annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4123 - 11/09/2008 11:48 OM TIDSREGRESSION OG IMAGINÆRTID.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Det er for ringe, Kristian!

Du er den sidste, jeg havde forventet ville forfalde til Jeppesenske metoder i debatten. At nægte at besvare et simpelt spørgsmål før opponenten har redegjort for en hel masse, er en typisk undvigemanøvre for folk, der ikke vil indrømme, at de har taget fejl.

Men det er altså dig og ikke mig, der har påstået, at imaginærtiden har en tidsorientering, så det må være din opgave at fortælle i hvilken retning i imaginærtiden en bevægelse er orienteret.

Iøvrigt er imaginærtiden et begreb, som Hawking og Hartle indførte i kvantefysikken for at kunne forklare Feynmans sum over mulige historier uden at rende ind i singulariteter, som man netop gør i realtiden. Netop derfor sammenligner Hawking imaginærtiden med en sfære, som rumtiden er krummet over. En kugleoverflade har som bekendt hverken en begyndelse eller en ende, og kan derfor heller ikke have nogen orientering.

Det link jeg gav dig viste tydeligt, at et Feynman diagram er orienteret i realtiden, og at positronen i diagrammet bevæger sig tilbage i realtidens retning og altså ikke i imaginærtiden. Uanset et Feynman diagrams placering i imaginærtiden, vil det altid være orienteret i realtid, så at påstå at linket ikke har noget at gøre med Feynmans sum over historier viser blot, at du ikke har forstået et dyt af det hele.

Det samme gælder din ligning for tidsregressionen. Den gælder kun for den relative tid mellem to inertialsystemer - ikke for et rumskib, der starter fra jorden, accellererer op nær lysets hastighed, decellererer og accellererer igen i modsat retning og decellererer for at lande på jorden.

At påstå at gravitation/inerti ikke har betydning for tidsregressionen, er det samme som at påstå, at GPS systemet ikke virker, og det gør det som bekendt, bl.a. fordi cæsium urenes tidsangivelser bliver korrigeret for forskellene i gravitation mellem jordstationerne og satellitterne.

Men dine misforståelser af fysikken er en ting. Noget andet er at de foranlediger dig til at betegne mig som en, der ikke kan læse indenad, og at jeg kommer galt afsted, når jeg skal forklare tidsregressionen, og det påstår du så, at jeg også gør i flere andre tilfælde. bl.a. med hensyn til universets holografiske natur, en anden teori som du også har fået galt i halsen.

Jeg skal nøjes med at kommentere dine uforskammetheder med følgende konstatering: Du har endnu ikke opnået den forståelse af relativitetsteorierne og kvanteteorien, som jeg havde som 16-årig.

Du behøver ikke at ulejlige dig med at redegøre for en imaginær tidsretning. Mit spørgsmål var af samme art som mit drilleri mod Jeppe, når jeg ber ham om at fastslå betydningen af ordet POST. Ligesom han ikke kan, kan du heller ikke påvise noget ikke-eksisterende.

Men dine svadaer mod mig har dog haft en effekt. Jeg har indset, at forsøget på at popularisere sværtforståelige fysiske begreber på dette forum er spildte Guds ord på Balle Lars. Så for ikke at udsætte mig for flere perfiditeter på dette grundlag, vil jeg afholde mig fra flere forsøg på dette fremover. Der findes andre fora, hvor de er mere velkomne.

Mvh

Ole Bjørn ;)
Top Svar Citer
#4128 - 11/09/2008 13:36 Re: OM TIDSREGRESSION OG IMAGINÆRTID. [Re: ole bjørn]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Ole Bjørn.

Jeg tager til efterretning, at jeg i forhold til dig ikke behøver at redegøre nærmere for imaginærtiden. Jeg har såmænd også meget andet interessant at beskæftige mig med.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen


_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#4129 - 11/09/2008 14:52 Re: OM TIDSREGRESSION OG IMAGINÆRTID. [Re: Kræn-P]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Kristian.

Du behøver såmænd heller ikke at redegøre for imaginærtiden overfor andre. De er bedre tjent med at undvære dine misforståelser.

Du er altid hurtigt ude af starthullerne med at kritisere andres debatstil. Måske kunne du finde lidt tid ind imellem dine interessante gøremål til at se lidt nærmere på din egen, så du ikke fremover udtaler dig med foragt om debattører, der har større viden end dig på nogle områder.

Man bliver nu engang ikke fysiker ved at læse populærvidenskabelige artikler og foredrag eller copypaste ligninger. Det væsentlige er at forstå, hvor og hvornår ligningerne kan anvendes.

Mvh

Ole Bjørn ;)



Top Svar Citer
#4334 - 17/09/2008 10:30 MIDT I EN BJØRNETID [Re: ole bjørn]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
cool
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk