annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 251 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#336 - 16/04/2008 13:53 EN GLOBAL MULTIRELIGIØS VERDEN
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hvad ved vi egentlig om Abraham?
Nok ikke ret meget - om overhovedet noget, som man fornuftigvis kan fæste lid til.
Men vi har hørt meget om ham.
Og som figur betyder han kolossalt meget for millioner og atter millioner af mennesker - også for mig.

Det samme gælder jo med fuld styrke Moses, Elias og de andre profeter - Johannes Døberen selvfølgelig medregnet.

Og det gælder jo så sandelig også profeten, der blev ophøjet til at være fuldt ud menneske og tillige fuldt ud Gud - Jesus Kristus - en af tre personer - ét væsen - Den hellige Treenighed/Trefoldighed, hvor de to andre jo ligger endnu længere udenfor vores fatteevne, men hvis sande væren vi - eller i hvert fald mange af os - dog aner eksisterer.

Om Siddhartha Gautama - Buddha - den unge prins, der blev "oplyst" - har vi jo også kun meget lidt konkret viden - selv om hans betydning er enorm.

Og om figurerne i de Vediske skrifter og Bhagavadgita gælder da vist det samme.

Kun Muhammed ved vi mere om, vel især fordi han er den senest tilkomne af de store religionsstiftere, men selvfølgelig også fordi han tillige var en statsmand af format.

Som et globalt menneske kan man så vælge at tilslutte sig én af de store religioner - og at forkaste de andre.

Eller man kan vælge at forkaste dem alle - f. eks. ud fra manglen på historiske beviser.

Men er de alternativer nu de rette at vælge?

Det tror jeg ikke.

Jeg kan godt følge ateisten, som håner religiøse mennesker, der søger at definere deres Gud.
For det kan man selvfølgelig ikke.

Ethvert definitionsforsøg er efter min mening i strid med menneskets højeste idéer om, hvad vi kalder Gud.

Vi kan end ikke kalde Gud for Skaberen, for det er ikke sikkert, at verden er skabt, den har måske altid været - blot i forskellige former - og dette "altid" - hvis det er sådan, det forholder sig - ligger vel helt udenfor vore pattedyrhjerners begrænsede fatteevne.

Men at lukke øjnene for det fantastiske - det rent ud mirakuløse - at verden ER - at vores tilværelse ER - at vi ER - på lige fod med alt andet levende og dødt - dér kan jeg ikke følge ateisten - hvis det er sådan ateisten har det.

Og ligeså finder jeg det for snæversynet at ignorere, at vi er uden mulighed for at opfatte sandheden om verdens væren.

Men alene ved at indse dét, er det vel ikke til at undgå at føle dyb respekt for og stærk kærlighed til verdens og vor egen VÆREN - til den klode, der har alt, hvad vi har brug for, som vi ganske vist ikke kan fatte, men som er hel og heldbringende - hellig - lige som hele universet.

I stedet for ateismen kan man så knytte sig til en etableret religion, finde fællesskab og tryghed dér - og forkaste alle andre religioner.

Det - tror jeg - er også et fejltrin.

Alle religioner har - efter min mening - store og vidunderlige kvaliteter, som de andre religioner ikke har.

Hvorfor dog kaste dét over bord?

Men desuden er nok alle religioner også plaget af råddenskab i form af forskellige former for misbrug udøvet af mennesker med mangelfuld moral.

Den religion, jeg elsker højest, er den ortodokse kristendom og dens Ikóner, som ikke synes at korrumperes, og som ikke sætter gejstlige mellem mig og det guddommelige, hvorfor Ikónens billedkraft frit kan stømme til mig, hvis jeg ellers kan få mine tanker til at holde kæft - og være opmærksom

Men jeg vil da ikke låses fast til, hvad der skete i år 325, jeg vil da ikke undvære Thomas Evangeliet, jeg vil da ikke undvære buddhismens mange kvaliteter - og jeg vil da have lov til at falde på knæ og bøje ansigtet mod jorden i en "muslimsk" tilbedelse af, hvad jeg vil nøjes med at kalde det hellige - VERDEN.

Vi kan sagtens finde noget at kritisere i alle religioner (ikke kun i Islam), men vi kan efter min mening finde vidunderlige kvaliteter i dem alle - og det vil jeg meget hellere fokusere på - i en global multireligiøs verden - hvor vi både er nøgterne, men også er åbne for det ufattelige.

M.v.h. Arne. smiler

Top Svar Citer
#337 - 16/04/2008 14:13 Re: EN GLOBAL MULTIRELIGIØS VERDEN [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Lige et kort svar på dit indlæg, da jeg var på vej ud af døren.

"Men at lukke øjnene for det fantastiske-det rent ud sagt mirakuløse at verden ER o.s.v. - der kan jeg ikke følge ateisten, hvis det er sådan at ateisten har det"

Nu kan jeg jo kun svare for mig selv Arne, men jeg kan godt følge dig,jeg syntes faktisk ligesom dig, at verden-universet er fantastisk og spændende og ligeledes at vi ER, er spændende, jeg har været meget heldig med mit liv som jeg har skrevet før, har besøgt de mest spændende steder på vor lille jordklode,mødt urbefolkningen og dem på andre trin, det har givet mit liv et indhold at kunne opdage verden, ligeledes følger jeg med i universets liv på videnskabelige sider, læser med ildhu om alle de ny spændende ting om universet der dukker op hver dag.

Men det er ligesom at her skiller vandene, fordi jeg tror at mange troende ikke følger den videnskabelige udvikling på samme måde som de følger deres religion, om det skyldes at de er bange for at der skal dukke noget op der kan forvandle deres tro eller hvad, er nok svært at svare på, jeg tror at Anne en gang svarede mig med, at hun ikke havde tid til også at studere denne viden.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#341 - 16/04/2008 16:21 Re: EN GLOBAL MULTIRELIGIØS VERDEN [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over vores enighed - også om de mennesker, der søger ind i en fasttømret - og for mig at se tillige fastlåst - religion.

M.v.h. Arne. smiler
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Mand får seks måneders fængsel for at..
19/03/2024 09:22
PÃ¥ trods af 'Barbenheimer' blev der sol..
19/03/2024 09:03
EU-penge skal give tildligere slagterime..
19/03/2024 08:46
Region Hovedstaden vil afsætte penge ti..
19/03/2024 08:44
Argentinske fodboldspillere varetægtsfÃ..
19/03/2024 08:39
Nyheder fra Religion.dk