meldepligt.
Der er effektiv eftersøgning, hvis personerne ikke overholder meldepligten.
Og endelig er der en strafferamme på et år«, opremsede professoren.

Fogh: Vi skal følge dansk lov
Den endelige konklusion var, at det i sidste instans kan medføre et embedsansvar og ministeransvar i en eventuel rigsretssag.

Men så vidt når det ikke, fastslog statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) på sit pressemøde i går.

Der sagde han nemlig, at forvaltningen af den såkaldte tuneserlov skal overholde dansk og international ret.
(Politiken)

I Deadline 22:30 den 10.12.08 vurderede Henrik Rothe fra Advokatsamfundet, at der næppe var nogen synlig forskel på afsoning i et åbent fængsel (det sker efter en domstolskendelse) og den begrænsning i friheden, som vil blive pålagt personer, der bliver omfattet af den såkaldte tuneserlov.


Koret af juridiske eksperter, der kritiserer regeringens tuneserlov, vokser. I går kritiserede landets førende ekspert i forfatning, Henning Koch, regeringens hastestramning af loven om tålt ophold, og i dag er det så lektor og ekspert i forfatningsret ved Københavns Universitet, Jens Elo Rytter, der kritiserer regeringen for at bryde de internationale menneskerettigheder.
- Tuneserloven rejser nogle meget alvorlige problemer i forhold til de internationale menneskerettigheder. Det svært at se proportionerne i det indgreb, man gør i folks bevægelighed. Man rammer en gruppe som er meget forskellig, og det er svært at se, at det er et nødvendigt indgreb over for alle, siger Jens Elo Rytter.
Frustrerende politikere
Men også de vilkår, regeringen lægger op til for tålt ophold kritiseres: - I konkrete tilfælde vil de vilkår, man stiller for tålt ophold kunne få karakter af egentlig frihedsberøvelse. Det er i strid med de europæiske menneskerettighedskonventioner. På længere sigt vil vilkårene meget nemt kunne betegnes som umenneskelig behandling. Jens Elo Rytter medgivere, at det af og til er ”frustrerende”, at politikerne blot siger, at der ikke er noget at komme efter. Men han sporer også nye toner fra regeringens jurister i Justitsministeriet:
- Jeg synes, jeg kan se, at Justitsministeriet nu er begyndt at komme med nogle svar på nogle Folketingsspørgsmål, hvor de begynder at sige, at der er problemer i forhold til retten til at have et familieliv, siger Jens Elo Rytter.

Både integrationsminister Birthe Rønn Hornbech og statsminister Anders Fogh Rasmussen sagde i går, at behandlingen af loven vil fortsætte, og at loven ikke bryder hverken Grundloven eller Menneskerettighedskonventionerne.
(Berlingske Tidende)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 11:49
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skattestyrelsen: Hvem ejer disse 13,6 mi..
24/04/2024 13:18
Militærheste slap fri og løb rundt i L..
24/04/2024 13:16
17-årig tiltalt for knivstik mod 13-år..
24/04/2024 12:58
Ulykke på Hirtshalsmotorvejen: Ét spor..
24/04/2024 12:14
Rute 13 ved Nørre Snede er igen åben e..
24/04/2024 11:50
Nyheder fra Religion.dk