annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5609 - 04/11/2008 09:26 folkekirkemedlem pr. automatik.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
I weekenden var jeg til familiefest og talen kom på konfirmation, idet det første af mine børnebørn åbentbart skal konfirmeres til foråret, hvilket giver "store" problemer når fætre og kusiner skal konfirmeres samme dag og sted.

Det var så ikke dette der gav mig problemer, men jeg kom til at tænke på, at hvis man ikke lader sig konfirmere, ryger man så ud af folkekirken og slipper for at selv at udmelde sig, eller "beholder" kirken en som medlem, dette ville jo være
en forkert af kirken, når man ikke selv ønsker at "forny" sin kirkelige tilslutning.

Jeg mener det under alle omstændigheder burde være således at man selv skal indmelde sig når man bliver 18 år,da man så er myndig og selv skal tage vare på sit liv og fordi nu begynder det at koste penge at være medlem, noget som mange ikke tænker på, er man så troende skulle det vel ikke være noget problem at indmelde sig.

Det er trods alt en af verdens dyreste foreninger at være medlem af, hvilket mange tilsyneladende ikke tænker over og de fleste bruger kun kirkens "servicer" 1-3 gange.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5610 - 04/11/2008 11:42 Re: folkekirkemedlem pr. automatik. [Re: treram]
disciple Offline
godt igang
Registeret: 22/08/2008
Indlæg: 55
Sted: det sydlige Århus
Hej treram

Citat:
Det var så ikke dette der gav mig problemer, men jeg kom til at tænke på, at hvis man ikke lader sig konfirmere, ryger man så ud af folkekirken og slipper for at selv at udmelde sig, eller "beholder" kirken en som medlem, dette ville jo være
en forkert af kirken, når man ikke selv ønsker at "forny" sin kirkelige tilslutning.

Citat slut.

Kommentar:
Når et barn bliver døbt så bliver det automatisk medlem af folkekirken. Konfirmationen er en bekræftelse på dåben, men du forbliver medlem af folkekirken selvom du ikke bliver konfirmeret.

Ønsker man senere ikke at være medlem, så melder man sig ganske enkelt ud.
Det er simpelthen hen ligesom i en kultur eller sportsforening eller et abonnement på en avis.
Du skal selv tage initiativet til at melde dig ud.

P.T. er ca. 82% af alle danskere medlem af folkekirken. bank

Citat:
Jeg mener det under alle omstændigheder burde være således at man selv skal indmelde sig når man bliver 18 år,da man så er myndig og selv skal tage vare på sit liv og fordi nu begynder det at koste penge at være medlem, noget som mange ikke tænker på, er man så troende skulle det vel ikke være noget problem at indmelde sig.

Citat slut.

Kommentar:
Du har fuldstændig ret, hvis man vil være medlem af en kirke, menighed eller et kirkesamfund, så bør det selvstændige initiativ være det afgørende.
De fleste af de ovennævnte 82% er passive medlemmer, som stort set aldrig viser sig i kirken. :flov:

mvh
disciple
Top Svar Citer
#5611 - 04/11/2008 12:30 Re: folkekirkemedlem pr. automatik. [Re: disciple]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej disciple.

Tak for dit svar.

Det undrer dog mig noget, at hvis man ikke ønsker at bekræfte sin dåb og dermed at man bekræfter at man er troende, stadig forbliver medlem af folkekirken, det er lidt ulogik, men vel logisk for kirken, som jo helst vil have så mange medlemmer som muligt og det så ligegyldigt om de er troende eller ej.

Det er sku pauvert.

Man skulle jo nødigt miste sin statstøtte.

Hvormange der er helhjertet medlem af folkekirken er et interessant spørgsmål, som nok er svært at besvare.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5613 - 04/11/2008 16:27 Re: folkekirkemedlem pr. automatik. [Re: treram]
disciple Offline
godt igang
Registeret: 22/08/2008
Indlæg: 55
Sted: det sydlige Århus
Hej treram

Citat:
Det undrer dog mig noget, at hvis man ikke ønsker at bekræfte sin dåb og dermed at man bekræfter at man er troende, stadig forbliver medlem af folkekirken, det er lidt ulogik, men vel logisk for kirken, som jo helst vil have så mange medlemmer som muligt og det så ligegyldigt om de er troende eller ej.

Citat slut.

Kommentar:
Du har fuldstændig ret.
Men man har vel lov til at undres, over dette fænomen, men når selv ateister stadig erklærer sig som medlemmer af en Folkekirke, eller menighedsrådsmedlemmer tror på reinkarnation eller ..... så :flov:

Citat:
Hvormange der er helhjertet medlem af folkekirken er et interessant spørgsmål, som nok er svært at besvare.
Citat slut.

Kommentar:
Man har prøvet at tælle antal kirkegængere, der f.eks detager i Nadveren og hvor mange ialt der gennemsnitlig møder op til gudstjenesten og det er beskæmmende tal.
Ca. 15 % af de ialt 82%, som er barnedøbte, kan betragtes som aktive medlemmer, resten sover trist

Man skal blot huske på, at der rundt om i DK vitterlig er kirker, hvor der møder mange op hver søndag. Det er de steder, hvor der er en god præst og et aktivt menighedsråd. Og det er ikke kun på vestkysten, men dem jeg kender er i de større byer, f.eks. Århus og København, Kolding, Odense m.fl.

Når dette så er sagt, så har undersøgelser vist, at et meget stort antal mennesker beder aftenbøn.
Det kan man så måske kalde det tavse flertal ! yeah

mvh
disciple
Top Svar Citer
#5616 - 05/11/2008 10:12 Re: folkekirkemedlem pr. automatik. [Re: disciple]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej disciple.

Jeg har før på religion.dk skrevet at nok kun omkring af 15% af folkekirkemedlemmerne var virkelige troende, jeg ser nu du bekræftiger dette tal, det er en sørgelig kendsgerning må man sige.
Man kan så sige at det er utroligt at man opretholder statskirken og ikke for skilt kirken og staten, der er snart lige så mange troende muslimer som troende protestanter.

Så en skønne dag kommer der et krav fra disse på en statsmoske.

Grunden til at stat og kirke ikke bliver adskilt, er jo netop fordi man pr.automatik bliver medlem af folkekirken, som derfor viser et helt forkert billede af sammensætningen af troende og ikke troende.

Det undrer mig at man har tal på, at mange beder aftenbøn, har man spurgt kirkegængerne? så er det jo et lille mindretal.

Det store tavse flertal er de der er folkekirkemedlem uden at være troende, de udviser faktisk en form for blasfemi.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Nyheder fra Religion.dk