annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 449 gæster og 163 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5482 - 23/10/2008 20:12 Stilheden
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142


smiler
Top Svar Citer
#5487 - 24/10/2008 08:34 Re: Stilheden [Re: Michael]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Michael.

Hvorfor skal du larme med de visne blade, må vi så få ro, til at tænke på hvad vi nu skal gøre.
Det er godt nok stille her, men det er der også på Religion.dk, har jeg set, er folk blevet debat trætte??

Og nu sidder jeg her med mine krykker og kan kun debattere og så er der ingen at debattere med.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5488 - 24/10/2008 11:26 Re: Stilheden [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Nok "visler" de visne blade for ørerne. Men indeni er der fred og ro. For hvad andet behøver vi end at feje og smile?
Top Svar Citer
#5489 - 24/10/2008 11:33 Re: Stilheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

En bemærkning fra sidelinjen:

Ja, der er da også for galt, at der ikke er gang i debatten - nu hvor du har tiden til det smiler

Jeg vil så forsøge mig med:

Har du nogensinde prøvet læse f.eks. i bibelen - ikke som et videnskabeligt (og dermed uvederheftigt) værk - men mere som et mytisk-poetisk værk - lidt i stil med Tornerose, Klods Hans, Hans og Grethe og de mange andre eventyr - altså som et fabulerende forsøg på at fortælle om, hvad verden og vi ER - sandskornene på stranden - stjernerne på himlen - tyngdekraften - os selv - mens du for et øjeblik ignorere det religiøse magtmisbrug?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/10/2008 11:34)
Top Svar Citer
#5490 - 24/10/2008 12:03 Re: Stilheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Du spørger om jeg har læst biblen, mere som et eventyr??

Jo jeg læser af og til i biblen, næsten ugeligt, når nogle henviser til nogle af skrifterne, prøver jeg at læse dem og som jeg før har fortalt, har jeg besøgt alle de hellige steder i Israel, der jeg mest følte historiens vingesus, var på Masada klippen, som jeg nu har besøgt to gange, her var der noget sandfærdig/virkeligt at tage fat i, at gå i de gamle forådskamre og den store cisterne hvor man opsamlede vandet, og historien om hvordan man begik fællesselvmord for ikke at falde i romernes hænder, se omridsene af de romerske lejre, det var en oplevelse med "kød" på, at læse biblen siger mig ikke meget, jeg mener det er det rene sludder der står deri, viser hvor lille mennesket i virkeligheden er, at det ikke kan se ud over sin egen næsetip.

Jeg kan ikke se at der er nogen sandhed overhovedet i hvad der står, jeg er nok lidt for meget realist, set fra et kristent synspunkt, hvis man kan være det.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5492 - 24/10/2008 13:11 Re: Stilheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nu er jeg jo ikke længere kristen - eller jeg kan sige, at det er jeg også - men når du efterlyser noget, der har med sandhed at gøre i bibelen, kommer jeg til at tænke på kapitel 10 i Lukasevangeliet, vers 25 og det følgende, hvor Jesus fortæller om den barmhjertige samaritaner og til sidst bytter om på, hvem der er næsten.

Jeg kommer også til at tænke på forklarelsen på bjerget, som kan findes i Matthæusevangeliets kapitel 17 og i Markusevangeliets kapitel 9.

Endelig ka' jeg ikke la' være at nævne saligprisningerne i begyndelsen af Matthæusevangeliets kapitel 5.

Sådanne steder oplever jeg, som hvad man vel kunne kalde "eventyrlige sandheder" smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/10/2008 13:12)
Top Svar Citer
#5493 - 24/10/2008 13:20 Re: Stilheden [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Så bør du læse de rigtige steder; Jesu ord.

Citat:
jeg mener det er det rene sludder der står deri, viser hvor lille mennesket i virkeligheden er, at det ikke kan se ud over sin egen næsetip.


Han siger, at vi skal elske vores næste, som vi elsker os selv. Hvordan kan det være "ikke at se ud over sin egen næsetip"?

Citat:
Jeg kan ikke se at der er nogen sandhed overhovedet i hvad der står


Jamen, nu er "elsk dine næste som du elsker dig selv" jo ikke et spørgsmål om 'fakta'/'løgn'/'sandhed' eller...??!
Top Svar Citer
#5494 - 24/10/2008 14:31 Re: Stilheden [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

Klik for at åbne..

Top Svar Citer
#5495 - 24/10/2008 16:01 Re: Stilheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Så måtte jeg have fat i biblen igen, jeg kunne se at jeg kendte de skrifter du nævnte, kan bare ikke lige huske dem uden at have set dem.

Den barmhjertelige samaritan, er noget mange kristne henviser til, men skal man virkelig være kristen/troende for at være god ved sin næste, det har intet med tro at gøre men med alm.medmenneskelighed at gøre, jeg kan komme med mange eksempler hvor kristne gør/har gjort det lige modsatte, lige fra paven og nedaf.

Jeg kan ikke se noget i alle disse skriftsteder der kan bruges til noget, det er jo bare mere eller mindre en lovprisning af en personage der muligvis aldrig har eksisteret, ligeså sandt som Münchausens eventyr, at folk kan tro på han er født af en gud osv, tyder på der er "noget" galt.
Det kan måske undre, men jeg har aldrig haft og får aldrig respekt for religionerne, jeg føler mig hævet over dem, ihverfald ikke underlagt dem, men der er da godt at nogle kan få hjælp igennem deres tro, jeg behøver ingen hjælp har lært at leve selv, har kun medlidenhed med dem der ikke formår dette.

Religion er for mig en ultraforurening af det mennskelige sind, dette viser sig især hvor missionærer har haft deres gang, der er naturfolk i den grad blevet forulempet af enfoldige troende, de skulle have været hængt i de højeste træer, jeg har altid glædet mig over når jeg hørte at nogle missionærer var blevet drevet på flugt, desværre er dette ikke sket så tit.

At omvende folk med tvang eller løfter om uopnåelige ting er modbydeligt.
Ja,jeg er uheldbredelig hvad religion angår, heldigvis.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5497 - 24/10/2008 16:19 Re: Stilheden [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Den barmhjertelige samaritan, er noget mange kristne henviser til, men skal man virkelig være kristen/troende for at være god ved sin næste, det har intet med tro at gøre men med alm.medmenneskelighed at gøre, jeg kan komme med mange eksempler hvor kristne gør/har gjort det lige modsatte, lige fra paven og nedaf.


Du forstår ikke, hvad tro er. De religiøse forstår heller ikke, hvad tro er. De påstår at tro, og Jesus talte virkelig om "at tro", men de kristne tror netop ikke. De deler bare en del af vokabulariet.

At tro en mand er at tro på, hvad han siger. Hvis du tror på en videnskabsmand, så tror du på, hvad han siger. Du knæler ikke for foden af et billede af ham.

Hvis du derfor tror på, at det handler om at gøre, som Jesus siger; f.eks. være som den barmhjertige samaratiner, så tror du på Jesus! Du tror ikke, som de religiøse "tror" - og fordi de har bildt dig ind, at tro er noget med at persontilbede, så forstår du det sådan, at du ikke tror. Men netop du tror, hvis du tror på det, som Jesus siger. For dét er tro! Og det er netop, hvad de kristne IKKE gør. Som du selv siger:

Citat:
jeg kan komme med mange eksempler hvor kristne gør/har gjort det lige modsatte, lige fra paven og nedaf.


Netop derfor tror de jo IKKE. For de holder ikke fast i hans ord, som han opfordrede folk til at gøre.

Lad ikke de religiøse forvirre dig.
Top Svar Citer
#5499 - 24/10/2008 16:38 Re: Stilheden [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
" lad ikke de religiøse forvirre dig"

De religiøse kan ikke forvirre mig jeg har fast grund under fødderne, og forlader den ikke for en bid af Jesus krop.

Jeg forstår godt hvad tro er, men det ønsker du ikke at vide.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5502 - 24/10/2008 17:00 Re: Stilheden [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Citat:
De religiøse kan ikke forvirre mig jeg har fast grund under fødderne


De har forvirret dig nok til, at du ikke forstår, hvad det vil sige "at tro". Du forbander religion langt væk - klart nok! - men religion og det at være troende er IKKE det samme.

De religiøse tilbeder Jesus som et ikon. De troende, derimod, de tror! Det vil sige: De tror på, hvad Jesus siger. De tager hans ord til hjertet. De HØRER ham.

Jesus - "Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der hører mit ord og tror ham, som har sendt mig, har evigt liv og kommer ikke for dommen, men er gået over fra døden til livet." (Johannes 5, 24-25)

Jesus - "Du siger, jeg er konge. Derfor er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden, for at jeg skal vidne om sandheden. Enhver, som er af sandheden, hører min røst." (Johannes 18, 37-38)

TRO er at tro på, hvad han siger!

Jesus - "Hvis Gud var jeres fader, ville I elske mig, for det er fra Gud, jeg er udgået og kommet. Jeg er ikke kommet af mig selv, men det er ham, der har udsendt mig. Hvorfor forstår I ikke, hvad jeg siger? Fordi I ikke kan høre mit ord. I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen. Men jeg siger sandheden, derfor tror I mig ikke. Hvem af jer kan påvise nogen synd hos mig? Når jeg siger sandheden, hvorfor tror I mig da ikke? Den, der er af Gud, hører Guds ord; men I hører ikke, fordi I ikke er af Gud." (Johannes 8, 42-47)

Jesus - "Den, der forkaster mig og ikke tager imod mine ord, har mødt sin dommer: Det ord, jeg har talt, det skal dømme ham på den yderste dag. For jeg har ikke talt af mig selv; men Faderen, som har sendt mig, han har påbudt mig, hvad jeg skal sige, og hvad jeg skal tale. Og jeg ved, at hans bud er evigt liv. Så når jeg taler, taler jeg sådan, som Faderen har sagt til mig." (Johannes 12, 48-50)

Troen på Jesus hænger uløseligt sammen med at tage imod og holde fast i hans ORD.

Men du mener måske ikke, at det er sandt og godt at elske sin næste og være som den barmhjertige samaritaner... eller?!

Lad ikke de religiøse forvirre dig!
Top Svar Citer
#5503 - 24/10/2008 17:18 Re: Stilheden [Re: Anonym]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark
No true Scotsman..
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#5505 - 24/10/2008 17:47 Re: Stilheden [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
" du mener måske ikke, at det er sandt og godt at elske sin næste og være om den barmhjertelige samaritaner."

Jo det mener jeg som jeg også sagde, men det behøver du ikke en religion til, det er alm.menneskelighed som ikke de troende har patent på og da slet ikke en Jesus personage.
Man tillægger dette misfoster nogle gerninger som du ikke behøver at være religiøs for at udføre, lige pånær vrøvlehistorierne om han gik på vandet og lavede sten om til brød osv, det behøver man ikke mange hjernevindinger til for at kunne gennemskue, men nogle har glemt at tænde for slamfiltret.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5506 - 24/10/2008 17:56 Re: Stilheden [Re: treram]
Anonymous
Uregistreret

Citat:
Jo det mener jeg som jeg også sagde, men det behøver du ikke en religion til, det er alm.menneskelighed som ikke de troende har patent på


Igen skelner du IKKE mellem religion og det at være "troende", ser jeg. Og derfor siger jeg til dig, at de religiøse har forvirret dig. For der ER forskel på at være religiøs og at være troende. De religiøse påstår, at de tror, men at tro på Jesus er at tro på, hvad han siger - hvilket han også siger! Det er ikke nok at tilbede med "herre, herre" - man må tage imod hans ord og handle efter dem. Dét er tro.

Hvis du derfor mener, at han talte godt og sandt, da han sagde "elsk din næste" og fortalte om den barmhjertige samaritaner, så tror du på Jesus i højere grad end dem, som nok siger "herre, herre", men faktisk forkaster hans ord.

At tro på en mand er at tro på, hvad han siger. Det eneste tilfælde, der adskiller sig herfra, er troen på julemanden, der ikke siger særlig meget.

Han er troende, som bekræfter Jesu ord med hjertet. Han er religiøs, som nok siger "Jesus, oh herre", men ikke holder fast i Jesu ord.

Husk derfor at der er forskel på at være religiøs og troende.

Lad ikke de religiøse forvirre dig.
Top Svar Citer
#5508 - 24/10/2008 23:16 Re: Stilheden [Re: Arne Thomsen]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Tjah Arne - det har jeg da, prøvet at læse;

Citat:
Har du nogensinde prøvet læse f.eks. i bibelen - ikke som et videnskabeligt (og dermed uvederheftigt) værk - men mere som et mytisk-poetisk værk - lidt i stil med Tornerose, Klods Hans, Hans og Grethe og de mange andre eventyr


Tornerose - sov i et eller andet antal år - husker ikke hvor mange. Forgiftet! Mytisk/poetisk?

Hans og Grethe?

Var det ikke noget med at opfodre den ene (var det Hans eller Grethe?) til en slags flæskesteg for heksen, som så selv blev stegt i ovnen. Mytisk/poetisk?

Og Klods Hans; var det ikke et totalt opgør med kunstig poesi - et down to earth opgør med underkastelsen af overklassens mytisk-poetiske væren i sin egen indbilding væren mereværdige.

Gi' dem en gang mudder! Var Klods Hans' svar på det etablerede samfunds mytisk-poetisk religiøse værk.

At læse i Biblen (som et mytisk-poetisk værk - sic) er som at bevæge sig ind i et tankeunivers af vanvittighed, et tankeunivers af pønitense, et tankeunivers af selvudslettelse under én (eller tre - det evige spørgsmål) hævngærrige gud/guder.

Men poetisk er da (ikke sandt):

Citat:
Matthæus 10,34 Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd.
Matthæus 10,35 Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor,
Matthæus 10,36 og en mand får sine husfolk til fjender.
Matthæus 10,37 Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd.

--------

Lukas 12,51 Mener I, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden? Nej, siger jeg, ikke fred, men splid.
Lukas 12,52 Fra nu af vil fem i samme hus være i splid, tre mod to og to mod tre,
Lukas 12,53 far i splid med søn, og søn med far, mor med datter, og datter med mor, svigermor med sin svigerdatter, og svigerdatter med sin svigermor.«


Sikken mytisk-poetisk værk.

Man savler i beundring!

Og...

Det Gamle Testamente


Den Gud, der optræder i Det Gamle Testamente, er hævngerrig og morderisk. Han drukner hele verden, fordi han er træt af mennesker, og han dræber 70.000 mennesker og 50.070 mennesker på grund af småting. Han er manden bag de brutale Moselove, der tillader massemord, barnemord, voldtægt og slaveri.

Sådan bare et par 'poetiske' eksempler. Har - desværre - flere på lager, hvis Guds mytiske poesi ikke endnu har opfyldt jeres sjæl med tilstrækkelig kærlighed til denne grusomme gud.

Mytisk/poetisk?

Jerry
----------------------

Mere kristen mytisk-poetisk poesi:

Åbenbar. 19,13 Han er klædt i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord.
Åbenbar. 19,14 Hærene i himlen fulgte ham på hvide heste og var klædt i lysende rene linnedklæder.
Åbenbar. 19,15 Ud af hans mund står et skarpt sværd, som han kan slå folkeslagene med, og han skal vogte dem med et jernscepter og træde Gud den Almægtiges harmes og vredes vinperse.
Åbenbar. 19,16 På sin kappe og på sin hofte har han et navn skrevet: Kongernes Konge og Herrernes Herre.
Åbenbar. 19,17 Og jeg så en engel stå i solen. Den råbte med høj røst til alle de fugle, der flyver midt oppe under himlen: "Kom, saml jer til Guds store måltid
Åbenbar. 19,18 for at æde kød af konger og kød af feltherrer og kød af stormænd og kød af heste og deres ryttere og kød af alle frie og trælle, store og små."


http://www.biblen.info/Jesus-fred.htm
















Top Svar Citer
#5509 - 24/10/2008 23:26 Re: Stilheden [Re: Jerry]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Lad os glemme det gamle testamente, den gamle jødedom, som de kristne ustandselig prøver at føje sammen med den begivenhed, at Jesus gik på Jorden og talte. Jesus har intet som helst med det gamle testamente at gøre.

Den splid Han taler om, er den splid som opstår når nogen lytter til Hans ord og følger dem.

Hvis man lytter til Hans ord om kærlighed vil man uvægerligt komme i strid med de vedtagne normer.

Jesus taler om kærlighed og frihed. Tænk nu hvis en kristen mand blev forelsket i en muslimsk kvinde og vice versa.

Dette ville forårsage splid mellem denne mand, hans familie og de vedtagne normer ligesom det ville forårsage splid mellem hende og hendes familie.

Men kærligheden går forud for alt andet og kærlighed er det som Jesus er og som Han taler om.

Så hvis man vælger kærligheden vil man uvægerligt forårsage splid. smiler
Top Svar Citer
#5511 - 25/10/2008 04:49 Re: Stilheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er vågnet her midt om natten (pensionistens frihed) og fik lyst at svare dig.

Min fornemmelse er, at du ikke frigør dig fra religiøs dominans og magtmisbrug - og derfor ikke får mulighed for at lade ordene tale for sig selv.

Jeg har ingen hensigter om at forsvare bibelen eller andre religiøse skrifter, men vil dog gerne se dem uhildet.

Angående den barmhjertige samaritaner så er jeg da helt enig med dig i, at hverken kristendommen eller nogen anden religion kan tage patent på næstekærlighed, men det betyder vel på den anden side heller ikke, at religiøse skrifter skal have forbud mod at beskæftige sig med emnet.

I fortællingen om samaritaneren er der jo et opgør med den tids jødiske næstekærlighed, hvor næsten mere - så vidt jeg har forstået - peger i retning af de nærmeste.

Samaritanere var jo dengang en ugleset minoritet - man kunne måske sammenligne dem med nutidige danske ghetto-muslimer.

Præsten og levitten (hjælpepræst) ville vel i dag svare til myndighederne/den organiserede kirke.

Hvem den nødstedte i fortællingen er, siges der ikke noget om, men det kunne vel sagtens være en nutidig rocker, der var blevet skudt i en bandekrig.

På den måde har vi så en muslim, der hjælper en rocker, som ingen andre vil hjælpe.

Man kan da ikke sige, at det er en lovprisning af den tids præsteskab eller vor tids myndigheder/kirke.

Og fortællingen ender med spørgsmålet, hvem der er næsten for den nødlidende og med en opfordring til os alle om at være ligeså.

Hvem er næsten for de ca. 20.000 børn, der dør af sult på denne klode - hver dag - eller for de ca. 10.000 yderligere, der dør af sygdom - eller for den militante selvmords-muslim - eller for massemorderen, den pædofile, voldtægsforbryderen osv.?

Det er vel også indeholdt i denne fortælling?

Og når vi kommer til saligprisningerne (salig: velvære, lykke), så er det jo ikke de unge, de rige og de smukke, der nævnes, men derimod de fattige i ånden, de sørgende, de sagtmodige, de rene af hjertet osv.

Det er vel egentlig også lidt revolutionært?

Når vi så kommer til fortællingen om forklarelsen på bjerget, bliver det jo straks vanskeligere, og det er jo her, vi får brug for at slippe tøjlerne og give fantasien frihed til at udfolde sig.

Med "mytisk-poetisk" mener jeg jo, hvad man kunne kalde en kunstnerisk præget fortælling.

Hvis man alene bruger sin forstand objektivt, får man jo heller ikke meget ud af eventyret om Tornerose - eller van Gogh's billeder.
Men hvis man giver sine følelser, fornemmelser, intuitioner, anelser og fantasier friheden, så mener jeg, det kunne begynde at dæmre.

Tenen, som Tornerose stikker sig på, hvad er det, den står for?
Det skæve i van Gogh's billeder, hvad er det?

I fortællingen om forklarelsen på bjerget bliver tømrersvenden pludselig til en lysende gud, tiden brydes ned og to personer fra fortiden bliver nutidige (Moses og Elias), mens en lysende sky begynder at tale.

Hvis ikke dét er en frydefuld beretning om gud som fantasi, så ved jeg ikke hvad det er.
Men man er jo nødt til at slippe sin nøgterne fornuft for at kunne nyde den.

Om det er sandhed?
Er Tornerose sandhed?
Er van Gogh's billeder sandhed?

Er det spørgsmål overhovedet det rigtige at stille?

M.v.h. Arne.

P.S.: Tro nu ikke, at jeg har i sinde at forsvare bibelen, koranen osv. Jeg synes, der står meget lort i dem alle - men der er perler ind imellem, synes jeg - hvis man ellers tør "slippe sig selv løs" smiler


Redigeret af Arne Thomsen (25/10/2008 04:50)
Top Svar Citer
#5513 - 25/10/2008 11:14 Re: Stilheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg er ked af at jeg "forstyrrer" din nattesøvn, giver dig mareridt, selvom mit efternavn er Marer, en tidligere slægtning til mig Johannes Marer,forfatter og kgl.skuespiller havde megen skriveri sammen med H.C.Andersen, ang.hans skriverier om mare.
Jeg kan godt lide H.C.Andersen's historier, som jeg muligvis tolker forkert, det er :Kejseres nye klæ'r og Fjeren der blev til en hel hønsegård, jeg mener de siger meget om kristendommen og just ikke noget positivt, som jeg tolker dem.

Når du i det virkelige liv oplever ting der ikke sætter de troende på en piedestal, kan man ikke undgå at opbygge en barriere mod det at være hellig.
Jeg kan bedst lide at forbinde dette med egne oplevelser.
Da jeg i 1952/53 som attenårig var på uddannelse i Mississippi i US Air Force, kom vi meget i en dansk koloni, alle var tilsyneladende gode kristne som man jo SKAL være i USA, men når vi talte om negernes kår, var det så som så med næstekærligheden, disse gode hellige danskere mente at negerne fik det altfor godt, de betragtede dem stadig som slaver.
Negrerne havde ikke mange rettigheder dengang, måtte ikke benytte samme toiletter som hvide, samme drikkekummer som hvide, måtte kun sidde på de sidste 4 rækker i bussen osv.
Hvem var næsten for dem?.

Næsten for de mange børn der dør i Afrika og voksne der dør af Aid's er paven, den perverse lystmorder, fordi han har et forkvaklet syn på sexlivet, faktisk ligesom præsident Bush, der heller ikke vil hjælpe med ordentlig oplysning og gratis prævention, men kun hjælpe med løftet pegefinger.

Du læser nogle passager i biblen med lyserøde briller, mens du springer de passager over som Jerry tog frem i hans indlæg til dig, som måske viser det sande kristne væsen, det er op til det enkelte menneske at vurdere hvem der mest afspejler den "rigtige" gud, præsterne undgår mærkeligt nok at fremdrage disse passager i deres daglige forherligelse af deres gud Jesus or what so ever.

Hvem var næsten for de stakkels kristne der blev dræbt i øst Timor og andre muslimske lande?, havde det ikke lykkedes nogle missionærer at omvende dise mennesker, havde de stadig været i live den dag idag. Synd det ikke gik ud over missionærerne, de var de virkelige skurke.

Jeg kan huske en sang der handlede om en lille lyserød sky der græd, men ikke om en sky der talte, det kan man bilde et lille barn ind men ikke mig.
Gud er for mig noget totalt negativt, selvom jeg har en livlig fantasi, kan jeg ikke se hvad en gud kan bruges til.
Jeg er et særtilfælde, der elsker sine medmennesker, men hader det religiøse med alt dets uvæsen, der skader en fredelig sameksistens mellem jordens befolkninger.

Og nu skinner solen ind på mig her i mit skånske eventyrrige og mange forskellige fugle flyver til mit foderbrædt og tager sig et godt måltid, mens rådyrerne i det fjerne ser til.




Redigeret af treram (25/10/2008 11:16)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5515 - 25/10/2008 13:14 Re: Stilheden [Re: Michael]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Dig Michael:
Citat:
Lad os glemme det gamle testamente, den gamle jødedom, som de kristne ustandselig prøver at føje sammen med den begivenhed, at Jesus gik på Jorden og talte. Jesus har intet som helst med det gamle testamente at gøre.


Bibelen:
Citat:
Om loven
v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.


http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx?book=matt&id=3&chapter=5b

Hvem skal man tro på: Dig, Michael, eller Jesus?

Jerry


Top Svar Citer
#5516 - 25/10/2008 13:39 Re: Stilheden [Re: Jerry]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Du skal da ikke tro på mig. Jeg beskæftiger mig med sandhed og det vil sige, at hvis man synes, at det jeg siger er forkert, kan man roligt se bort fra det.

Nu findes Jesus ikke i en gammel bog, men i det virkelige liv. Selvom Biblen gengiver Jesu ord bliver den manipuleret i kraft af, at de som gengiver den, ikke selv ved hvad Han taler om.

Du kan roligt se bort fra at tro på noget jeg siger, hvis du ikke selv kan se, at det er sandt.

Forøvrigt sluttede citatet:

Citat:
v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.
Top Svar Citer
#5517 - 25/10/2008 16:46 Re: Stilheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Bekymr dig ikke om min nattesøvn, den har det godt, og jeg får ikke mareridt pga. debatten med dig - tværtimod.

Især det sidste her oplever jeg som fantastisk berigende.

Aldrig før har digtet om forklarelsen på bjerget stået mere stærkt og lysende klart for mig, end nu hvor dialogen med dig førte mig til at søge at beskrive.
Det fylder mig med glæde.

Jeg er vist ikke rigtig kommet ned fra bjerget endnu, for jeg ser med fryd frem til, at du bruger din kolossale vrede til at myrde paven og alt, hvad der er hans - i stedet for passivt at dække dig bag, at han er der smiler

Og samtidig vil jeg lige minde dig om, at jeg jo skrev, at der står meget lort i bibelen smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (25/10/2008 16:47)
Top Svar Citer
#5518 - 25/10/2008 16:55 Re: Stilheden [Re: Jerry]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Jerry.

Jeg regner med, at jeg stort set har svaret dig med mine svar til Treram.

Men jeg ser jo, at du heller ikke kan bruge eventyret om Tornerose.

Og så opgiver jeg smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#5519 - 25/10/2008 19:54 Re: Stilheden [Re: Michael]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Hej Michael, jeg kigger på dette udsagn:

Citat:
Jeg beskæftiger mig med sandhed


Imponerende - hvilken sandhed - om jeg tør spørge? Hvilken guds sandhed, eller DIN?.

(Mange guder, mange sandheder - ikkesandt?)

Citat:
Nu findes Jesus ikke i en gammel bog, men i det virkelige liv.


Nå, dropper vi så Biblen - og finder Jesus på det nærmeste værtshus - eller i den nærmeste kirke. Protestantisk eller katolsk eller jødisk ... eller moske en måske?

Eller måske gående på vandet i Damhussøen eller Utterslev Mose. (Herligt område i øvrigt, Utterslev Mose, nød det som barn. Fangede gedder på trods af 'moserens' (parkbetjentens)forsøg på at fange os. Ak, disse minder. Flotte gedder i øvrigt! - Og hvor de smagte!)

Som du dog, Michael, doserer:

Citat:
v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.


Synes mig at være ret så hårde krav for at kunne komme ind i Himmerige.

Er Himmerige virkelig kun for de 12 gange 12 stammer + et par nuller = 144.000 (og nåh, ja, måske nogle halvlunkne supportere) - i så fald anser jeg jeres jehova for at være ret så nærig med sine velsignelser. Ud af seks milliarder potentielt af guden udset til at blive myrdet på den mest bestialske måde

Citat:
v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.


Ak, ja! Denne gud lukker kun døren/porten op for de få! Noget som Biblen gang på gang fastslår.

Resten kan så se frem til, at denne - den kærlige gud, som elsker sin kreation menneskeheden, som han notabene druknede med en supertsunami - idømmer resten af menneskeheden et evigt liv i helvede.

Jerry
Citat:
Du kan roligt se bort fra at tro på noget jeg siger, hvis du ikke selv kan se, at det er sandt.


Og dét gør jeg så!









Top Svar Citer
#5521 - 26/10/2008 09:47 Re: Stilheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg kan se du er helt bjergtagen af din for mig meget usynlige og for dig meget synlige skaber, det er så ok, bare du komme ned på jorden igen til os andre dødelige.

At myrde paven er nok ikke så let, han er jo omgivet af sin egen lille hær, udstyret med lanser.
Han har jo også mange gemmesteder, så fornylig en udsendelse her i Sverige om alle de flotte paladser han kunne gemme sig i, og som blev vedligeholdt af et hav af gartnere, arkitekter osv, sikkert ikke helt billigt, vi ved hvem der betaler for dette misbrug, penge der kunne gavne betydeligt flere, andre steder i verden, jeg ved ikke hvorfor en pave skal leve som en kejser/konge, men jeg er jo heller ikke troende.

At folk stadig kan støtte et pavedømme siger blot noget om folkets intelligens, de sidder i hængedynget til halsen og formår ikke at tænke klart.

Folk vil bedrages og bliver det.

Kan det virkelig ikke undre dig at en gud, skulle have sat sin "søn" ned på jorden i omkring 30-40 år, for at frelse menneskeheden og fra hvad, at nogle har troet på dette, har udviklet jorden til et sted hvor religionerne har gjort alt for at skabe magtcentre og dermed spillet menneskene ud mod hinanden, det ser jeg ikke som et forsøg på at frelse jorden-tværtimod.
Jo gu er der meget lort i religionerne, men det gælder om at lukke øjnene for det og så kun se det lyserøde, ellers er man ikke rigtig troende. Godaw do.

Kan du have en god søndag her i det skønne regnvejr.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5523 - 26/10/2008 11:59 Re: Stilheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg ser, at vi efterhånden ikke er så langt fra hinanden.

Men jeg har åbenbart ikke udtrykt mig tydeligt nok om min religiøsitet.

Jeg opfatter ikke beretningerne om Jesus Kristus som historiske dokumenter, der kan vurderes videnskabeligt, men snarere som "et digt om guddommelighed".

Du synes at hæfte dig ved digtets kulisser, mens jeg mener, at jeg mere hæfter mig ved indholdet.

Og indholdet er for mig forsøget på at sætte ord på, hvad jeg opfatter som værende det største i verden - og som mange kalder det guddommelige - men som jeg foretrækker at kalde "verdens sande væren", som selvfølgelig - med vore begrænsede evner - ikke er tilgængelig for os mennesker.

Det er derfor jeg slet ikke behøver "lyserøde briller" for at frydes over det fantastiske "digt" om forklarelsen på bjerget.

Og den fryd forsvinder ikke - uanset hvor meget pavens og alle andre religioners/kirkers korrupte præsteskaber misbruger os mennesker smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/10/2008 12:02)
Top Svar Citer
#5524 - 26/10/2008 13:06 Re: Stilheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Vi har vist aldrig været ret langt fra hinanden, må jeg også konstantere, vi forundres begge over det uendelige univers og bekymrer os om jordens overlevelsesmuligheder, selvom vi muligvis ikke selv direkte bliver ramt af jordens ødelæggelse, at vi så har lidt forskellig opfattelser af hvorfor vi er, ødelægger ikke harmonien.

Jeg er bange for man aldrig finder ud af hvorfor vi/universet er til og betyder det i virkeligheden noget, hvorfor kan vi ikke bare leve livet og leve godt med alle andre folkeslag, vi er jo alle mennesker der i bund og grund ikke ønsker hinanden noget ondt, meeeeen dette tillader din og deres religion ikke.

Kulisserne kan man ikke komme udenom, indholdet kerer jeg mig ikke om, det er for dumt og ved du hvad, jeg lever MINDST lige så lykkeligt for det.

Nu læste jeg lige om den nye indre missionske formand for kristendemokraterne, han vil sammen med sin stærkt religiøse vestjyske gruppe til at stramme op på bl.a.abortproblematikken, og vil have religionen mere synlig i det offentlige rum.

Hans program er ikke videre menneskekærligt, men kunne man forvente andet fra en indre missionær?. Så der skal atter kæmpes om aborterne, hvis han ellers får stemmer nok, hvilket jeg ikke tror og håber.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5527 - 26/10/2008 17:00 Re: Stilheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Lige en sidste ting.

Du skriver:

Citat:
- vi er jo alle mennesker der i bund og grund ikke ønsker hinanden noget ondt, meeeeen dette tillader din og deres religion ikke.


Min religion er sådan, at jeg oplever en kærlighed fra sandheden bag verdens sande væren, som, jeg på primitiv vis oplever, strømmer mod mig via et billede af Jesus Kristus, og som gør, at jeg spontant elsker verden på en måde, som for mig indeholder lykke, omsorg og aktiv handlen.

Så jeg kan ikke give dig ret angående din påstand om min "religion".

Men ellers tror jeg, vi er ret enige smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/10/2008 17:01)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
28-årig røver Rema 1000 med økse og g..
25/04/2024 17:49
Dampen er gået lidt af den amerikanske ..
25/04/2024 17:35
Overgangsregering er indsat i det uropla..
25/04/2024 17:05
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Nyheder fra Religion.dk