annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 10 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#323 - 14/04/2008 08:08 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.

Jeg er helt på linie med Ole hvad angår hans syn på ateismen, jeg er sgu født ateist ha ha.
At konfirmationen er blevet stjålet fra den romerskes tids adgang til soldat,om det så var meningen at man ved konfirmationen skulle stå være soldat for guden, siger historien vel intet om."Konfirmationen har ikke den betydning som den havde tidligere", det er vel også derfor man har indført minikonfirmationen og derudover ønsker at gøre den obligatorisk.

"Skolerne har ikke den kristne troslære på programmet,den tilbyder reel viden om religionernes historie som fag".

Nej den har fået et nyt navn, som ikke relatere til viden om religionerne, men til kristendomskundskab, hvis man virkelig mener at det er reel historie, hvorfor bliver den så ikke integreret under den øvrige historieundervisning, der desuden først starter i 4 klasse?? hvor poderne bedre forstår og forstår at sige fra. Det lugter vel meget.

Minikonfirmationen er iflg,min opfattelse 100% indoktrinering og jeg mangler et oprigtigt svar fra dig om dette.
At det så muligvis er med forældrernes samtykke gør der ikke mindre "indoktrinerisk".

Selvfølgelig vil alle forældre deres børns bedste, men det kan man ikke sige om biskopperne, de vil med vold og magt bestemme over børnenes åndelige liv, desuden gør dagens stress og jag for at skaffe de nyeste ting indenfor mode,tv og it, at forældrerne tror på at skolerne gør det bedste for deres poder.

Religion bør helt tages af programmet i skolen, hvis forældrerne vil have kristnet deres børn, kan de jo komme i kirken,hvor den slags ting hører hjemme og hvor der er betalt personel, der ved alt om det "åndede".

Der er jo også anderledes tænkende børn i skolerne idag, som må følge denne undervisning og hvis minikonfirmationer bliver obligatoriske og kristendomsundervisningen bliver eksamensfag er det helt ude af propotioner.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#324 - 14/04/2008 08:48 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Simon.

Dine sproglige badutspring ændrer ikke ved kendsgerningerne. Bekræftelse/bekræfte, både som substantiv og verbum, er ord der findes på alle sprog til at angive, at en aftale er gjort bindende, og derefter først kan ændres efter en ny forhandling. En romersk lejesoldatkontrakt er hverken ophav til begrebet eller synonym med dets betydning.

Prefikset a- beskriver, som jeg allerede har påvist, ikke kun bevidste handlinger, men alle former for fravær af den kvalitet, som det hæftes sammen med. Når religiøse mennesker søger at begrænse dets betydning til bevidshedslivet i tilfældet ateisme, så er det blot et forsøg på at udnævne ateisme til en form for tro, og det er det som bekendt ikke.

Jeg er født ateist og forblevet ateist bortset fra en kort periode fra ca. 3-6 års alderen, hvor omverdenens pres fik mig til at tvivle på min medfødte logik, så fantasiens verden fik større betydning end virkelighedens verden.

Med sacramentum forveksler du også årsag og virkning. At sværge ved guderne er den kraftigste understregning af, at man taler sandt, og det har også været brugt før Romulus og Remus bebyggede de syv høje. At romerske feltherrer krævede en sådan ed, var ganske naturligt for at sikre upålidelige lejetroppers loyalitet. Brød de eden kunne man så henrette dem med gudernes velsignelse, fordi synderen havde profaneret gudernes navne.

Hvem der bekræfter hvad i konfirmationsritualet er jo let at afgøre. Præsten spørger konfirmanden om han tror på Gud og forsager Fanden, og konfirmanden bekræfter, at hvad andre sagde på hans vegne ved dåben, er også hans beslutning.

Italienere vil ikke grine af danske præsters latin, dels fordi de ikke selv taler latin og dels fordi ingen ved hvordan det oprindeligt lød. De griner ikke af Ratzingers tyske accent ligesom de heller ikke grinede af hans forgængers polske.

Minikonfirmationen er, som jeg skrev, et strategisk modtræk mod det stigende antal 14-årige som fravælger den kirkelige konfirmation. Hvis udviklingen fortsætter samme vej, vil minikonfirmationer måske ende med at blive foretaget i femårs alderen, så man nominelt kan fastholde et postuleret antal af troende i folkekirken.

Mvh

Ole Bjørn ;)


P.S. En teologistuderende i Rom fik valget mellem at lade sig eksaminere på latin eller italiensk og valgte det sidste. Det fik censoren, som var af den gamle skole, til at udbryde:
"Hvorfor vælger De ikke latin. Det er dog vort sprogs moder!"
Hvortil den studerende svarede:
"Givet valget mellem en moder og en datter, vil jeg til hver en tid vælge datteren!"

Olé!
Top Svar Citer
#330 - 14/04/2008 13:37 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole...

"Når religiøse mennesker søger at begrænse dets betydning til bevidshedslivet i tilfældet ateisme, så er det blot et forsøg på at udnævne ateisme til en form for tro, og det er det som bekendt ikke".

- Nej, der er ikke tale om tro, men om et fravær af tro. Man tror ikke noget om guder, men afviser forklaringer der understøtter troen på guder, og forholder sig derved ateistisk (uden tro) til trosanskuelserne. Du ku' også forholde dig agnostisk, men ville da få et forklaringsproblem, idet du ved at lade en dør stå på klem for muligheden for guds eksistens, da måtte argumentere for optionens relevans.

"Jeg er født ateist og forblevet ateist bortset fra en kort periode fra ca. 3-6 års alderen".

- Nej, du er ikke født med en stillingtagen til guder. Det gir slet ikke mening at stille forventninger til små børns forhold til religiøse trosindhold, de ka' pr. def. slet ikke forholde sig til sproglige anskuelser og er pr. def. "blanke". Men jeg forstår da udmærket dit syn, det er faktisk ret populært, men har ikke meget med gr. fil. ateisme at bestille.

"Med sacramentum forveksler du også årsag og virkning. At sværge ved guderne er den kraftigste understregning af, at man taler sandt, og det har også været brugt før Romulus og Remus bebyggede de syv høje. At romerske feltherrer krævede en sådan ed, var ganske naturligt for at sikre upålidelige lejetroppers loyalitet".

- Jep, som sagt var det en ed, som i virkeligheden også stammer fra romerske skikke. Og det har intet at gøre med forveksling, men er bare endnu en skik som kristne overtog og gav en anden betydning end oprindelig - ligesom konfirmation (confirmare).

"Hvem der bekræfter hvad i konfirmationsritualet er jo let at afgøre. Præsten spørger konfirmanden om han tror på Gud og forsager Fanden, og konfirmanden bekræfter, at hvad andre sagde på hans vegne ved dåben, er også hans beslutning".

- Jada, men ritualet har ikke sin oprindelighed i kristne idémagere, men fra den romerske militærmaskine.

"Italienere vil ikke grine af danske præsters latin, dels fordi de ikke selv taler latin og dels fordi ingen ved hvordan det oprindeligt lød".

- Danske præster talte en slags dansk-latin, en "nydelig" blanding, der som mange andre fremmedsprog, måtte læres udfra ganske andre forudsætninger end nutidens studerende. Dialekter var der mange af.

"Minikonfirmationen er, som jeg skrev, et strategisk modtræk mod det stigende antal 14-årige som fravælger den kirkelige konfirmation".

- Jo-jo, hvad jeg mente var bare, at det for de fleste drenge og pigers vedk. formentlig mere drejer sig om glæden ved at blive begavet og hyldet, lidt som en god fødselsdag. Og det er da fuldt forståeligt, at når 12-årige fx. ser hvilke fine gaver konformander får, at de så glæder sig til deres konfirmation.
Og selvfølgelig vil vi se præster, der forsøger at give de kirkelige traditioner ny embalage. Kirken og dens traditioner fravælges jo iden grad af befolkningen, kirker lukkes jo og netop fordi de ikke bruges. Men før i tiden havde man "borgerlig konfirmation" som variant, den er nok ikke helt så populær som noget der smager mere af tilsagn, som fx. "minikonformation". Det sir sig selv, at præster forsøger at fastholde ritualer, om hvilken brug de får deres løn.

mvh
Simon

P.s.: Egentlig burde nogen jo oprette en side med vittigheder og den slags - pointer underbygges jo så fint derved, som fx. din lille vits blinker
Top Svar Citer
#331 - 14/04/2008 15:11 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram...

"Jeg er helt på linie med Ole hvad angår hans syn på ateismen, jeg er sgu født ateist ha ha".

- Tja, det ska' sgu ikke skille vandene, jeg accepterer fuldt ud betydningen i din og Oles pointe, lidt som jeg fuldt ud også anser agnostikere for ateister. Så det var nu ikke for at skabe et unødvendigt skel, blot for at påpege at der faktisk ér forskel mellem et fil. stillingsgrundlag, og så det at tolke et stillingsgrundlag (betingelser) ind i sit ophav. Så jeg påpegede forskellen i betragtninger, og de findes, så det var ikke just et forsøg på ordkløveri og den slags blinker

"At konfirmationen er blevet stjålet fra den romerskes tids adgang til soldat,om det så var meningen at man ved konfirmationen skulle stå være soldat for guden, siger historien vel intet om.".

- Njah, der findes faktisk en del skrifter (i oversættelser) fra antikkens mange forf. som indeholder fine beskrivelser om militærets skikke og traditioner, bl.a. skriver Marcus Aurelius lidt i fil. betragtninger om disse forhold, men ellers er der jo Ciceros mange breve m.m. hvis man er interesseret. Men i virkeligheden var min pointe egentlig at påpege, at det går an at anskue mange kristne traditioner i et andet lys, nu kristne til tider fokuserer så meget på oprindeligheden i deres trosanskuelser - det ka' være svært at se noget oprindeligt dér, idet mange skikke har en forklarlig historie der så at sige afvæbner den mystik så mange troende kristne nærer så stor forkærlighed til.

"Nej den har fået et nyt navn, som ikke relatere til viden om religionerne, men til kristendomskundskab, hvis man virkelig mener at det er reel historie, hvorfor bliver den så ikke integreret under den øvrige historieundervisning, der desuden først starter i 4 klasse?? hvor poderne bedre forstår og forstår at sige fra. Det lugter vel meget".

- Religionshistorie ell. kundskab ville sandsynligvis kun blive beskrevet i forbifarten, hvis man puttede den ind i faget historie - lidt som da fag som Geografi og Historie engang blev forputtet i faget "Orientering". Man kunne godt gøre det, men jeg synes det ville være meningsløst. Jeg pers. synes det er fint at fagene holdes adskilt, og at lærere har et decideret hovedfag med dybde, hvorved interessrede elever vil kunne inspireres.

"Minikonfirmationen er iflg,min opfattelse 100% indoktrinering og jeg mangler et oprigtigt svar fra dig om dette.
At det så muligvis er med forældrernes samtykke gør der ikke mindre "indoktrinerisk".

- Jamen, jeg har egentlig ikke rigtig nogen mening om den slags. Jeg anser alle de dér tiltag fra præster og troende i menigheder, for at være fortvivlede forsøg på at fastholde kristne traditioner og skikke der langsomt er ved at uddø. Jeg tror ikke på, at disse skikke overlever særlig mange generationer. Jeg tror tillige, at hvis vi virkelig skabte et parameter for hvad det vil sige at være troende kristen, altså nøje undersøgte et stort udsnit af befolkningens livssyn, vaner og anskuelser derom, da ville vi sandsynligvis se et fortvivlende lille antal mennesker der fastholdt den mystik, eller de paradokser, som troen jo er bygget op omkring. Troende kristne idag adskiller sig jo i forvejen radikalt fra fortidens troende kristne, ved et helt andet virkelighedssyn gennem langt større viden. Redskabet 'tro' anses ikke længere som et pålideligt instrument til navigation, man har flyttet sine krav.

Og dét i sig selv, forestiller jeg mig er lidt af forklaringen på de mange tomme kirker. Hvis vi i tillæg skabte politisk grund for helt at privatisere kirken, så troende kristne havde samme økonomiske fundament som alle andre trossamfund, da ville vi se overordentlig få kirker med ansatte præster. Så jeg forestiller mig ikke som du, den kristne kirkes betydning og relevans for menneskers leveforhold.
Er det ikke det du igrunden mener, altså, at kirken vitterlig har en indflydelse at gøre gældende?

"Selvfølgelig vil alle forældre deres børns bedste, men det kan man ikke sige om biskopperne, de vil med vold og magt bestemme over børnenes åndelige liv, desuden gør dagens stress og jag for at skaffe de nyeste ting indenfor mode,tv og it, at forældrerne tror på at skolerne gør det bedste for deres poder".

- Biskopper burde vel også, som præster i øvrigt, lønnes gennem kontingent fra de troende selv, dvs. dem der af egen fri vilje ønsker at understøtte dem økonomisk. Det kommer vel langsomt.

Jeg ka' da ind imellem godt undres lidt over den pressedækning religiøse temaer gennem længere tid fik tilskrevet i det off. rum - som om religiøs levevis var et anliggende der optog størstedelen af nationens borgere. Men dét er der tilsyneladende intet der tyder på, brugen af kirker falder stadig drastisk og ingen aner hvad menigmand reelt tror og tænker om sit livs mening og betydning. At se og høre klerikale opløfte deres tros betydning i skyhøje dimensioner, er jo ikke nyt, den slags har de altid brugt enhver given lejlighed til. I kølvandet på 9/11 og den følgende krig, har det næsten som en naturlig følge været dem magtpåliggende at anvende enhver given lejlighed til at tilbyde befolkningen assistance gennem samtlige medier. Men i mine øjne, minder de mest af alt om ejendomsmæglere der søsætter fiktive idéer i håbet om, at købere står på nakken af hinanden for at bruge deres ydelser. Det er et supermarked for livssyn, hvor naturligvis alle teknologiske midler skal anvendes. At seere og lyttere så er ved at blive lidt kvalm, det har de næppe pejling på. Men i hvert fald afhændes der kirker som aldrig før, og jeg kender ikke andre parametre til belysning af troens relevans for befolkningen, gør du?

"Religion bør helt tages af programmet i skolen, hvis forældrerne vil have kristnet deres børn, kan de jo komme i kirken,hvor den slags ting hører hjemme og hvor der er betalt personel, der ved alt om det "åndede".

- Jep, det mener du jo. Men du må vel indrømme, at vores kultur er så gennemsyret med reminiscenser fra kristendommens værdisyn, at det snart sagt blir umuligt at forholde sig indifferent til den betydning den har haft for selve måden hvorpå europæisk og dermed dansk kultur udviklede sig?
Undervisning i religionshistorie, hvor kristendommen er den vigtigste udøvende magt, har udøvet en så enorm politisk indflydelse, at det ikke går an at resignere sig ud af betydningen. Og det er vigtigt at få den slags belyst, nøjagtig ligesom andre historiske begivenheder må have deres plads i undervisningen om vores fortid. Vi er jo et udtryk for vores fortid, og reagerer og interagerer på mange måder på det grundlag. En undervisning i faget kristendom, behøver dog på ingen måde at være så gennemsyret af subjektiv afstandsfølelse eller apollogetisme, den kan udmærket beskrive den viden der sammenholder fakta, på en optimal objektiv facon. Hvordan forældres og børns livssyn måtte være, må jo forblive en privatsag. Jeg synes ikke Kristendom som fag bør afskrives. Man ka' selvsagt kalde faget hvad som helst, eksempelvis var Rothstein ude med riven derom, ligesom andre før ham, men i realiteten ændrer det jo ikke på indholdet i selve undervisningen, som mig bekendt ikke er egsegese.

"Der er jo også anderledes tænkende børn i skolerne idag, som må følge denne undervisning og hvis minikonfirmationer bliver obligatoriske og kristendomsundervisningen bliver eksamensfag er det helt ude af propotioner".

- Hmm...du tildeler ikke den konfirmation præcis den betydning som præster ønsker at tilføre den?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#332 - 14/04/2008 21:29 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
At religionen i de fleste vestlande er på tilbagetog, ser vi tydeligt her i Danmark i de tomme kirker som du nævnte, men islamismen er desværre ikke på samme tilbagetog, tværtimod, den tilkæmper sig mere og mere magt blandt de unge letfængelige.

Vi ser nu at man er begyndt at sælge ud af kirkerne, det vil jeg betegne som et sundhedstegn, man kan ikke blive ved at bilde folk ind at der er brug for de mange kirker, når kun de første rækker i kirken er besat til gudstjenesterne.

Det endelige mål må være som du selv er inde på, at privatisere kirken-adskille stat og kirke som det er sket her i Sverige. Så opdager man hvor få der er rede til at yde direkte store bidrag for at holde gryden i kog. De borgere der ikke melder sig til og alle os der er tvangsindlagte til folkekirkens oprethold, odager pludseligt hvad vi har "smidt" ud af penge på foretagenet i mange år.
Ved en privatisering vil kirken sikkert også se sin magt med hensyn til indblanding i undervisningen blive stækket, fordi alle religioner skal vel være ligeligt repræsenteret, hvis det skal være demokratisk.

Jeg mener stadig at kristendomskundskab bør tages af skemaet og da vi går ind for globalisering, bør det erstattes af reel religionshistorie, dækkende alle former for religion, for alle religionerne har jo bidraget til udviklingen i verden.

På den anden side synes jeg det føles somom at menneskets udvikling først startede i ca. år 30, man tillægger kristendommen en så stor betydning, så meget andet blegner ved siden af,der har trods alt være mennesker på kloden ihvertfald mindst 200,000 år vil jeg tro, så 2000 år er jo intet at regne imod dette.

"Hmm... du tildeler ikke den konfirmation præcis den betydning som præster ønsker at tilføre den?"

Præsterne eller nærmere biskopperne ønsker vel kun at fange de unge i deres garn,grundet en forhutlet døgenigt's: lad de små børn komme til mig. Og selfølgelig for at bibeholde deres og præsternes gode stillinger med udførsel af bl.a. sjælesorg, dæmonuddrivelse og andre "åndede" tiltag.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 10 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk