annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 449 gæster og 163 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 59 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4525 - 21/09/2008 14:45 Re: Virtuel omsorg [Re: ALH]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3669
Sted: Nørresundby
Hej Anne,

du skriver:

Man kan sige, at jeg kommer til at afprøve nogle ting på debatten - det er ikke sikkert, at de altid holder vand. Citat slut.

ja, dette er vejen frem,, også for mig.

Jeg tror det du siger holder vand, jeg synes du skriver sobert, sobert, og ædruelig og til trods denne skæven (akademiske selvdisciplin) formår du alligevel at skrive levende og fængslende om kristendommen. Godt gået! Det teologiske universitetsstudie formår ikke at tage livet af dig, du bevarer din originalitet og friskhed, hele vejen igennem, din evne til at tænke kritisk og tænke selv.

Jeg føler ikke at jeg er ekspert i Paulus, men jeg har det som Paulus selv havde det, som han beskriver det i Fil 3. Ja jeg er grebet af Kristus Jesus, hvilket medførte en religiøs vækkelse af dimensioner, hvor alt det med Gud og religion, nu pludselig bragede igennem til mig i et helt nyt lys, forklarelse, nøjagtig som for Luther og Barth med flere. Kristologien blev simpelthen en hel ny antropologi i mit liv.


Jeg genbruger lige et af min tidligere afsnit for at kaste lys på hvad jeg mener med den nye antropologi (videnskab om mennesket) jeg har fundet i Kristus:

Ja i dag er det mindst lige så vigtig at vi forstår, at vi mennesker; ud over de mange videnskabelige antropologier (Darwin, Marx, Freud og i dag ikke mindst, de medicinske og biologiske videnskaber og den videnskabelige antropologiske psykolog) der gør sig gældende for os, om vi ønsker at forstå os selv, hvem vi er; ja da er der en hel anden antropologi, som også gør sig gældende for os, nemlig den kristologiske antropologi. Dette er en speciel antropologi, som gør sig gældende i den grad vi er i Kristus, iklædt Kristus, i den grad Kristus har vundet skikkelse i os (derfor navnet kristologisk antropologi). Hovedsagen er at den kristologi der gælder for Jesus, stort set også gælder for os i den grad vi er i Kristus, iklædt Kristus, i den grad Kristus har vundet skikkelse i os. Citat slut.

findes her i sin helhed:

http://onlinedebat.religion.dk/showthreaded.php?Cat=0&Number=23823&page=3&vc=1


Mange kærlige hilsner Hanskrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#4539 - 21/09/2008 20:01 Re: Virtuel omsorg [Re: Hanskrist]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Hanskrist

Tak for din virtuelle omsorg,

du har selv prøvet at lære mig, at det ikke gør noget, at der måske går 14 dage eller to måneder mellem, man skriver indlæg. Der venter mig nu, jeg ved ikke hvor mange indlæg her, og på min opstart på religion.dk venter nogle stykker. Hav derfor lidt tålmodighed ift Paulus-debatten mm.

Nu kommer der SOMMER! Det bliver jeg nødt til at prioritere, hvorefter den står på latin.

Mvh
Anne, i Sommer-humør..

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#4563 - 22/09/2008 13:31 Re: Virtuel omsorg [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Klaus Berger, Thomas Visdom Zen’s værge,

Ej, nu MÅ du altså stoppe!!! Først får Thomas med køllen, og nu en ved navn Klaus???!!!???!!!

Mennesket skal ikke spændes i lænker, være en slave, som du her plæderer for:

Der er intet "slavearbejde" ved at elske. Det er fryd og salighed! Åh, det er så vidunderligt!!!

I første omgang er det ikke os der skal elske og udøve uselvisk kærlighed

Jesus' bud gælder for enhver, forstået således, at enhver, der efterlever dem, vil aldrig smage døden. Og jo, Jesus' bud er kærlighedsbud: Elsk Gud, elsk din næste. Ja, elsk endda dine fjender og bed for dem, der forfølger dig.

Det er frydefuldt at elske.

Prøv en gang - Hanskrist - at lade kirkens dogmer være for en tid, og vend så øret mod Jesus - og lyt... Og enhver, der gør hans lære, vil erkende, om læren stammer fra Gud.

Handl på hans ord - så skal du ligne en klog mand, der har lagt sokkel!
Top Svar Citer
#4566 - 22/09/2008 14:07 Re: Virtuel omsorg [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Man har vel lov at gætte og sandt at sige, har jeg - uden at gøre det synligt, da jeg kunne tage fejl - stilet mine sidste indlæg i denne tråd til Klaus Berger, her optrædende som den anonyme.

Det har jeg gjort af forskellige grunde (sprog/energi), men det er muligt, at min intuition tager fejl


Det gør den, og jeg håber på, at I vil stoppe jeres gættelege, så vi kan forholde os til indholdet. Jeg har VALGT at være anonym, og hvis jeg føler for det, kan jeg altid forklare senere hvorfor. Men jeg ville blive glad, hvis I vil respektere det.

Håber på noget frugtbart dialog om Jesus, tro og kristendommen.
Top Svar Citer
#4568 - 22/09/2008 14:09 Re: Virtuel omsorg [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
syg
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 59 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 58 59 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
28-årig røver Rema 1000 med økse og g..
25/04/2024 17:49
Dampen er gået lidt af den amerikanske ..
25/04/2024 17:35
Overgangsregering er indsat i det uropla..
25/04/2024 17:05
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Nyheder fra Religion.dk