annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4136 - 11/09/2008 18:31 "ID-tilhængerne anerkender jo evolutionen" UPS!
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Kære Ole Bjørn!

Denne her har jeg længe tænkt over - og skriver til dig med frygt og bæven:

Citat:
Ole Bjørn 08/09/2008 21:08:

"Jeg læste ikke forkert, disciple. Det er helt din egen udlægning.

Den måde, du serverede historien på, virkede som om det var noget en teolog og ID tilhænger havde skrevet for at så tvivl om Big Bang teorien.
ID-tilhængerne anerkender jo evolutionen, selv om det åbenbart ikke er gået op for dig. Til gengæld hævder de, at universet og dets love er skabt af en intelligens, og at genesis skal forstås symbolsk."


"ID-tilhængerne ANERKENDER jo evolutionen"

UPS! Det er nyt for mig - og formentlig også for alle ID-tilhængere.

Kunne du nævne bare én eneste ID-tilhænger, der anerkender evolution?

Som jeg opfatter det gennem næsten utallige debatter og artikler om evolution kontra ID, så er det simpelt hen kernen i disse debatter og artikler, at ID'erne IKKE anerkender evolution.

Nå, men Ole Bjørn, bare min naive opfattelse.

For at spare dig din tid, så her din opfattelse af mig:

Citat:
Kære Jerry.

Formodentlig er du ikke selv klar over, at dit svar oser af pseudoscience. Du er overbevist skeptiker, og det er mindst lige så dårligt et udgangspunkt som at være overbevist troende. Du er ude af stand til at forholde dig objektivt til emnet, og labber gladeligt enhver skeptikers argumenter i dig uden selv at undersøge sagen.


Så slipper du for at gentage din foragt for min ringe viden.

Underdanig hilsen
Jerry

PS: Hvis jeg har misforstået dit "ID-tilhængerne anerkender jo evolutionen" (det kunne jo have været ironisk ment) - så undskylder jeg.





Top Svar Citer
#4138 - 11/09/2008 19:09 Re: "ID-tilhængerne anerkender jo evolutionen" UPS! [Re: Jerry]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Jerry.

Det er kreationisterne, der ikke anerkender evolutionen. Da de søgte at få gennemført et forbud mod undervisning i evolution i skolerne i en stat (Arkansas, hvis jeg husker ret), faldt der både en lokal dom og en højesteretsdom imod dem.

Derefter ændrede de både taktik og terminologi, og gik officielt ind for jordens geologiske og biologiske udvikling, men hævdede at der måtte stå en intelligens bag (læs Gud), og ville have det indført i undervisningen sideløbende med Darwins teori under navnet Evolutionary Science. Også her er alle højesteretsdomme i USA faldet imod dem.

Privat tror de måske stadig på bibelens skabelsesberetning, men den officielle holdning er altså, at livet måske nok har udviklet sig gennem 3,8 milliarder år, men at evolutionen hele tiden har været styret af gud, og at genesis (Guds) "dage" skal forstås symbolsk, og har haft en gennemsnitlig længde på mere end 600 millioner år.

ID-bevægelsen er næsten udelukkende en amerikansk bevægelse, der har sine rødder i bibelbæltet.

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Disciples postulerede videnskabsmand, kaldte selv sin forklaring for teologisk, så det var grunden til min formodning om, at det var skrevet af en teolog. De kalder jo selv teologi for en videnskab. Min antagelse kan fortsat være rigtig, men endnu har jeg ikke fået nogen kildeangivelse, som jeg kan kontrollere.
engel


Top Svar Citer
#4155 - 12/09/2008 00:36 Re: "ID-tilhængerne anerkender jo evolutionen" UPS! [Re: ole bjørn]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Kære Ole Bjørn!

Eftersom jeg intet svar fik på mit spørgsmål - gentager jeg det:

Kunne du nævne bare én eneste ID-tilhænger, der anerkender evolution[size:20pt]?
[/size]

Ihukommende dit udsagn til disciple:

Citat:
ID-tilhængerne anerkender jo evolutionen, selv om det åbenbart ikke er gået op for dig.


Jeg troede da, at du vidste, at ID-bevægelsen blev startet af kreationisterne som et forsøg på at luske religion ind i skoleundervisningen under dække af, at den skulle være videnskab.

Og dette i en indædt, fanatisk kamp mod evolutionsteorierne.

Hvis jeg turde ville jeg skrive til dig:

"Men åbenbart labber du gladeligt kreationisters argumenter i dig uden selv at undersøge sagen."

Nå, tager chancen. Nu har jeg jo fået skrevet det.

Citat:
ID-bevægelsen er næsten udelukkende en amerikansk bevægelse, der har sine rødder i bibelbæltet.


Gid det var så vel. At den udelukkende er amerikansk.

Vedr. retssager. Jeg skal ikke gøre mig alt for klog på dem - dem! Der var den i 1968 i Arkansas ang. kreationisme - og så var der den 2006 eller var det 2007 om Intelligent Design (ID).

Denne sidste retssag, som ID'erne tabte troede jeg, at du kendte til.

Men hvis du er uvidende om den, skal jeg da gerne finde den frem.

Mvh
Jerry

Ole om mig: "Du er ude af stand til at forholde dig objektivt til emnet, og labber gladeligt enhver skeptikers argumenter i dig uden selv at undersøge sagen." chockeret
Top Svar Citer
#4162 - 12/09/2008 07:37 Re: "ID-tilhængerne anerkender jo evolutionen" UPS! [Re: Jerry]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Jerry.

Hvad vil du bruge et navn til? At sende smædebreve til, eller hvad? Du skulle hellere bruge din sunde fornuft, og øve dig i at læse indenad.

Hvis du ved evolution udelukkende forstår Darwinisme, d.v.s. en evolution forårsaget af tilfældige mutationer sorteret af princippet om "survival of the fittest", så anerkender ingen ID tilhængere dette.

Hvis du ved evolution (som er synonymt med udvikling) forstår enhver form for trinvis opbygning af mindre enheder til mere komplicerede enheder, så tror ID tilhængerne officielt på evolution, blot med den forskel fra darwinismen, at denne opbygning er styret af en intelligens (læs Gud), som gennem hele den biologiske udvikling har grebet ind i naturens gang og har "bygget" disse komplicerede strukturer, hver efter sin art.

Som du stiller det op er det et valg mellem darwinisme eller kreationisme efter bibelens beretning om en skabelse for ca. 6.000 år siden, men virkeligheden er ikke så sort/hvid.

At tro på den kristne gud er ikke ensbetydende med at forkaste en biologisk udvikling over milliarder af år. Der findes også kristne arkæologer, antropologer, arvelighedsforskere og DNA forskere, som sætter spørgsmålstegn ved Darwins forklaringsmodel, fordi de mener, at evolutionen kun kan forklares med begrebet Intelligent Design, altså en "villet" udvikling fra en højere magt.

Hvad ID-folkene tænker bag den officielle holdning kan jeg af gode grunde ikke vide, og der er sikkert mange nuancer, men i de uddrag, jeg har læst af retssagerne, er der ingen benægtelse af darwinismens tidslinie, kun af årsagerne til livets mangfoldighed. Det ville du også vide, hvis du havde fulgt udviklingen derovre.

ID-bevægelsen - altså den organiserede modstand mod undervisningen i Darwins udviklingslære - er næsten udelukkende et amerikansk projekt, men ID-troen er selvfølgelig udbredt over hele den kristne verden. Der er også en del ID-troende her på debatten, men sikkert kun ganske få kreationister.

Hvadenten man tror på en kontinuerlig gud-styret skabelse eller at en gud har skabt naturlovene, så livet ville opstå som en nødvendig følge af disse love, så dækkes holdningen af ID begrebet. Det er Gud versus tilfældighedsprincippet som konflikten handler om.

Din påstand om, at jeg ikke har undersøgt sagen, er langt ude i hampen. Jeg labber ikke nogens argumenter i mig, og jeg udtaler mig kun om emner, jeg har sat mig tilstrækkeligt ind i til at danne mig en selvstændig og logisk begrundet mening. Det skulle du også prøve i stedet for at løbe med en halv vind.

Næsten udelukkende er ikke det samme som udelukkende, og retssagerne fulgte jeg via mine amerikanske forbindelser mens de foregik.

Mvh

Ole Bjørn ;)


Top Svar Citer
#4166 - 12/09/2008 10:03 Re: "ID-tilhængerne anerkender jo evolutionen" UPS! [Re: Jerry]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Kære Jerry.

Som du ser, har Ole Bjørn i indlægget 12/09/2008 07:37 ikke været i stand til at give dig et svar på dit direkte spørgsmål. Han skriver i stedet:

»Hvad vil du bruge et navn til? At sende smædebreve til, eller hvad? Du skulle hellere bruge din sunde fornuft, og øve dig i at læse indenad.« (Citat slut).

Disse ytringer er bemærkelsesværdige al den stund samme Ole Bjørn gerådede ud i betydelig ophidselse over, at jeg i dette indlæg konstaterede og dokumenterede, at hans egen evne til at læse indenad havde svigtet.

Man må altså ikke kaste tvivl over Ole Bjørn’s intellekt, medens han selv står frit til at kaste tvivl over dit. Samtidig er hans første indskydelse, at du nok har fordægte hensigter så som at ville skrive smædebreve.

Samtidigt benytter Ole Bjørn lejligheden til at placere sig selv på et stade, der er dit langt overlegent:

»Din påstand om, at jeg ikke har undersøgt sagen, er langt ude i hampen. Jeg labber ikke nogens argumenter i mig, og jeg udtaler mig kun om emner, jeg har sat mig tilstrækkeligt ind i til at danne mig en selvstændig og logisk begrundet mening. Det skulle du også prøve i stedet for at løbe med en halv vind.« (Citat slut).

Af samme skuffe er følgende, som han skrev til mig:

»Jeg skal nøjes med at kommentere dine uforskammetheder med følgende konstatering: Du har endnu ikke opnået den forståelse af relativitetsteorierne og kvanteteorien, som jeg havde som 16-årig. « (Citat slut).

Jeg kan godt forstå, at du er gået i kødet på ham, og dette indlæg er ment som opbakning til dig. Jeg synes, at vi skal forholde os til hinanden som debattører. Dette kan af og til afføde drøje hug, hvilket man ikke må være ømskindet over for.

Men at optræde som sin egen publicity-agent i tide og utide, og tegne en profil af sig selv som en ophøjet forsker, der for det første véd besked om alt muligt, og for det andet taler nedladende til andre på en måde, som han ikke selv vil finde sig i, det må man tage til genmæle over for.

Dette så meget mere, når man på nettet ikke kan finde noget som helst om mandens påståede forskningspræstationer. Hvis jeg googler på et par forskere, som jeg kender – nemlig neorologen Troels Staehelin Jensen og geologen Ole Valdemar Vejbæk – får jeg flere tusinde links. Jo, for resten, Ole Bjørn har fotograferet ved en bestemt lejlighed, men det kan jeg på grund af min tavshedspligt ikke sige noget mere præcist om.

Om dette indlæg nu bliver sendt ned på Arenaen, er Arentzen’s afgørelse, men det kan altså ikke nytte noget, at Ole Bjørn puster sig selv så meget op, at kun de mere robuste kan få sig selv til at tage til genmæle.


Med venlig hilsen

Kristian

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk