annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6073 - 20/11/2008 10:05 HVAD TROEDE MYTEN JESUS SELV PÅ?
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Nogle troende vil nok mene, at overskriftens spørgsmål er en smule tåbelig, og svare: Han troede selvfølgelig på Gud, eller han havde som Guds søn en viden om Guds eksistens. Men spørgsmålet er ikke så tåbeligt endda, for intet sted i NT gives der udtryk for, at han havde et andet syn på universet og dets opbygning, end hvad der var kendt på tidspunktet for hans formodede liv.

Når man beskæftiger sig med analyser af sproglige beretningers sandhedsværdi, så bliver man hurtigt klar over, at alle historiske beretninger er eksempler på efterrationaliseringer. Heri adskiller de sig ikke fra vidneforklaringer. Hjernen tager udgangspunkt i nogle få sanseindtryk, og digter derefter en sandsynlig sammenhæng ind for at udfylde hullerne, så det bliver til en logisk sammenhængende begivenhedsfølge. Logikken lider dog under, at alle hjernens vrangforestillinger og fordomme digtes med ind i historien.

Ser man nøgternt på evangeliernes tekst, så giver de mellem linierne et klart indtryk af et specielt menneskesyn, almindeligvis sammenfattet i begrebet "kærlighedsbudskabet". Der er ingen tvivl om at forfatterne hyldede de samme idealer. Ser man derimod på sandhedsværdien af ordlyden, og prøver at forstå de bagvedliggende begivenheder, så bliver det hurtigt klart, at som historiske dokumenter er evangelierne værdiløse.

Der har sikkert levet en prædikant ved navn Jesus, som har haft en del tilhængere blandt de jøder, der var utilfredse med de stramme regler i den mosaiske tro. Det er også sandsynligt, at han blev henrettet af romerne, for de foretrak politisk ro i alle deres vasalstater, og slog med hård hånd ned på alle tendenser til oprør. Sådan handler alle succesfulde imperier.

Men her stopper sandsynlighederne. Myten om Jesus er bygget af elementer fra flere ældre religioner og udlægning af gamle profetier, tilsat nogle "mirakler" som med garanti ville have vakt romernes interesse, og var blevet beskrevet, hvis de havde fundet sted. Bortset fra at mirakler af den størrelsesorden ville have omvendt alle tilskuere på stedet, og givet bevægelsen et kæmpe boost, så findes der heller ingen klare arkæologiske vidnesbyrd om Jesus' eksistens. Der findes derimod masser af arkæologiske beviser for "den messiastroende bevægelse"s eksistens.

Også historien om den "kloge" dreng, der i synagogen belærer de skriftkloge, bærer mytens (og fantasiens) præg. Sønner af fattige tømrere var normalt analfabeter som deres fædre, og sandsynligheden for at et sådant vidunderbarn kunne leve i ubemærkethed, til han var tredive år, er nærmest lig nul. Mere sandsynligt er det, at Jesus i de unge år var en naver, der i østens buddhisme og taoisme hentede inspiration til at prædike et budskab om fred og kærlighed.

Kristendommens udvikling frem til i dag er en historie om efterrationaliseringer, udvælgelse og redigering af mere eller mindre ægte skrifter, fortolkning af teksterne så de tjente det klerikale hierakis interesser, svindel med relikvier og brutale erobringskrige i Guds navn med efterfølgende tvangsomvendelser til kristendommen - helt i strid med tonen i evangelierne, men i smuk overensstemmelse med andre ekspanderende religioners fremgangsmåde.

Tilbage står en række uafklarede spørgsmål. Hvad troede prædikanten Jesus selv på? At verden blev skabt af Gud som beskrevet i Tora'en? Eller at universet gennemgik endeløse cykliske kredsløb? At der ventede et paradis eller et nirvana eller en række reinkarnationer efter døden.

Svaret fortaber sig i historiens tåger.

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S.
Folk, der tror et kæmpe bogskab
vidner om en masse klogskab,
glemmer, at det skrevne ord
viser blot, hvad andre tror.

Top Svar Citer
#6136 - 23/11/2008 15:09 Re: HVAD TROEDE MYTEN JESUS SELV PÅ? [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg tror ikke at Han troede på noget. Tro er ikke sandhed i anden forstand end, at dens udtryk er et udtryk for hvem vi selv er som mennesker.

Forskellen mellem tro og sandhed er, at selvom jeg tror at en grøn bold er blå, så er den dog stadig grøn. Sådan er det også med den verden og det univers vi lever i. Det er som det er, det nytter ikke at tro. Det er meget bedre at afdække sandheden om hvordan alting forholder sig, lidt efter lidt.

Men troen, religiøsiteten, åndeligheden, har intet med disse kendsgerninger at gøre. Et intelligent menneske overvejer reinkarnationstanken som en mulighed, men erkender at han ikke ved om det passer eller ej. Det er altid nu og det vil det altid være. Det vil være nu når man engang i den fremtid man forestiller sig, går gennem dødens dør i dødsøjeblikket og det vil være nu, når man barsk bliver rykket ud af lyksaligheden med et klask i røven, så, at man kan begå alle sine fejltagelser endnu engang. Og hvorfor ikke? Når der er mad på bordet og tøj på kroppen hvad skal man så ellers foretage sig?

They seek him here, they seek him there, they seek him everywhere.

Hvis jeg forlægger en ting i min lejlighed og leder efter den, gribes jeg tit af den frygtelige tanke, at uanset hvor jeg leder, så ligger tingen der, hvor den ligger. Måske jeg leder de forkerte steder.

Uha, det er som oftest mine briller jeg leder efter. Derfor har jeg tre sæt af dem. Så kan jeg tage reservebrillen på mens jeg leder efter den rigtige. smiler
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk