annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 6829560
Et andet syn 1409814
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1360166
Jesu ord 1015484
Spirituel omsorg 880912
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
2 registrerede somo, Arne Thomsen 66 gæster og 19 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 12 < 1 2 ... 10 11 12
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31810 - 04/04/2021 00:39 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Online   content
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Dette emne skrev jeg d. 12 februar 2019.

ET MÅSKE NYT PARADIGMESKIFT

Jeg var engang på kontanthjælp, hvor jeg snakkede med min sagsbehandler om min interesse for det, som man kaldte for ´den nye tids energi´ om menneskehedens videre udvikling til en nyere form for spiritualitet men endnu kun som en subkultur. Der på et kommunalt projekt for arbejdløse folk sagde en anden af min kontaktpersons kollegaer diskret til mig: "Jeg forstår alt det, som du siger og jeg er enig med dig. Jeg tør ikke fortælle dette til de andre her fordi, jeg måske på grund af det bliver til grin eller fyret." Folks tro og overbevisninger burde ikke mere være et tabu og kan istedet blive til en del af det offentlige system i måden, som det behandler mennesker på, hvor det er et konkret socialt tilbud til alle borgere om det. Dette kan mindske sociale problemer for dem, som føler sig misforstået og/eller alene vedrørende den slags emner.

S: "Idéer om guder har sandsynligvis en masse med dit projekt at gøre men intet med samfundet! Hvis dit projekt skal blande disse ting sammen, da har du et kolossalt arbejde foran dig. Det er logisk set det mest sandsynlige, at for hver troende er der tilknyttet en eller flere guder."

Jeg svarer: "Nej, OPLYSTHED er ikke en religion men, den er neutralt fredelig overfor alle religioner og beskæftiger sig ikke med guder, gudinder og flerguderi men istedet en´ guddom - Det guddommelige. Det vil forhåbentligt sige, at folk som er spirituelt troende uden religion, eller dem som har medlemskab i en religiøs trosretning og andre ikke-troende/ateister, vi alle respekterer hinanden som ligeværdige medmennesker med ret til vores uenigheder. Sandsynligvis mange eller alle ikke-troende interesserer sig ikke for åndelig tro, hvor de derfor er ligeglade med fordybelsen i de varierede aspekter som, at der idag er forskel på måden at tro på især ved de mest moderne demokratiske dele af verden såsom Norden, Europa og Vesten med de politisk kendte menneskerettigheder, hvor religion ikke kan styre samfundet ved magt. Religiøse mennesker følger deres forskellige fortolkninger af påbud, regler og/eller love fra hellige skrifter i fokus på en eller flere guddomme. Nu er der også som noget andet men ustruktureret uden religion en meget mere frisindet spirituel tro, der derfor handler om forskellige ting individuelt med denne videre udviklings komplekse mulighed for nye slags åndelige opfattelser af tilværelsen, hvor der dog er risiko for en medfølgende stor forvirring. En kvindelig bekendt siger, at hun tror på noget åndeligt større men, at hun ved ikke endnu hvad, det er. Dette sker sådan fordi, der ingen bestemt kontrol over sådan noget er, hvor en selv frit kan vælge ens egen tro eller overbevisninger og tænke selvstændigt. Folk kan også uden noget helligt tro på andet som eksempelvis spiritisme, UFOer, konspiration, parallelle universer, andre dimensioner, det paranormale, okkultisme, overnaturlige fænomener eller kræfter, en blanding af religiøst gamle og nye åndelige begreber og så videre. Det sker stadig som en nyere generelt stigende udvikling siden Hippiernes New Age bevægelse, der idag ikke kan sammenlignes med den."

A siger: "Hvis projektets cafe kan være med til at udvikle borgerne i en god retning, så er det faktisk i samfundets interesse?"

Jeg svarer: "Ja! Jeg taler ikke om Statens (regeringen) deltagelse, men dens offentligt kommunale system har ansvaret for flere kulturelle muligheder, der sker som tilbud til borgere i det. Kultur er i et samfund en social arv om folkets adfærd via læring og oplysning. Kulturer eksisterer endnu i den som forskellige slags udtryk. Kultur kan blandt andet ske som en almen viden og underholdning i samfundet, hvor det har mulighed for at være en kombination af dem begge vedrørende noget men ikke alt. Ligesom forskellige kulturer i hele verden er mennesker også forskellige og faktisk har nogle rebeller i historiens gang gjort en markant forskel på netop kultur. En del af projektet beskrivelsen handler om menneskers sameksistens. Sameksistens er mere generelt om: At leve fredeligt sammen med hinanden side om side som lande, befolkningsgrupper, kulturer og personer som en modsætning til konflikter. OPLYSTHED fungerer blandt andet som et socialt spil ved sjov ordleg med nogle mod/medspillere ligesom en underholdende kamp i netop denne fælles oplevelse, hvor man også kan blive klogere eller mere vis omkring et eller andet."
#31829 - 07/04/2021 18:14 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Hej Gerth

Citat:
"Nej, OPLYSTHED er ikke en religion men, den er neutralt fredelig overfor alle religioner og beskæftiger sig ikke med guder, gudinder og flerguderi men istedet en´ guddom - Det guddommelige. Det vil forhåbentligt sige, at folk som er spirituelt troende uden religion, eller dem som har medlemskab i en religiøs trosretning og andre ikke-troende/ateister, vi alle respekterer hinanden som ligeværdige medmennesker med ret til vores uenigheder."

Jeg tænker, at det her måske kunne være til inspiration for OPLYSTHED og brobygningstanker?

https://ejewishphilanthropy.com/in-denmark-henrik-goldschmidt-builds-bridges-with-music/

https://www.outono.net/elentir/2018/05/18/loreena-...me-from-a-hell/

Bedste hilsner
RoseMarie

Redigeret af RoseMarie (07/04/2021 18:26)
Top Svar Citer
#31830 - 07/04/2021 23:03 Re: OPLYSTHED [Re: RoseMarie]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
😯🤭😂😂🤣😅

Det mener du ikke seriøst

Følger du overhovedet med???
#31831 - 08/04/2021 08:09 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Jo, jo da ... ler blinker
Top Svar Citer
#31832 - 08/04/2021 13:42 Re: OPLYSTHED [Re: RoseMarie]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Musikken er bare fuldstændig fantastisk - himmelsk - tak for de link.

Og at musikken også kan bygge bro, ikke bare til os selv i det ubevidste og iøvrigt fremmed ukendt land, af stemninger og følelser som skabe nogle harmonier der healer løfter os og forandrer os, sætter skub i nogle væksprocesser, men også kan bygge bro mellem mennesker, der tør for en stund, glemme det bevidste vor tids politiske sprog og jagon, der adskiller os, igennem at de tør være sammen om en musik oplevelse alle kan finde sig selv i, og opdage, vi har mere til fælles end hvad der adskiller os, ja det er sikker og vist.

Men hvad pokker har det med Gerth at gøre?

Gerth der fabulerer religiøst bibelsk, men endnu ikke har vist tegn på et kulturelt engagement eller bare udvist den mindste forståelse for kultur og tradition, som han endda vil nedbryde. Ihvertfald har han ikke udvist nogen forståelse for kulturens betydning, musikken inklusivt.

Nå men utrolig hvad en kvinde kan se i en mand, få øje på, ja ting der slet ikke er der. Men som måske kan fremelskes, og du er jo et kærligt væsen som Arne, begge så hjertens gode overfor den nye helt ukultiverede dreng i klassen.

Man kan sige, med dig som Arne, I begge vil manden sørme det bedste. Hvor vi før slagtede hinanden systematisk (uanset folks evner) så beundrer og elsker vi nu helt ukritisk den mindste tegn på bare et forsøg på at stave og sætte ord sammen, som bestemt ikke altid falder særligt heldigt ud. Hvor der skal meget go vilje til at se hvad pokker det er manden forsøger at sige i sine sjældne bare nogenlunde lidt klare øjeblikke.

Nå kort og godt jeg fandt at du skød langt langt over målet. Hvad du præsenterer med dine link og hint og hvad Gerth beskæftiger sig med er fra hver sin planet. Jeg ved ikke om Gerth kunne gennem din kærlighed og beundring foretage et kvantespring af de største.

Måske I skulle slå jer sammen? Skal du så ned til Gerth (ned på jorden) eller Gerth op til dig (op i himlen og finkulturen). RoseMarie og Simon har inviteret Gerth op på slottet, ind på de bonede gulve.

