annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#436 - 23/04/2008 12:20 VERDENSomspændende sharia...!?
Ilskov-Jensen Offline
ny
Registeret: 22/04/2008
Indlæg: 39
Flere danske aviser, bl.a. Fyens Stifttidende, står i Jordan anklaget for at have overtrådt jordansk og sharia lov ved at genoptrykke Muhammedtegningerne, hvorved de har gjort sig skyldige i BLASFEMI...!

Dette er bestemt ikke morsomt; men et umiskendeligt tegn på en stadig mere markant tendens i den islamiske del af verden til at postulere - samt også via trusler og retsager at forsøge at gennemtrumfe - at VI i den ikke-muslimske del af verden skal være underkastet sharia-lovene. I hvert fald i et vist omfang.

Det begyndte i 1989, da Den Islamiske Republik Irans leder, ayathollah Khomeiny, dødsdømte den BRITISKE statsborger Salman Rushdie for at have skrevet en blasfemisk bog om islam og islams grundlægger, Muhammed (alene det at hævde, at Muhammed er islams grundlægger, kan af strengt rettroende muslimer opfattes som blasfemi), og vi er i disse år vidner til, hvordan man fra både officiel og uofficiel islamisk side arbejder på højtryk for at i UDVIDET omfang at gennemtrumfe, hvad ayathollah Khomeiny påbegyndte:

For hvor den længst afdøde ayathollah trods alt kunne henvise til, at forfatteren Salman Rushdie var MUSLIM (i hvert fald nominelt), og derfor ifølge islamisk retsopfattelse med rette kunne indklages for en islamisk domstol og blive genstand for en islamisk fatwa (betyder såmænd blot "juridisk responsum", og behøver ingenlunde indeholde en dødsdom), så er det NYE i disse år, at mange muslimer både her og hisset tydeligvis mener, at også VI IKKE-MUSLIMER skal overholde sharias love hvad angår forbudet mod "forhånelse af Muhammed". (Hvilket i realiteten betyder et STOP for al kritik af personen Muhammed!).

------------------------------------------

SAMTIDIG HERMED er vi selv i vor civilisation i virkeligheden ikke spor anerledes hvad angår troen på egen moralsk overlegenhed og magtfuldkommenhed: VI anklager jo også glat væk mennesker fra andre nationer og verdensdele, når de efter VOR mening har gjort sig skyldige i overtrædelse af de i VOR civilisation formulerede og postulerede "evige og universelle Menneskerettigheder"...

Når vi således selv gør alverdens indbyggere til retssubjekter for VOR retsopfattelse, så kan det måske ikke undre, at man fra islamisk side - en civilisation, der er lige så retshaverisk som os i sin hævdelse af sit "Sandhedsmonmopol" - følger trop, og forsøger at underkaste os under islamiske retsnormer, i hvad der desværre må betegnes som endnu et "frontafsnit" i civilisationernes kamp...

------------------------------------------

Ved skæbnens (eller måske ALLAHS...?) ironi står såmænd også Danmarks store kulturrelativist over alle tolerante kulturrelativister, selveste Dagbladet Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden, i den jordanske blasfemiretsag som medanklaget for at have "hånet og krænket Muhammed" (eller "PROFETEN Muhammed", som Seidenfaden altid siger), fordi Politiken i lighed med 17 andre danske aviser valgte at offentliggøre Kurt Westergaards Muhammedtegning som en art solidaritetserklæring da det blev offentlig kendt, at tre herboende radikalfanatiske islamister havde planlagt at myrde den danske Muhammedtegner.
Chefradaktør Tøger Seidenfaden kan så håbe på, at den kendsgerning at han afholdt sig fra at skrive Politikens leder den dag den famøse og - set ud fra en islamisk synsvinkel - blasfemiske Muhammedtegning blev bragt, vil kunne tjene ham til undskyldning, og fritage ham fra Muhammeds disciples aldrig hvilende vrede.

Det håber jeg selvfølgelig også selv på Seidenfadens vegne, for jeg har intet personligt imod manden; men realistisk set tror jeg næppe at radikale islamister har større sans for de finere nuancer i den måde, vi "ugudelige vantro" gebærder os på...

Henrik Ilskov-Jensen


Top Svar Citer
#516 - 30/04/2008 01:55 Re: VERDENSomspændende sharia...!? [Re: Ilskov-Jensen]
oscar Offline
ny
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 20
Citat:
Danmarks store kulturrelativist over alle tolerante kulturrelativister, selveste Dagbladet Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden
Nu kender jeg tilfældigvis lidt denne Tøger, og han er bestemt ikke kulturrelativist i den forstand, at han skulle mene, at enhver kultur er lige så god, som en hvilken som helst anden er.
Men lad det nu ligge!
Jeg har derudover den indvending mod dit indlæg, at du – som i tidligere indlæg – er alt for kantet og unuanceret.
Din overskrift (Verdensomspændende sharia...!?) er ikke i overensstemmelse med indholdet i dit indlæg. Der er tale om en lidt naragtig proces i et scenarium, som er inferiørt for en dansk nutid, og den (processen) vil på ingen måde flytte os mod sharia i Danmark.
Helt generelt, så er det mere end tvivlsomt, at en under- eller overtone af miskreditering af islam/muslimer bidrager til nogen hensigtsmæssig udvikling af den modus vivendi, vi bliver nød til at etablere.
Og naturligvis bliver denne nødvendighed befordret af en nuanceret, fordomsfri og velovervejet indsats, hvor ytringsfrihed ikke er det samme som ytringspligt.
Top Svar Citer
#519 - 30/04/2008 12:22 Re: VERDENSomspændende sharia...!? [Re: oscar]
Martel Offline
ny
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 30
Sted: Holte
Jeg tvivler stærkt på, at der er behov for en modus vivendi. Derimod vil det være nødvendigt for mange muslimer at affinde sig med, at tiden ikke har stået stille, og at der også findes andre religiøse og politiske holdninger end deres egen.
Intolerancen og fanatismen er udbredt i muslimske lande, og det skal vi ikke bøje os for. Tværtimod.
Top Svar Citer
#522 - 30/04/2008 19:24 Re: VERDENSomspændende sharia...!? [Re: oscar]
ole Offline
ny
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 46
Naar man bruger ord som "naragtig" og "unuanceret" saa betyder det at man har sat sig selv uden for rammerne af almindelig god opfoersel og naturlig hoeflighed .
Jeg vil derfor udnytte lejligheden til at sige ,at dit store forbrug af FREMMEDORD langt fra er i stand til at maskere at du ikke si'r noget som helst af dit eget,men bare aflirer diverse politisk korekte PLATHEDER ,som ikke engang er nutidens platheder, men naermest maa antages at vaere fra ca 1995
Top Svar Citer
#525 - 30/04/2008 23:51 Re: VERDENSomspændende sharia...!? [Re: ole]
oscar Offline
ny
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 20
Uha da, Ole! Jeg er dybt nedbøjet over din saglige og velargumenterede kritik. Når jeg 'aflirer diverse politisk korekte PLATHEDER', så er det mig, der er uden for det pæne selskab - og ikke den som skrev 'PLATHEDER'!

PS: Det 'naragtige' gik på den jordanske blasfemiretsag - det fik du vist ikke læst!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk