annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#316 - 13/04/2008 15:45 Det ligner blasfemi.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jeg så andetsteds at landets biskopper ønsker at gøre minikonfirmationen obligatorisk, præsteren har (heldigvis)ikke tid til at tage sig af børnene iflg.præsteforeningen og foreslår at lærerne skal udføre indoktrineringen af de der går i 3. og 4. klasse, nu stod der ikke indoktrinering i det læste, men jeg ser det kun som et forsøg på at overtale børnene til noget de ingen eksakt viden har om, og at sørge for at de forbliver i kirkens favntag.

Minikonfirmationerne har kørt siden 1989, mest i Jylland hvor folk jo er mere til det hellige.

Jeg er lidt spændt på hvilken timer denne undervisning bliver taget fra, nu ved jeg ikke lige hvormange timer det drejer sig om, men det må vel gå ud over et andet fag.

Nu har Kristian og Ole jo begge sagt, at I mener at der ikke er indoktrinering i skolens kristendomsundervisning, hvad mener I så om minikonfirmationen, er det ikke et forsøg på indoktrinering ?? eller mener I det bare er ren "oplysning".

Jeg mener det er ren "blasfemi" overfor børnene, og at det ikke skal gøre obligatorisk, det er ikke et godt tegn på trosfrihed.


Redigeret af treram (13/04/2008 15:47)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#2881 - 14/08/2008 21:26 Re: Det ligner blasfemi. [Re: treram]
Veulf Offline
ny
Registeret: 14/08/2008
Indlæg: 18
Jeg har ikke hørt om minikonfirmation for dette indlæg, men det undre mig at børn kan tage stilling til gud når de er 12-13 år; men de kan først straffes for en forbrydelse når de er 15 år. Denne alders grænse bl.a. fastlagt fordi børnene er for unge til at tage ansvar for deres handlinger.
_________________________
Ateist weblog
Top Svar Citer
#2952 - 15/08/2008 22:56 Re: Det ligner blasfemi. [Re: Veulf]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Veulf!

Du har fuldstændig ret, det ligner misbrug, overgreb og hjernevask af uskyldige børn.

Hvor gammel skal man iøvrigt være for at blive ateist?

Hilsen

Ipso Facto pifter


------------
"The Young Pioneer Organization of the Soviet Union, also Lenin All-Union Pioneer Organization was a mass youth organization of the USSR for children of age 10-15, that existed in the Soviet Union between 1922 and 1991." - Som sagt er der mange forskellige måder at konfirmere eller hjernevaske ungdommen på! ler
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2954 - 15/08/2008 23:13 Re: Det ligner blasfemi. [Re: Ipso Facto]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Jeg er enig i at konfirmationsalderen er latterlig lav - børn er ikke i stand til at vælge i den alder, hverken mellem de forskellige trosretninger, eller mellem tro eller fravær af samme.
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#2955 - 16/08/2008 00:08 Re: Det ligner blasfemi. [Re: Zilent]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Hej Zilent!

Trods alt læser du dog mine indlæg selv om jeg har den utrolige frækhed at sammenkoble ateisme og kommunisme selv om enhver ateist ved, at de to ting absolut ikke har noget med hinanden at gøre. ler

Så lad os fortsætte med lidt information omkring de to typer "konfirmation" så vi kan få lidt gang i debatten og udveksle synspunkter på den sædvanlige saglige måde.

Her en sammenligning af Minikonfirmationer til den hellige ateisme og som en bekræftelse af den kristne dåb.

I Folkekirken:

For at blive konfirmeret i folkekirken skal man være døbt og have modtaget konfirmationsforberedelse, så konfirmanden er fortrolig med det kristne trosgrundlag og folkekirkens gudstjeneste. Præsten kan også stille krav om, at konfirmanderne i et vist omfang skal deltage i sognets gudstjenester.

Konfirmationsforberedelse finder sted i folkekirken, når konfirmanderne går i 7.- eller 8. klasse.
Konfirmationen foregår normalt ved en gudstjeneste om foråret og i visse dele af landet om efteråret.

Mini- og juniorkonfirmander

Flere kirker tilbyder i dag også en forberedende konfirmationsforberedelse til børn i tredje eller fjerde klasse, de såkaldte minikonfirmander eller juniorkonfirmander. Minikonfirmandforløbet afsluttes ikke med en konfirmation, og der er intet krav om, at konfirmander har deltaget heri for senere at blive konfirmeret.

Ateistisk "konfirmation" i Sovjetunionen 1922 - 1991:

I Sovjetunionens ateistiske paradis begyndte forberedelsen til at blive en god ateist og kommunist med medlemsskab af Ungpionererne, der var organiseret efter spejderprincipper analogt med Hitler Jugend for drenge og piger mellem 10 og 15 år gamle.

Hvor det i nazityskland var Føreren den 10-årige sværgede troskabsed til i Hitler Jugend (Deutsches Jungvolk) var det i Sovjetunionen til den store ateist Lenin, fædrelandet og det kommunistiske parti der blev afgivet et højtideligt løfte om et liv som ateist og kommunist. Troskabseden havde følgende indhold:

"Jeg Ivan Ivanovitch som har har tilsluttet mig V. I. Lenins Pioner Organisation, lover høtideligt i overværelse af mine kammerater: at elske og hylde mit fædreland med begejstring, at leve som den store Lenin har påbudt os, som det kommunistiske parti lærte os, og som det fordres efter Pionererne i Sovjetunionens love."

Lenin døde som bekendt af syfilis så helt kærlighedsløst har hans liv nok ikke været på trods af, at filosoffen Bertrand Russel kaldte ham kold og uden kærlighed til frihed. Jeg vil meget kraftigt advare især 10-årige imod at forsøge at pådrage sig syfilis for at gå i den store Lenins fodspor, ligesom jeg også vil advare alle kristne konfirmander mod at lade sig korsfæste for at gå i Jesu Kristi fodspor.

En af mine ældre bekendte, der er født i Sovjetunionen fortalte, at da hun gik i første klasse troede børnene, at Lenin var den nye Jesus som var sendt for at frelse dem.

Der er nok ingen grænser for hvad man kan bilde godtroende og tillidsfulde børn ind, så det er nok en god idé ikke at forsøge at indoktrinere dem med ens egne forkromede meninger, men frem for alt lære dem respekt for andre mennesker, men også at kunne sætte grænser ved at lære dem at tænke selv og tænke kritisk.

Hilsen

Ipso Facto pifter

P.S.! Ikke fordi jeg vil rykke dig for svar, men mangler du ikke at svare på nogle spørgsmå jeg stillede dig i den tråd du oprettede om hvorfor ateister beskæftiger sig med religion?


--------------
Circle of sun,
Sky all around;
This is the young boy's drawing.
He drew on the paper,
And signed in the corner:
[i]Chorus:

May there always be sun
May there always be sky,
May there always be mother,
May there always be me![/i] - En sød ungpionersang angiveligt skrevet af en fireårig ateist ;)


_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk