annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
2 registrerede ABC ,(1 usynlig), 317 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9252 - 18/04/2010 09:00 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er enig med dig i, at man ikke skal låse børn fast i en bestemt livsanskuelse - heller ikke ateisme, går jeg ud fra at vi er enige om.

Men vi præges jo alle af det miljø, vi lever i, og her i Skandinavien er miljøet jo stærkt præget af luthersk kristendom, som vel stadig tæller over 80 % af os.

Og når det kommer til forældre og børn, så skal forældrenes forhold til de forskellige religioner, agnosticisme og ateisme vel ikke være en hemmelighed for børnene.

Det vigtige må vel så være, at gøre det klart for børnene, at det drejer sig om tro og ikke viden - og at hvert menneske skal have sin fulde trosfrihed.

Hvis du er med på den tankegang, så vil jeg ikke kalde dig en fundamentalist smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/04/2010 09:00)
Top Svar Citer
#9253 - 18/04/2010 09:36 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: treram]
Stig Offline
ny
Registeret: 05/04/2010
Indlæg: 33
Altså, nu findes der jo faktisk fundamentalister, hvor man med en vis ret kan sige de maser deres tro ned i børnenes hals. Men din gentagne brug af ordet tvang i denne forbindelse fortæller mig, at du ikke skyggebokser med ganske almindelige troende, men med fundamentalister (ligesom jeg stadig mener du selv er fundamentalist).

Tro er en livskvalitet forældre kan give deres børn, ligesom kunst, rejser, bedre madlavning, rygning og alkoholforbrug er det. Nogle af de livskvaliteter er positive, andre negative. Men selv for de positive livskvaliteter gælder princippet om, at "for lidt og for meget fordærver alting".

Så længe troen er en positiv livsmulighed der tilbydes børnene ser jeg absolut intet problem i forældrenes prægning med tro. Eller sagt på en anden måde: Sålænge det ikke trækker fra hos forældrene, hvis barnet på et tidspunkt fravælger troen, så kan der umuligt være tale om tvang.

Jeg kan forstå du bekæmper troen pga konfirmationsundervisningen. Du kan da ikke alvorligt mene, troen tvinges ned i halsen på børnene fordi de modtager konfirmationsundervisning?

Herhjemme gjorde vi forøvrigt det samme med alle vores børn - vi sagde de skulle deltage i konfirmationsundervisningen, men det var frivilligt om de ville konfirmeres. Det fravalgte de (de fik så en non-firmationsfest, i stedet). Så børn kan tilsyneladende godt selv skelne, selvom du åbenbart mener konfirmationsforberedelse er at mase troen ned i ungerne - jeg har altså ikke indtryk af, at de er særligt imponerede over konfirmationsundervisningen.
_________________________
mvh Stig
Top Svar Citer
#9262 - 20/04/2010 04:40 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Miljoet her omkring os er staerkt praeget af luthersk kristendom,
som vel stadig taeller over 80% af os.

Jeg synes nu ikke at miljoet er staerkt praeget af en religion, det er jo ikke noget folk taler om som hverdagssnak, ihvertfald ikke i de kredse jeg kommer og det er vidt forskellige typer mennesker jeg kommer sammen med.
Og de over 80 % kan vist ikke siges at vaere det rigtige tal, maaske er der omkring de 80% folkekirkekristne, men de fleste er det kun af?? ja jeg ved skisme ikke hvorfor de er medlemmer, de er de mest inaktive medlemmer jeg kender, saa hvis vi siger der er 15 max 20% "rigtige" kristne, saa naermer vi os det rigtige tal, vi burde tale ud fra. Resten bruger bare kirken som et rituelt serviceorgan daab, konfirmation, bryllup og begravelse.

OG naar det kommer til foraeldre og boern, sa skal foraeldrernes forhold til de forskellige religioner ...... vel ikke vare nogen hemmelighed for boernene.

Og vil du sige det samme hvis det var politik det drejede sig om?, foraeldrerne kunne ligesaagodt paavirke deres boern i politisk retning, som at tro paa en gud.

Jeg tror ikke paa, at nogen foraldre eller praest forklarer boern at det drejer sig om tro og ikke om eksakt viden, der kan bevises, vil jeg gerne have tilfoejet og at et hvert menneske skal have sin fulde trosfrihed, ogsaa til ikke at tro.



Jeg er glad for at du ikke mener at jeg er fundamentalist.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9263 - 20/04/2010 04:58 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: Stig]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hvis du ellers laeste mit indlaeg burde du have set at jeg skrev tvang med udraabstegn, fordi jeg selfoelgelig ikke mener, at folk tvangsstopper religionen ned i deres boern, selvom nok nogle stadig goer det, hvilket dog tit ender i de helt vender sig totalt imod religionen.
Men endnu har ingen fortalt mig, at det ville vaere iorden at lade boernene selv bestemme til de naar den myndige alder, hvor de selv kan tage stilling til om de vil tilslutte sig en kirke , et politisk parti o.s.v.de skal med vold og magt fanges mens de ikke forstaar en pind af det hele, saa der er IKKE trosfrihed i lille Danmark.

Og selfoelgelig bliver boernene inddoktrineret ved konfirmationsforberedelserne, nogen steder har man endog indfoert minikonfirmation for de lavere skoleklasser og hvorfor??????????? lad nu vaer at spille dum.

Det glaeder mig paa dine vegne, at du har saa fornuftige boern, at de ikke ville konfirmeres, de havde aabenbart faaet NOK.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9271 - 21/04/2010 21:59 Re: Anonym angrebet af religionsvirus. [Re: treram]
Stig Offline
ny
Registeret: 05/04/2010
Indlæg: 33
Nok af hvad? De har vel været i kirke 5 gange i deres liv (udover konfirmationsforberedelsen). Og de gange har det været frivilligt (de blev eksempelvis ikke døbt).

Hvis du nu ikke var så fanatisk, ville du for længe siden have bemærket at jeg ikke passer på dine fordomme.
_________________________
mvh Stig
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk