annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4028 - 09/09/2008 19:17 Skabelsen
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Da jeg hørte at man havde fostret en idé om intelligent design blev jeg glad fordi jeg endelig troede at menneskene havde fat i noget af det rigtige. I stedet er der opstået en skyttegravskrig mellem evolutionister, kreationister og hvad ved jeg, menneskets synes aldrig at nå udover børnhavestadiet.

Da man opdagede at Gud ikke skabte verden for 6000 år siden, at det kun var en myte, en lemfældig historie som indkrandsede den virkelige historie som handler om menneskets grundbetingelser, så man pludselig evolutionsteorien som en trussel.

Jo mere videnskaben opdager, desto mere forunderligt bliver det. Gener og kromosomer, DNA, et uendeligt univers. At vi ikke er skabt for 6000 år siden men derimod et resultat af en ufattelig evolution får ikke mig til at blive ateist, så var jeg da et fjols. Det får mig blot til at forstå hvor stort ikke alene universet men også tiden er. Og hvor lille jeg selv er i denne sammenhæng. smiler

Efter at vi har lært at kigge ud i universet har vi opdaget hvor ufattelig stort det er, alligevel tror vi at vi kan rumme det i vore små hoveder. Vi er slet ikke ydmyge, vi er som små dumme strudse som stikker vore hoveder i jorden og kun accepterer det som vi kan indfange i vore umådeligt primitive måleapparater, eller, hvis vi har åndelige tendenser, til det som vi kan læse i vore små begrænsede bøger.

Når vi kigger ud i universet ser vi at skabelsen er noget der sker uophørligt, stjerner fødes, lever og dør og når de dør opstår nye. Alligevel taler man om en skaber som en der var for længe siden. Hvis Gud skabte alting, hvem skabte så Gud, spørger man naivt.

Svaret er indlysende. Ingen har skabt Ham. Han har altid været.

Det er kun os, som lever i tid her på vores lille planet. Det er os der fødes, lever og dør fanget ind i den ubønhørlige tid. Vore legemer ældes og dør og jeg har ovenikøbet læst mig til at aldringsprocessen fastholdes rent genetisk. Dvs. at mennesket har mulighed for at leve meget længere rent fysisk end det gør i øjeblikket.

Nu beskæftiger jeg mig ikke med universet, det er der andre der gør, jeg beskæftiger mig med mine betingelser som menneske og den verden jeg lever i. Mit forhold til andre mennesker.

Mennesket har ikke udviklet sig på baggrund af erfaring. Erfaring kan kun indeholde det allerede kendte. Tanken er erfaringens reaktion og for at kunne udvikle sig må mennesket være i stand til at lære nyt. Det må være åbent og modtageligt, opmærksomt og ikke snæversynet og indskrænket.

Det er denne evne som mennesket har glemt. Nysgerrigheden og fordomsfrihedens udtryk.

Den skabende evne. Og hvordan genvinder man så denne skabende evne? Det gør man ved at forstå og vikle sig ud af sin egen begrænsning. Først og fremmest ved at forstå at mennesket ikke kan vide i den forstand. På det videnskabelige plan forandres vores viden hele tiden ved nye opdagelser, så en sand videnskabsmand kan aldrig lægge sig fast på en endelig konklusion.

I vore liv lever vi i en social sammenhæng, aldrig er vi alene. Selv om vi bevæger os fra den ene sociale oase til den anden bærer vi alle rundt på de mennesker vi kender. Ikke at det er forkert, men det er forkert, når vi er så uselvstændige at vi ikke kan forholde os til den der står overfor os lige nu. Når vi i stedet for at forholde os til virkeligheden afviser alle andre end dem vi mener at vi kender.

Der er ingen grund til at dissekere sin personlighed i forhold til nuet. Det er hele den man er som forholder sig til det som er lige nu. Men først må man tænke tanken. Først må man gøre sig klart at nuet er det eneste der er, det eneste der nogensinde har været og det eneste der nogensinde vil være. Selv for Gud er det altid nu.

Nuet er stilheden og det uendelige rum. Og hvem finder vi her andre end lille mig.

Som er træt af at tale om egoer, jeg'er, selv'er og hvad ved jeg. Jeg er bare mig, jeg glæder mig til at møde dig i det eneste som findes.




smiler


Redigeret af Michael (09/09/2008 19:30)
Top Svar Citer
#4029 - 09/09/2008 20:42 Re: Skabelsen [Re: Michael]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Michael,

Du siger: "Hvis Gud skabte alting, hvem skabte så Gud, spørger man naivt. Svaret er indlysende. Ingen har skabt Ham. Han har altid været."

Se, jeg synes bestemt ikke, at det er et "naivt" spørgsmål - det er derimod et rigtig godt spørgsmål. Og det svar du giver, er bestemt ikke "indlysende" (hvilket mere tyder på at du vil hurtigt videre og gerne overså dette altoverskyggende religiøse problem). Sandheden er jo, at troende ikke vil acceptere tanken om at "materie" eller en given "partikel" ALTID har eksisteret - næææ, så siger de: "alting er skabt"... Men man smutter glædeligt på "gud har ALTID eksisteret" påstanden - og derved forlader man sine egne principper om, at "alting er skabt".

I jagten på "den første årsag", eller "den årsagsløse årsag", indsætter man "guder" - som i virkeligheden blot betyder "jeg ved det ikke"... Vi andre, herunder alverdens fysiskere, kan roligt indrømme, at vi slet ikke aner hvordan hulen den første materie opstod! Skægt at I troende synes det er så banalt...

Forskerne har således bevaret netop det du efterlyser: "Nysgerrigheden og fordomsfrihedens udtryk" - de har ikke indsat endegyldige dogmer som svar på netop dette store spørgsmål (om hvordan universet opstod).


Og ja, jo mere man forstår omkring universets størrelse, i tid og rum, jo mere indser man, hvor ubetydelig lille man er på denne målestok. Universet er fantastisk - og bliver mere og mere vidunderligt, som videnskaben undersøger naturen, galakserne, mikroorganismer osv. - der er slet ikke brug for gudeforestillinger for at verden bliver FANTASTISK... Tværdimod er "guder" nedværdigende faktorer ifht. naturen - den er dæleme "lækker i sig selv" smiler
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#4030 - 09/09/2008 20:52 Re: Skabelsen [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Michael.

Noget har du fået galt i halsen. Udviklingen i den menneskelige viden er netop baseret på erfaringen kombineret med vores evne til at simulere fremtidige hændelser på basis af vor erfaringsmæssige viden. Deri består den menneskelige kreativitet.

Forskellen på ateister og troende er reelt kun den, at de første enten leder efter bedre forklaringer på livet og universet eller afventer dem, mens de sidste mener, at de allerede har fundet den rigtige forklaring.

Det er så to vidt forskellige måder at leve i nuet på.

Mvh

Ole Bjørn ;)



Redigeret af ole bjørn (09/09/2008 20:52)
Top Svar Citer
#4032 - 09/09/2008 21:25 Re: Skabelsen [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej selvkredsende j-Michael-p (jmp),

Du skriver:

Nuet er stilheden og det uendelige rum. Og hvem finder vi her andre end lille mig.

Som er træt af at tale om egoer, jeg'er, selv'er og hvad ved jeg. Jeg er bare mig, jeg glæder mig til at møde dig i det eneste som findes. Citat slut.

Jeg forstår godt du er træt af at tale om det, for du har ikke forstået en dyt af den diskurs; men alligevel skal du altid gøre dig klog på det og konstant udtale dig om forholdet. Nøjagtig som dengang du ville belære os andre om at Jesus var en ”ikke handlingens mester” der ville pege på Nuet, stilheden og det uendelige rum. På den måde sætter du dig selv udenfor enhver fornuftig samtale om emnerne og problemstillingerne.



Det infantile hos dig er tydeligt:

Jeg er bare mig, jeg glæder mig til at møde dig i det eneste som findes.

Nuet er stilheden og det uendelige rum. Og hvem finder vi her andre end lille mig? Citat slut.


Man burde ikke kunne skrive sådan noget på en debat for voksne mennesker.

Er du klar over om der har været en saglig og faglig (videnskabelige) diskurs om det ”mig” du taler om gennem de sidste 100 år, eller måske godt 200 år, helt tilbage til Herder og Fichte?



Men det ”mig” du nævner er et narcissistisk lystbetonet umodent infantilt ego; mig eller selv, med voldsomme udtalte regressive tendenser, der får de psykiatriske alarmklokker til at ringe.




Hvis vi ser nærmere på hvad du skriver:


Nuet er stilheden og det uendelige rum. Og hvem finder vi her andre end lille mig.

Som er træt af at tale om egoer, jeg'er, selv'er og hvad ved jeg. Jeg er bare mig, jeg glæder mig til at møde dig i det eneste som findes. Citat slut.

Så kan vi sige følgende:

Længere kan man ikke komme væk fra Jesus Kristus; længere kan man ikke komme væk fra kristendommen. (dette siger jeg kun fordi du selv påstår du er den eneste der har forstået Jesus og at de kristne selv overhovedet ikke har forstået ham).

Dine infantile udtalelser vidner om nogle voldsomme regressive neurotiske tendenser hos dig, der som fortalelser (forskrivelser) gang på gang kommer klart til udtryk hos dig.

Jeg er lige ved at tro, at dersom vi nøjes med at se på det som litteratur, poesi, at du ikke engang kunne få ros i 3. klasses dansk stil. Jeg ville selv som lærer, hvis en elev skrev sådan, blive vagtsom overfor at her kunne være tale om en alvorlig forstyrrelse, narcissistisk forstyrrelse. (”Nuet er stilheden og det uendelige rum. Og hvem finder vi her andre end lille mig?”; ”Jeg er bare mig, jeg glæder mig til at møde dig i det eneste som findes”, alarmklokkerne burde ringe hos enhvet voksent menneske der er i din nærhed (og jeg er denne voksne, og spør dig, hvad vil du gøre ved din hjælpeløse tilstand? :)).


Jeg kan se at alt det du skriver før dine kongstanker, før dine konklusioner, er oprigtige forsøg på at give dig selv et spark så du kan komme fri af din hjælpeløse regressive fastlåste tilstand, men måske der skal mere til, end disse dagbogs litterære skrive spark du forsøger at give dig selv. Demens og solipsisme er som et sort hul ved at opsluge den sidste rest af fornuft og forstand, lys, hos dig; i det mindste når du afslutter med dine kongstanker og konklusioner. Et og andet sted håber jeg ikke du mener det du skriver, men at det er nogle filosofiske tanker der er kommet til dig i forbindelse med alvorlig melankoli og anfald af pessimisme. Men de tanker man har fået i forbindelse med en alvorlig melankoli og anfald af pessimisme er det jo ikke forbudt at frasige sig igen, skifte ud, udskifte med nye tanker (som ville kunne gavne dig og dit liv og gøre dig mere interessant for os andre at høre på); ja kynisk og kritisk få analyseret dine kongstanker om livet og dig selv (dit mig) og så derved forsøge at ændre dit syn på livet og dig selv.


Mange anti-trætte hilsner Hanskrist.

Anti-træt skriver jeg fordi det er tydeligt at du er træt, som du også selv skriver at du er. Men hvis du er så træt, hvorfor så ikke hvile ud før du skriver, og dermed være lidt mere veloplagt og af den vej være i stand til at magte opgaven at tage det du selv gang på gang ligger op til, lidt mere seriøst, gribe det an på en noget mere fornuftig saglig måde.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#4033 - 09/09/2008 21:36 Re: Skabelsen [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej HansKrist.

Du er nu en morsom mand. Selvfølgelig vil din rajas aldrig acceptere min sattva, men lidenskab kan antage mange former.

Modsætninger mødes og sød musik opstår. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk