annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3709 - 01/09/2008 12:37 Re: Buddhismen. [Re: Kræn-P]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Nu har jeg ikke læst andet end en enkelt bog om Buddhas lære, kan ikke lige huske hvad den hedder, den ligger i Thailand.

Men jeg har den fornøjelse at være gift med en Thai buddhist, så jeg kender lidt til måden at buddhister lever med deres tro på.

Jeg blev gift i Thailand på traditionel thai facon, uden papirer, hvilket de fleste bliver.
Den dag vi skulle giftes, blev jeg "jaget" ned i den nærmeste shoppinggade i Bangkok, hvor vi normalt handler grøntsager mm, dette var klokken 6,30 om morgenen, min kommende viv købte en masse færdigkogt ris og kød og blomster.
På dette tidspunkt om morgenen kommer munkene og får deres madspande og skuldertasker fyldt op med mad, sæbe, tandpasta o.s.v. så der midt i morgenmylderet, folk skulle på arbejde og købte lidt færdigretter til at spise i løbet af dagen på arbejdet, måtte jeg lide den tort at falde på hug for en munk, med et wai (thai hilsen) og give ham de ting min kommende viv havde pålagt mig at give, munken sagde nogle bønner som jeg selfølgelig ikke forstod en pind af, min viv havde udført det samme ritual, med en anden munk.
Det tog ikke lang tid og vi kunne gå hjem til vores lejlighed. Selve brylluppet foregik hos mine svigerforældre lidt senere på dagen, hvor familiemedlemmer og venner var troppet op.
Her fik vi bundet bomuldssnore omkring vores håndled, jeg fik desuden store pengesedler bundet til snøren, hver og en deltog de mumlede alle en bøn som jeg stadig ikke forstod.
Efter at alle havde givet deres skærv, blev pengene samlet sammen i et andet rum og lagt på et stort fad sammen med de penge jeg, som thai tradition byder, havde givet(for min viv), summens størrelse kommer an på pigens tidligere liv og uddannelse, har hun været aldrig været gift og er barnløs er summen høj, har hun været gift behøver man ikke at betale, har hun ikke været gift, men har barn, er taksten forholdsvis lav, har hun en stor uddannelse, er ugift og barnløs, kan det dreje sig om millioner af bath.

Skålen med pengene blev så båret ind til selskabet af hendes mor og beløbet blev nævnt, så alle kunne beundre summen hendes datter var værd.
Pengene tilfaldt så svigermor, som gerne ville dele med sin datter, hvilket hun dog afslog.

Senere kørte hele selskabet til en stor restaurant, der lå lidt ude i havet, hvor vi havde bestilt 12 retter mad, jeg havde købt champagne i Danmark vi skulle nyde som velkomstdrik, men den blev serveret i store rødvinsglas, så den blev drukket som vin til maden, man havde godt nok fortalt mig at de havde champagneglas.

Da maden var spist var festen faktisk ovre og alle tog til hver sit.

Vi blev så i foråret lovformeligt gift her i Skåne.

Buddhismen er i Thailand en stor pengemaskine, for mig at se er det bare at få solgt så mange vokslys, lotusblomster,olie til at fylde på nogle store skåle med væger der brænder hele tiden, her gælder det om at vide hvilken tid på dagen man er født og under hvilket et stjernetegn, ellers kan man ikke deltage.
Der bliver også solgt små skåle med en masse småmønter i, disse mønter fordeler man i en række af skåle og afleverer så den tomme skål. Mønterne bliver senere tømt og solgt gang på gang.

Ved alle templer er der masser af boder, hvor man køber Lotusblomster, vokslys, småmønter,plastik spande med gaver til munkene, det er for det meste toiletartikler og tændstikker og cigaretter, der sælges også bladguld, til at klæbe på de mange opstillede buddhafigurer, guldet sidder ikke ret fast, så der flagrer guld rundt i luften ved det mindste vindpust.

Templerne er for det meste godt besøgt af folk der ønsker et eller andet, overalt er der bedende.
Der findes også nogle lange bægre med en håndfuld nummerede pinde i, man ryster bægeret frem og tilbage indtil en enkelt pind falder ud, man ser nummeret og går hen til en reol med små nummerede rum hvor der ligger nogle sedler,man finder det nummer man har rystet ud og kan så læse hvordan livet bliver for en.

Det der slår een i disse templer, er de små børn der ligger og ber bønner, som de aldrig havde bestilt andet, men det har sin forklaring, idet alle børn de første 3 skoleår bliver undervist af munkene, og kun om Buddha og thaibønner, så lærer de ikke andet så har de ihvertfald lært af bede.
Templerne ligger tit klods op ad skolerne, jeg vil kalde det indoktrinering af værste skuffe.
Før i tiden gik børn kun i skole 1-3 år, udenfor de store byer, så deres kendskab til at kunne læse,skrive og regne samt resten af verden var så at sige lig 0, de skulle arbejde for at skaffe føde til familien.

Det var så en smule buddhisme, som det gøres i Thailand.




Redigeret af treram (01/09/2008 12:48)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#3710 - 01/09/2008 13:08 Re: Buddhismen. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo - der er langt fra "brudekøb" og "religiøst indoktrinerede børn" til "Nirvana".

Det første ved jeg kun lidt om - og det sidste slet ikke smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 4 < 1 2 3 4


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk