annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 212 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 20 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5936 - 14/11/2008 20:57 Re: Kristus [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Så er spørgsmålet bare, om du kan afgøre, hvornår en anden gør det "kun for kamp".
Top Svar Citer
#5938 - 14/11/2008 21:43 Re: Kristus [Re: Anonym]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: Anonym
Så er spørgsmålet bare, om du kan afgøre, hvornår en anden gør det "kun for kamp".


Det spørgsmål, må du såmænd gerne stille. Det kan jeg ikke afgøre for dig.
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#5939 - 14/11/2008 22:50 Re: Kristus [Re: ALH]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Jamen Anne:

Citat:
Nå, jeg måtte jo improvisere og fik da også sagt noget rettet til Henrik Højlund. Svaret på det dette husker jeg desværre ikke i de rigtige formuleringer, men kort fortalt fik Hr. Højlund sat mig (som evt. kommende præst) uden for kirkedøren. Han mente uden at ryste det mindste på hånden, at jeg ikke kunne blive præst på det grundlag, og, at jeg var i gang med et kæmpe opgør med hele kristendommen og kirketraditionen.


Er netop det, at opgør mod kirketraditionen (og kristendommen - hvad er forskellen?) er det evige spørgsmål for dem, som forsøger/prøver på at finde deres gud i nutiden. Det at forene gamle myter og dogmer med en nutidig tilpasset religionsudøvelse.

At det kan udvirke kæmpeopgør om grundlaget for at kunne blive præst, kan da ikke undre, idet enhver kristen jo har en indbygget 'tvivlen' (selv Jesus havde den - siges det) som en integreret del af deres tro.

( Hvis ikke tvivlende - i hvert fald for et stykke tid , så ikke rigtig troende synes agendaen at være.)

Det må sgu' være svært, Anne, at gå efter at blive præst i et nutidigt samfund. Også når en Hr. Højlund i egen indbildning om at eje den fuldkomne viden sætter dig uden for døren. Sådan - formentlig - lidt efter devicen:

"Den man elsker, tugter man!"

Måske Hr. Højlund er en Paulus-alike kvindehader!

Citat:
I dag undrer det mig stadig, hvad der kunne fremkalde en sådan reaktion, men ikke desto mindre har det kun forøget min interesse (og stædighed) ift kirken i samfundet og ift at ville åbne den kristendom, der blot lukker sig om sig selv.


En sådan reaktion, Anne, kan man da forvente af 'de etablerede'. Men trøst dig med, at når du med forøget interesse (og stædighed) i nogle år vil prøve på at åbne 'den kristendom, som blot lukker sig om sig selv' (?) [ikke rigtig forstået] så, enten falder du til patten og bliver en blød mellemvarepræst eller opgiver projektet.

Citat:
... hvor der forleden aften var debat om homoseksualitet og kristendom.


Øhh! Anne. Hvad med et lille referat om Højlunds stillingtagen til homoseksualitet?

Han var vel hævngerrig

PS: Har googlet på Henrik Højlund. Og det isner, giver mig tankekramper, ser for mig hvor dybt mennesker kan falde i deres religiøse indbildning. Se her:

http://www.dr.dk/DR1/drKirken/pr%C3%A6st/HenrikHoejlund.htm

Spørgsmål til Henrik Højlund:

Citat:
Du er blevet citeret for, at kirken er blevet påtvunget kvindelige præster af samfundet. Ville du ikke selv føle det som en uacceptabel begrænsning af dit åndelige liv, hvis dit køn forhindrede dig i at følge dit kald?

Jeg vil svare med et modspørgsmål: Har de tusinder for ikke at sige millioner kvinder, som i århundredernes løb har tjent Gud i kirken følt sig indskrænkede i sit åndelige liv, fordi de ikke kunne blive præster?


Altså, Anne, føl dig ikke indskrænket i dit åndelige liv - eller?

Og så lidt bøvs - spark til undermennesket kvinden - fra Højlund:

Og hvis kirken ikke kan række kaldet til at være præst til kvinder - hvad kirken ikke kan ifølge dens grundskrift Bibelen - så må kvindens indre kald/lyst til at tjene Gud kanaliseres over i et andet ydre kald end præsteembedet. Hvilket som sagt også sker for tusinder af kvinder.

Forstår godt, Anne, din frustration over at være sat uden for døren af denne fundamentalistiske kristne.

Jerry




Top Svar Citer
#5940 - 14/11/2008 23:15 Re: Kristus [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Nej, jeg stiller dig ikke spørgsmålet. Men vil DU undgå at være fordømmende over for mennesker, der giver velment kritik ud fra rene intentioner, så bør du stille dig selv spørgsmålet.

Døm ikke, så skal I ikke selv dømmes. Fordøm ikke, så skal I ikke fordømmes.
Top Svar Citer
#5941 - 14/11/2008 23:20 Re: Kristus [Re: Jerry]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Jerry

Jeg er med hånden på hjertet ikke frustreret over, at Henrik Højlund sætter mig uden for kirkens dør. Det var selvfølgelig ikke et svar, jeg havde forventet i et forum som helt nyt rådsmedlem (hvor jeg jo gerne skulle gøre et godt indtryk), men så er det jo godt, at jeg igennem de mange debatter har lært at tage til genmæle. Det, der overraskede mig var, at han var lumsk, at han på en eller anden måde pakkede sit budskab ind, og da jeg som kvinde kom på banen, trak han kortet "mod kvindelige præster" op af lommen for derved at gøre mig usikker.

Min pointe var blot at pege på, hvor meget denne debat i spørgsmålet om synes på homoseksualitet kredsede om bibelcitater, og jeg mener ikke, at vi kan give Bibelen et så stort ansvar. Det er selvfølgelig et problem i og med, at kirkens grundlag - i hvert fald ifølge Højlund og ligesindede - er Bibelen. Jeg vil snarere sige, at kirkens grundlag er Kristendommen, dvs. Kristus-dommen, der bygger på evangeliet om Jesus Kristus. Her kan du som Højlund vælge den bogstavelige læsning (hvilket du jo ofte i din kritik gør) eller som andre at vægte Helligånden, som er det, der giver troen dens kraft.

Med Helligånden (eller Guds Ånd som er liv i Kristus, Kristus i os) er der heller intet problem i at være troende i dag, i nutiden, kære Jerry. En kristendom, der lukker sig om sig selv, er en fundamentalistisk kristendom uden ånd og liv, hvor der ikke tages højde for, at kristendommen ikke skal kontekstes tilbage i tiden i utide men derimod skal tages imod, hvad enten det er som menighed eller som noget personligt, gennem det levede liv i dens fulde autencitet. Da bliver myter, Jesu ord og gerninger og men ikke mindst selve Kristus-begivenheden andet end bare fortællinger, da de rækker ind i vores liv.

Det var så den prædiken, jeg ikke kunne få lov til at holde i Hr. Højlunds kirke her i østjylland, godt jeg fik dig til at holde andagt i/eller med blinker

Jeg kan se, at vi har været inde på den samme DR-side om Henrik Højlund, jeg var kort forinden dit indlæg inde og læse akkurat det samme indlæg om hans syn på kvindelige præster. Hans argumentationer ligner til forveksling de, der fra den kirkelige højrefløj i starten af 1920'erne argumenterede imod kvindelige præster.

Mvh
Anne smiler
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 20 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk