annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 6829884
Et andet syn 1409848
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1360216
Jesu ord 1015500
Spirituel omsorg 880929
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Gerth 68 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 12 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31603 - 25/02/2021 20:36 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
Gerth Online   content
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Du til Hans Antikrist. Hahahihi - pjat, men jeg kunne altså ikke dy mig der: "Jeg har ikke sagt, at der ikke må synges i kirkerne, så syng du bare løs."

Ja! Et af mine her kommende ´tidligere´ emner oplyser også om et genbrug af de smukt gammeldages religiøse bygninger, der er kulturskatte - Nyformationen. De virker for mig som en romantisk stemning, når eksempelvis lyden af ´kirke´klokkerne minder mig sådan hyggeligt om heltehistorier vedrørende helgener.
Jeg er åbenbart idag på det rette sted og tid, hvad angår mine (´foredrags´) prædikener..........!
#31604 - 25/02/2021 20:58 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
🥰💕❤️

Herligt Jan ABC og Gerth at I vel anerkender at uden reformationen næppe Elvis Presley eller Beatles - den kristne vestlige SPIRITUALITET gør også at vi spiser flæskesteg og drikker vin til - Paulus ham har vi været heldige med.

Det er ikke uvæsentligt hvilke personligheds typer der står bag en ny religion, fx Jesus Kristus og Paulus, ikke så lidt vi kan takke disse to for.

Folkekirken er en fantastisk institution - de penge er givet godt ud. Og folkekirken får en renæssance.

Og alle de nærrige som Arne og Tikka fx der ikke vil betale kirkeskat er så hjerteligt velkommen til søndagens gudstjenester og ugentlige arrangementer i Kirke Centeret.

Så hvorfor surmule og mene at man er bedrevidende, drop det fis. Iøvrigt også der I vil blive oplyst om at det ikke er Bibelen der er troens genstand, hvilket Nye Testamente gør tydeligt for enhver at vi tror på Gud i forbindelse med begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus, som den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed der danner de kristne menigheder og KIRKE samfund.
#31605 - 25/02/2021 23:53 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg ser, du skriver:
Citat:
Og alle de nærrige som Arne og Tikka fx der ikke vil betale kirkeskat -
Mit svar:
Når jeg har meldt mig ud af folkekirken, skyldes det ikke nærighed, men at jeg ikke vil støtte den i dens nuværende form.
Det største problem - set med mine øjne - er at den ikke er uafhængig af staten, hvilket - som jeg ser det - betyder, at den er stagneret - og i øvrigt også at ikke-medlemmer - som mig og mange andre - stadig via statsskatten betaler til præsternes lønninger.
En fri og levende folkekirke, nært forbundet med sine medlemmer, og åben for alle, ville jeg meget muligt støtte - især hvis den ville erkende, at vi mennesker her på denne klode på forfærdelig vis har skadet både levende og dødt så voldsomt, at vejen til økologisk harmoni måske end ikke længere er mulig.

Dette er - for mig - en barbarisk og overmodig ødelæggelse af, hvad der for mig er guddommeligt.
At kirken totalt svigter her, finder jeg utilgiveligt!
Kristendommens kærlighed fra Gud til mennesker - og videre mennesker imellem - finder jeg vidunderlig, men at vi forbeholder den os selv og ignorerer "skaberværket", det viser mig, hvor smålig og lidet guddommelig den er - føj!

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31606 - 26/02/2021 12:35 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
Når jeg har meldt mig ud af folkekirken, skyldes det ikke nærighed, men at jeg ikke vil støtte den i dens nuværende form.

Rationalisering Arne, og det samme kunne jeg sige til Tikka og andre der melder sig ud, det bagvedliggende hovedmotiv er de sparede penge. Derefter kommer rationalisering, jeg gør det af den og den grund. Men et menneske kan altid finde grunde, begrundelser for dit og dat såvidt hvorfor det handler som det gør. Dette kaldes rationalisering. En hel fantastisk forsvarsmekanisme der skal beskytte os imod at erkende vores luskede lave motiv grunde.

Nej Folketinget får bestemt ikke folkekirken til at stagnere, tværtimod.

Og vi har hvad du efterlyser:

Citat:
En fri og levende folkekirke, nært forbundet med sine medlemmer, og åben for alle

Ihvertfald åben for alle og også højt til loftet og mulighed for at komme til orde.

Og der foregår en livlig debat om trosbekendelserne, som jo ikke er hvad vi tror på, som Bibelen ej heller er hvad vi tror på, men det er på Gud, den levende Gud vi tror på, som vi kender Gud gennem sin Ånd som vi har fået, og til enhver tid kan gå i proces med, sætte os i forbindelse med.

Vi som kristne tilslutter os begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der har grundlagt de kristne menigheder og KIRKERNE.

Det er Guds Ånds nådeskraftværk med os mennesker gennem generationer.

Og er nogen i KRISTUS er vedkommende en ny skabning, gennem at vi har hele guddomsfylden i kød og blod (så det jordiske og det himmelske er forenet). Altså det at erfare Guds Ånd betyder en legemliggørelsens ny virkelighed, også derfor alle OMVENDELSER og RECOVERY og HELBREDELSERNE.

Jung arbejder med de samme forhold og nævner til min glædelige overraskelse 1 Kor 2 i den sammenhæng flere gange. Så min opdagelse gennem grundig forståelse af Paulus viste sig at holde stik. Så det betaler sig sørme at forstå hvad man læser. Det er jo ikke blind tro vi står overfor, nej blind tro har Paulus som den Tænkningens Skytshelgen skudt ned for altid og den vil aldrig igen kunne vinde indpas i en reformeret kristendom hvor Paulus har haft en renæssance.

I KRISTUS, altså vores legemlige gudstjeneste, legemlige hengivelse til Gud, gennem bøn og åndelige trance øvelser kommer vi i en helbredende kreativ udviklingsproces (INDIVIDUATION).

Det er en lysten og glædens ekstase, ren fryd og nydelse igen at erfare Livets Ånd og ja at blive sat i forbindelse med Livets Træ midt i Edens Have Naturen (MENNESKET I DETS RETTE KOSMISKE SAMMENHÆNG), fra før syndefaldet, vores moralske bedrevidenhed der er blevet så stor at vi ikke behøver Gud mere som du Arne, Tikka og Jørgen og ateisterne er eksempler på. Jørgen P har erstattet den levende Gud (og Guds Ånd) med at tro i bogstaveligste forstand på Bibelen ud fra en bestemt tolkning og Tikka (nu anonym) hævder det samme, at om man er kristen så skal man åndelig voldtages af skrifterne udenom Guds Ånd som en virkelig størrelse vi kender og kan gøre erfaringer med.

Det der keder mig ved jer der er aktive på trosfrihed (hvis vi ser bort fra Gerth) er jeres manglende SPIRITUALITET og Gudsliv, liv med Gud og selvfølgelig gerne i KRISTUS - så I får hele jeres legemlige SELV med i det, så vi får INKARNATIONEN taget 100% seriøst, således at det jordiske og det himmelske ikke længere er to adskilte størrelser, altså at vi gør op med Gud som en fraværende objektiv størrelse der eksisterer, bare ikke i vores liv, men som vi "fanden galeme" blind og naivt barnligt skal tro på. DETTE FIS MÅ HØRE OP og DET OPHØRTE I OG MED BEGIVENHEDEN KRISTUS IND I VERDEN VED MENNESKET JESUS. Ja det er det specielle og "særkende tegnet" ved kristendommen. GUD ER KOMMET NÆR - ja i KRISTUS har vi hele guddomsfylden i kød og blod - vores legeme er tempel for Guds Ånd - Guds Helligånden - for HELLIGÅNDEN.

Nu ikke mere pjat og fis for nemlig gælder: AT OM NOGEN ER I KRISTUS ER VEDKOMMENDE EN NY SKABNING.

Utallige millioner af KRISTUS VIDNESBYRD gennem generationer efter generationer i 2000 år har bevidnet hvad GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - det himmelske og jordiske forenet, Gud og mennesket forenet - hele guddomsfylden i kød og blod - vores legeme tempel for Guds Ånd - HELLIGÅNDEN har betydet af OMVENDELSER og RECOVERY og HELBREDELSER for dem.

Gerth og HansKrist er bare to blandt mange mange millioner, ja milliarder af KRISTUS VIDNESBYRD.

Jeg tæller Gerth med til trods for at han ikke har fået øjnene op for andre end ham selv, endnu har han ikke forstået Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus, der har skabt de kristne menigheder og KIRKERNE, altså historisk hvad der er tale om, og har været tale om igennem 2000 år.

Det er så nemt at pege fingre og påstå at de og de der tilhører en KIRKE (også folkekirken) at de er falske, og da især når der er penge at spare, så er der endnu et usselt motiv til at pege fingre. Men enhver er velkommen til at bidrage og gøre tingene levende gennem sine personlige KRISTUS VIDNESBYRD.

Men Paulus der har søsat kristendommen kristisk tænkende hilser kritik velkommen. Så ingen er mere kritiske end folkekirkens egne medlemmer, hvor vi alle er lige meget præster, selv om de såkaldte præster står for noget bestemt praktisk, men altså i åndelig forstand er vi alle lige meget præster selv om vi dog har forskellige karismatiske Åndsgaver, selv om vi fra naturens lys og ja fra åbenbaringernes lys er og bliver forskellige personligheder, således at nogle bliver dygtige lærere som HansKrist fx, meget dygtig til at tolke det åndelige for åndelige (andre åndelige, andre med SPIRITUEL INTELLIGENS).

-0-0-0-0-0-

Det er mig en gåde at mennesker ikke tar Gud med ind over deres liv. At mennesker ikke lever i proces og kommunikation med Gud - men blot nøjes med at stole på deres egen fornuft kun, selv om den ofte er djævelen selv som både Luther og Freud har bevist det. Og som kapitalismen og kommunismen og nationalismen og fascismen har afsløret det.

Forstand (mestring, dygtighed) er udmærket, men sådan noget som fornuft som ateisterne appellerer til eksisterer slet ikke, det er narværk og intetsigende at appellere til fornuft. Når vi taler fornuft har vi ret til at spørge om det en den rige mætte og privilegerede mand kvindes fornuft, om det er Mette Frederiksens kernevælgere der ikke har mistet en krone i corona krisen eller det er de selvstændige erhvervsdrivende der hver eneste dag stifter tusindvis af kroner i gæld og som økonomisk er på vej mod bankerot. Fornuft må vi stille os kritiske overfor. Men at vi mennesker har ånd og der findes også "en" Guds Ånd så har vi stillet os på Livets og eksistensens side. Nu bliver det interessant hvad vi siger, modsat ateisternes tonsvis af ævl når de appellerer til en fornuft de ingen definition af magter.

#31607 - 26/02/2021 13:01 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Dagbladet Information skriver 24.02.2021 under overskriften:
Citat:
Topøkonom: Man sætter ikke en pris på det hellige
Over 600 sider argumenterer anset Cambridge-økonom for et opgør med dagens makroøkonomiske standardmodeller, der har glemt naturen.
og videre:
Citat:
Udviklingen i det globale BNP pr. indbygger siden 1750
Den globale velstand, opgjort som BNP pr. gennemsnitsperson, voksede næsten ikke fra år nul og frem til begyndelsen af 1800-tallet.
Fra starten af Den industrielle Revolution og frem til nu er gennemsnitsindkomsten pr. person til gengæld 13-doblet.
Og hvad siger Bibelen? At vi skal blive "talrige som sandskornene på stranden".

Det ligner mere noget stupidt menneskeligt end noget guddommeligt.

Kristendommen - og de andre religioner - synes blottet for guddommelig visdom - svigter fatalt - mens vi smadrer kloden.

Kærlighed til mennesker? Ja, ja.
Kærlighed til "skaberværket"? Øh, øh.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart

Redigeret af Arne Thomsen (26/02/2021 13:04)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 12 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 11 12 >

Seneste indlæg
Måneden Ramadan,
af somo
22/04/2021 20:41
Panteisme
af Hanskrist
22/04/2021 18:20
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
21/04/2021 16:14
GUDDOMMELIGE SAMTALER
af ABC
16/04/2021 19:14
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af ABC
08/04/2021 16:06
Nyheder fra DR
Ny undersøgelse slår fast: 'Vi har for..
22/04/2021 20:56
15 forskere i en ørken skal redde verde..
22/04/2021 20:50
Uenige om alt undtagen klima: Både USA ..
22/04/2021 20:49
Frisører og restauranter frygter for fr..
22/04/2021 20:47
Blev beskyldt for ikke at være lækker ..
22/04/2021 20:41
Nyheder fra Religion.dk
Stalin brugte propaganda til at guddomme..
22/04/2021 06:10
Flygtningenævnet mangler nuancer i dere..
20/04/2021 06:00
Præsters natursyn påvirker klimakrisen..
19/04/2021 06:00
10 vigtigste om forholdet mellem tro og ..
06/04/2021 07:00
Hvilke fordele er der ved at være et an..
05/04/2021 06:00