annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 17 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5387 - 18/10/2008 13:06 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Det var godt du huskede mig på at det med at se på universet en klar nat, hvilket jeg også ser som en megaoplevelse, før havde jeg en stor stjernekikkert, som jeg har tilbragt mangen en klar nat med i jagt på fremmede stjerner, desværre væltede den for mig så den store linse smadrede, den kunne desværre ikke fås solo, så jeg opgav stjernekiggeriet pr kikkert, det var ellers spændende.

Nu studerer jeg det mere på nettet, hvor der er mange gode sider med universet og dets mange spændende stjerner osv, så fryser man heller ikke så meget, det var nogen gange en kold oplevelse, at stå der i vinternatten og kigge på stjerner.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5388 - 18/10/2008 13:19 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: ALH]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Anne.

Du er vist en værre drillepind. Nå, men om drømme betyder noget håber jeg ikke, fordi mine fleste drømme er meget dramatiske, men dog ikke mareridt, måske nogle vil opfatte dem som mareridt, men de er "uhyggeligt" virkelige for mig, ikke noget med spøgelser, men for det meste med mennesker som jeg kender.
Jeg har mærkeligt nok ikke drømt den sidste uge, måske det er fordi jeg bevæger mig på krykker pt, efter en trappestige ikke gad understøtte mig og forsvandt under mig, da jeg hjalp en ven med at bygge garage, hvilket resulterede i et kvæstet højre knæ, med et sprængt korsbånd og lidt knoglebrud, så nu har jeg fået sat skinner på benet, så jeg atter er lidt mobil, men har noget uro i benet om natten og måske derfor ingen drømme får tildelt ha ha, det var tredie gang det ben var involveret i noget, første gang en sprængt achilesscene, anden gang meniskenskade grundet badminton og nu 4 uger med skinner, gu ved hvor min guardian angle sidder og drikker øller.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5390 - 18/10/2008 14:38 Om drømmes natur. [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære treram.

Du drømmer fortsat hver nat i de såkaldte REM-perioder (Rapid Eye Movements), hvor dine øjne bevæger sig bag de lukkede øjenlåg. Men hvis man ikke vågner under slutningen af en af disse perioder, har man ingen bevidst erindring om drømmene.

Man husker dem heller ikke klart ret længe, for de fleste drømmesyner er blot "mellemregninger" i korttidshukommelsen.

Drømme er ganske enkelt hjernens "problemløsninger" af de uforståede eller ubehandlede erfaringer, som vi ikke nåede at få færdigbehandlet i den vågne periode. Hvis du f.eks. i løbet af dagen har været stresset, og ikke har spist tilstrækkeligt, fordi din sultfornemmelse var undertrykt, så dukker sulten op i drømmen. Hjernen leder efter svaret på dette problem, og svaret er selvfølgelig mad, så derfor drømmer du om mad.

Det var denne funktion, der fik Freud til at tro, at drømme var ønskeopfyldelse, men det forklarer ikke mareridt. Det gør problemløsningsmodellen til gengæld, for hvis man har alvorlige problemer, og hjernen ikke kan finde svaret på dem, prøver den nat efter nat at finde en løsning, og forsøgene opleves som mareridt.

Det skyldes at hjernen arbejder med symboler mere end med ord, og da det ukendte/uløste altid er skræmmende, dukker alle mulige skræmmende symboler op fra underbevidstheden i hjernens forsøg på at finde noget at sammenligne problemet med for at nå til en forståelse.

Nogle af disse symboler er fylogenetiske og arketypiske, d.v.s. nedarvede i vores DNA og fælles for en større gruppe af mennesker, mens andre er ontogenetiske, d.v.s. at de stammer fra vore egne erfaringer i livet. De blandes så i en skøn forvirring, og det er det, der gør drømmetydning så besværligt, for de ontogenetiske symboler er forskellige fra menneske til menneske. Man kan derfor kun tyde indholdet af en drøm, hvis man undersøger, hvad den drømmende anser for væsentligt ved hvert enkelt symbol, og samtidig har et grundigt kendskab til de arketypiske symboler.

Den svejtsiske psykiater og præstesøn Carl Jung nåede muligvis frem til denne erkendelse på sine gamle dage, for efter i årevis at have tumlet rundt i en religøs videreførelse af den freudianske tågesnak, og have "tolket" titusindvis af drømme, nægtede han på sine gamle dage at tolke flere drømme, men kom i stedet med kryptiske bemærkninger, når nogen bad ham tolke en drøm, f.eks. "I skulle bare vide...".

Det ville i hvert fald være en logisk forklaring på hans uvilje, at hans hjerne omsider havde løst problemet med hans drømmetydning, og trukket tæppet væk under hans livslange religiøse opfattelse af drømmene.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#5391 - 18/10/2008 19:20 Re: Om drømmes natur. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det er derfor, at det er så spændende at begive sig ud på livets landevej.

Man behøver ingen drømmetyder til at hjælpe én, idet drømmen er én selv, og man er derfor selv den bedste autoritet indenfor at tyde den.

Jeg vil tro, at man kan lære meget om sig selv, hvis man lærer at tyde sine egne drømme. smiler

Top Svar Citer
#5394 - 19/10/2008 08:46 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du har dine "megaoplevelser" - og hvor, de fører dig hen, er selvfølgelig din personlige sag.

Og at de ikke fører dig til nogen af de etablerede religioner, kan ingen da bebrejde dig.

Dels er der magtmisbruget - også i den danske folkekirke (f.eks. tvangsbetaling af præsteløn over statsskatten) - og dels er der jo spørgsmålet, om hvorvidt kristendommens og de andre religioners hellige skrifter skal læses bogstaveligt eller f.eks. mytisk-poetisk (indhyllende en dybere sandhed).

Dertil kommer, at vi vel alle hver især danner os et billede af verden - baseret på objektivitet og fornuft - men vel også baseret på det personligt subjektive - vore følelser, fornemmelser (anelser) og intuitioner.

Indsigt i årsagssammenhænge samt oplevelse af tilfældighed, og eventuelt tillige af skæbne, indgår vel også.

Om billedet så bliver mere eller mindre rationalistisk, materialistisk, spirituelt, religiøst, eller hvad det bliver, det er vel nærmest en smagssag - og i hvert fald et individuelt spørgsmål, vil jeg mene.

God bedring med benet!

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (19/10/2008 08:50)
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 17 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk