annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 6475510
Et andet syn 1370781
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1282515
Jesu ord 984113
Spirituel omsorg 863045
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 122 gæster og 17 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31550 - 13/02/2021 21:37 OPLYSTHED
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et. Dette er ikke identisk med hvem/hvad, at vi er i samfundet men i stedet den, jeg er. Frelsen handler blandt andet om noget frigørende i sind/hjerte (sjæl) og kultur, fordi både vores helbred og bevidsthed tilhører ikke nogen/noget i verden og ligesådan er ´kraften´. Der sker et kærligt forhold mellem en guddom, en selv og alt, som er Riget. Her er derfor ikke behov for religiøse love, organisationer/foreninger, titler, identiteter, traditioner, bygninger, ting, ritualer, skrifter, religion og trosretninger, fordi vor lands videnssystem har en generel dannelse af folket om blandt andet det. Evigheden er virkeligheden i nuet, hvor også en selv er på den måde.

Vi er imod menneskehedens mørke, der forskelligt er illusionen: Sindssyge, egoismen, psykopati og ondskab.

Hvordan laver man nonprofit projektet? Penge er intet værd sammenlignet med naturens liv inklusiv os. Uden en overkontrollerende struktur og politisk institution handler den sådan om interessen for spiritualitet, det intellektuelle, lærdom, visdom og dermed gratis personlig udvikling. Snak fornuftigt med mulighed for individualistiske uenigheder, diskussioner, debat, samtaler, forskellige fortolkninger, helbredelser og private relationer. Hav gerne medmenneskeligt ægte venlighed, respekt, sympati, empati, etik/moral og omsorg. Ved den slags sociale møder bestemmer borgere hele indholdet, stederne og tidspunkter. Denne åndelig bevægelse er også mulig på internettet og andre sprog. Oplev det tilmed alene ved refleksion, selvransagelse og åbenbaring. Velkommen til fællesskabet om dybsindige og personlige emner. Oplysende sammen hjælper, trøster, udfordrer overbevisninger, bidrager med relevante informationer, lærer, vejleder og inspirerer man hinanden. Alle er lige vedrørende race, køn, status, alder, seksualitet, etnicitet, nationalitet og kropslig/psykisk tilstand.

Anbefaling: Vær gode lys.

Dets grundlægger er Gerth Drost.
#31551 - 13/02/2021 21:49 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
INFORMATIONER

Symbol: En sol med tolv stråler og hvid baggrund.

Det er uforpligtende for alle gæster og derfor kræves intet medlemsskab. Eksempelvis lånes der nu et rum på følgende adresse: Jernbanegade 26B, Odense C, 1 sal. Tryk på dørtelefonen ved navnet Ungegruppen - Dog ingen alderskrav, så alle børn, unge, ældre og gamle er velkommen. Åbningstiderne er fredage hver uge fra klokken 18.00 - 21.00.

Kaffe, te og vand er gratis. Det er tilladt, hvis i selv medbringer noget drikkelse og/eller andet spiseligt hygge.

Hensynregler: Euforiserende stoffer, rygning af tobak og alkohol er ikke i orden. Sluk lyden fra elektroniske ting. Ingen reklamer, promotion, sekterisk missionærer og rekruttering.

Bliv medlem af dens Facebook gruppe.
#31552 - 13/02/2021 21:59 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
SAMLING AF MENNESKEHEDEN

En ung kvinde kontakter mig pludseligt en sen aften, fordi hun genkender mig fra gaden om dette projekt og spørger: "Er det en ny religion?" Jeg svarer: "Nej. Det er ikke noget religiøst. Jeg er ikke medlem af en religion men, jeg tror på, at der er noget spirituelt større end alt som det guddommelige, hvilket for mig ikke er det samme som religiøsitet. Projektet skal handle om noget større end mig selv og min personlige tro." Hun fortæller, at hun er i familie med to personer fra forskellige religioner og en spiritist og spørger: "Kan alle være gæster i dens cafe også folk fra forskellige religioner?" Jeg svarer: "Ja. Alle forskellige ikke-troende og troende er velkommen men kun, hvis man kan opføre sig ordentligt ifølge hensynreglerne som åbensindet med en relevant nysgerrighed om projektet, fordi der kan stadig endnu være meget forskel på, hvor hellige folk er. Udenfor ´min´ nuværende cafe bestemmer man selv samværet om det."

Det er ligesom med hendes familie, som kan mødes i samme hus til trods for deres forskelligheder. På denne måde kan menneskeheden forenes og hjælpe på verdensfred.
#31554 - 14/02/2021 22:34 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Nå ja, mit her i denne tråd forrige emne skrev jeg d. 8 september 2018.
Jeg skrev dette emne d. 17 september 2018.

DENNE NYE FORBINDELSE MELLEM MENNESKER

En person sagde: "Projektet, som du laver, det er et nyt koncept."

En moden mand kommenterer dette: "Dit projekt lyder meget fornuftigt, fordi det er en demokratisk måde at snakke om tingene på, men FN er ligesom dette projekt, som du vil lave. FN handler om menneskerettigheder, hvor man der kan enes med hinanden om forskellige emner forenet."

Jeg svarer: "Projektet kan ikke sammenlignes med FN, fordi FN debatterer kun politik. FN diskuterer ikke analytisk meget om filosofiske, psykologiske, sociologiske, spirituelle, antropologiske og andre dybsindige emner på forskellige områder. Derfor kan FN ikke udtrykke den selv som værende medlem af en bestemt religion eller imod religion. I politik er det flertallet af stemmer om en bestemt sag, der vinder, men i en retfærdig diskussion mellem mennesker er det ikke altid sådan bestemt om hvem, som har ret eller uret. Dog ligesom med et demokrati burde et individ ikke misbruge sin ytringsfrihed imod fællesskabets interesser. FN er politik med kun politikere som deltagere. Det projekt her er til for borgere i samfundet og hvorfor? Når der kun følges med i nyhederne og andre massemedier som informationer om politik, samfundet, sindet og så videre, så mangler den ægte menneskelige kontakt med blot nogen om det, hvilket kan være ensomt alene for en person. Derfor har projektet på mødestedet plads til folks personlige historier, overbevisninger, meninger, argumenter til hinanden og private samtaler. Her er tale om socialt samvær som folk ved et konkret sted, hvor vi faktisk kan være sammen om en fælles spirituel interesse og så er der også for nogle eller mange en mulighed for at få noget trøst fra nogen ved et ægte møde ansigt til ansigt."
#31557 - 15/02/2021 21:59 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Jeg skrev dette emne d. 17 september 2018.

IKKE HELLIG KRIG

Flere spørger: "Der er risiko for, at folk måske bliver aggressive imod hinanden eller, hvor nogen fra en religiøs sekt kun vil forsøge at omvende os til en eller anden trosretning?"

Jeg svarer: "Jeg anbefaler, at dette ikke sker. Noget af meningen med dette projekt er, at man kan lære at diskutere fredeligt med respekt for hinanden. At der kan udtrykkes holdninger, forklaringer og argumenter. Vi har sammen mulighed for udfordring af vores tvivl eller overbevisninger og forhåbentligt lærer vi noget godt af det."
#31558 - 16/02/2021 20:36 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Jeg kan godt lide dine "underlige" skriverier halvfuld Men har du ikke lang vej at gå endnu...

https://isha.sadhguru.org/global/en

Er der en mening med, at vi er samlet på dette forum ler blinker heart

https://detoplystemenneske.dk/

Jeg har købt et billigt hjemmesideprogram med 5 sider (måske opgraderer jeg det), og det vil sige, at jeg har 5 menukasser at gøre godt med. Har brugt 2 af dem og "mangler" inspiration til resten. Måske det hele skal laves om...

-------

Hjem

Jesus

Jordforbindelse

Vandringen

Målet

Budskaber

Omvendelse

Ånden

Universet

Himmerriget

Gud

Bøger

Overblik

Liv og død

Missionen

Vejen

Sandheden

Filosofi

Videnskab

Døren

Bevidstheden

Lys/mørke

Musik

Drømme

Visioner

Religionerne

Frihed og fangenskab

Inspiration

Spiritualitet

Tanken og viljen

Lov og orden

Reinkarnation

Glæde og sorg

Samvittigheden

Problemer og løsninger

En bedre verden

Reformation

Krishna

Nyheder

Forum

Udvikling

Fred på jorden

-------

Hvad mon tanken var bag pyramiderne...

Your friend forever

Jan
#31559 - 16/02/2021 22:45 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
ABC Offline
bor her
Hej Gerth (lige et par rettelser)

Jeg kan godt lide dine "underlige" skriverier halvfuld Men har du ikke lang vej at gå endnu...

https://isha.sadhguru.org/global/en

Er der en mening med, at vi er samlet på dette forum ler blinker heart

https://detoplystemenneske.dk/

Har købt et billigt hjemmesideprogram med 5 sider (måske opgraderer jeg det), og det vil sige, at jeg har 5 menukasser at gøre godt med. Har brugt 2 af dem og "mangler" inspiration til resten. skal det hele laves om...

-------

Hjem

Jesus

Jordforbindelse

Vandringen

Målet

Budskaber

Omvendelse

Ånden

Universet

Himmerriget

Gud

Bøger

Overblik

Liv og død

Missionen

Vejen

Sandheden

Filosofi

Videnskab

Døren

Bevidstheden

Lys/mørke

Musik

Drømme

Visioner

Religionerne

Frihed og fangenskab

Inspiration

Spiritualitet

Tanken og viljen

Lov og orden

Reinkarnation

Glæde og sorg

Samvittigheden

Problemer og løsninger

En bedre verden

Reformation

Krishna

Nyheder

Forum

Udvikling

Fred på jorden

-------

Hvad mon tanken var bag pyramiderne...

Your friend forever

Jan
#31563 - 17/02/2021 21:49 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Jeg skrev dette emne d. 29 januar 2019

DEN ULTIMATIVE MØNSTERBRYDER

S siger: "Hvad er der nu galt med kirkerne, er de da ikke smukke og er der ikke højt nok til loftet? Jeg tror, at et besøg i kirken vil afsløre masser af søde, rare og kloge mennesker, der ikke vil have det mindste imod selskabelige sammenkomster af den slags, som Gerth tænker på om OPLYSTHED."

I Odense Domkirken er der mulighed for en stille aften at sidde på de gammeldages hårde træbænke ved stilhedens ro måske meditativt eller til dybere overvejelser, men jeg kommer aldrig til de sædvanlige gudstjenester og Biblen kan jeg låne på biblioteket. Jeg synes, at mange folk idag ikke er rigtigt kristne også dem, som ikke endnu har taget stilling til om, de enten vil bevare eller stoppe deres fra barnedåb ligesom konfirmationen medlemskab af folkekirken automatisk fra staten. Flere og flere får idag uden religionens overmagt i vores demokratiske samfund mulighed for at have spirituel interesse uden den. Ifølge en nyere statistik er her nu et rekordhøjt antal i Danmarks befolkning, som fjerner deres medlemskab af kirken inklusiv mig. Jeg har hørt fra nogle bekendte hvordan, at i de andre gamle smukke kirker kommer nogle skumle kristne fra sekteriske retninger. Ikke alle borgere er kristne, så den danske kirke er bare ligesom med det kongeliges kors i vor lands regering en kulturel rest fra noget historisk. Jeg møder ikke op i kirken, fordi jeg har allerede prøvet ´tilfældigt´ andre steder at møde kristne, som ikke ville noget med mig, fordi jeg ikke tror på den maskuline treenighed og de foragtede mig derfor. Det minder om, da profeten Jesus var kontroversiel imod Jødedommen, dens gudebillede, religiøse love og traditioner. En anden gang blev jeg af en ung teologistuderende kvinde kaldt for hedning. Derfor vil jeg ikke deltage i en kirkes for kun kristne og potentielle nye medlemmer af den temamøder med min sandsynligvis for dem provokerende uenighed om dens gudebillede og så videre, så jeg på den måde muligvis ødelægger deres hyggelige samvær med risiko for, at jeg bliver anklaget for at være fortabt, blasfemi, noget med Satan (Djævelen) eller Lucifer. Jeg anbefaler, at hellige bygninger som en kulturskat bliver bevaret ligesom tingene på et museum eller genbruges til projekt OPLYSTHED. En bekendt af mig har kritiseret mig for, at jeg er forud for tiden, da jeg stillede ham følgende spørgsmål og nu også til jer alle: "Skal Danmark fortsat være et kristent land, fordi ikke alle borgere er med i Kristendommen især nu med den svindende kirkes indflydelse som religion, der nu på grund af den øget uden religiøsitet mere moderne spiritualitet også sker sådan videre fremover? Der er også mere og mere hykleri i forskellige trosretninger. Han mente, at ligesom med det kongelige i henhold til regeringens forhold til verden som med det kommunale kors på rådhuspladsen og om vinteren offentlige julearrangementer, det har endnu meget faste rødder i kulturen. Dette religiøse symbol kan vi fjerne eller erstatter den med noget nyt? Projektet er til trods for dette ikke en religiøs fjende. Hvem vil gøre noget ved det idag, så de nye generationer ikke bare ubevidst skal blive kristne som den videreført traditionel sociale arv igennem deres opdragelse?"

Tænk over det.
#31564 - 17/02/2021 23:19 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Anonym
Uregistreret

da jeg stillede ham følgende spørgsmål og nu også til jer alle: "Skal Danmark fortsat være et kristent land, fordi ikke alle borgere er med i Kristendommen især nu med den svindende kirkes indflydelse som religion,

Citat:
og nu også til jer alle:

- Jeg hopper i med begge ben.

Man bliver ikke kristen hverken ved dåb og eller fordi man også bliver konfirmeret – og så kan et land ikke være kristent.

Spørgsmålet er:

Hvornår er man kristen – og skal kristendommen i Danmark ha særstatus i angst for at islam ikke vinder frem?

Men man kunne starte med at fratage kristendommens/kirkernes monopol på registrering af spædbørn - og så skal gravpladserne være gratis og begge administreres af det offentlige

I øvrigt mener jeg kirkerne kan bruges som herberg/ungdoms og eller kultur /medborgerhuse – og kirketårnene skal rives ned, så man ikke udsættes for støjforurening ved evt klokkeringning, og for at neutralisere bygningen lidt, da den jo er symbol på maaaange års magtmisbrug -

Kirkernes ejendom - jordene, bygning mm. skal gøres offentligt

Værdierne er enorme. De skal omsættes

Pengene skulle så bruges på velfærd.

Alle dem vi kalder ”de svage” - De gamle, handikappede, børnene, ensomme, husvilde - og andre kunne sikkert også komme i betragtning – og så kunne man lave gratis kolonihaver ect. - lege pladser og/eller fristeder hvor alle kunne tage hen.

Mit bidrag sat lidt på spidsen.

Der er jo bare det.
At rører man ved traditionen så vågner folket – og man kan jo ikke lukke/nedlægge kirkerne ved lov uden også at det samme sker for moskeer ect. og så er vi vel ovre i det med religionsfrihed.

Hvornår, hvormeget og hvordan forstås det.

.
Top Svar Citer
#31565 - 18/02/2021 15:06 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Hej Gerth

Er der noget galt med at være kristen...

http://aarsskriftet-critique.dk/2017/07/det-er-tid-til-en-ny-reformation/

Hvad tror du på...

https://www.youtube.com/watch?v=XNztk9AQ3KI

Lad os sætte præsterne fri...

Your friend forever

Jan
#31568 - 19/02/2021 02:10 Re: OPLYSTHED [Re: Anonym]
Gerth Offline
bor her
Du: "At rører man ved traditionen så vågner folket – og man kan jo ikke lukke/nedlægge kirkerne ved lov uden også at det samme sker for moskeer ect. og så er vi vel ovre i det med religionsfrihed."

Er vi uenige eller enige her? Jeg taler ikke om, at et demokratis lovgivning skal påtvinge folket til et helt stop af religioner og deres religiøse bygninger. Istedet handler det om muligheden for ens bevidst frie fravalg af den slags ting og den gode konkurrencementalitet i denne udvikling. Moskeer, templer, synagoger og flere forskellige slags kristne kirker, de har ikke samme vilkår som folkekirken. Det er urimeligt, at kun Kristendommen og dens type kirke fra den offentlige stat (landets regering) altid permanent modtager noget særligt ekstra økonomisk støtte, hvilket jeg synes er en forkert ulighed for borgere i samfundet og dermed sådan ikke trosfrihed. Alle andre trosretninger behandles på en anderledes måde end den, hvor de er foreninger eller private organisationer og det er jo ikke fairplay.
#31572 - 19/02/2021 23:17 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Anonym
Uregistreret

Indsendt af: Gerth
Du: "At rører man ved traditionen så vågner folket – og man kan jo ikke lukke/nedlægge kirkerne ved lov uden også at det samme sker for moskeer ect. og så er vi vel ovre i det med religionsfrihed."

Er vi uenige eller enige her? Jeg taler ikke om, at et demokratis lovgivning skal påtvinge folket til et helt stop af religioner og deres religiøse bygninger. Istedet handler det om muligheden for ens bevidst frie fravalg af den slags ting og den gode konkurrencementalitet i denne udvikling. Moskeer, templer, synagoger og flere forskellige slags kristne kirker, de har ikke samme vilkår som folkekirken. Det er urimeligt, at kun Kristendommen og dens type kirke fra den offentlige stat (landets regering) altid permanent modtager noget særligt ekstra økonomisk støtte, hvilket jeg synes er en forkert ulighed for borgere i samfundet og dermed sådan ikke trosfrihed. Alle andre trosretninger behandles på en anderledes måde end den, hvor de er foreninger eller private organisationer og det er jo ikke fairplay.

”ikke fairplay”

- Thjoe der bliver vel ”spillet” efter reglerne Gud, konge og fædreland.

Folkekirken favoriseres og har særstatus og landets regent har ikke trosfrihed.

Så vi taler om tradition, lovgivning og politikkernes ophøjelse af den kristendom folkekirken repræsenterer, som det der definerer Danmark som et kristen land – men som jeg skrev: Et land kan ikke være kristent.

En adskillelses af stat og kirke vil komme, men vil tro der skal være under 50% af befolkningen der tilslutter sig folkekirken før der reelt kan ændres noget - og den dag er kongemagten ikke mere en kransekage figur ligesom det kulturelt samlende fællesskab forsvinder sammen med de kristne helligdage i kalenderen.

Indførelsen af kristendommen var en lang proces og den har en lang tradition som kom ind gennem skolen for at opdrage folket

Ja, kristendommen var årsag til skolernes opståen, da børnene skulle opdrages i katekismus efter kongen og overklassen havde taget trosretningen til sig.

Så der er vel her tale om en manipulering af befolkningen der indirekte blev tvangskristnet.

Bliver stat og kirke adskilt betyder det, der vil mangle penge til lønninger og vedligehold af bygninger.

Dette vil i sagens natur give anledning til at lukke de kirker der ikke bruges, en proces der er i gang grundet manglende fremmøde

og anvendes disse kirker ikke til et nyt formål, må de nedrives fordi de jo vil forgå når ingen vedligeholder dem.

Jeg mener, tro er en privat sag og at diverse trossamfund/trosretninger og medlemmer af disse selv skal betale deres gudsdyrkelse.

Ingen tilskud fra staten til nogen trosretning, men - nogle moskeer og løn til imamer bliver jo finansieres fra udlandet, så det er vel heller ikke ”fairplay” - - og netop dette er farligt for den samfundsstruktur som vi kender - og mange ønsker - da støtten gives med den bagtanke at udbrede islam som den sande tro. Altså en ny kultur.

Så ved adskillelse af stat og kirke og kongemagtens død skal der findes noget nyt som samler og definere det at være et nation, og hvordan gør man det, hvis også man ønsker trosfrihed uden statsstøtte, men ingen islamisk kultur.

.
Top Svar Citer
#31573 - 20/02/2021 13:45 Re: OPLYSTHED [Re: Anonym]
ABC Offline
bor her
Hej Anonym

Hvorfor uddanne præster, hvis der ikke er nogle kirker, som de kan virke i? Skal vi allesammen melde os ud af samfundet? Hvad vil jeg støtte...

Your friend forever

Jan
#31574 - 20/02/2021 14:42 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
Anonym
Uregistreret

Hvorfor uddanne præster, hvis der ikke er nogle kirker, som de kan virke i?

- Der er allerede nu præstemangel trods det, der er kirker nok.

Skal vi allesammen melde os ud af samfundet?

- Sætter du lighedstegn mellem folkekirken og samfundet?

- Præsterne er fri.

De vælger selv deres fag.
Ingen tvinger dem til at blive folkekirkepræst.

Vil man være folkekirkepræst behøver man ikke selv at tro, man skal blot forkynde evangeliet i loyalitet over for kirkens bekendelsesgrundlag da det ikke er præstens tro, men guds ord der er virkende.

Øvrigt er tro ikke en viljessag, men en gave fra gud.

Altsaa kommer Troen af det, som høres, men det, som høres, kommer igennem Kristi Ord.
https://da.bibelsite.com/romans/10-17.htm
.
Top Svar Citer
#31576 - 20/02/2021 17:30 Re: OPLYSTHED [Re: Anonym]
ABC Offline
bor her
Hej Anonym

Der skal selvfølgelig ikke være flere kirker end der er behov for. Hvorfor vil du ikke støtte en præsteuddannelse/folkekirke? Er det ikke lige så vigtigt som hospitaler og alt sådan noget? Hvad er præsterne frie til...

Jeg går ind for at vi taler sammen om tingene...

Your friend forever

Jan
#31578 - 21/02/2021 01:42 Re: OPLYSTHED [Re: Anonym]
Gerth Offline
bor her
Du - redigeret af mig som et forkortet citat: "Der bliver vel spillet efter reglerne Gud, konge og fædreland i Danmarks regering? Her er tale om en manipulering af befolkningen, der indirekte blev tvangskristnet. Tro er en privat sag og at diverse trosretninger og medlemmer af disse selv skal betale deres gudsdyrkelse. Ingen tilskud fra staten til nogen trosretning, men - nogle moskeer og løn til imamer bliver jo finansieres fra udlandet, så det er vel heller ikke fairplay og netop dette er farligt for den samfundsstruktur, som vi kender - Da støtten gives med den bagtanke at udbrede islam som den sande tro. Altså en ny kultur. Så ved adskillelse af stat og kirke og kongemagtens død skal der findes noget nyt, som samler og definere det at være et nation. Hvordan gør man det, hvis også man ønsker trosfrihed uden statsstøtte og ingen islamisk kultur?"

Ifølge min fortolkning af OPLYSTHED synes jeg, at politik, religion og sex er en privatsag. Ironisk er det så, at på grund af folks fordømmelser (fordomme) imod bøsser - lesbiske - bi og transseksuelle, kæmper de stadig officielt i gadebilledet for deres menneskerettigheder omkring denne seksualitet. Hvis alle lader dem næstekærligt være i fred, så har de en dag ikke mere et rebelsk behov for offentlige ´drag queen pride festival/parade´.

Den endnu statlig økonomiske støtte til folkekirken (Kristendommen) opfatter jeg som noget diktatur mod befolkningen i vores land.

Råd: Jeg minder jer om historiens gang angående Adolf Hitler, der racistisk med Nazismen lignede en kristen politiker. Frygt ikke så opgivende en islamisk eller jødisk invasion og lignende andet, men tro istedet stærkt idag mere håbefuldt på Riget! Det er faktisk fairplay generelt om troendes bygninger, fordi man kan jo bare gøre ligesom den slags førnævnte muslimer, hvor også vi ligeledes beder folk i andre lande om økonomisk hjælp, hvilket er muligt via massemedier som eksempelvis en Facebook gruppe, TV, på internettet og igennem vores private relationer med telefoner. Tænk nyt vedrørende løsninger på netop sådan nogle problemstillinger. Helligånden er ligesom en gave, hvor mennesker i verden derfor også kan give os penge til den fælles tro.

Jesu dåb handlede om livet med en god guddom. Religionerne truer ikke den nye Jord og dets Himmeriget, fordi de er gamle og endda dermed forældede. Læs mere om dette i Biblens NT. Desuden om den guddommelige vilje i menneskeheden er Helligånden den, der samler det udvalgte folk.
#31579 - 21/02/2021 02:05 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
Gerth Offline
bor her
Du: "Hvorfor uddanne præster, hvis der ikke er nogle kirker, som de kan virke i? Skal vi allesammen melde os ud af samfundet?"

Jeg poster snart et ældre emne af ´mig´, der svarer på dine spørgsmål om dette. Istedet for ganske tomme gudstjenester, kan teologer meget mere grundigt undervise folket på private højskoler, fordi der deltager eleverne (´disciple´) med deres ord ligesom i oplysende skoler og uddannelser i samfundet. Hold flere foredrags forskellige steder ligesom med selv profet Jesus, som mødte folket med hans tro på en gud. På det seneste har en spirituel kvinde sagt om mig: "Du missionerer." Således er troen ikke kun egoistisk privatsag iblandt jer men om noget større end en selv.
#31585 - 21/02/2021 23:42 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Hej Gerth

Har du også meldt dig ud af folkekirken...

https://www.larsmuhl.dk/2604/

Hvad tænker andre...

https://www.zetland.dk/historie/sOLVDPkG-a8l4v9jA-2d166

Hvor er du henne i landskabet...

https://www.youtube.com/watch?v=XNztk9AQ3KI

Må Gud være med os alle...

Your friend forever

Jan
#31586 - 22/02/2021 09:46 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Hej Jan

Der er forår i luften og lidt inspiration til din hjemmeside ... :))

https://www.youtube.com/watch?v=K31WfIr2WFM&t=594s

Bedste hilsner
RoseMarie
Top Svar Citer
#31589 - 22/02/2021 15:42 Re: OPLYSTHED [Re: RoseMarie]
ABC Offline
bor her
Hej RoseMarie

Tak for foråret og inspirationen heart

Kunne jeg bare samle nogle mennesker med forstand på tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Hvad er vejen frem...

Jeg forstår godt, at folk melder sig ud, men er vi ikke næsten ved målet...

Your friend forever

Jan
#31591 - 23/02/2021 02:48 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
E siger: "Den ene abe får den anden abe til at gabe. Coronacirkusset begyndte med en syg, der fejlagtig dømte virus som årsag og ikke frygt som årsag. Virusfrygten har så bredt sig til næsten hele verden. Sandheden er nu ilde hørt. Det er ikke noget udefrakommende, men en indre tilstand af frygt, der gør os syge. Frygt for døden og frygt for livet - Hvad er dog dette for en måde at være til på?"

Jeg svarer: "Jeg ser ikke uhyggeligt spændende action, gyser, thriller, horror og splatterfilm.

Politisk diktatur, sekterisk religiøs overtro og andet undertrykkelse mod folk sker blandt andet med psykisk manipulerende misbrug af frygt. Egoismen og ondskab er sygelig, hvilket netop Helligåndens helbredende kraft ikke er. Biblens GT og NT siger jo også: ´Frygt ikke, men hav istedet tro.´ Dette styrker vores håb.

Jeg opfatter ikke evolutionsteorien som sand virkelighed idag vedrørende den guddommelige plan for skabelsen, men denne ikke-troende overbevisning handler blandt andet om primitiv frygt som en del af menneskehedens instinkter og overlevelse, hvor folk ellers er til fare for sig selv eller andre i omgivelserne uden det, fordi vi sådan ignorerer farerne? Nogle psykotiske træk og åndssvag adfærd er, hvis man ikke kan forholde sig godt nok til realiteten og dermed også ens egen krops tilstand. Naturvidenskaben betyder for mig kun bruget af praktiske ting i hverdagen. Snakker du da frygtløst ofte med aggressive, ballademagere, kriminelle, psykopater, terrorister og skumle typer? Dog er meget angst et symptom på psykisk sygdom. Og alligevel er der dem, som lider af konsekvenser på grund af dumheder ved ligegladhed.

Gode nyheder, ja tak! Derfor er nu generelt mere oplysende kærlighed, sindsro, fornuft, viden, visdom og spirituel bevidsthed vigtigt. Der er en mening med livet, så lev det vel."
#31595 - 23/02/2021 23:16 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
FRI VILJE

T: "Rører man ved traditionen, så vågner folket – Og man kan jo ikke lukke/nedlægge kirkerne ved lov uden også, at det samme sker for moskeer og så videre. Og så er vi vel ovre i det med religionsfrihed."

Jeg svarer: "Jeg taler ikke om, at et demokratis lovgivning skal påtvinge folket til et helt stop af religioner og deres religiøse bygninger. Istedet handler det om muligheden for ens bevidst frie fravalg af den slags ting og den gode konkurrencementalitet i denne udvikling. Moskeer, templer, synagoger og flere forskellige slags kristne kirker, de har ikke samme vilkår som folkekirken. Det er urimeligt, at kun Kristendommen og dens type kirke fra den offentlige stat (landets regering) altid permanent modtager noget særligt ekstra økonomisk støtte, der er en forkert ulighed for borgere i samfundet og dermed sådan ikke trosfrihed. Alle andre trosretninger behandles på en anderledes måde end den, hvor de er foreninger eller private organisationer og det er jo ikke fairplay."

T: "Der bliver vel spillet efter reglerne Gud, konge og fædreland i Danmarks regering? Her er tale om en manipulering af befolkningen, der indirekte blev tvangskristnet. Tro er en privat sag og at diverse trosretninger og medlemmer af disse selv skal betale deres gudsdyrkelse. Hvis der ingen tilskud er fra staten til nogen trosretning, men nogle moskeer og løn til imamer finansieres fra udlandet, så det er vel heller ikke fairplay og netop dette er farligt for vores samfundsstruktur - Da støtten gives med den bagtanke at udbrede islam som den sande tro, altså en ny kultur? Så ved adskillelse af stat og kirke og kongemagtens død skal der findes noget nyt, der samler og definerer nationen. Hvordan gør man det, hvis også man ønsker trosfrihed uden statsstøtte og ingen islamisk kultur?"

Jeg svarer: "Ifølge min fortolkning af OPLYSTHED synes jeg, at politik, religion og sex er en privatsag. Ironisk er det så, at på grund af folks fordømmelser (fordomme) imod bøsser - lesbiske - bi og transseksuelle, kæmper de stadig officielt i gadebilledet for deres menneskerettigheder omkring denne seksualitet. Hvis alle lader dem næstekærligt være i fred, så har de en dag ikke mere et rebelsk behov for offentlige ´drag queen pride festival/parade´.

Den endnu statlig økonomiske støtte til folkekirken (Kristendommen) opfatter jeg som noget diktatur mod befolkningen i vores land.
Råd: Jeg minder jer om historiens gang angående Adolf Hitler, der racistisk med Nazismen lignede en nationalistisk kristen politiker. Frygt ikke så opgivende en islamisk eller jødisk invasion og lignende andet, men tro istedet stærkt idag mere håbefuldt på Riget! Det er faktisk fairplay generelt om troendes bygninger, fordi man kan jo bare gøre ligesom den slags førnævnte muslimer, hvor også vi ligeledes beder folk i andre lande om økonomisk hjælp, hvilket er muligt via massemedier som eksempelvis en Facebook gruppe, TV, på internettet og igennem vores private relationer med telefoner. Tænk nyt vedrørende løsninger på netop sådan nogle problemstillinger. Helligånden er ligesom en gave, hvor mennesker i verden derfor også kan give os penge til den fælles tro.

Jesu dåb handlede om livet med en god gud. Religionerne truer ikke den nye Jord og dets Himmeriget, fordi de er gamle og endda dermed forældede. Læs mere om dette i Biblens NT. Desuden om den guddommelige vilje i menneskeheden er Helligånden den, der samler det udvalgte folk om en guddom."

A: "Hvorfor uddanne præster, hvis der ikke er nogle kirker, som de kan virke i?"

Jeg svarer: "Istedet for ganske tomme gudstjenester, kan teologer meget mere grundigt undervise folket på private højskoler, fordi der deltager eleverne (´disciple´) med deres ord ligesom i oplysende skoler og uddannelser i samfundet. Hold flere foredrags forskellige steder ligesom med selv profet Jesus, som mødte folket med hans tro på en gud. På det seneste har en spirituel kvinde sagt om mig: ´Du missionerer.´ Således er troen ikke en egoistisk privatsag iblandt os men om noget større end en selv."
#31597 - 24/02/2021 20:10 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Hej Gerth

Kan vi ikke bare bruge kirkerne til at holde foredrag om Gud? Jeg så gerne, at der kunne tales om det, som rører sig i befolkningen. Skal præsterne have lov til at følge deres forstand/hjerter...

Your friend forever

Jan
#31600 - 25/02/2021 16:46 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Hej Gerth

Kan vi ikke bare bruge kirkerne til at holde foredrag om Gud?

Nej gudstjenester er SPIRITUALITET i højeste potens - hvorfor også musik og sang hører med hertil og nadver, altergang. Det er et smukt drama.

Hvis det blev som Arne og Gerth og Tikka (anonym) og Jørgen og Jan ABC ønsker det ville meget gå tabt. Vi er heldige med at vi har folkekirken.

Den kristne SPIRITUALITET

Den kristne GUDSTJENESTE

Kommer til udtryk igennem SANG og MUSIK

Eller begivenheden KRISTUS den HELLIGÅNDENS JUBEL og KRAFT - vores NOUMENALE SKABENDE SPONTANITET og ARKETYPE MOTIVATION formår SANG og MUSIK mere end alt andet at indfange og udtrykke - selvfølgelig også derfor følgende opfordring og opmuntring fra Paulus:

Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus:

lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.

Hvilket fortæller ikke så lidt om det HUMØR (gåpåmod og begejstring) eller den SPIRITUALITET - ENTUSIASME og MOTIVATION (EKSTATISKE BEGEJSTRINGs STRUKTUR) begivenheden KRISTUS - de nye HELLIGÅNDS skabninger vi er i KRISTUS

Nå dette er altsammen hvad jeg har fundet hos Paulus som den dopaminske ekstatiske forhjerne monster af ukuelig gåpåmod og "ARKETYPE MOTIVATION" glæde og begejstring der bedst kommer til udtryk igennem SANG og MUSIK.

Faktisk troede jeg at vi har haft dette med os fra PAULUS fra urkristendommen og op til idag i KIRKERNES GUDSTJENESTER

Men opdager igår at LUTHER også på det område, så vidt vores urkristne paulinske SANG og MUSIK SPIRITUALITET, gennem en renæssance af PAULUS har gennem reformeret GUDSTJENESTEN

Luther og musikken
Ikke uden grund blev Martin Luther kaldt Nattergalen fra Wittenberg. Han satte musikken højt og mente, at den havde fandtes siden skabelsens tid. Som ung havde han modtaget musikundervisning, og han kunne spille på både fløjte og lut. Luther mente, at musik kunne glæde de bedrøvede, opmuntre de fortvivlede, neddæmpe et hadefuldt sind og fordrive Djævelen. Næsten al musik var gavnlig og god, mente Luther, men den var allerbedst, hvis den blev brugt til at prise Gud.

Menigheden skulle synge
Blot det at høre musik, mente Luther, var gavnligt for sjælen. Men han anså det for at være allermest velgørende, at man selv sang. Det var Luthers mål, at hele menigheden gennem sang skulle deltage i lovprisningen af Gud og forkyndelsen af evangeliet ved højmessen.

Når menighedens sang på modersmålet i dag er en væsentlig del af den protestantiske gudstjeneste, er det Luthers fortjeneste. I dag betragter vi det som en selvfølge, at menigheden synger salmer ved gudstjenesten, men i 1500-tallet var det revolutionerende nyt. Den lutherske menighedssang stod i skarp modsætning til den katolske messe, som på Luthers tid mest indeholdt munkesang på latin.

-0-0-0-0-

At forstå fænomener som Elvis Presley og Beatles (den vestlige verdens sang og musik kultur) ville være ganske umuligt uden de protestantiske gudstjenester, udenom om PAULUS og renæssancen af Paulus med Luther og reformationen.

Hvis vi besindede os på Paulus ville vi opdage hvor meget vi skylder ham. Det er den paulinske SPIRIT CHRISTOLOGY - SPIRITUALITET - hvor sang og musik spiller en central rolle vi kan takke Paulus for.

-0-0-0-0-0-

De der har fulgt mig og hæftet sig ved hvad jeg skriver, vil også have bemærket at jeg påstår at hos Paulus 1 Kor 2 der finder vi hele Jung's psykologiske metode.

Og jeg er lige begyndt at læse Aksel Haaning's Jung bog og her viser det sig til min glædelige overraskelse at Jung ofte refererer til 1 Kor 2.

Så endnu et bevis på hvor dyb en forståelse tingene jeg har. Hvilket jeg dog altid også har været klar over at min forståelse tingene er meget dyb.
#31602 - 25/02/2021 17:50 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
ABC Offline
bor her
Hej HansKrist

Jeg har ikke sagt, at der ikke må synges i kirkerne, så syng du bare løs halvfuld

Your friend forever

Jan
#31603 - 25/02/2021 20:36 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
Gerth Offline
bor her
Du til Hans Antikrist. Hahahihi - pjat, men jeg kunne altså ikke dy mig der: "Jeg har ikke sagt, at der ikke må synges i kirkerne, så syng du bare løs."

Ja! Et af mine her kommende ´tidligere´ emner oplyser også om et genbrug af de smukt gammeldages religiøse bygninger, der er kulturskatte - Nyformationen. De virker for mig som en romantisk stemning, når eksempelvis lyden af ´kirke´klokkerne minder mig sådan hyggeligt om heltehistorier vedrørende helgener.
Jeg er åbenbart idag på det rette sted og tid, hvad angår mine (´foredrags´) prædikener..........!
#31604 - 25/02/2021 20:58 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
🥰💕❤️

Herligt Jan ABC og Gerth at I vel anerkender at uden reformationen næppe Elvis Presley eller Beatles - den kristne vestlige SPIRITUALITET gør også at vi spiser flæskesteg og drikker vin til - Paulus ham har vi været heldige med.

Det er ikke uvæsentligt hvilke personligheds typer der står bag en ny religion, fx Jesus Kristus og Paulus, ikke så lidt vi kan takke disse to for.

Folkekirken er en fantastisk institution - de penge er givet godt ud. Og folkekirken får en renæssance.

Og alle de nærrige som Arne og Tikka fx der ikke vil betale kirkeskat er så hjerteligt velkommen til søndagens gudstjenester og ugentlige arrangementer i Kirke Centeret.

Så hvorfor surmule og mene at man er bedrevidende, drop det fis. Iøvrigt også der I vil blive oplyst om at det ikke er Bibelen der er troens genstand, hvilket Nye Testamente gør tydeligt for enhver at vi tror på Gud i forbindelse med begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus, som den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed der danner de kristne menigheder og KIRKE samfund.
#31605 - 25/02/2021 23:53 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg ser, du skriver:
Citat:
Og alle de nærrige som Arne og Tikka fx der ikke vil betale kirkeskat -
Mit svar:
Når jeg har meldt mig ud af folkekirken, skyldes det ikke nærighed, men at jeg ikke vil støtte den i dens nuværende form.
Det største problem - set med mine øjne - er at den ikke er uafhængig af staten, hvilket - som jeg ser det - betyder, at den er stagneret - og i øvrigt også at ikke-medlemmer - som mig og mange andre - stadig via statsskatten betaler til præsternes lønninger.
En fri og levende folkekirke, nært forbundet med sine medlemmer, og åben for alle, ville jeg meget muligt støtte - især hvis den ville erkende, at vi mennesker her på denne klode på forfærdelig vis har skadet både levende og dødt så voldsomt, at vejen til økologisk harmoni måske end ikke længere er mulig.

Dette er - for mig - en barbarisk og overmodig ødelæggelse af, hvad der for mig er guddommeligt.
At kirken totalt svigter her, finder jeg utilgiveligt!
Kristendommens kærlighed fra Gud til mennesker - og videre mennesker imellem - finder jeg vidunderlig, men at vi forbeholder den os selv og ignorerer "skaberværket", det viser mig, hvor smålig og lidet guddommelig den er - føj!

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31606 - 26/02/2021 12:35 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Arne:

Citat:
Når jeg har meldt mig ud af folkekirken, skyldes det ikke nærighed, men at jeg ikke vil støtte den i dens nuværende form.

Rationalisering Arne, og det samme kunne jeg sige til Tikka og andre der melder sig ud, det bagvedliggende hovedmotiv er de sparede penge. Derefter kommer rationalisering, jeg gør det af den og den grund. Men et menneske kan altid finde grunde, begrundelser for dit og dat såvidt hvorfor det handler som det gør. Dette kaldes rationalisering. En hel fantastisk forsvarsmekanisme der skal beskytte os imod at erkende vores luskede lave motiv grunde.

Nej Folketinget får bestemt ikke folkekirken til at stagnere, tværtimod.

Og vi har hvad du efterlyser:

Citat:
En fri og levende folkekirke, nært forbundet med sine medlemmer, og åben for alle

Ihvertfald åben for alle og også højt til loftet og mulighed for at komme til orde.

Og der foregår en livlig debat om trosbekendelserne, som jo ikke er hvad vi tror på, som Bibelen ej heller er hvad vi tror på, men det er på Gud, den levende Gud vi tror på, som vi kender Gud gennem sin Ånd som vi har fået, og til enhver tid kan gå i proces med, sætte os i forbindelse med.

Vi som kristne tilslutter os begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der har grundlagt de kristne menigheder og KIRKERNE.

Det er Guds Ånds nådeskraftværk med os mennesker gennem generationer.

Og er nogen i KRISTUS er vedkommende en ny skabning, gennem at vi har hele guddomsfylden i kød og blod (så det jordiske og det himmelske er forenet). Altså det at erfare Guds Ånd betyder en legemliggørelsens ny virkelighed, også derfor alle OMVENDELSER og RECOVERY og HELBREDELSERNE.

Jung arbejder med de samme forhold og nævner til min glædelige overraskelse 1 Kor 2 i den sammenhæng flere gange. Så min opdagelse gennem grundig forståelse af Paulus viste sig at holde stik. Så det betaler sig sørme at forstå hvad man læser. Det er jo ikke blind tro vi står overfor, nej blind tro har Paulus som den Tænkningens Skytshelgen skudt ned for altid og den vil aldrig igen kunne vinde indpas i en reformeret kristendom hvor Paulus har haft en renæssance.

I KRISTUS, altså vores legemlige gudstjeneste, legemlige hengivelse til Gud, gennem bøn og åndelige trance øvelser kommer vi i en helbredende kreativ udviklingsproces (INDIVIDUATION).

Det er en lysten og glædens ekstase, ren fryd og nydelse igen at erfare Livets Ånd og ja at blive sat i forbindelse med Livets Træ midt i Edens Have Naturen (MENNESKET I DETS RETTE KOSMISKE SAMMENHÆNG), fra før syndefaldet, vores moralske bedrevidenhed der er blevet så stor at vi ikke behøver Gud mere som du Arne, Tikka og Jørgen og ateisterne er eksempler på. Jørgen P har erstattet den levende Gud (og Guds Ånd) med at tro i bogstaveligste forstand på Bibelen ud fra en bestemt tolkning og Tikka (nu anonym) hævder det samme, at om man er kristen så skal man åndelig voldtages af skrifterne udenom Guds Ånd som en virkelig størrelse vi kender og kan gøre erfaringer med.

Det der keder mig ved jer der er aktive på trosfrihed (hvis vi ser bort fra Gerth) er jeres manglende SPIRITUALITET og Gudsliv, liv med Gud og selvfølgelig gerne i KRISTUS - så I får hele jeres legemlige SELV med i det, så vi får INKARNATIONEN taget 100% seriøst, således at det jordiske og det himmelske ikke længere er to adskilte størrelser, altså at vi gør op med Gud som en fraværende objektiv størrelse der eksisterer, bare ikke i vores liv, men som vi "fanden galeme" blind og naivt barnligt skal tro på. DETTE FIS MÅ HØRE OP og DET OPHØRTE I OG MED BEGIVENHEDEN KRISTUS IND I VERDEN VED MENNESKET JESUS. Ja det er det specielle og "særkende tegnet" ved kristendommen. GUD ER KOMMET NÆR - ja i KRISTUS har vi hele guddomsfylden i kød og blod - vores legeme er tempel for Guds Ånd - Guds Helligånden - for HELLIGÅNDEN.

Nu ikke mere pjat og fis for nemlig gælder: AT OM NOGEN ER I KRISTUS ER VEDKOMMENDE EN NY SKABNING.

Utallige millioner af KRISTUS VIDNESBYRD gennem generationer efter generationer i 2000 år har bevidnet hvad GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - det himmelske og jordiske forenet, Gud og mennesket forenet - hele guddomsfylden i kød og blod - vores legeme tempel for Guds Ånd - HELLIGÅNDEN har betydet af OMVENDELSER og RECOVERY og HELBREDELSER for dem.

Gerth og HansKrist er bare to blandt mange mange millioner, ja milliarder af KRISTUS VIDNESBYRD.

Jeg tæller Gerth med til trods for at han ikke har fået øjnene op for andre end ham selv, endnu har han ikke forstået Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus, der har skabt de kristne menigheder og KIRKERNE, altså historisk hvad der er tale om, og har været tale om igennem 2000 år.

Det er så nemt at pege fingre og påstå at de og de der tilhører en KIRKE (også folkekirken) at de er falske, og da især når der er penge at spare, så er der endnu et usselt motiv til at pege fingre. Men enhver er velkommen til at bidrage og gøre tingene levende gennem sine personlige KRISTUS VIDNESBYRD.

Men Paulus der har søsat kristendommen kristisk tænkende hilser kritik velkommen. Så ingen er mere kritiske end folkekirkens egne medlemmer, hvor vi alle er lige meget præster, selv om de såkaldte præster står for noget bestemt praktisk, men altså i åndelig forstand er vi alle lige meget præster selv om vi dog har forskellige karismatiske Åndsgaver, selv om vi fra naturens lys og ja fra åbenbaringernes lys er og bliver forskellige personligheder, således at nogle bliver dygtige lærere som HansKrist fx, meget dygtig til at tolke det åndelige for åndelige (andre åndelige, andre med SPIRITUEL INTELLIGENS).

-0-0-0-0-0-

Det er mig en gåde at mennesker ikke tar Gud med ind over deres liv. At mennesker ikke lever i proces og kommunikation med Gud - men blot nøjes med at stole på deres egen fornuft kun, selv om den ofte er djævelen selv som både Luther og Freud har bevist det. Og som kapitalismen og kommunismen og nationalismen og fascismen har afsløret det.

Forstand (mestring, dygtighed) er udmærket, men sådan noget som fornuft som ateisterne appellerer til eksisterer slet ikke, det er narværk og intetsigende at appellere til fornuft. Når vi taler fornuft har vi ret til at spørge om det en den rige mætte og privilegerede mand kvindes fornuft, om det er Mette Frederiksens kernevælgere der ikke har mistet en krone i corona krisen eller det er de selvstændige erhvervsdrivende der hver eneste dag stifter tusindvis af kroner i gæld og som økonomisk er på vej mod bankerot. Fornuft må vi stille os kritiske overfor. Men at vi mennesker har ånd og der findes også "en" Guds Ånd så har vi stillet os på Livets og eksistensens side. Nu bliver det interessant hvad vi siger, modsat ateisternes tonsvis af ævl når de appellerer til en fornuft de ingen definition af magter.

#31607 - 26/02/2021 13:01 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Tilføjelse:
Dagbladet Information skriver 24.02.2021 under overskriften:
Citat:
Topøkonom: Man sætter ikke en pris på det hellige
Over 600 sider argumenterer anset Cambridge-økonom for et opgør med dagens makroøkonomiske standardmodeller, der har glemt naturen.
og videre:
Citat:
Udviklingen i det globale BNP pr. indbygger siden 1750
Den globale velstand, opgjort som BNP pr. gennemsnitsperson, voksede næsten ikke fra år nul og frem til begyndelsen af 1800-tallet.
Fra starten af Den industrielle Revolution og frem til nu er gennemsnitsindkomsten pr. person til gengæld 13-doblet.
Og hvad siger Bibelen? At vi skal blive "talrige som sandskornene på stranden".

Det ligner mere noget stupidt menneskeligt end noget guddommeligt.

Kristendommen - og de andre religioner - synes blottet for guddommelig visdom - svigter fatalt - mens vi smadrer kloden.

Kærlighed til mennesker? Ja, ja.
Kærlighed til "skaberværket"? Øh, øh.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart

Redigeret af Arne Thomsen (26/02/2021 13:04)
Top Svar Citer
#31608 - 26/02/2021 13:09 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Arne du må gerne gøre dig den anstrengelse at læse hvad jeg skriver.

Du kører løs og løs i dine egne fordomme, men hvis du læste hvad jeg skrev ville du blive udfordret.

Kan du ikke læse hvad jeg skriver?

Er du kun interesseret i dine egne tanker om tingene? Gider du slet ikke læse hvad andre har at sige?

Hvad du siger om kristendommen og hvad jeg i mine indlæg her har sagt (og igennem årene har sagt) er slet slet ikke det samme. Det mærkelige er at du nægter bare som det mindste at forholde dig til hvad jeg lige har skrevet.
#31609 - 26/02/2021 14:53 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hanskrist, her er der ikke tale om fordomme, men om at kristendommen svigter totalt i kærligheden til "skaberværket".

Hvad ville Jesus sige, hvis han så, hvordan vi lemlæster kloden? (Jeg ville ønske, du havde ret i, at lemlæstelsen er en fordom, men det er det desværre ikke!)

"For således elskede Gud verden", skriver Johannes, men de kristne elsker tydeligvis ikke verden!

Og du, som føler dig genskabt i Kristus, er totalt passiv overfor vores mishandling af kloden.

Top Svar Citer
#31610 - 26/02/2021 15:13 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Arne du er gået i selvsving i dine fordomme, prøv nu med dialog, læs nu hvad jeg skrev.

Er det en debat side hvor man gør sig bare lidt umage med at læse hvad den anden skriver.

Din enøjede fordomsfulde fordømmelse hvor du ikke læser din modpart hvor interessant er det lige.

Kristendommens Gudsliv og SPIRITUALITET er ikke i sig selv blind overfor "skaberværket" = naturen, hvilket du fik et klokkeklart eksempel på med mit indlæg som du åbenbart ikke gider læse.

Du vælger bare bevidstløst at gi kristendommen skylden for alt. Men nogen dybere forståelse for det kristne Gudsliv og SPIRITUALITET gider du ikke hæfte dig ved.

Brug nu hovedet til at tænke med gennem også at lytte til hvad andre siger. Du kunne jo blive klogere, få en dybere forståelse tingenes sammenhæng.

Som KrænP så ofte sagde, HansKrist du forkynder kristendommen så det også er til for moderne mennesker med et naturvidenskabeligt orienteret verdensbillede at ta imod og finde interesse i. Ateister som dig Arne og Tikka I har ikke gyldige argumenter imod den urkristne paulinske SPIRIT CHRISTOLOGY - SPIRITUALITET

Problemet er at vi har mistet kontakten til den levende Gud Livets Hellige Ånd - en kontakt de første kristne havde så flot. Vi må med Jung og Tillich og HansKrist og glemte og forbudte middelalder skrifter såvel som en genlæsning Paulus finde tilbage til igen at komme i proces med Gud os selv i det ubevidste. Det er tabet af denne dimension der er skyld i at vi ikke formår at korrigere os selv. Vi skal korrigeres indefra den levende Gud Livets Hellige Ånd, og dermed finde tilbage til Livets Træ midt i Edens Have, Naturen, og genopdage vores det kosmiske menneske. Men dette er en legemliggørelsens Ny virkelighed i KRISTUS. Men det moderne menneske tror det kan klare sig igennem takket være blot bevidstheden alene, men vi behøver Gud os selv i det ubevidste med på vores rejse. Derfor religion og derfor kristendom.
#31611 - 26/02/2021 16:06 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hanskrist, du skriver:
Citat:
Problemet er at vi har mistet kontakten til den levende Gud Livets Hellige Ånd -
Mit svar:
Dét, du skriver her, er ikke min oplevelse - tværtimod! - jeg fornemmer det guddommeliges væren i alt omkring mig - ja, og også i mig.
Og jeg ser nutidens menneskers lemlæstelser af kloden og dens liv som et angreb på det guddommelige.

Jeg kan ikke - og kunne heller ikke drømme om at - gøre mig klog på det guddommelige, men jeg fornemmer nærværet, og det er alt rigeligt, for så ved jeg, hvad jeg skal - mere indviklet er det ikke - for mig.

Top Svar Citer
#31613 - 26/02/2021 19:10 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
ABC Offline
bor her
Hej HansKrist

I 1923 skrev Michael Agerskov en lille bog (Kirken og Kristendommen), som jeg gerne vil læse lidt op fra.

Først lige forordet...

Citat:
Denne lille bog er skrevet af en Mand, der er inderlig bedrøvet over den kristne Kirkes dybe Forfald. Han venter sig intet af Præsterne; de vil neppe ænse denne Bog mere, end de har ænset de Bøger, han tidligere har udgivet, "Vandrer mod Lyset!" og "Forsoningslæren". Men det er hans Haab, at enkelte Lægmænd vil forstaa den Alvor og Smerte, der ligger bag dens Ord, og bidrage deres til at arbejde for Kirkens Fornyelse. Og uden dette Haab havde han ikke udgivet Bogen.

Jeg læser videre...

Citat:
Præsterne og Sandheden.

Nye Tanker, nye Sandheder af religiøs Art har alle Dage haft deres bistreste Modstandere i Kirken og Præsteskabet.
Det var Præsterne, som vendte sig mod Kristus og gav ham Døden. Det var Præsterne, der dræbte Giordano Bruno og søgte at uskadeliggøre Galilæi o. s. fr.
I vore Dage risikerer Foregangsmanden vel ikke Døden; men Præsternes had mod eller Ligegyldighed overfor nye Sandheder er ingenlunde mindre.
Den sammenlignende Religionsvidenskab og Bibelkritikken har i Løbet af de sidste Decennier fastslaaret visse Sandheder, har fremdraget uigendrivelige Kendsgerninger; det er paavist, at saa at sige alle de kirkelige Dogmer er Menneskeværk, i heldigeste Tilfælde opstaaret inden for Kirken selv, i værste Tilfælde Laan fra hedenske Folks Mystik og Kultus. (Treenighedslæren, Forsoningslæren osv.). Og det er klart og uimodsigeligt paavist, at Kristi egen Lære var fri for Mytologi, var en ren og ophøjet Kærlighedslære.
Hvorledes har nu vor Tids Kirke og Præsteskab taget mod alt dette?
Vore Dages Præster kan saa nogenlunde deles i to Hovedgrupper: 1) De kyndige og kloge, der er fuldud vidende om disse Kendsgerninger; og da de er kloge, maa de være logisk tænkende. Selv om døde Tiders døde Tanker med al Traditionens Magt længe som en mørk Taage kan sløre selv de klareste Øjne, maa Taagen dog engang lette; og disse kyndige og kloge vil umuligt i deres Hjerter kunde benægte disse Kendsgerninger. 2) De uvidende og enfoldige, der intet selvstændigt kender til de sidste Decenniers videnskabelige Resultater, og fordi de er enfoldige, benægter hvad de lejlighedsvis maatte høre derom.
Den første Gruppe har det største Ansvar. Søndag efter Søndag nedsætter de deres almægtige Fader ved at kalde Kristus sand Gud, og bedrøver de Kristus, deres Broder, ved at tillægge ham Guddomsnavnet, skønt de i deres Hjerter burde vide, at Treenighedsdogmet ikke hører sand Kristendom til.
Søndag efter Søndag udfører de Ceremonier, om hvilke de i deres Hjerter burde vide, at de er den hellige Gud uværdige.
Atter og atter holder de Taler, om hvilke de i deres Hjerter burde vide, at de ikke er byggede på Sandhed.
Ved den anden Gruppe, de ukyndige og enfoldige, mindes man hin Landsbydokter, som, da han engang blev spurgt om Pasteurs betydning, kort og godt svarede: Pasteurs --- han er en Charlatan!
Denne Læge havde ikke siden sin Universitetstid læst en eneste lægevidenskabelig Bog og vilde ogsaa have anset sligt som Tidsspilde; han holdt paa >> det gode gamle <<, fordi han var for enfoldig eller for lad til at sætte sig ind i det nye.
Ja som denne Landsbydoktor er vel nok langt det store Flertal af vore Præster --- særdeles brave Folk, ansete i Sognet, gode Familiefædre. Men kan blinde lede blinde? Jeg vilde være meget betænkelig ved at betro mit Liv og Helbred til Landsbydoktoren; men er Legemet mere end Sjælen?
Hvis nu ovenstaaende giver et korrekt Billede af Kirkens og Præsteskabets almindelige Stilling overfor de nye religiøse Sandheder og Kendsgerninger, som den sidste Menneskealder har bragt --- og ingen uhildet vil benægte, at Billedet er korrekt, om ikke just tiltalende --- da bliver Spørgsmålet, om ikke Kirken har overlevet sig selv. Naar sandhedskærlige og rettænkende Mennesker kun kan have Foragt tilovers for denne Institution og Medlidenhed overfor dens bundne Tjenere, bør de da ikke vende sig fra Kirken og alt dens Væsen?
Jeg mener jo!
Men dunkelt dæmrer for os et Ideal, Idealet af den sande Kirke, bygget på Kristi rene Lære, befriet for taabelige, fornuftstridige, blasfemiske Dogmer; med en Præstestand, der ikke er bundet af et uværdigt Præsteløfte, men ene og alene af deres egen Samvittighed.
Naar skal dette Ideal realiseres?

Lad mig slutte af med det der står på bagsiden af bogen...

Citat:
Denne bog er et opgør med kirken i dens traditionelle form. Skrevet ud fra ønsket om at skabe en fornyelse i kirken. Synspunkterne er inspireret af det store værk Vandrer mod Lyset.

Hvor langt er vi nået i processen...

Kunne jeg bare samle nogle mennesker med forstand på tingene...

Hvad tænker du...

Your friend forever

Jan
#31614 - 27/02/2021 09:09 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
RoseMarie Offline
bor her
Hej Jan

Til inspiration ...
https://www.radio4.dk/program/tro-paa-det/

... og ekspiration
https://www.youtube.com/watch?v=HXc7DZ39f7Y&feature=emb_logo

(=respiration) ... og LIV

Bedste hilsner
RoseMarie
Top Svar Citer
#31616 - 27/02/2021 13:56 Re: OPLYSTHED [Re: RoseMarie]
ABC Offline
bor her
Hej RoseMarie

Tak for linkene og fortsat god forårsdag heart

Your friend forever

Jan
#31622 - 27/02/2021 19:16 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
ABC Offline
bor her
Hej HansKrist

Jeg er lige faldet over denne artikel...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/taa...il-steen-ribers

Har teologen styr på tingene...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

Hvem har ret...

Your friend forever

Jan

Ps. Beklager fejlene i citatet...bistreste = bitreste...kunde = kunne...
#31623 - 27/02/2021 22:37 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
bor her
Du: "Kristendommen - og de andre religioner - synes blottet for guddommelig visdom - svigter fatalt - mens vi smadrer kloden. Kærlighed til mennesker? Ja, ja. Kærlighed til skaberværket? Øh, øh."

Biblen, GT - Esajas´ bog: "Ulven skal bo sammen med lammet, panteren ligge sammen med kiddet; kalv og ungløve græsser sammen, en lille dreng vogter dem. Koen og bjørnen bliver venner, deres unger ligger sammen, og løven æder strå som oksen. Spædbarnet leger ved slangens hule, det lille barn stikker sin hånd ind i hugormens hul. Ingen volder ondt eller ødelæggelse på hele mit hellige bjerg; for landet er fyldt med kundskab om Herren, som vandet dækker havets bund. På den dag."

Flere psykisk syge personer og deres psykiatrisk medicinske bivirkninger med overvægt ´kæmper´ hver dag i cafeen grådigt imod hinanden om dagens aftensmad, hvor de på allerede femten minutter har spist tre store portioner kun frygteligt for egen fysisk overlevelse og psykisk nydelse. Helligånden for det udvalgte folk er, at liv er en del af det guddommelige - Selv den religiøse sekt Jehovas vidner har jo også foldere med ´billedet´ af Rigets fred i noget paradisisk natur og dermed en harmoni mellem dyr, mennesket og en guddom. Skabelsen er livet og således helligt.
Jeg æder ikke ved overforbrug, men ligesom profeten Jesu sidste nadver til brød og vin, så vedrørende livets kilde jeg både spiser og drikker nok af det, som min krop/ånd har brug for.
#31624 - 27/02/2021 23:09 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hej Gerth.
Jeg glæder mig over dine ord:
Citat:
- liv er en del af det guddommelige -
som jo ikke ligger så langt fra mine:
Citat:
Alt værende er en del af det guddommelige.
Det er ikke noget, jeg har tænkt eller regnet mig frem til.
Det helt enkelt min fornemmelse og oplevelse - og det føder i mig kærlighed til alt værende, som jeg kender smiler

Top Svar Citer
#31625 - 28/02/2021 00:35 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
bor her
P.s.

Energien (livskraft) i vores -især økologiske mad-, den er jo en del af naturen. Dræber man hele økosystemet på Jorden, så lever mennesket heller ikke mere. Himlens rige er frugtbart.
#31626 - 28/02/2021 15:52 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
RoseMarie Offline
bor her
Hej Jan

Der findes utallige radio- og tvudsendelser på DR til oplysning og opbygning ... se blot med her fra i dag:

https://www.dr.dk/drtv/se/gudstjeneste_239964

Bedste hilsner
RoseMarie
Top Svar Citer
#31628 - 01/03/2021 03:00 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Jeg skrev dette emne d. 14 januar 2019.

HELLIGE MØDER

En tilfældig borger kritiserer: "Hvis jeg vil snakke med nogen om livets store spørgsmål socialt, det gør jeg ved at sidde med fremmede på værtshuse, bodegaer eller i byen om natten. Projektet er for asketisk."

Jeg svarer: "Jeg kan ikke li de larmende vilde steder med for højt eller elendigt musik endda også for de onde, umodne, skumle folk med aggressiv adfærd og negative ord, hvor der er risiko for ballade eller vold især i primitive mænds lyst til dominans over en kamp om et hunkønsvæsen i nærheden muligvis på grund af euforiserende stoffer i deres hjerner med måske også et ønske om ulovlig magt. Det er for økonomisk dyrt, hvis jeg hver dag hænger ud på almindelige cafeer og klamme pubs med passiv tobaksrygning, hvor berusede mennesker alligevel mest kun siger dumme kommentarer ved tilmed dårlige toiletter, fordi der er meget slitage, skidt, pis og bræk. Jeg ønsker gerne mødet med jer hyggeligt i tryghed, ro og stilhed."

Til trods for dette emnes overskrift er også dem, som ikke opfatter sig selv som hellige velkommen i cafeen, når bare man opfører sig civiliseret på den fornuftige måde. Det inviterer alle borgere i samfundet, hvilket der derfor er nogle bestemte hensynsregler for.
#31631 - 01/03/2021 13:29 Re: OPLYSTHED [Re: RoseMarie]
ABC Offline
bor her
Hej RoseMarie

Hvor står du henne i alt det her...

Hvad er der på færde...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

Har præsterne læst dette...

https://vandrermotlyset.net/Treenighetsdogmets%20utvikling.html

Er det ikke på tide med en samtale om tingene...

Kan vi blive enige om noget...

Your friend forever

Jan
#31634 - 01/03/2021 19:32 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
RoseMarie Offline
bor her
Hej Jan

Citat:
Er det ikke på tide med en samtale om tingene...
Kan vi blive enige om noget...

Jo, det er på tide med en samtale om tingene ...
...og jo, jeg tror godt, vi kan blive enige om noget.

Bedste hilsner
RoseMarie
Top Svar Citer
#31637 - 02/03/2021 15:35 Re: OPLYSTHED [Re: RoseMarie]
ABC Offline
bor her
Hej RoseMarie

Det er jeg glad for at høre heart

Your friend forever

Jan
#31656 - 06/03/2021 04:08 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Jeg skrev dette emne d. 1 februar 2019

BØRNS FRIHED?

Jeg har som teenager været til konfirmation med gudstjenester, hvor jeg alligevel ikke forstod, hvad Kristendommen egentligt handlede om. Som voksen hører jeg en hel del folk fortælle, at gudstjenester prædiker bare de samme tekster hvert år. Derfor synes jeg personligt, at man bør afskaffe kristendoms undervisning i regeringens offentlige skoler, men hvad synes i?

Jeg husker, at præsten viste et underligt klip om en mand, som i sin ene hånd holdt en brændende lampe, der fik ham til at brænde op. Jeg syntes, at det var da meget trist og synd for ham. Præsten sagde kun om det: "Dette handler om Gud." Jeg spurgte da, om det betød, at Gud er død og ingen svarede. Først mange år senere tænkte jeg, at det ligesom profeten Jesus på korset handlede om en selvopofrelse, men jeg fik kun lidt ud af den religiøse kristendomskundskab i denne barnlige teenageralder. Om alle trosretninger er børn ikke egnet til selv at vælge deres egne overbevisninger endnu og derfor burde både dåben på spædbørn og dermed også børns senere konfirmation afskaffes. Idag er jeg ikke medlem af Folkekirken. Men hvad så med de andre børn, som bare naivt opdrages hos forældrene fra andre religioner, der sådan er noget social og kulturel arv? Jeg har engang prøvet et socialt eksperiment, hvor jeg iførte mig en superhelte dragt med kappe og en profet titel. Flere muslimske unge i vores land med en ellers tros og ytringsfrihed i dette demokratiske samfunds menneskerettigheder sagde imod mig: "Du gør muslimerne vrede, fordi kun Muhammed er den rigtige profet. Du skal stoppe dette." Her i Danmark beviser det som et eksempel dog ikke kun om nogle religiøse folk og istedet mere om borgere generelt, at man ved noget skjult underliggende i samfundet ikke er oplyste nok nu.

Jeg har indtrykket af, vores regering postulerer, at religion er en privatsag, men tiltrods for dette oplever jeg i mit hjem noget generende ved, så jeg vågner op i weekenden, hvor vi har mulighed for at sove længe på en hviledag, der for andre er tømmermænd. På den måde har Jehovas vidner stadig en ret til at forstyrre irriterende ens personlige ro og stilhed, når de ringer på den privat larmende dørtelefon til stress? Fordi jeg ikke gider at stå op med et tilbagesvar på det opkald, smider de nogle på papir informationer om deres tro i min helt egen postkasse igen, igen, igen og igen. Den har jo altså et klistermærke med et - Nej tak til reklamer.

K siger: "Det er problematisk for troende at snakke gudetro med andre troende, fordi i grundlæggende er så meget enige, at i keder jer med hinanden. Derfor henvender i jer ganske ofte til ateister om forestillede problemer."

Jeg svarer: "Men, hvorfor er du så interesseret som direkte aktiv her for deltagelsen i spirituelle emner og hvad betyder det for dig?" Han har ingen kommentarer til det.

Der er forskel på religiøse mennesker. Det er det samme med folk, som blandt andet interesser sig for spiritualitet uden religion. Alle ikke-troende er heller ikke helt ens. Ligesom en historie med et drama er både livet og projekt OPLYSTHED en udfordring. Meget underholdning handler også om konflikter, kriser og den slags uenigheder om noget.
#31662 - 07/03/2021 02:23 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Jeg skrev dette emne d. 4 februar 2019.

OPLYSTHED´S SYMBOL

Den repræsenterer det guddommelige om spirituel tro. En eller flere guder/gudinder nævnes derfor ikke. Der er kun en guddom, hvilket betyder, at det ikke er flerguderi. Det guddommelige som skaberen af alt er både noget andet, mere og større end et menneskeligt køn. Symbolet brænder som en ild og er derfor med Helligånden et lys.

Brug gerne muligheden for oplysende vejledning, informationer, viden og visdom med Helligåndens kraft til generelt at forbedre folkets kollektivt spirituelle udvikling til en fornyelse af den endda også personligt. Det er en modernisering af den, der gør borgeres mentalitet om troen tidssvarende til nutiden med plads til nytænkning, innovation, originalitet og som en begivenhed, der gavner for alle ved et nyt fremgangsrig socialt fremskridt i samfundet. Det sker som en udskiftning af noget gammelt til fordel for det næste skift om noget nyt. Lyset betyder det gode, hvilket derfor er alle positive følelser, tanker, handlinger og andet af den slags kvaliteter som et udtryk på det. Jeg forklarer her noget mere om projektets symbol. Med fri vilje må man selv fortolke følgende:

Dåben handler blandt andet om en fornyelse ofte i sammenhæng med en forvandlende renselse eller helbredelse (healing) imod det sygeligt onde og andet dårligt mod krop, sind tilmed andre ting. Biblen har flere eksempler om, at istedet for vand skal folket døbes af en guddommeligt hellig ånd med ild, hvor tunger (ord) taler med ild. Dette kan opfattes på en metaforisk måde. Matthæusevangeliet omtaler Johannes Døberen, der prædiker om profeten Jesus: "Jeg døber jer med vand til omvendelse, men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild." Bemærk, ´ånd´ betyder bevidstheden i en persons sind og dermed ikke konkret hellige ting og fysisk religiøse ritualer. Kristi apostle blev også befalet det samme og alligevel skete der noget andet i kirkerne vedrørende det? Helligånd er sådan ligesom en brændende ild, som ikke har behov for religioner, fordi de er kun midlertidige ting i verden. Dette er relevant til det kendte spirituelle udtryk, som kaldes for ´den nye tids energi´, hvor der er mulighed for åndelig oplysning fra den kraft uden materialistiske hjælpemidler og religiøse ledere. Noget af det er fra folks spirituelle tro på, at vi nu er i en ny stor æra. Solen (stjernen) og tallet tolv er helligt i Biblen. Ifølge religiøse folks holdninger i et eller andet antal har det blandt andet at gøre med en fremtidsprofeti i det Nye Testamente om tolv stammer ligesom med Jesu disciple og senere som de tolv apostle, der på græsk betyder udsendinge. Hvem er det udvalgte folk til et nyt tusindårsrige? Jeg synes dog, at man med rimelig fornuft er fri i nuet ligesom evigheden. En stamme er en stor gruppe af mennesker, der er en del af et folkeslag. Den er anderledes end civilisation på en primitiv måde sprogligt, kulturelt, socialt ensartet og samlet med en høvding ligesom om fyrster, konger/dronninger, kejsere, præsidenter, statsministre og andet lignende. En sol blev og bruges stadig idag også af flere angående det kongelige for noget guddommeligt. Især Jødedommens og Bibelens historier beskriver grupper af mennesker, der havde en fælles forfader. Nogen tror endnu, at dette kun handler om Israels folk og mange andre ikke. Nogle patriarkalske skrifter beskriver mandligt dominerende kongehuset som værende autoritet fra et for gammeldages forældet gudebillede, der var en maskulin gud, altså mandeguden Herren - faderen Gud. OPLYSTHED ønsker ikke den slags politisk religiøs diktatur over demokrati og istedet det mere selvbestemmende humanistiske fællesskab. Det virker således bedre end for meget generel uvidenhed, der er egoistisk ondskab. Følgende er et spørgsmål til jer idag om dette og videre til hele verden:

Projektet ønsker et samarbejde med det offentlige system fra regeringen for borgere i samfundet, der også senere sådan fungerer som inspiration til alle folkeslag. Menneskeheden burde i en nær fremtid danne et godt velfungerende samvær med hinanden igennem konstruktiv kommunikation om det som ligeværdige medmennesker i en åndelig familie.
#31665 - 08/03/2021 00:33 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Jeg skrev dette emne d. 7 februar 2019.

DET USELVISKE PROJEKT FOR ALLE BORGERE

En person driller: "Skal vi støtte alle dem, som arbejder eller har arbejdet for fred i verden?"

Jeg svarer: "Nej, ikke alle. Hvor meget indflydelse, penge og anerkendelse fredelige frihedskæmpere og kendte personer får, det må være op til hvert enkelte individ at afgøre som en persons eget valg om brugen af midler til dette eller fravalg. Pas på derfor også de falske budbringere. Ligesom med demokrati burde en borger selv bestemme over sit eget økonomiske forbrug også om ens egne interesser. Derfor undrer jeg mig over, at Kristendommen er en del af regeringen, fordi alle religioner, trosretninger og andre slags organiserede overbevisninger for noget bestemt bør ligeligt være kun et privat anliggende neutralt vilkår for alle borgere i samfundet."

Han siger: "Vi finder tusind åndeligt interesserede mennesker, som betaler 500 kroner om måneden, så har vi 500000 kroner om måneden. På et år har vi 12 millioner kroner og det er en stor startkapital. Jeg lavede en regnefejl til 12 millioner men, det er 6 millioner."

Jeg har jævnligt snakket med en gavmild mand, som påstod, at han var medlem af en frimurerloge. Han kritiserede OPLYSTHED, fordi den ikke skal handle om det at tjene penge, men istedet er et socialt tilbud for alle borgere i samfundet uden forpligtelser og så videre. Han sagde sarkastisk eller humoristisk: "Dets cafe som du selv betaler fra din bankkonto, den stopper igen snart med et økonomisk underskud, fordi realistisk set lever vi i et samfund, der kun handler om penge. Du har ikke økonomisk forstand på forretning og drift af en cafe, men den lyder ligesom frimureri. Jeg synes derfor, du istedet skal ansøge om at blive en frimurer. Dit projekt kan ikke blive en realitet i vores samfund, som det er eller den tid, som vi lever i idag. Det var kun i 1970´erne, at jeg kunne sidde i et tog og der snakke med fremmede om alt mellem himmel og jord."

Jeg minder jer om: Oplysning sker ikke kun i en cafe! I modsætning til både de kapitalistiske frimurerloger og religioner, så kræver projektet intet medlemskab af borgere og gæster. Der er derfor ingen adgangskrav andet end folks interesser relevant til dens beskrivelse. Her er ingen ritualer, indvielser og finansielle forpligtelser. Frimureri og organiserede trosretninger er lukkede klubber hvorimod, at projektet er åbent for alle forskellige folk, hvor status og ID ikke har betydning. Projektet er også anderledes end dem på den måde, at den ikke kræver bureaukratisk folks tro på en guddom eller det guddommelige. Det er ligesom med velgørenhed som en gave og derfor er dette ikke et firma eller en virksomhed. Drikkelse som eksempelvis vand, kaffe og te er gratis. Cafeen er altså sådan et slags nonprofit socialt værested for folket, som interesser sig for dens indhold. En hjælp fra det offentlige system og/eller jer er tilladt.
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >

Seneste indlæg
OPLYSTHED
af Gerth
08/03/2021 00:33
Panteisme
af Arne Thomsen
07/03/2021 14:17
Adam og Eva
af ABC
06/03/2021 15:35
Gerth Drost
af Gerth
03/03/2021 02:51
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
01/03/2021 12:31
Nyheder fra DR
Hertuginde Meghan i opsigtsvækkende int..
08/03/2021 06:01
'Et lille plaster på et stort blødende..
08/03/2021 05:55
Savner klar udmelding: Vil tusindvis af ..
08/03/2021 05:55
'Hun råbte højt og var pisseligeglad m..
08/03/2021 05:45
Var du også vild med gakket og grænseo..
07/03/2021 20:47
Nyheder fra Religion.dk
Hvordan sikrer jeg mig, at min islamiske..
02/03/2021 05:30
Sådan foregår dåb, bryllup og begrave..
26/02/2021 08:00
Hvad googler danskerne om religion og tr..
24/02/2021 06:00
Kulturel appropriation: Hvor går græns..
23/02/2021 08:18
Hvad er formålet med udklædning i ritu..
18/02/2021 07:23