logo
Nyt svar
Tråd valgmuligheder
#5368 - 17/10/2008 11:15 Kan man kun være monark med rette tro?
treram Offline
medlem af støtteforeningen
Registeret: 29/03/2008
Sted: Sverige/ Thailand
Jakob Holm kronik og debatredaktør på KD har skrevet et indlæg om monarkiet og statsreligionen, idet nogle partier har talt om at få ændret grundloven med henblik på at monarken skal have religionsfrihed som alle andre.

Dette mener Jakob Holm med andre vil være et selvmordsfosøg, hvis f.eks. kronprins Frederik en dag ville blive scientolog eller buddhist, han nævnte slet ikke ateist, valgte kronprinsen dette spring burde han abdicere.

Grunden til dette skal findes i at før grundlovens indførelse i 1849 måtte folket selvfølgelig underordne sig monarkens tro, så derfor må monarken efter grundlovens indførelse underordne sig folkets tro, som jo er den evangelisk-lutherske, ihvertfald for en mindre del af befolkningen.

Dette vil sige at kirken som sådan muligvis vil kræve at monarken abdicerer, hvis han viser sig ikke at være rigtigt troende, ihvertfald udaftil, fordi hvad han tænker kan jo ingen sige noget om, så det gælder for monarken at spille med på kirkens krav eller blive fyret for urent trav.

Jeg vil sagtens kunne leve med en monark uden den legale statsautoriserde tro, det er ikke hans tro jeg ser op til, nærmest tværtimod, det er hans ansigt udadtil der tæller.

Kirken påstår monarken er kirkens overhoved, jeg troede de havde en gud som overhoved, men man bliver klogere med tiden.

Nyeste indlæg
Confessions of the West
af lindoooo
24/05/2012 04:06
Den Evige Filosofi
af Arne Thomsen
21/05/2012 15:19
Konfirmationsalderen
af Zenia
19/05/2012 13:32
Historien om syndfloden
af Simon