annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6188 - 29/11/2008 15:35 Julenisser er djævlens værk
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
En præst i det nordjyske har erklæret julenisserne krig, de er djævlens værk påstår han, han har forbudt hans børns børnehave at have julenisser og børn der møder i kirken med nissehuer, må fjerne dem,hvis de vil ind i kirken.

Ja man kan forundres over djævlens værk, men præsten er nu nærmest en pest for sin tid, men kommer jo også fra det syge indre missionske miljø, der ser djævle alle vegne, han skal nok ikke kigge i spejlet.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6189 - 30/11/2008 01:06 Re: Julenisser er djævlens værk [Re: treram]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
... og Julemanden er Satan:

Djævelen er i din skorsten

Citat:
Every time a so-called Christian child asks Santa for something, he is praying to Satan.


(Hver gang et såkaldt kristent barn beder Julemanden (Santa) om noget, så tilbeder han Satan.)



http://www.landoverbaptist.org/news1299/santy.html

Hvornår mon de hjemlige præster kaster sig over Julemanden?

Jerry





Top Svar Citer
#6190 - 30/11/2008 10:07 Re: Julenisser er djævlens værk [Re: Jerry]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Jerry.
Og et godt nytår, du ved vel det idag er det kristne nytår der fejres, man vil ikke blandes i gøglet omkring den 31 dec.

Her i Skåne har vi endnu flere nisser end i Danmark, selv jeg synes det er ved at være formeget, nisser i alle størrelser til næsten fuldvoksne.
Men her er kristendommen også endnu mere på retur, det er sku nok de "djævelske" nissers værk.

Kan du have en god kristen nytårsdag og glem nisserne.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6191 - 30/11/2008 13:46 Re: Julenisser er djævlens værk [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du frister mig til en replik.

Julenisserne stammer mig bekendt fra gårdnisserne, en slags husguder, som man brugte til at forklare mærkværdigheder i dagligdagen (f.eks. ting, der blev væk o.m.a.).

Vi er nok tæt på eventyrets "det er ganske vist!", vil jeg mene.

Jeg mener også engang at have læst, at der muligvis kan være en forbindelse til jernalderfolkets fordrivelse af bronzealderfolket omkring et halvt årtusind før vor tidsregning, sådan at de fordrevne bronzealdermennesker blev til de første nisser, der nødvendigvis måtte skjule sig for at overleve.

At en kristen præst så går til angreb på sådan overtro, bevæbnet med sin egen ditto, ja, det er der vel ikke noget at sige til - så længe det kun gælder ham selv, og han ikke søger at påtvinge andre sine idéer (hvad han jo desværre gør).

Nu er det jo så meget heldigt, at kristendommen (og jødedommen) har en djævel, en fanden, en Satan, der fungerer som syndebuk.

At nævnte syndebuk - som jo også må være skabt af skaberen - så frister Eva og Adam i Paradisets Have til at spise af træet til kundskab om ondt og godt, får han jo, som det berettes, også sin straf for.

Men det gør så sandelig også Eva og Adam, som jo i selve syndsøjeblikket endnu intet vidste om ondt og godt.

Og ikke nok med det, så arver de to første menneskers nyfødte børn - og alle efterfølgende generationer - denne synd, som de jo ellers ikke har noget at gøre med: Arvesynden.

Dét forekommer mig at være rådden snak, fordærvet religion.

Jeg kunne forestille mig, at den oprindelige betydning af begrebet synd mere indeholder det, at vende sig bort fra bevidsthed om det guddommelige - en valgmulighed mennesket fik med sin frie vilje - og at det er valgmuligheden, men ikke beretningens oprindelige syndshandling, der går i arv.

I øvrigt foregik det første syndefald iflg. beretningerne jo ikke i Paradisets Have, men derimod blandt englene i Himmeriget, hvor englen Satan, og mange med ham, vendte sig bort fra Gud og blev nedstyrtet (af Ærkenglen Mikael): Faldne engle.

Og hvad der efterfølgende i beretningen skete de to første mennesker ved træet, sammen med slangen, var jo en naturlig følge heraf.

Og hvorfor skulle vi mennesker afskæres fra kendskab til godt og ondt?

Gad vide hvad "syndefaldsprædikanter har af svar til den slags spørgsmål.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/11/2008 13:47)
Top Svar Citer
#6193 - 30/11/2008 18:53 Re: Julenisser er djævlens værk [Re: Arne Thomsen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Arne:o)

Lige en respons på:

Citat:
Nu er det jo så meget heldigt, at kristendommen (og jødedommen) har en djævel, en fanden, en Satan, der fungerer som syndebuk.


Vi har ikke en satan der fungerer som syndebuk, vi må pænt selv tage ansvar for vore handlinger.. Satan er to forskellige skikkelser i kristendommen og jødedommen.. Se eventuelt min (lidt glemte:oS) tråd om satan i jødedommen..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk