annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3285 - 21/08/2008 12:51 HOLDER RELATIVITSTETEORIEN?
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Min vurdering som lægmand, der har beskæftiget mig med erfaringsvidenskaben gennem flere årtier, dog nu primært videnskabens erkendelsesteoretiske forudsætninger, har længe været, at vi står over for en revolution i fysikken som løser problemmet med, at kvanteteorien og relativitetsteorien er inkompatible.

De seneste målinger af entanglemt viser at der tilsyneladende kan sendes information mellem objekter med en hastighed som overskrider lyshastigheden mere end 10.000 gange. Tidligere var antagelsen, at det skete instantant. Da instantan udbredelse ifølge den filosofiske analyse er inkonsistent, er det jo glædeligt for mig, at de empiriske resultater tilsyneladende bekræfter den filosofiske teori.

Da relativitetsteorien bygger på et grundaxiom om lyshastigheden som absolut højeste hastighed "noget" kan bevæge sig med i den firedimensionale rum-tid, synes der nu etableret et klart empirisk bevis for, at relativitetsteoriens geometriske beskrivelse af universet ikke holder.

Selvfølgelig er der ikke enighed om fortolkningerne, hvilket der aldrig er, så det er muligt at "forklare" de empiriske data på en sådan måde, at relativitetsteorien ikke falsificeres. Disse forklaringer finder jeg dog ikke konsistente.

For at komme ud over vanskelighederne med inkompatibiliteten mellem kvante- og relativitetsteori leder man efter en forenet teori - en teori for alting - der kan forklare de ting som de to hovedteorier hverken kan forklare hver for sig eller i forening.

Min måde at anskue tingene på, som som jeg flere gange har fremført i debatten, er enten blevet ignoreret af teisterne eller skarpt imødegået af naturvidenskabeligt interesserede, som ser tingene i et andet lys.

Derfor glædede det mig, da jeg læste et interview med professor Dr. William D. Phillips fra USA, der fik Nobelprisen i fysik i 1997, fordi han stort set anlægger den samme vurdering som min på flere basale fysik områder.

Til almindelig oplysning og inspiration bringes her i uddrag interviewet med professor Philips, fra 21. juli 2008:

Citat:
Nyt fundament

Man behøver ikke at snakke med nobelprisvinderne ret længe for at få en fornemmelse af, hvad forskerne for øjeblikket går og tumler med. Er det muligt at lave en 'Teori om Alting'? Hvad er det, der giver stof masse? Og hvad er det for fysiske processer, der ligger til grund for levende cellers funktion?

Ingen kender endnu svarene, men fysikerne gør alt, hvad der står i deres magt, for at finde dem. Den største hurdle er uden tvivl den stærkt savnede Teori om Alting - det mener professor Dr. William D. Phillips fra USA, der fik Nobelprisen i fysik i 1997. Han deltager også på mødet, men river gerne en halv time ud af dagens program til et interview.

»Så længe vi ikke har en forenet teori, er vi ude af stand til at beskrive hvordan universet har udviklet sig siden Big Bang, og det er jo et spørgsmål, som er helt grundlæggende, som vores nysgerrighed ganske enkelt kræver at få svar på. En sådan teori vil lægge et helt nyt fundament under fysikken, og den vil kunne forudsige fænomener og ting, som de eksisterende teorier ikke kan,« siger han.

Hidtil har det ikke gjort noget, at relativitetsteorien og kvantemekanikken er to uforenelige størrelser, forklarer han. For de fleste af de fænomener, som findes i naturen og universet, kan fint beskrives med den ene af teorierne alene.

Det virker nærmest, som om kvantemekanikken og relativitetsteorien deler fysikken i to dele, der lever hver deres liv - de behøver ikke at bekymre sig synderligt om hinanden. Og det har hidtil været acceptabelt. Men det er det ikke længere.

Teorien om Alting

Fænomener på atomart niveau kan i det store hele beskrives med kvantemekanik. Og ting, der foregår på storskala som i universet, kan forskerne i de fleste tilfælde redegøre for med Einsteins relativitetsteori. Men ingen af strategierne duer, når man forsøger at nærme sig ekstreme fænomener som eksempelvis Big Bang eller et sort hul. Her bidrager kvantemekaniske og relativistiske effekter nemlig lige meget.
Problemet er, at det ikke kan lade sig gøre at bruge de to teorier samtidigt.

Relativitetsteorien beskriver, hvordan tilstedeværelsen af en stor mængde stof får rummet til at krumme - men kvantemekanikken forudsætter, at rummet ikke krummer for at kunne bruges. Og det er en modstrid.

»De to teorier er uforenelige. Så man bliver nødt til at justere én af dem eller dem begge før det kan lade sig gøre at samle dem i én teori. Min fornemmelse er, at kvantemekanikken i det store og hele er ok, mens relativitetsteorien ikke er god nok. Men om det rent faktisk forholder sig sådan, må vi teste med eksperimenter,« siger professor Dr. William D. Phillips.

Relativitetsteorien skal testes

Einsteins relativitetsteori er hidtil ikke blevet testet i særlig stor detalje. Foreløbig har man kun afprøvet relativitetsteorien ved hjælp af såkaldte atomure, der er baseret på atomare fænomener. Atomurene er nogle af de mest præcise ure, der overhovedet findes, alligevel er de ikke præcise nok til at teste relativitetsteorien med den detaljegrad, som man ønsker.

Men nu er der håb forude, for i 1997 fik professor Dr. Phillips Nobelprisen for at have udviklet en metode til at afkøle atomerne til det absolutte minimum på minus 273 grader celcius. Så snart atomerne ligger bomstille, går atomurene helt præcist, og derfor kan de bruges til at teste relativitetsteorien med uhyre stor præcision. Lige nu finder det sted med den såkaldte Probe B-satellit. Forskerne holder vejret, for de kommende års resultater vil vise, om relativitetsteori er god nok som den er, eller om den skal justeres.

»Mine laserkølede atomer kan altså være med til at afprøve, om relativitetsteorien holder,« siger William D. Phillips og smiler.


Hvad mener debattørerne?

Hilsen

Ipso Facto pifter

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#3289 - 21/08/2008 13:22 Re: HOLDER RELATIVITSTETEORIEN? [Re: Ipso Facto]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Denne debattør mener fortsat Jeppe, at du ikke fatter en brik af moderne fysik og dens praktiske og erkendelsesteoretiske problemer.

Må jeg forslå dig at skrive til professor Dr. William D. Phillips fra USA, der fik Nobelprisen i fysik i 1997 og bede ham bekræfte din selvopfundne teori om, at noget kan bevæge sig gennem verdensrummet med 10.000 gange lysets hastighed i vacuum. Ham har du åbenbart mere tillid til end Einsteins og alverdens kosmologers beviser for, at det ikke kan lade sig gøre. griner

Nu har du snart ikke flere klude at smide i din videnskabelige striptease. Det bliver spændende at se hvilken form for underholdning du så vil divertere os med. smiler

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#3292 - 21/08/2008 13:38 Re: HOLDER RELATIVITSTETEORIEN? [Re: ole bjørn]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Citat:
Må jeg forslå dig at skrive til professor Dr. William D. Phillips fra USA, der fik Nobelprisen i fysik i 1997 og bede ham bekræfte din selvopfundne teori om, at noget kan bevæge sig gennem verdensrummet med 10.000 gange lysets hastighed i vacuum.


Måske tænker I.F. på, at tanken kan bevæge sig igennem universet med 10.000 gange lysets hastighed?

Tanken er vel noget, eller hvad?

Apropos, bogen: The Mysterious Universe:

"...Hvis universet er et tankeunivers, så må dets skabelse have været en tankens handling. Tidens og rummets endelige karakter driver os, faktisk i sig selv, til at forestille os skabelsen som en tankehandling; bestemmelsen af konstanter, som universets radius og antallet af elektroner det indeholdt, forudsætter tanke, hvis rigdom måles ved disse mængders umådelige størrelse. ...Der er i dag et stort mål af enighed, som på fysikkens område indenfor videnskaben næsten nærmer sig enstemmighed, om at floden af viden har retning mod en ikke-mekanisk virkelighed; universet begynder mere og mere at ligne en stor tanke end en stor maskine. Sindet forekommer ikke mere at være en tilfældig indtrængen i materiens rige; vi er begyndt at få mistanke om, at vi snarere burde hylde det som skaberen og guvernøren i materiens rige - naturligvis ikke vore individuelle sind, men det sind i hvilket de atomer vore sind er opbygget af eksisterer som tanker. ...Vi opdager, at universet fremviser vidnesbyrd om en konstruerende eller kontrollerende kraft, som har noget til fælles med vore egne individuelle sind."

Sir James Jeans

P.S. Hvem sagde, at: " mennesket er skabt i Guds billede?"







Redigeret af Onceinalifetime (21/08/2008 13:42)
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#3294 - 21/08/2008 14:00 Re: HOLDER RELATIVITSTETEORIEN? [Re: Onceinalifetime]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Ikke videnskaben, men pseudovidenskaben "kreationisme" nærmer sig det nævnte synspunkt.

En gud som den ultimative telegenesiske ESP'er er da en morsom teori, men hvis hans tanker har skabt verden af ingenting, så modsiger du jo dig selv, hr. engangilivetdebattør.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#3297 - 21/08/2008 14:27 Re: HOLDER RELATIVITSTETEORIEN? [Re: ole bjørn]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Citat:
Ikke videnskaben, men pseudovidenskaben "kreationisme" nærmer sig det nævnte synspunkt.


Tja..Jeg synes nu efterhånden, at det ligner mere end en blot en 'tanke':

"Vi opdager, at universet fremviser vidnesbyrd om en konstruerende eller kontrollerende kraft, som har noget til fælles med vore egne individuelle sind."

Sir James Jeans (ikke at forveksle med James Dean!)

„Enhver der seriøst giver sig af med videnskabelig forskning bliver overbevist om at der står en drivende kraft bag universets love — en kraft der langt overgår menneskets, og over for hvilken vi med vore beskedne evner må føle ydmyghed.“

Albert Einstein

Romerbrevet 1:20: For hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed, har kunnet ses siden verdens skabelse og kendes på hans gerninger. De har altså ingen undskyldning.

Citat:
En gud som den ultimative telegenesiske ESP'er er da en morsom teori, men hvis hans tanker har skabt verden af ingenting, så modsiger du jo dig selv, hr. engangilivetdebattør.


Ingenting kommer som bekendt af ingenting - alting kommer fra Gud!

Johannes´ Åbenbaring 4:11: Værdig er du, vor Herre og Gud,
til at få pris og ære og magt;
for du har skabt alle ting,
af din vilje blev de til og blev skabt.



Redigeret af Onceinalifetime (21/08/2008 14:56)
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk