annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 10 < 1 2 3 4 5 6 7 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4888 - 01/10/2008 13:12 Re: ETISKE OVERVEJELSER (1) [Re: tros]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej igen Tros!

Tak for tilliden: "Du kan tro, lige hvad du gerne vil ...", og faktisk tror jeg, at du ikke aner hvad begrebet konsekvens betyder. Ellers havde du næppe i forrige indlæg i denne tråd skrevet: "Nu får du et svar, som bliver mit absolut sidste i denne tråd!"

Hvilke af de ord du anvender i citatet er det mon du ikke forstår? Er det "svar", "absolut sidste" eller "i denne tråd"?

Men uanset hvor meget eller hvor lidt du forstår, så vil jeg gerne takke dig for i det mindste på en hel suveræn og overbevisende måde, at have ført bevis for den indledende påstand i mit diskussionsoplæg: "Som udgangspunkt er er mennesket et instinktstyret væsen ..." - hvorved jeg slap for at skulle dokumentere påstanden yderligere. ler

Desværre er der nok alt for mange mennesker, som aldrig når videre end udgangspunktet!

Kan jeg herefter forvente flere blindgængere?

Hilsen

Ipso Facto pifter


--------
"Helvede er asfalteret med gode samaritanere." - William M. Holden

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#4890 - 01/10/2008 15:40 Re: ETISKE OVERVEJELSER (1) [Re: Ipso Facto]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Endnu et ad hominem indlæg fra Jeppe som bidrag til en "seriøs" debat i den konsekvente Jeppesenske begrebslogiske betydning af ordet, som gælder i alle tænkelige verdener og alle tænkelige debatter.

Mvh

Ole Bjørn engel
Top Svar Citer
#4895 - 01/10/2008 21:29 Re: ETISKE OVERVEJELSER (1) [Re: Ipso Facto]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Indlæg: 115
Til den uduelige sprogcensor, Ipso Magnificus

Ole Bjørn har haft fat i dig vedrørende din censorvirksomhed – men jeg kan tvivle på, at du forstod det.

Jeg skrev:
Vejen til helvede er som bekendt brolagt med gode forsætter

Du skrev:
Vejen til helvede er ikke, som mange tror, brolagt med gode fortsætter, men med gode citater.

Du indsatte ’t’et i forsætter med fed skrift – og jeg forstørrede det.

Du mente dig bedrevidende og begik til spot en fejl.

Spotten kommer ikke af din fejl i sproget, men af din lidt latterlige virksomhed som censor i sproglig korrekthed – ikke mindst når du tilføjer: det er lettere at stave til.

Du har dog en vis selvkritik i behold, når du slutter af med:
"Enhver idiot kan kritisere, fordømme og beklage, og det gør de fleste idioter da også."



Redigeret af Ransom (01/10/2008 21:35)
Top Svar Citer
#4897 - 01/10/2008 23:53 Re: ETISKE OVERVEJELSER (1) [Re: Ransom]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Ransom!

Til orientering er det ikke mig der optræder som sprogcensor, men debattens tonedøve køreplanslæsere og kejserlige regelfanatikere, der bilder sig ind, at de er sat i verden til at sætte sproget på endegyldige faste formler og fremkomme med ondsskabsfulde og forhånende kommentarer om de blot finder den mindste plet.

De er mentale prototyper af den frygtede elevplager lektor Blomme der kunne få enhver elev ned med nakken.

Sådanne tonedøve sprogrøgtere har samme forhold til sproget som en musikkritiker der alene er optaget af noderne og dirigentens armbevægelser, men slet ikke har øre for musikken.

Det klassiske eksempel er her fra filmen Amadeus, hvor den halvt tonedøve, men musikglade kejser Joseph II, efter uropførelsen af den komiske opera "Bortførelsen fra Seraillet" (Die Entführung aus dem Serail), der bryder traditionen ved at være sunget på tysk samt trodser de sædvanlige begrænsninger med sine lange minutiøst skrevne sange, udtrykker en vis misnøje med traditionsbruddet og derfor ufrivilligt kommer til at bidrage til komikken:

Citat:
Emperor Joseph II: Your work is ingenious. It's quality work. And there are simply too many notes, that's all. Just cut a few and it will be perfect.

Mozart: Which few did you have in mind, Majesty?


Debattens kejsere og ordbogsdyrkere gør sig selv lige så latterlige som den tonedøve kejser, idet det er undgået deres opmærksomhed, at min tekst var en humoristisk ironisk kommentar til en af lektor Blommes dukse.

Hvis de mekanistisk tænkende sprogrøgtere havde gjort sig den ulejlighed at tjekke med Ordbog over det Danske Sprog, ville de have opdaget, at den alternative form ”fortsæt” har en lang litterær tradition ved at give sproget en elegant drejning i retning af det spøgefulde eller vulgære.

ODS har følgende om de to formers anvendelse:

Citat:
Forsæt, et. ['f&#969;r'sæd] Høysg.AG.123. (spøg. ell. vulg. Fortsæt. SophClauss.L.57). flt. -ter ell. (nu l. br.) d. s. (Ew.V.102. Staffeldt. 182. Kierk.VI.239. Brandes.II.164. Drachm. F.II.147). (ænyd. forsæt, forsat; dannet efter mnt. vorsat (ty. vorsatz) som vbs. til foresætte, sætte for).


Så de selvhøjtidelige rethaveriske kejsere og klovner faldt alle nok så smukt i den lille sprogfælde jeg havde lagt for dem, og det er jo ganske morsomt. De er jo alle såre forudsigelige. ler

Nu er de pågældendes kendskab til sprogets kreative mestre og fornyerere som Kierkegaard, Sophus Clausen, Staffeld med flere sikkert lige så begrænset som evnen til at læse og forstå mine tekster.

Adolph Wilhelm Schack von Staffeld, den første romantiker i Danmark havde den ulykke, at Adam Oehlenschläger debuterede først og bestandigt satte ham i skyggen. Hans digte gik forholdsvis upåagtet hen og han opgav digteriet i 1807.

Det hører til Georg Brandes' fortjenteste, at Staffeldt digtning blev reddet fra glemsel. I Det moderne Gjennembruds Mænd (1883) har Brandes bla. skrevet et essay, hvor han gør rede for de moderne træk i Staffeldts digtning.

En moderne freelance journalist og filosof, Jens Staubrand, er en højt estimeret kulturskribent, boganmelder og Kierkegaard kender, som blandt andet har holdt foredrag i DR om Kierkegaard og musik. Der var også sød musik i luften da Staubrand beskrev Kierkegaards første møde og forelskelse i Regine Olsen, og på kreativ vis anvendte han den alternative form ”fortsæt”:

Citat:
"Søren Kierkegaard (1813 - 1855) mødte første gang den yndige og indtagende Regine Olsen i maj 1837 hos Enkefru Cathrine Rørdam på Frederiksberg ved København, hvor Kierkegaard ofte kom på besøg. Tre år efter, en septemberdag i 1840, går Kierkegaard hjemmefra med det fortsæt (min udhævning), at spørge Regine Olsen om hun vil forlove sig med ham, eller som han skriver i sine Efterladte Papirer: 'nu skal det afgøres'. ..."


http://www.kierkegaard-kultur.dk/Kultur/kultur1aSKRO.htm

Hermed håber jeg at have ydet et positivt bidrag så debattens kejserlige sprogrøgtere og paragrafryttere kan komme fra regltyranniet og ud til at opleve det levende sprog i al dets fylde og nuancerede herlighed.
Men det kræver nok, at de pågældende først får fjernet de mentale skygklapper, smider ordbøgerne væk og giver lektor Blomme fingeren. bank

Hilsen

Ipso Facto pifter

------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få Ord, som findes i Sproget, kan siges så meget Sludder" - Storm P.


_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#4899 - 02/10/2008 01:00 Re: ETISKE OVERVEJELSER (1) [Re: Ipso Facto]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Indlæg: 115
Ipso Facto som nar

Dansk Sprognævn:
Fortsæt:
fortsætte vb., fortsatte, fortsat. fortsættelse sb., -n, -r, i sms. fortsættelses-, fx fortsættelseskursus. fortsætter sb., -en, -e, bf. pl. fortsætterne.
Forsæt:
forsæt sb., -tet, -ter. forsætlig adj., -t. forsætning sb., -en, -er. forsætte vb., forsatte, forsat (forflytte; forrykke). forsættelse sb., -n, -r.

Dit mere end 50 år gamle citat fra ODS angiver kun, at der fundet 'misanvendelse' sted.

Og spar os så for dine udflugter. Du blev reverenter talt taget med sprogrøgterbukserne neden for røven!

Det var den selvtilfredse hr. Ipso, som startede lektor Blomme scenariet!


Redigeret af Ransom (02/10/2008 01:10)
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 10 < 1 2 3 4 5 6 7 9 10 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk