annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 8160224
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1640534
Et andet syn 1516587
Jesu ord 1136384
Den Evige Filosofi 938926
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 63 gæster og 20 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 39 af 111 < 1 2 ... 37 38 39 40 41 ... 110 111 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32442 - 09/06/2021 12:24 Hvad er kærlighed? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Citat:
For mig er det guddommelige bag - og i - alt.

For at ha en ide om, at kærligheden kommer fra gud må man jo ha en ide om denne gud.

Man kan jo ikke grundet en forestilling om, at intet eksisterer – hvad jeg har påpeget er umuligt, da bevidstheden jo ved denne forestilling er virksom – opfinde gud grundet tanken om det fantastiske og glæden over egen og andres eksistens, og ej heller grundet det, at stå foran en ikon – en bemalet træplade man mener giver kærlighed så egen kærlighed aktiveres så man efterfølgende ser kærligheden i alt.

… men ellers medgiver jeg da gerne, at tænker jeg over ”det hele” er det jo fantastisk, det vi kalder skaberværket, og jo så indgroet at bruge den vending – skabningen og skaberværket, at Johannes Møllehave havde erfaret, at selv ateister bruger disse ord.

Citat:
når ortodoks-kristne mennesker kysser ikoner,

Når ortodokse kristne kysser ikoner, er der jo nok tale om tradition, noget de har fået ind med ”modermælken” - men at du skulle ha gjort det spontant, opfatter jeg som en slags forførelse af de aktuelle omstændigheder, men tåbeligt da jeg mener, det er helt ude i hampen at kysse en træplade, og mene den giver kærlighed til en.

Citat:
Citat:
Døde ting giver ikke frelse og kan ej heller elske dig –

Mit svar: Det lyder for mig som en dødsdom over al kunst

Vrøvl! Døde ting – her en bemalet træplade kan ikke elske

Top Svar Citer
#32443 - 09/06/2021 16:50 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
… men ellers medgiver jeg da gerne, at tænker jeg over ”det hele” er det jo fantastisk, det vi kalder skaberværket -
Dét glæder jeg mig rigtig meget over, at du medgiver.
Og så er jeg tæt på at mene, at så er resten egentlig kun detaljer blinker

Og at søge at forstå dette fantastiske har vi mennesker jo bakset med i mindst 40.000 år - og resultatet: En stor bunke ikke hinanden accepterende dogmer, har jeg mistet tillid til, interesse for - og anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.
Jeg forstår og respekterer, at du har en anden opfattelse her. Det er blot ikke min, og det håber jeg, at du også respekterer.
Også - vil jeg tilføje - nyder jeg fornemmelsen af det åndelige - som jeg har oplevet det i små og store ortodoks kristne kirker, i Hagia Sophia og i Den blå Moske i Istanbul/Konstantinopel - og i betydeligt mindre grad i danske luthersk-evangeliske kirker.

Du skriver også:
Citat:
Når ortodokse kristne kysser ikoner, er der jo nok tale om tradition, noget de har fået ind med ”modermælken” - men at du skulle ha gjort det spontant, opfatter jeg som en slags forførelse af de aktuelle omstændigheder, men tåbeligt da jeg mener, det er helt ude i hampen at kysse en træplade, og mene den giver kærlighed til en.
Mit svar:
Jeg har det faktisk godt, når jeg er "helt derude i hampen", som du kalder det, og når jeg ser grækere "kysse malede træplader", ser jeg ikke tradition - det er jo slet ikke alle, der gør det - men mere noget spontant og uimodståeligt - som jeg også endte med - for det er jo egentlig ikke træpladen, der kysses, men dens budskab blinker
(På den i denne tråd viste Kristus Ikon er det jo hånden, der siger: Jeg elsker, der kysses)

Hvordan det ville være for dig, at gå ind i en lille mennesketom græsk ortodoks-kristen kirke, tænde olielampen, tænde et vokslys og brænde lidt røgelse - og blot sidde foran Ikonostasen (Ikonvæggen foran alteret), og falde til ro, det ved jeg jo ikke, men jeg ved, at ikonerne kan opleves "aktive", hvis man selv er helt stille - helt uanset dogmerne blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32444 - 09/06/2021 19:28 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Timeglasset rinder ud, men jeg klarer endnu lidt af det absurde teater her.

HIMLEN PÅ JORDEN

Mange idag oplever ikke åbenbaring og syner på grund af deres grådighed og for meget begær. Istedet ser og hører de meget på telefonen, fjernsynet og computeren. Tør du være alene i stilhed, ro og væk fra alt?

T: Du opfatter jo mine ord for firkantet, altså sort/hvidt. Det er en ekstrem overdrivelse." Jeg mener det kun som et lys. Arketyper i mange historier/fortællinger om mennesket med ord handler ofte om kampen mellem det onde og gode. De er ikke et kedeligt almindelig liv og jeg er ikke normal.

Tikka: "Døde ting giver ikke frelse og kan ej heller elske dig."

Dit svar: "Det lyder for mig som en dødsdom over al kunst."

Jeg kan ikke længere finde din tekst, hvor du skrev noget om folks dogmer, som igennem dette i en begrænset form ´får det guddommelige ned på Jorden´?

Du oplevede altså også en kraftfuld manifestation med et Kristus ikon figur, der kom ned til dig. At du kyssede en materielt religiøs statue ligesom de andre der i en kristen trosretnings bygning (kirke), det lyder som et fysisk religiøst ritual, hvilket er lidt dogmatisk på den sådan helt konkret selvbekræftende måde om tro igennem denne religiøse handling ligesom religion. Jeg behøver ikke religiøse ting, fordi som noget andet er Helligånden en del af den, jeg er. Det spirituelle i min bevidsthed er et med Det guddommelige uden den slags ting i verden, men eksempelvis et billede af moderen Maria, en kvindelig engel, superheltinde eller smuk kvinde minder åndeligt i mennesket deri sanseligt om omsorg og kærlighed. Jeg er en del af en guddoms billede på det samme. Riget sker, når vi er sammen vedrørende dette.
#32445 - 09/06/2021 20:29 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Ignorer mit forrige indlæg, tak!

Timeglasset rinder ud, men jeg klarer endnu lidt af det absurde teater her.

HIMLEN PÅ JORDEN

Mange idag oplever ikke åbenbaring og syner på grund af deres grådighed, for meget begær. Endda istedet ser og hører man på telefonen, fjernsynet og computeren. Tør du være helt alene i stilhed, ro og væk fra alt?

T til mig i en samtale: "Du opfatter jo mine ord for firkantet, altså sort/hvidt. Du lyder som en fiktivt ekstrem overdrivelse (ekstremistisk?), fordi alle oplever et eller andet overnaturligt åbenbaring. Du er bare et almindeligt menneske af kød og blod ligesom os." Jeg svarer: "Nej, du generaliserer her selv ligesom fundamentalisme om dit verdensbillede af hele menneskeheden. Hvad med dem, som ikke tror, som har sagt til mig, at de intet mirakuløst har oplevet i deres liv? Jeg mener det kun som et rent lys. Arketyper i mange historier/fortællinger om mennesket handler ofte om kampen mellem det onde og gode. De er ikke det kedelige liv og jeg er ikke normal. Hvor andre kropsligt dyrker dejlige orgasmer og andet fysisk nydelse, får nogen særligt hellige personer istedet lykkeligt psykisk åbenbaring, så livet ikke føles som et helvede. Vi kender til helgener, nogen mystikere og flere andre omvendes intenst af det til det bedre. Folk idag er forskellige."

Tikka: "Døde ting giver ikke frelse og kan ej heller elske dig."

Arne svarer: "Det lyder for mig som en dødsdom over al kunst."

Jeg kommenterer til Arne: "Jeg kan ikke længere finde din tekst, hvor du skrev noget om folks dogmer, som igennem dette i en begrænset form ´får det guddommelige ned på Jorden´? Du oplevede altså også engang en kraftfuld manifestation med et Kristus ikon figur, der kom ned til dig. At du kyssede en materielt religiøs statue ligesom de andre der i en kristen trosretnings bygning (kirke), det lyder som et kropsligt religiøst ritual, hvilket er lidt dogmatisk på den sådan helt konkret selvbekræftende måde om tro igennem denne religiøse handling ligesom religion. Jeg behøver ikke religiøse ting, fordi som noget andet er Helligånden en del af den, jeg er. Det spirituelle i min bevidsthed er et med Det guddommelige uden den slags ting i verden, men eksempelvis et billede af moderen Maria, en kvindelig engel, superheltinde eller smuk kvinde minder åndeligt i mennesket deri sanseligt om omsorg og kærlighed. Jeg er en del af en guddoms billede på det samme. Riget sker, når vi er sammen vedrørende dette."
#32446 - 09/06/2021 23:29 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Dét, jeg kyssede, var den helt rene kærlighed, som jeg umiddelbart mærkede strømme imod mig - helt udenom alle dogmer.
Jeg oplevede det som guddommeligt, og hvis nogen ville kalde det Helligånden, ville jeg ikke kunne protestere blinker

Adskillige år senere - faktisk først her i 2021 - oplever jeg så det guddommeliges - eller Helligåndens - væren overalt.

Dét, jeg mærker, er en slags kærlighed - som jeg giver videre - så godt jeg nu kan.

Og er det ikke egentlig ret meget nær det samme, du gør? - endda mere aktivt, end jeg magter smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 39 af 111 < 1 2 ... 37 38 39 40 41 ... 110 111 >

Seneste indlæg
Gerth Drost
af Gerth
17/10/2021 02:17
Åndelig Føde
af Arne Thomsen
16/10/2021 12:12
tegn og begivenheder / beviser på islam
af somo
12/10/2021 07:15
Slet min profil
af Gerth
06/10/2021 22:32
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
27/09/2021 07:45
Nyheder fra DR
Løkke vil skære i SU'en og gøre bolig..
16/10/2021 22:51
Michael Laudrup er kåret som den størs..
16/10/2021 22:45
Rigmand dømt for mord tidligere på uge..
16/10/2021 22:25
Jesper Bank er blandt de 125 største sp..
16/10/2021 21:30
Lavaflod ødelægger 1.817 bygninger på..
16/10/2021 21:00
Nyheder fra Religion.dk
Er gudforældre en protestantisk eller k..
31/08/2021 12:17
Må præsten selv vælge bibeloversætte..
27/08/2021 07:54
Hvordan skal en lærer håndtere, når f..
19/07/2021 06:00
Hvad mener buddhismen om genmanipulation..
06/07/2021 08:25
Hvordan opdrager man bedst sine børn, n..
28/06/2021 06:00