annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
3 registrerede somo, ABC, Arne Thomsen 375 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5343 - 16/10/2008 12:09 Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Jeg er selvfølgelig enig med dig i de teknologiske muligheder, der er, for at gøre os såvel CO2 neutrale som energi neutrale (Solceller, solvarme, vindkraft, bølgekraft, jordvarme og rumspejle, der holder solvarme væk fra denne klode - og hvad der eller måtte være - måske også fusionsenergi).

Men hvorfor er ikke alle hustage allerede nu enten indrettet med de solceller eller de solvarme-anlæg, vi har mulighed for i dag, og hvorfor blæser vinden alt for meget uden om vore alt for få vindmøller o.s.v.?

Midlerne er jo til rådighed, men vi benytter dem alt for lidt

Svaret er, tror jeg, vores underudviklede økonomi.

Helt kort kunne man vel sige, at det er økonomien, der styrer os - og ikke os der styrer økonomien.

Her er det vel ikke primært børneopdragelse eller uddannelse, der er behov for, men ganske enkelt en politisk vilje til at gøre økonomien økologisk bæredygtig - og i øvrigt vel fungerende.

Den vilje eksisterer åbenbart ikke i dag - hverken blandt ateister eller religiøse.

I stedet bekender vi os ukritisk til en vedvarende selvregulerende økonomisk vækst, med det formål at vi alle til stadighed og hele tiden skal få det lidt mere - og lidt mere - og lidt mere - komfortabelt.

Selv et barn kan jo regne ud, at denne ressourcekrævende økonomiske vækst ikke kan fortsætte - på en klode, der jo ikke selv kan vokse.

Hvornår vågner vi op fra denne illusion, der har bragt os på en katastrofekurs?

Hvornår går det op for os, at en fri økonomi ikke kan styre sig selv - og at den er absolut uegnet i global økologisk henseende?

Hvornår opstiller vore mest begavede økonomer den form for global økonomi, vi har brug for?

Ja, hvad venter vi egentlig på?

Jeg er selvfølgelig enig med dig i at analfabetisme og almindelig uvidenhed er væsentlige faktorer i spørgsmålet om at antallet af mennesker i u-landene eksploderer (sammen med manglende økonomisk sikring af de gamle, hvorfor de er nødt til at få mange børn).

Så den opgave venter jo også bare på, at vi går i gang.

Dét, der driver mig, er min kærlighed til verden - og især til denne klode.
Den kærlighed er opstået spontant - og på et religiøst grundlag (Oplevelsen af at der er nogen/noget, som er større end mig, der elsker mig).

Derfor er min interesse ikke bare at redde denne klode til min fordel, men også for klodens egen skyld.

Jeg er enig med dig i, at man kan skælde ud på korrumperede etablerede religioner, men jeg tror ikke på, at det er her vi finder de største hindringer for at opbygge en bedre verden bl.a. v.hj.a. en bedre global økonomi.

Den væsentligste hindring er, tror jeg, åndelig dovenskab - enten vi så er religiøse eller ateister smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/10/2008 12:12)
Top Svar Citer
#5344 - 16/10/2008 12:36 Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Gode spørgsmål, Arne.

Svarene blæser i vinden.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#5348 - 16/10/2008 19:19 Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? [Re: Arne Thomsen]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Hej Arne

Du skriver:
Citat:
Økonomien kan vokse - men det kan denne planet ikke.
Hvad, vi har brug for, er en økologisk økonomi.
Skulle dét være umuligt?

Økologisk økonomi? Tjah..Måske man skulle overveje, at udbetale lønningerne i:
( Tilgiv mig, min platte humor, hehe.. )
Citat:
Det, synes jeg, vi burde undersøge - inden vi overgiver os til dommedagsprofetierne.


Ja, nu mener jeg, jo - som tidligere beskrevet, at ødelæggelsen af Jorden, (Åb.11:18.) hænger uløseligt sammen med, hvad Bibelen betegner og beskriver som: "de sidste tider," (1.Tim.4:1.) "de sidste dage," (2.Tim. 3:1.) "verdens ende," (Matt.24:3.) eller, om du vil: " dommedagsprofetierne."

Man kan godt søge at feje " dommedagsprofetierne," ind under ´gulvtæppet,´ men det hjælper ikke stort, at "fylde ung vin på gamle lædersække," ( Matt.9:17.) eller - trods alle gode intentioner og initiativer - at ´lappe´ på en verdens(u)orden, som Gud har dømt til undergang.

Skal man så begræde dét? Jesus Kristus, gør det i alle tilfælde, ikke:

Lukas 21:25-28: Der skal komme tegn i sol og måne og stjerner; på Jorden skal folkeslag ryste i rådvild angst over havets og brændingens torden, og menneskers hjerte skal holde op med at slå af frygt, mens de venter på det, der skal ske med Verden, for Himmelens Kræfter vakler.
Da skal de se Menneskesønnen komme på skyen med magt og megen herlighed. Men når dette begynder at ske, skal I ranke jer og løfte hovedet, for da er jeres befrielse nær.


Seidelin´s bibeloversættelse.





Redigeret af Onceinalifetime (16/10/2008 19:22)
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#5350 - 16/10/2008 21:26 Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Lidt hurtigt,

jeg er lige hjemvendt fra en tur over det midtjyske til det vestjyske, hvor jeg m.fl var ude og se på alle disse alternative varme- og strømkilder. Her er et link til stedet:

http://www.folkecenter.dk/da/

Vi står over for en større omlægning mht varme og strøm og er derfor i gang med at undersøge alt omkring majsoliefyr, stokerfyr (hvilket det ikke bliver), jordvarme, solvarme (her findes flere typer som både kan stå på taget og på jorden) og vindmøller. Ja, der er mange muligheder, som du selv er inde på.

Det, der er grotesk i denne henseende er den manglende oplysning i vores lille stat. Desuden yder staten ikke dette folkecenter for alternativ energi (for forskning og udvikling af energi) en eneste krone. El-selskabet støtter dem derimod med 2,5 mio kroner. Problemet er bare, at der skal en langt bredere oplysning til. Folk skal lære at tænke alternativt og mere fælles; der skal simpelthen en anden bevidsthed til, men uden oplysning gennem medier sker der intet.

Og hvorfor er det, at de der f.eks. benytter sig af det alternative så som CO2-fri strøm skal betale afgift?

Jeg er helt enig i, at vi skal vågne op; kloden har brug for det, klimaforandringerne er allerede i fuld gang.

Biler kan i stedet for benzin køre på majsolier eller andre olier men endnu bedre for ikke at trække på regnskove, skal vi videre med el-biler. Regeringen skal såmænd også vågne op nu, de skal invitere til, at danskere forholder sig og prioriterer det, der er bedst for vores klima.

I Norge kan man f.eks. indtil 2011 købe el-biler og registrere dem i sit hjemland, f.eks. DK, uden at betale de store summer for overhovedet at få bilen registreret i sit hjemland. Jeg hørte fra en nordmand, at der netop er kommet nye el-biler med mulighed for at kunne køre længere pr. batteri.

Nu er dette ikke et emne, jeg ved en masse om, men jeg undrer mig over, at vi i DK ikk er kommet længere.. ;-(

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#5351 - 16/10/2008 22:12 Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det er ikke så svært at svare på. Hvorfor vi ikke er kommet længere.

Svaret hedder Anders Fogh Rasmussen. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 22:58
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk