annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 9408501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1854734
Et andet syn 1662627
Jesu ord 1250276
Den Evige Filosofi 1052783
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
0 registrerede 91 gæster og 13 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 35 af 74 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 73 74 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28741 - 08/12/2019 13:22 Re: Guds ånd ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Håber indlæg giver mening efter jeg har beskåret det flere gange.

Nej Tikka,, bibelfundamentalisme og bibelkonkordantisk tænkning, gir ikke mening og har aldrig givet nogen mening for mig såvidt det kristne trosliv og dets spiritualitet. Du er ikke i nærheden af noget og jeg gaber og står af allerede ved første linje, når jeg igen opdager din JV bibelfundamentalisme. Der er ikke ånd, Guds Ånd og kristen tro og spiritualitet i en sådan bibelfundamentalistisk tilgang til kristendommen. Det er en sekt, det er sekterisk og nok også derfor du er ateist og at du påstår det hele er hjernespind, fordi du har erfaret hvordan troen opfattet som en bibelfundamentalistisk bibelkonkordantisk mentalitet ikke når hjertet, liv og sjæl, da det er mentalt og dermed ikke omfatter hele mennesket, mennesket i dets totalitet, i dets eksistens. Teologi er eksistentiel og ikke noget mentalt forestillet og troet som ingenting udvirker som Luther siger det (1)*:
Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund.

jeg har ondt af dig,,, og synes du skulle droppe din manipulation af os allesammen og fortælle os hvem du er, ikke nødvendigvis i detalje, hvis du foretrækker at være anonym, men såvidt din skjulte dagsorden. Du fupper os allesammen, og Arne har spekuleret over det, og jeg er blevet forvirret over det, og Gerth opdager det straks.

Du har en mærkværdig måde at omgås og forstå kristendommen på. Du virker maskulin og du bruger til trods for navnet Tikka, hvilket er set før som troll at vælge modsatte køn for at dække sig selv endnu mere ind.

Fuldstændig absurd at du er overbevist ateist og kalder kristendommen for hjernespind (hvilket det dog også er for bibelfundamentalister, men dette er jo ej heller kristendommens position og ide om tro og spiritualitet), og at du så prædiker bibelfundamentalisme. Hvorfor gør du det har jeg spurgt utallige gange, og aldrig rigtig fået et svar på, andet end at du er gammel vane som du har svært ved at slippe. Men det kan jo også bruges til at skade kristendommen noget så grusomt, hvilket jeg tror er dit egentlige motiv, og så forstår vi pludselig pagten, alliancen, mellem dig og simon og rosemarie. Det er en underfundig måde at fremme ateismen på.

Jeg forstår også at du siger at alle er troll, trolde, og igen er dem de gir sig ud for, at du siger det er for at lette din egen samvittighed over at du spiller med fordækte kort, ja to spillekort har du endda taget i brug med hver deres regler.

Drop det, og vær nu ærlig og træd frem på ligefod med vi andre, der bare er hvem vi er.

Nå men det korte og det lange, din bibelfundamentalisme interesserer mig ikke.

mvh HansKrist

(1)*:

Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
#28742 - 08/12/2019 14:12 Re: Guds rige??? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Indsendt af: Arne Thomsen
Det væsentlige er - for mig - at opleve dét som både Lukas og Thomas pegede på - som jeg forstår det - at verden ikke bare er dagligdag, men et vidunder - som modstykket til intethed.

Hæ hæ smiler denne tekst ville jeg ellers også spørge til:

at verden ikke bare er dagligdag, men et vidunder - som modstykket til intethed.

… men ok du får fred – men skriftstedet Lukas, 17:20-21 som du fremhæver – henviser til Jesus som guds udsendte repræsentant for guds rige, da han var på jord – her aktuelt midt i blandt farisæerne - et rige han gik i døden for.

Stærk tro må man sige.

Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: »Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.«

Top Svar Citer
#28743 - 08/12/2019 14:18 Re: Guds ånd ... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

smiler

Top Svar Citer
#28744 - 08/12/2019 15:37 Re: Guds rige??? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Jo, jo Tikka, det er jo den klassiske forståelse, du fremhæver.

Men når, hvad vi kalder Gud, er det totalt ufattelige - helt transcendente og dog immanente - sådan som det er for mig - så skrider de gamle trygge og - tror jeg - for smålige dogmer.

