annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 355 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5130 - 10/10/2008 14:39 PROBLEMET MED AT KOMME RET I JORDEN
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Det var tidligere umuligt her i landet for en afdød muslim, at blive begravet efter islamisk skik og tradition. Men for to år siden lykkedes det, efter 15 års trakasserier mellem myndigheder, muslimske organisationer og politikere at få indviet en mark i Brøndby til muslimsk gravplads.

Og dermed var næsten alle lykkelige: En lang række benspænd i form af borgerprotester, magtkampe mellem muslimske organisationer og en langsommelig sagsbehandling havde halet projektet i langdrag, men det endte med fornem reception og partytelt med arabisk, tyrkisk og pakistansk mad.

»Det er jo dejligt med den gravplads. Nu kan muslimerne virkelig føle, at religionsligheden også gælder dem, som det gælder de andre store trosretninger, der i en årrække har haft deres egne gravpladser«, udtalte den dansk-pakistanske forfatter Rushy Rashid.

Nu har vi rent faktisk ikke religionslighed i Danmark, men religionsfrihed, men sådanne sproglige nuancer kan man vel ikke forvente, at en pakistansk forfatter er opmærksom på.

Til gengæld har man hverken religionsfrihed eller religionslighed i Det Lykkelige Arabien, så der kan det være noget et problem for en dansker først at dø og derefter ikke kunne komme ret i jorden blandt Muhammads efterkommere. Hvis man endelig skal dø, kan det ikke anbefales, at man gør det i Saudi Arabien.

Om sådanne problemer for en hvid mand med at blive begravet i muslimsk jord, kunne allerede den danske opdagelsesrejsende Carsten Niebuhr berette om i 1763, da ekspeditionens botaniker Forsskål opgav ånden på rejsen mellem Mokka og Sana, hovedstaden i Det Lykkelige Arabien.

Beretningen der bygger på Carsten Niebuhrs dagbog lyder:

Citat:
Det er tydeligt, at Forsskål ikke har langt igen. Mod betaling af en voldsom overpris lykkes det Niebuhr at leje et lille hus, hvor Forsskål kan få lov til at dø i fred. Først den 11. juli 1763 opgiver Forsskål kampen imod den frygtelige sygdom og dør i Det Lykkelige Arabien, kun 31 år gammel.

Næste dag sender Niebuhr deres tjener hen til den stedlige dola og kadi (civildommer) for at melde dødsfaldet. Det viser sig næsten umuligt at købe et jordstykke, hvor de kan begrave Forsskål, og først efter at have betalt en uhyre overpris, lykkes det. Herefter bliver Niebuhr kaldt til dolaen, som meddeler ham, at ifølge landets love er han, dolaen, automatisk arving af alle ejendele, som tilhører fremmede, som dør i hans distrikt.

Niebuhr nægter og fremhæver, at da de mistede en anden ekspeditionsdeltager, von Haven, havde dolaen dér ikke rejst et sådan krav. Derefter meddeler dolaen, at han i hvert fald venter en anselig gave i anledning af dødsfaldet, og Niebuhr svarer, at han i så fald som kassemester må insistere på at få en kvittering for beløbet. Da dolaen er klar over, at de agter sig til Sana og formentlig vil indberette sagen til imaman der, afstår han fra yderligere krav.

Næste problem bliver at finde seks mand, som vil bære Forsskål til graven. Først den følgende dag lykkes det at finde seks pjaltede kulier, som kl. 3 om natten, bærer Forsskål til gravstykket, hvor de i hast begraver ham blot nogle få fod nede i jorden.

Nogle dage efter erfarer de, at Forsskåls lig allerede den følgende nat er blevet gravet op igen af gravrøvere, som tror, at Forsskål har fået kostbarheder med i graven. Da dolaen underrettes om det skete, beordrer han en jøde til at begrave liget på ny. Da jøden insisterer på at få betaling for arbejdet, siger dolaen, at han kan beholde kisten for sin ulejlighed.


Mundheldet: Den enes død, den andens brød, synes at passe selv i Arabien, mens vi godt kan kassere: "Den evige fred findes kun på kirkegården."

Jeg spekulerer på, om ikke det vil være klogest helt at droppe alt begravelseshalløjet og blot testamentere mit afsjælede legeme til Anatomisk Institut. De lægestuderende får noget at more sig over, mens jeg ender i ren alkohol. Vel ikke den værste skæbne for en epikurærer at afslutte med evig vinånd. Forresten er alkohol et arabisk låneord, der betyder "det fineste", fra dengang Arabien virkelig var Det Lykkelige Arabien.


Ipso Facto pifter


-----
En videnskabelig undersøglse for nyligt påviste, at alkohol i moderate mængder forlænger et menneskes liv. Min egen undersøgelse viser, at man ikke blot lever længere, men også lykkeligere. Skål og god weekend. ler

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#5132 - 10/10/2008 19:36 Re: PROBLEMET MED AT KOMME RET I JORDEN [Re: Ipso Facto]
ospi Offline
ny
Registeret: 01/10/2008
Indlæg: 15
Hej, Ipso Facto

Mit svar har ikke noget at gøre med den rigtige sortie fra denne verden, men mit anliggende er vist vel anbragt i denne tråd.

Jeg opfordrer til, at man læser Asger Aamunds kronik i Jyllands-Posten i dag.
Aamund

Enig eller ej. Han er læseværdig!


Redigeret af ospi (10/10/2008 19:45)
Top Svar Citer
#5133 - 10/10/2008 19:42 Re: PROBLEMET MED AT KOMME RET I JORDEN [Re: Ipso Facto]
ospi Offline
ny
Registeret: 01/10/2008
Indlæg: 15
Citat:
Jeg spekulerer på, om ikke det vil være klogest helt at droppe alt begravelseshalløjet og blot testamentere mit afsjælede legeme til Anatomisk Institut. De lægestuderende får noget at more sig over, mens jeg ender i ren alkohol. Vel ikke den værste skæbne for en epikurærer at afslutte med evig vinånd.

Se så at få det gjort. Vi er efterhånden ret mange, der er donatorer af noget mere eller mindre tvivlsomt organisk stof, som måske kan hjælpe andre.
Top Svar Citer
#5134 - 10/10/2008 21:49 Re: PROBLEMET MED AT KOMME RET I JORDEN [Re: ospi]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Ospi!

Asger Aamund er da en både begavet og velskrivende erhvervsmand og derfor også læseværdig. Asger argumenterer i det mindste for sine synspunkter, og den omstændighed, at den forening jeg var med til at stifte i 2004 - Trykkefrihedsselskabet - har bedt ham sige et par ord, borger vel for kvaliteten.

Den eneste alvorlige skruptusse man umiddelbart falder over er følgende:

Citat:
"De ellers religiøst neutrale kommunistiske imperier i Sovjetunionen og Kina er brudt sammen ..."


De kommunistiske imperier var omtrent lige så religiøst neutrale som det nationalsocialistiske Tyskland var etnisk indifferent.

Islams oprindelse kan spores tilbage til misundelse og angst tilkoplet religiøs racisme, fanatisme og krigerisk lyst til uhæmmet plyndring.

Som følge af imamernes og ulemas - verdens mest succesrige og længst regerende herskerlag - tyranniske fanatisme endte islam som antividenskabelig og fremskridtsfjendtlig religion, der var ude af stand til at skabe fremskridt i de områder, hvor den har tag i befolkningsflertallet.

Som islamforskeren Bernard Lewis skriver, undlod herskerlaget at stille spørgsmålet HVAD GJORDE VI GALT, da islam blev overhalet på alle punkter af den vestlige civilisation og slået tilbage på slagmarken. I stedet stillede man spørgsmålet: HVEM HAR GJORT DETTE IMOD OS, OG HVORDAN FÅR VI HÆVN?

Så vidt jeg kan bedømme har islam stadig ikke udviklet evnen til at se kritisk og nøgternt på egen patologiske kultur hvilket er forudsætningen for at kunne ændre grundlag og komme videre. Således som Europa gjorde takket være den hjælp den fik fra kristendommen med dens indbyggede krav om sekularisering og tanken om lighed for Gud, der gav inspiration til oplysningstænkernes koncept om politisk ligeværdighed. Demokratiets etiske legitimation og begrundelse.

Dog, denne diskussion hører ikke hjemme her i tråden, men i "Kaj Sørlander om Durban2" i filosofiafsnittet.

Så hvis opponenten vil have den godhed at flytte Asgers udmærkede tekst derover, skal jeg gerne bidrage med nogle mere gennemarbejdede kritiske kommentarer, blandt andet om islam som en "udvidet klan".

Hilsen

Ipso Facto pifter


----------
I midten af det tyvende århundrede, før den eurabiske politiske korrekthed begyndte at dominere de historiske publikationer, skrev den fremtrædende franske lærde, Evariste Lévy-Provencal, hvis speciale var andalusisk historie: "Den muslimske andalusiske stat fremtræder således fra dens første oprindelse som forsvarer og forkæmper for et misundelsens ortodoksi, stivnet i blind respekt for en rigid doktrin, som på forhånd mistænkte og fordømte ethvert forsøg på rationel tænkning."


P.S.!

TRYKKEFRIHEDSSELSKABET skriver på sin hjemmeside blandt andet følgende om den skamløse sammenrotning af islamiske diktaturer mod Vesten:

FNs første store "antiracistiske" konference i Durban i 2001 endte som en antisemitisk propagandaforestilling vendt mod Israel og Vesten. USAs udenrigsminister Colin Powel udvandrede i protest, og det ungarsk-fødte jødiske medlem af den amerikanske kongres Tom Lantos, der selv var Holocaust-overlever, betegnede konferencen som "den mest sygelige og skamløse udstilling af jødehad, som jeg har oplevet siden nazitiden".

Læs mere her:

http://www.sappho.dk/arrangementer/durban2.htm

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk