annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15456535
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365821
Et andet syn 1975589
Jesu ord 1515204
Åndelig Føde 1446273
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, ABC 274 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#3883 - 06/09/2008 12:28 OM GUD OG GUDSBEVISER
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hvis Guds eksistens kunne bevises gennem et matematisk, geometrisk eller logisk tvingende sprogligt bevis, så ville Han være en del af videnskabens empiriske verden eller en del af filosofiens bestemmelse af, hvad der umuligt kunne være anderledes.

Da Gud ikke er et væsen som vi kan beskrive med empiriske påstande, og hvis et sådant væsen har nødvendig eksistens, så kan det logisk set umuligt eksistere. Problemet er, at det monoteistiske gudsbegreb forsøger at spænde over både det empiriske og det nødvendige hvilket logisk set er umuligt.

Derfor er det også umuligt at føre bevis for Guds nødvendige eksistens som samtidig både et fysisk og metafysisk væsen.

Man kan selvfølgelig tro, at man kan føre et sådant bevis. Men strengt taget kan man end ikke være sikker på, dvs. VIDE, at man tror. Man kan i det højeste tro, at man tror, idet viden forudsætter tilstrækkelig begrundelse for, at det man hævder, vitterligt er sandt.

Så de troende er nogle som tror at de tror, mens ateisterne er nogle som tror, at de ikke tror på Gud.

SÃ¥dan er det bare, hvis det er logikken som skal bestemme, hvad der er sandt og falsk i denne verden.

Hilsen

Ipso Facto pifter



_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#3887 - 06/09/2008 13:11 Re: OM GUD OG GUDSBEVISER [Re: Ipso Facto]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Hvad er det for en guddom du refererer til? Er det Jahve, Thor, Odin, Jupiter, Zeus eller hvad? Hviklet gudebillede har du ophøjet til en særstatus?

Du bliver ved med at gå i hak omkring "ateister tror de ikke tror på gud" - den har jeg adresseret tidligere, uden at jeg dermed havde held med at få andet end spydigheder retur.
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#3894 - 06/09/2008 15:13 Re: OM GUD OG GUDSBEVISER [Re: Zilent]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Zilent!

Hvorfor gør du ikke dig selv, mig og debatten den tjeneste, alene at forholde dig til de fremførte argumenter i stedet for til min person, der absolut intet har med sagen at gøre?

Så var der måske ligefrem mulighed for, at der kunne komme en saglig, afklarende og frugtbar meningsudveksling ud af dine anstrengelser.

Indlæg der ikke magter at forholde sig til emnet gider jeg simpelt hen ikke spilde min tid på. Blot så du ved det.

Hilsen

Ipso Facto pifter

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#3895 - 06/09/2008 17:05 Re: OM GUD OG GUDSBEVISER [Re: Zilent]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Citat:
Ipso Facto:
Så de troende er nogle som tror at de tror, mens ateisterne er nogle som tror, at de ikke tror på Gud.

Zilent:
Hvad er det for en guddom du refererer til? Er det Jahve, Thor, Odin, Jupiter, Zeus eller hvad? Hviklet gudebillede har du ophøjet til en særstatus?

Ipso Facto:
Hvorfor gør du ikke dig selv, mig og debatten den tjeneste, alene at forholde dig til de fremførte argumenter i stedet for til min person, der absolut intet har med sagen at gøre?


Jeg havde da også lyst til at spørge om hvilken gud, det er du refererer til, som ateister tror at de ikke tror på.

Men hvis du opfatter et sådant spørgsmål som værende et personangreb, så vil jeg undlade at stille dette spørgsmål, selv om jeg synes det er nok så relevant.

Tror jeg, jeg tror! cool

Hilsen
Jerry
Top Svar Citer
#3897 - 06/09/2008 17:17 Re: OM GUD OG GUDSBEVISER [Re: Ipso Facto]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Ipso, du smutter let og elegant uden om grøden. Hvad er det du er fornærmet over, skal vi bruge lidt tid på at tale om det?

Når folk nævner og udtaler sig om "Gud" - og oveni købet gør sig den tvivlsomme ulejlighed, at skrive dette forholdvis tomme ord med stort G - så må man ret beset undres over hvilken gudeforestilling de har ophævet til noget specielt og særligt.
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Seks personer mister livet i i lastbilul..
19/03/2024 11:54
Lose om Mads Fugledes farvel: 'Ked af mÃ..
19/03/2024 11:54
Krydstogtskib i Norge skulle aldrig vær..
19/03/2024 11:01
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Nyheder fra Religion.dk