Alligevel synes jeg, der er inspiration at hente også i f.eks. Thomas Evangeliets logion 77:
Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér!"
Jeg mærker i hvert fald den samme begejstring for intethedens modsætning: Verdens væren, som jeg selv fornemmer - og som dengang blev kaldt Guds Rige smiler

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#28745 - 09/12/2019 02:46 Re: Guds rige??? [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Arne: " Nok fordi jeg ikke er et synderligt begavet menneske. Bjergprædikenens saligprisninger - her - priser ikke mennesker, der hævder at kende Gud eller det guddommelige, men derimod de, der er "rene af hjertet".

På trosfrihed må der da være nogle andre emner om jeres irrelevante interne snak her?

Jeg har i mange år hver dag på en social cafe udholdt en ADHD, hyperaktiv retarderet kristen mand uden selverkendelse om hans egen sindslidelser, som idiotisk ikke fatter det kristne budskab med hans børne-Bibel. Han ville sandsynligvis aldrig interessere sig for intellektuelle konversationer, hvor han derfor ikke er egnet her. Han tror, at han er lige så klog som alle folk og ikke har psykisk sygdom eller en hjerneskade. Næsten alle der kan ikke li ham, hvor man beskriver ham som noget stress. Jeg gider heller ikke mere støjende koncerter på grund af hans altid chokerende larm og alene i rolig stilhed afslappende gudsmeditation hjælper mig ofte imod dette. Her på trosfrihed forummet virker det som om, at ingen ikke forstår hinanden, hvilket jeg sammenligner med en internet trolde strategi. Den slags af jer alle gentagelser uden personlige reaktioner med tomt indhold som en monolog er en måde at hjernevaske på eller en igen internet trolde adfærd. Hans K har jo også sagt, at der dumt ikke er mening i mine ord men, hvis jeg opgiver på grund af hans påståede ´kristne´ eller måske ligesom Tikka i virkeligheden ateistiske kamp imod mig, kan jeg ikke sejre, altså overvinde noget. Fra nu af ignorerer jeg alle jeres fordømmende ord.
Ja, som du selv har indrømmet ligesom en psykisk udviklingshæmmet - Du lyder åndssvag. Jeg har engang mødt en kvinde med en sindslidelse, som ikke kan noget forstå metaforisk ( billedlig - allegorier ) som eksempelvis denne del fra Jesus bjergprædiken: " Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud." Hun spurgte mig om mit ´gode hjerte´: " Hvad så hvis nogen for pengene vil skære dit hjerte ud af din krop?"

Ordet ´se´ handler om med Helligånden menneskets spirituelle indsigt og/eller åbenbaring, fordi sådan kendes en selv som værende sandheden, hvor Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et. Profeter som Moses og Jesus fortalte som en viden, at de var sendt fra ´Jeg er´ og ´faderen´ og nu jeg fra ´himlen´, som også har den samme kilde som Kristus i mig. Jeg opfatter noget guddommeligt i os alle og jeg er et bevis på det.
Side 35 af 74 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 73 74 >

Seneste indlæg
Fornyet Evangelisk Teologi for Folkekirken
af Hanskrist
28/05/2022 06:05
Livskvalitet
af Gerth
28/05/2022 00:30
Kanal Spirit
af ABC
27/05/2022 21:21
Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen?
af Gerth
26/05/2022 00:30
korrigere misforståelser
af somo
24/05/2022 14:30
Nyheder fra DR
Flere millioner ton korn har været fang..
28/05/2022 10:05
Se video: For første gang i 58 dage har..
28/05/2022 09:46
Dansk film i kamp om Guldpalmen
28/05/2022 09:30
Kevin Magnussen inden Monaco-grandprix: ..
28/05/2022 09:04
Dansker i Texas er ikke tilhænger af st..
28/05/2022 08:54
Nyheder fra Religion.dk
10 ting, du skal vide om religion i Ukra..
15/03/2022 11:55
Hvad er gode og onde gerninger ifølge b..
07/12/2021 14:10
Hvorfor lader Gud mennesker blive alvorl..
07/12/2021 09:31
Hvorfor fejrer vi halloween?
19/10/2021 09:00
Er gudforældre en protestantisk eller k..
31/08/2021 12:17