Du er virkelig en spøjs kvinde RoseMarie.

Tror ikke jeg kender en kvinde der har så mange forskellige sider. Du spænder vidt må jeg sige.

Mit facebook opslag idag begyndte:

Healeren Krigeren Løberen Filosoffen - disse 4 under samme tag er hvad jeg skal kunne magte. Det er noget af en opgave. (1)*

Hvor meget mere du skal overkomme RoseMarie tør jeg slet ikke tænke på. Hvordan ville din lyde?

-0-0-0-0-0-

PS:

Citat:
"Nej, OPLYSTHED er ikke en religion men, den er neutralt fredelig overfor alle religioner og beskæftiger sig ikke med guder, gudinder og flerguderi men istedet en´ guddom - Det guddommelige. Det vil forhåbentligt sige, at folk som er spirituelt troende uden religion, eller dem som har medlemskab i en religiøs trosretning og andre ikke-troende/ateister, vi alle respekterer hinanden som ligeværdige medmennesker med ret til vores uenigheder."

OPLYSTHED lyder meget som folkekirken - her er hvis man ikke specifikt begynder at debattere trosbekendelser meget højt til loftet.

Men fanden er løs hvis man vil tilbage til Jesus og Paulus, den uroprindelige urkristne SPIRITUALITET og dets terapeutiske HEALINGs fællesskab, samfund, menigheder.

Den første der begyndte i dag at praktisere som Jesus og Paulus blev øjeblikkeligt smidt ud af folkekirken. Ikke alle de OMVENDELSER og HELBREDELSER det ville fuldstændig ødelægge den græske filosofiske teologis golde abstrakte jerngreb omkring den urkristne SPIRITUALITET og HEALINGS praksis.

I vor tid er det bare snak - græsk filosofisk ligegyldigt snik snak kun for akademikere, nøjagtig det Jesus og Paulus gjorde op med.

(1)*:

Healeren Krigeren Løberen Filosoffen - disse 4 under samme tag er hvad jeg skal kunne magte. Det er noget af en opgave.

Healeren og Filosoffen har indimellem et vældigt godt parløb kørende. Men så kommer Løberen og i bogstaveligste forstand løber fra det hele.

Krigeren og Løberen har i perioder også et udmærket parløb kørende sammen.

Det sker også at Filosoffen og Krigeren finder sammen og så er pennen skarp, og det bliver ord der dræber, ihvertfald sårer.

Healeren er en god ven, problemet er når Healeren glemmer Krigeren. Healeren uden Krigeren er rent faktisk en dårlig konstellation.

Healeren og Løberen kan komme langt hjemmefra, lægge især Filosoffen bag sig, distancere sig fra Filosoffen, men også til dels Krigeren.

Kunsten er at anerkende dem alle 4 - disse MOTIVATIONER og ARKETYPER konstellationer vi alle på grund af vores biologi og nervesystem bærer rundt på og som hele vores samfund er bygget op på.
Side 12 af 12 < 1 2 ... 10 11 12

Seneste indlæg
Måneden Ramadan,
af somo
22/04/2021 20:41
Panteisme
af Hanskrist
22/04/2021 18:20
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
21/04/2021 16:14
GUDDOMMELIGE SAMTALER
af ABC
16/04/2021 19:14
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af ABC
08/04/2021 16:06
Nyheder fra DR
For første gang nogensinde: Nasa-robot ..
22/04/2021 18:25
Uventet overenskomsthjælp til sygepleje..
22/04/2021 18:21
Efter en måned på Havregården var Alm..
22/04/2021 18:15
Skal du sætte ny rekord i løbeskoene? ..
22/04/2021 18:15
LÆS SVARENE om naturnationalparker: 'Na..
22/04/2021 17:55
Nyheder fra Religion.dk
Stalin brugte propaganda til at guddomme..
22/04/2021 06:10
Flygtningenævnet mangler nuancer i dere..
20/04/2021 06:00
Præsters natursyn påvirker klimakrisen..
19/04/2021 06:00
10 vigtigste om forholdet mellem tro og ..
06/04/2021 07:00
Hvilke fordele er der ved at være et an..
05/04/2021 06:00