annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 6475510
Et andet syn 1370781
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1282515
Jesu ord 984113
Spirituel omsorg 863045
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 96 gæster og 16 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31568 - 19/02/2021 02:10 Re: OPLYSTHED [Re: Anonym]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Du: "At rører man ved traditionen så vågner folket – og man kan jo ikke lukke/nedlægge kirkerne ved lov uden også at det samme sker for moskeer ect. og så er vi vel ovre i det med religionsfrihed."

Er vi uenige eller enige her? Jeg taler ikke om, at et demokratis lovgivning skal påtvinge folket til et helt stop af religioner og deres religiøse bygninger. Istedet handler det om muligheden for ens bevidst frie fravalg af den slags ting og den gode konkurrencementalitet i denne udvikling. Moskeer, templer, synagoger og flere forskellige slags kristne kirker, de har ikke samme vilkår som folkekirken. Det er urimeligt, at kun Kristendommen og dens type kirke fra den offentlige stat (landets regering) altid permanent modtager noget særligt ekstra økonomisk støtte, hvilket jeg synes er en forkert ulighed for borgere i samfundet og dermed sådan ikke trosfrihed. Alle andre trosretninger behandles på en anderledes måde end den, hvor de er foreninger eller private organisationer og det er jo ikke fairplay.
#31572 - 19/02/2021 23:17 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Anonym
Uregistreret

Indsendt af: Gerth
Du: "At rører man ved traditionen så vågner folket – og man kan jo ikke lukke/nedlægge kirkerne ved lov uden også at det samme sker for moskeer ect. og så er vi vel ovre i det med religionsfrihed."

Er vi uenige eller enige her? Jeg taler ikke om, at et demokratis lovgivning skal påtvinge folket til et helt stop af religioner og deres religiøse bygninger. Istedet handler det om muligheden for ens bevidst frie fravalg af den slags ting og den gode konkurrencementalitet i denne udvikling. Moskeer, templer, synagoger og flere forskellige slags kristne kirker, de har ikke samme vilkår som folkekirken. Det er urimeligt, at kun Kristendommen og dens type kirke fra den offentlige stat (landets regering) altid permanent modtager noget særligt ekstra økonomisk støtte, hvilket jeg synes er en forkert ulighed for borgere i samfundet og dermed sådan ikke trosfrihed. Alle andre trosretninger behandles på en anderledes måde end den, hvor de er foreninger eller private organisationer og det er jo ikke fairplay.

”ikke fairplay”

- Thjoe der bliver vel ”spillet” efter reglerne Gud, konge og fædreland.

Folkekirken favoriseres og har særstatus og landets regent har ikke trosfrihed.

Så vi taler om tradition, lovgivning og politikkernes ophøjelse af den kristendom folkekirken repræsenterer, som det der definerer Danmark som et kristen land – men som jeg skrev: Et land kan ikke være kristent.

En adskillelses af stat og kirke vil komme, men vil tro der skal være under 50% af befolkningen der tilslutter sig folkekirken før der reelt kan ændres noget - og den dag er kongemagten ikke mere en kransekage figur ligesom det kulturelt samlende fællesskab forsvinder sammen med de kristne helligdage i kalenderen.

Indførelsen af kristendommen var en lang proces og den har en lang tradition som kom ind gennem skolen for at opdrage folket

Ja, kristendommen var årsag til skolernes opståen, da børnene skulle opdrages i katekismus efter kongen og overklassen havde taget trosretningen til sig.

Så der er vel her tale om en manipulering af befolkningen der indirekte blev tvangskristnet.

Bliver stat og kirke adskilt betyder det, der vil mangle penge til lønninger og vedligehold af bygninger.

Dette vil i sagens natur give anledning til at lukke de kirker der ikke bruges, en proces der er i gang grundet manglende fremmøde

og anvendes disse kirker ikke til et nyt formål, må de nedrives fordi de jo vil forgå når ingen vedligeholder dem.

Jeg mener, tro er en privat sag og at diverse trossamfund/trosretninger og medlemmer af disse selv skal betale deres gudsdyrkelse.

Ingen tilskud fra staten til nogen trosretning, men - nogle moskeer og løn til imamer bliver jo finansieres fra udlandet, så det er vel heller ikke ”fairplay” - - og netop dette er farligt for den samfundsstruktur som vi kender - og mange ønsker - da støtten gives med den bagtanke at udbrede islam som den sande tro. Altså en ny kultur.

Så ved adskillelse af stat og kirke og kongemagtens død skal der findes noget nyt som samler og definere det at være et nation, og hvordan gør man det, hvis også man ønsker trosfrihed uden statsstøtte, men ingen islamisk kultur.

.
Top Svar Citer
#31573 - 20/02/2021 13:45 Re: OPLYSTHED [Re: Anonym]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Anonym

Hvorfor uddanne præster, hvis der ikke er nogle kirker, som de kan virke i? Skal vi allesammen melde os ud af samfundet? Hvad vil jeg støtte...

http://aarsskriftet-critique.dk/2017/07/det-er-tid-til-en-ny-reformation/

Lad os sætte præsterne fri...

Your friend forever

Jan
#31574 - 20/02/2021 14:42 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
Anonym
Uregistreret

Hvorfor uddanne præster, hvis der ikke er nogle kirker, som de kan virke i?

- Der er allerede nu præstemangel trods det, der er kirker nok.

Skal vi allesammen melde os ud af samfundet?

- Sætter du lighedstegn mellem folkekirken og samfundet?

Lad os sætte præsterne fri...

- Præsterne er fri.

De vælger selv deres fag.
Ingen tvinger dem til at blive folkekirkepræst.

Vil man være folkekirkepræst behøver man ikke selv at tro, man skal blot forkynde evangeliet i loyalitet over for kirkens bekendelsesgrundlag da det ikke er præstens tro, men guds ord der er virkende.

Øvrigt er tro ikke en viljessag, men en gave fra gud.

Altsaa kommer Troen af det, som høres, men det, som høres, kommer igennem Kristi Ord.
https://da.bibelsite.com/romans/10-17.htm
.
Top Svar Citer
#31576 - 20/02/2021 17:30 Re: OPLYSTHED [Re: Anonym]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Anonym

Der skal selvfølgelig ikke være flere kirker end der er behov for. Hvorfor vil du ikke støtte en præsteuddannelse/folkekirke? Er det ikke lige så vigtigt som hospitaler og alt sådan noget? Hvad er præsterne frie til...

http://aarsskriftet-critique.dk/2017/07/det-er-tid-til-en-ny-reformation/

Jeg går ind for at vi taler sammen om tingene...

Your friend forever

Jan
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >

Seneste indlæg
OPLYSTHED
af Gerth
08/03/2021 00:33
Panteisme
af Arne Thomsen
07/03/2021 14:17
Adam og Eva
af ABC
06/03/2021 15:35
Gerth Drost
af Gerth
03/03/2021 02:51
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
01/03/2021 12:31
Nyheder fra DR
Hertuginde Meghan i opsigtsvækkende int..
08/03/2021 06:01
'Et lille plaster på et stort blødende..
08/03/2021 05:55
Savner klar udmelding: Vil tusindvis af ..
08/03/2021 05:55
'Hun råbte højt og var pisseligeglad m..
08/03/2021 05:45
Var du også vild med gakket og grænseo..
07/03/2021 20:47
Nyheder fra Religion.dk
Hvordan sikrer jeg mig, at min islamiske..
02/03/2021 05:30
Sådan foregår dåb, bryllup og begrave..
26/02/2021 08:00
Hvad googler danskerne om religion og tr..
24/02/2021 06:00
Kulturel appropriation: Hvor går græns..
23/02/2021 08:18
Hvad er formålet med udklædning i ritu..
18/02/2021 07:23