annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5152 - 11/10/2008 13:10 Re: TROENS GAVE eller KUNSTEN AT LUKKE ØJNENE. [Re: ole bjørn]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Kære Ole Bjørn

Nej; det er noget du tror, du ved.

Mvh. og God weekend!
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#5154 - 11/10/2008 13:16 Re: TROENS GAVE eller KUNSTEN AT LUKKE ØJNENE. [Re: Onceinalifetime]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Efter disse forsøg på at drukne mit oplæg med JV-postulater, skal jeg gentage konklusionen fra mit debatoplæg:

Tro er en blanding af et medfødt behov for forståelse af verden, kombineret med en kulturel indoktrinering. Man kan også udtrykke det således: Hos nogle mennesker afføder manglen på en forklaring en usikkerhedsfølelse, som de har svært ved at leve med. De nødsages derfor til at konstruere en forklaring, der kan dulme denne usikkerhed og tilfredsstille behovet for en forklaring. At dette nødvendiggør vold på den medfødte logiske sans er et mindre onde end angsten for det ukendte.

Mvh

Ole Bjørn ;)


Top Svar Citer
#5155 - 11/10/2008 13:21 Re: TROENS GAVE eller KUNSTEN AT LUKKE ØJNENE. [Re: ole bjørn]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Kære Ole Bjørn

Citat:
Efter disse forsøg på at drukne mit oplæg med JV-citater, skal jeg gentage konklusionen fra mit debatoplæg:


Bare for god ordens skyld: Det er altså ikke Jehovas Vidner, der har skrevet Bibelen.

Mvh. og God weekend, alligevel!
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#5156 - 11/10/2008 13:33 Re: TROENS GAVE eller KUNSTEN AT LUKKE ØJNENE. [Re: Onceinalifetime]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Oncemoreforthosewhodidnotunderstanditthefirsttime.

Gider du lige stoppe din spamming af mit diskussionsoplæg!

Her er min konklusion endnu engang:

Tro er en blanding af et medfødt behov for forståelse af verden, kombineret med en kulturel indoktrinering. Man kan også udtrykke det således: Hos nogle mennesker afføder manglen på en forklaring en usikkerhedsfølelse, som de har svært ved at leve med. De nødsages derfor til at konstruere en forklaring, der kan dulme denne usikkerhed og tilfredsstille behovet for en forklaring. At dette nødvendiggør vold på den medfødte logiske sans er et mindre onde end angsten for det ukendte.

Kommentarer fra selvstændigt tænkende troende er velkomne.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#5157 - 11/10/2008 13:37 Re: TROENS GAVE eller KUNSTEN AT LUKKE ØJNENE. [Re: ole bjørn]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Ole Bjørn

Det er et udmærket emne, du rejser, men jeg synes nok, at der er gået lidt for meget "Simon2" i dig. ;)

Du skriver så, at det var Hanskrist's svar til mig i går i en anden tråd, der blev anledningen til denne debat. Netop det indlæg fremkaldte også en reaktion hos mig, men samtidig deler jeg både tro med dertilhørende tanker, begreber og erkendelser med Hanskrist.

Derfor kan jeg heller ikke erklære mig enig med din konklusion, som bl.a. lyder:

"Hos nogle mennesker afføder manglen på en forklaring en usikkerhedsfølelse, som de har svært ved at leve med. De nødsages derfor til at konstruere en forklaring, der kan dulme denne usikkerhed og tilfredsstille behovet for en forklaring."

Du begår den samme fejl som Simon2 ved at placere alle troende i kassen: troen som manglen på forklaring.

Ifølge jeres forståelse kan tilstrækkelig viden om vores verden opfylde den usikkerhed, den troende ifølge dit oplæg skulle rumme. Jeg er bare ikke enig i, at denne viden er det, der giver os vores livsfylde, en fornemmelse af vores essens. Troen er en gave, den bygger jf. Luther på nåde og på forbillede. Men allerede her skilles vores veje jo i og med, at jeg bevæger mig ind i troens sprog..

Eftersom jeg lige har måttet bruge lidt tid på at skrive et indlæg til Hanskrist som svar på det samme indlæg, som blev anledningen til dit oplæg her, vil jeg nøjes med at henvise til det i håbet om, at jeg bidrager med en lille forståelse for det, troende oplever og grundfæster deres tro i (hvis det da er mennesket selv, der grundfæster sin tro).

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/posts/5148.html

Mvh
Anne
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk