annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 12505033
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2233311
Et andet syn 1902736
Jesu ord 1465006
Den Evige Filosofi 1273963
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
3 registrerede Gerth, Hanskrist, Arne Thomsen 60 gæster og 177 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#36484 - 21/07/2022 22:22 Troen på Ånder og Guder
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Jeg har i nogen tid tænkt på hvordan troen har været - og har udviklet sig - hos os mennesker gennem tiderne.
Jeg stødte så på en ikke helt ny bog herom på internettet.
Det er åbenbart et eksemplar af bogen , der er affotograferet og lagt på nettet.
Og at det kan lade sig gøre i dag, det var man jo nok ikke klar over, da bogen blev udgivet - i 1897 blinker

Men hvis man vænner sig til den tids retskrivning - og at man f.eks. dengang godt måtte skriver "neger" - så forekommer den mig forbavsende frisk i sin beskrivelse af troens udvikling gennem tiderne rundt om på kloden.

Centralt - ser det ud til at være - at vi menneske oprindeligt - og i en dengang særdeles farefuld tilværelse - opfattede at både mennesker, dyr og planter havde en sjæl - en sjæl som levede videre efter døden.

Et andet punkt ser ud til at være, at efterhånden som vi mennesker udviklede civilisationer, ændredes troslivet tilsvarende - helt frem til bl.a. nutidens monoteisme.

Jeg er ikke færdig med at læse og "tygge på" bogens 60 sider, men jeg begynder allerede at spekulere på min oplevelse af det guddommelige i miraklet: Verdens Væren - hvordan det passer ind.

Jeg spekulerer også på, om der findes en nutidig sagkyndig gennemgang af menneskehedens trosliv gennem tiderne.
Det har jeg foreløbig ikke kunnet finde.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36486 - 22/07/2022 01:07 Re: Troen på Ånder og Guder [Re: Arne Thomsen]
Gerth Online   content
veteran
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Følgende er relevant til mit emne i tråden ´hvad er det Biblen virkelig lærer´ - d. 20-22 juli 2022:

A snakker om Ã…nder og Guder. Gudinder?
Dengang angående eksempelvis Hinduismen, Budhismen, Asatroen og græsk mytologi var menneskets mere overtroisk ulogisk vedrørende den ´kollektive´ bevidsthed ved billedsprog arketyper om flerguderi og halvguder med sådan fortællinger om det onde og gode i mennesket og guddommelige væsener på forskellige åndelige måder og former ligesom Helvedet-Himlen, dæmoner-engle og gudssønnerne Satan og Jesus. Jeg er ikke Guds søn (barn). Det var åbenbart også derfor en del af israelitters ligesom Jødedommens kultur, at de lød ligesom overnaturligt myter, sagn, legender og eventyr. Profeten Moses omvendte folk til kun en´ guddom om alt. I nutidens moderne samfund er der endda de mennesker, som har tendenser til vantro på grund af i mine dage det øget rationelle. Mit åbenbaring til folket minder både realistisk og kraftfuldt om disse genfortællinger om ´jeg´.

Jeg opfatter i Biblen faktisk en selv-ironi om fornyelsen igennem GT, NT og idag igennem ´mit´ budskab, som er imod den urene ånds psykopatisk egoismen ondskab og istedet igen til for rent sjælens etik/moral, omsorg og kærlighed, hvor blandt ligesom andre jeg eksisterer som et billede på det gode. Kun kriminalitetens uvidenhed er under loven, fordi ligesom frelsens betydning bestemmer intet over min forstand - Uretfærdighed versus frihedens vilje. Jeg er ikke falsk VIP, fordi for alle voksne bør selvbevidst ansvar ske rigtigt som den modne væren tiltrods for, at en bekendt dame beskylder mig for noget beskidt, når jeg fordømmer folks forkerte adfærd. Dog kan intet besudle hellig ånd.

Jeg oplyser jer om de to ånder:
Vantro (ikke-troende), hedninge (anderledes troende) og psykisk sygdom (ubevidst fortabt-overdrivelse af urinstinkters arv i sindet) for selvisk.
Ligesom Kristus, at Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et.

I søvnen opleves det faktisk skabt underbevidste drømmesprog, så vågn gerne op, tak.Jeg handler ikke om i verdens midlertidigt menneskehedens politiske og religiøse ting, fordi om alt lever en´ gudsbevidsthed som ånd forevigt.

Redigeret af Gerth (22/07/2022 02:02)
#36487 - 22/07/2022 01:39 Re: Troen på Ånder og Guder [Re: Arne Thomsen]
Gerth Online   content
veteran
Du: "Jeg spekulerer også på, om der findes en nutidig sagkyndig gennemgang af menneskehedens trosliv gennem tiderne.
Det har jeg foreløbig ikke kunnet finde."

Ser du kun i dig selv din engang åbenbaring, så ser du altså dermed ikke jeg idag, som er en del af Riget. Jeg kæmper i den gode sags tjeneste, synes jeg.

Redigeret af Gerth (22/07/2022 01:41)
#36488 - 22/07/2022 03:54 Re: Troen på Ånder og Guder [Re: Gerth]
Gerth Online   content
veteran
HISTORIENS GENTAGNE FORNYENDE OMDANNELSER

En falsk profil siger: "Du taler i et sprog, der åbenbart skal lyde som om, at du er så hellig, så ingen andre kan nå dig til knæene. Det er bare volapyk." Jeg nyder gerne mit herlige røvhul. Måske nogen en dag fylder den med Jesu blod (vin) også kan enhver drikke det af mig ved et nyt sådan uhellig ritual - Joke. Jeg anbefaler opstandelsen (ophøjelsen) om Gudemennesket.

A sagde engang humoristisk, at han forstår ikke mit profetsprog. Biblen er altså et genialt værk men ikke helt fejlfrit. Jeg opfatter alt som et mesterværk! En ægte kvinde ligesom en anden menneskelig virkelig mand beskriver mit åbenbaring som på det intellektuelt højeste spirituelle niveau, der åbenbarende kommer til mig. Forhåbentlig også sammen med jer. Jeg har undret mig over om, at jeg måske burde skrive en konkret bog (ekstra skrift), men jeg lever ligesom den i mig selv og gerne også iblandt folket og i verden.
Hun kalder mit åbenbaring for et bibelsk sprog, så det virker latterligt, at ´kristne´ ikke forstår dets teologiske budskab ligesom i mit liv tidligere en præststuderende, som afviste mig, fordi jeg ikke tilbeder treenigheden og en mandegud. Men, selv ham Jesus gutten var ikke ifølge de jødisk religiøst skriftkloge ypperstepræster som den forventede frelserskikkelsen. Idag sker noget både lignende men tilmed på en ny anderledes måde dette om os med Helligånden, talsmanden.
Jeg er heller ikke muslim. En sindslidende moden kvinde ved den Extra (ekstra) New (ny) Age (tidsalder) spiritualitet siger ved vores fælles bord til en anden psykisk syg (åndssvag men dog ikke ligesom dåren) gamle mand, som på halskæden har et kors: "Du er jo kristen, så du må da have forstand på det teologiske om hans Ord?" Han svarer: "Nej, jeg ved intet om Kristendommens teologi." Kulturel hykleri?

A snakker om Ånder og Guder/ Gudinder. Guddom handler om udødelighed, hvor netop det evige selv har guddommelighed. Kendskab til evigt liv er godt istedet for, at jeg forsvinder ligesom et tryllenummer på magisk vis illusion og jeg truer ingen med et påstået dødsrige under verden. Dengang angående eksempelvis Hinduismen, Budhismen, Asatroen og græsk mytologi var menneskets overtroisk ulogisk den ´kollektive´ (ligesom fællesskab) bevidsthed ved billedsprog arketyper om flerguderi og halvguders rige over mennesket med sådan fortællinger om det onde og gode i mennesket og guddommelige væsener på forskellige åndelige måder og former ligesom Helvedet-Himlen, dæmoner-engle-spøgelser og gudssønnerne Satan og Jesus. Jeg er ikke Guds søn (barn). Det var åbenbart også derfor en del af israelitters genfortælling ligesom Jødedommen, at de lød som om overnaturligt myter, sagn, legender, digte og eventyr. Idag i butikken ser jeg et saglig historieblad om Biblen vedrørende i GT og NT myter og sandheden, hvor eksempelvis ifølge arkæologer, at mennesket Jesus skete selvom, det blev omskrevet af religiøse ledere. Bemærk i en ordbog om ´bladet´, at et magasin er et tidsskrift. Den tidløst uendelige ånd er ikke tid og rum dimensioner. Igennem tiderne tydede budbringere tegn og beskeder om især deres samtid. Magasin betyder (lager - et rum eller bygning benyttet til opbevaring)...ligesom om mirakuløse pagters ved ord løfter, hvor at helligt liv krop har guddommelighed, fordi ens ånd bevares ligesom velsignelsen. I TV serien X files siger en indianer, at man kan ikke stole på historiens gang, hvilket laves af mennesker, men vores ihukommelse af ´ild´ endda ligesom dermed den guddommelige kraft i trosretningerne, det kan ingen ændre på - kryptisk, mystisk og sløret/afslørende tale istedet for voldsomt direkte konfrontation ligesom lignelsers og mine frignelser inklusiv kodet åbenbaring, hvilket er bevis på intelligent liv i universet, altså den kærlige mening med det. Profeten Moses omvendte folk til kun en´ guddom om alt. I nutidens moderne samfund er der endda de mennesker, som har tendenser til vantro på grund af i mine dage det rationelle. Mit åbenbaring til folket minder både realistisk og kraftfuldt om disse Ord, som jeg har. Jeg har erfaret prøvelsens mange udfordringer igennem modgang, hvilket egentligt således sker om den altid usårlig bolig, hvor en selv er med Det guddommelige og folket.

Jeg opfatter i Biblen faktisk en selv-ironi om fornyelsen igennem GT, NT og idag ´mit´ budskab, som er imod den urene ånds psykopatisk egoismen ondskab og istedet igen til for rent sjælens etik/moral, omsorg og kærlighed, hvor blandt andre ligesom jeg eksisterer som et billede på det gode. Kun kriminalitetens uvidenhed er under loven, fordi ligesom frelsens betydning bestemmer intet over min forstand - Uretfærdighed versus frihedens vilje. Jeg er ikke falsk VIP, fordi for alle voksne bør selvbevidst ansvar ske rigtigt som den nok modne kloge og vise væren tiltrods for, at en bekendt dame beskylder mig for noget beskidt, når jeg fordømmer folks forkerte adfærd. Dog kan intet besudle hellig ånd.
Jeg oplyser jer om de to ånder:
1. Vantro (ikke-troende), hedninge (anderledes troende) og psykisk sygdom (ubevidst overdrivelse af urinstinkters arv i sindet) for selvisk. Nå ja, er man for uselvisk, så er i naivt idioter eller fortabt ligesom en begærets besættelse af nogen/noget. Ligesom Helligånden er jeg jo ikke en afgud.
2. Ligesom Kristus, at Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et.

Vi er lig Det guddommelige som medmennesker. Ser du kun din åbenbaring, så ser du altså dermed ikke min og fleres idag, som sammen er en del af åbenbaringen. I søvnen opleves det faktisk skabt underbevidste kollektive drømmesprog, så vågn gerne op sammen, tak, hvor det hele virker som en´ åbenbarings sammenhængende kontekst. Jeg handler ikke om verdens midlertidigt menneskehedens politiske og religiøse ting, fordi om alt lever en gudsbevidsthed som ånd forevigt.

Redigeret af Gerth (22/07/2022 04:40)
#36490 - 22/07/2022 11:27 Re: Troen på Ånder og Guder [Re: Gerth]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg har svært ved at få mening og sammenhæng i dine tre indlæg i denne tråd, der jo handler om et 125 år gammelt overblik over vi menneskers forhold til "det overnaturlige".

Det ser ikke ud til, at det er dét, du forholder dig til.
I stedet skriver du om din egen tro og om din kontakt til andre mennesker.
Din egen tro, mener jeg at have forstået, er noget med det guddommeliges, Helligåndens og menneskets forening.
Og hvad du beretter om dit forhold til andre mennesker, siger mig ikke rigtig noget.
Så jeg spekulerer over, hved din hensigt egentlig er med dine skriverier - her i denne tråd - og på Trosfrihed.dk i det hele taget.
Hvis din hensigt er et omvende os andre til din tro, så tror jeg ikke du kommer ret langt - allerede af den grund at det, du skriver, er vanskeligt at forstå.
Så mit håb er, at du bliver mere klar og forståelig i dét, du skriver her på Trosfrihed.dk.

Mit indtryk er, at du har haft en meget stor og vidunderlig åbenbaring.
Den skriver du - desværre - ikke meget om, synes jeg.
I stedet ser det for mig ud til, at du fokuserer på din egen position i verden.

Min oplevelse af miraklet: Verdens Væren giver mig taknemmelighed over at få lov at eksistere - og en anelse om det guddommelige - samt lyst til at fortælle derom - men jeg respekterer, at andre tror og mener noget andet.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >

Seneste indlæg
Gud er Kærlighed
af Gerth
08/12/2023 23:39
Studiekredsen...
af Hanskrist
08/12/2023 23:26
Videregivelse af hemmeligheder
af ABC
08/12/2023 21:55
SUPERBØSSERØV TIL PENGESEX
af Hanskrist
07/12/2023 12:31
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
06/12/2023 07:43
Nyheder fra DR
Amerikansk stjernespiller slår scorings..
08/12/2023 23:04
USA nedlægger veto og blokerer for krav..
08/12/2023 21:57
Retssag mod Marine Le Pen for misbrug af..
08/12/2023 21:02
Seks teenagere dømt for deres rolle i d..
08/12/2023 20:59
Europol: Terrortruslen mod Europa er skÃ..
08/12/2023 20:44
Nyheder fra Religion.dk