annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 11098793
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2112339
Et andet syn 1821829
Jesu ord 1398037
Den Evige Filosofi 1194995
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 44 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#31769 - 28/03/2021 22:26 Re: GUDDOMMELIGE SAMTALER [Re: ABC]
Gerth Offline
veteran
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Du: "Jeg er ikke sikker på, at der er tale om ´den udvalgte´ eller ´de udvalgte´? Men jeg er ihvertfald udvalgt."

Biblen, NT - Matthæusevangeliet (Jesu lignelse om kongesønnens bryllup) siger noget derfor i nutiden ligegyldigt: "Thi mange er kaldet, men få er udvalgt."

I GT er der flere udvalgte uden religiøse titler. Jeg formoder, at i hardcore Kristne efterligner profeten Jesus, hvor han ifølge Biblens NT ´særligt´ var den første udvalgte igennem dåben som profet, konge og ypperstepræst, fordi før ham var der dem med den slags titeller som særligt udvalgte for en guds hellige folk. Derefter var istedet det udvalgte folk i hele verden, som selv valgte dette igennem dåben. Idag er det udvalgte folk menneskeheden, som os bevidst lever med Helligånden og den sådan guddommeliges vilje i mennesket.
#31773 - 29/03/2021 15:09 Re: GUDDOMMELIGE SAMTALER [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Gerth:

Citat:
I GT er der flere udvalgte uden religiøse titler. Jeg formoder, at i hardcore Kristne efterligner profeten Jesus, hvor han ifølge Biblens NT ´særligt´ var den første udvalgte igennem dåben som profet, konge og ypperstepræst, fordi før ham var der dem med den slags titeller som særligt udvalgte for en guds hellige folk. Derefter var istedet det udvalgte folk i hele verden, som selv valgte dette igennem dåben. Idag er det udvalgte folk menneskeheden, som os bevidst lever med Helligånden og den sådan guddommeliges vilje i mennesket.

"Jeg formoder at I hardcore Kristne efterligner profeten Jesus" - læs under punkt 1)*

Nej vi hard core Kristne har primært brug for Gud i vores liv - og vi har derfor taget imod begivenheden KRISTUS (Gud i KRISTUS) ind i verden ved mennesket Jesus = den Gud Helligåndens Ny Væren og virke/virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Med hvad du skriver Gerth det kunne se ud til at du står for det samme, blot vil du ikke anerkende at millioner og atter millioner af mennesker, gennem generation efter generation et par tusinder år var der før dig således at KRISTUS har vundet skikkelse i og over mange mennesker over hele jordkloden gennem et par tusinde år nu, altså Gudsriget (KRISTUS der er på vej til at blive alt i alle) har rigtig godt fat i menneskeheden - hvorfor der er KIRKE overalt i verden hvor Gud Helligåndens Ny Væren og virke/virkelighed manifesterer sig, gør sig gældende.

Men alligevel er dit bidrag til denne udvikling gennem din italesættelse:

"menneskeheden, som os bevidst lever med Helligånden og den sådan guddommeliges vilje i mennesket"

også værd at give agt på, bemærke. Og jeg har gjort det fra dag et.

-0-0-0-0-

Kvinden der har påpeget overfor dig at du pakker dig selv for meget ind i Bibelen har ret, det er lang tid siden jeg sagde det samme, og jo mere du gør dette jo mere fjerner du dig fra KIRKEN og kristendommen, de kristne, der aldrig kunne finde på at gemme sig selv åndløs ("Gud Helligånds -løs") bag ordene i Bibelen, for vi er nødt til at sætte os selv på spil, så er der liv og ånd, inklusivt Gud Helligånds Nærvær, men som sagt at gemme sig i Bibelen og bag bibelens ord er åndløshed, og det kendetegner ikke hvad det vil sige at være KIRKE i verden, hvad det vil sige at være Kristen, hvilket Paulus smukt har formuleret i 2 Kor 3:

Citat:
det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

1)*:

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.

-0-0-0-0-0-

PS:

Skal vores debat overhovedet give mening, så læs hvad jeg skriver, jeg forlanger ikke I er enige med mig, men at I bruger bare lidt tid på at sætte jer ind i hvad jeg skriver.

Det skete engang, da Anne (ALH), da Kræn-p da Flemming Vang med flere andre var her at vi læste hinandens indlæg, og svarede hinanden, debatterede med hinanden, men den tid er over at mine indlæg bliver læst.

Hvorfor skriver du så her hvor ingen af de tilbageblevne aktive debattører nogensinde orienterer sig i hvad du skriver?

Fordi der eventuelt på sidelinjen kunne befinde sig en tilskuer, et yngre højt begavet menneske, der læser hvad jeg skriver og tar det til sit hjerte og hoved. Og dette er sket enkelte gange, og sålænge den mulighed eksisterer jeg har en vis motivation til stadig at skrive her.

PPS:

Mine indlæg er af høj høj kvalitet - tværvidenskabeligt set i international topklasse, svært at finde lige så godt andre steder lige på det punkt, den tværvidenskabelige forståelse tingene.

At jeg skriver mine indlæg er af høj høj kvalitet betyder ikke at der ikke findes andre der også gør det fremragende, måske bedre, ja gerne bedre end jeg gør det. Min styrke er min forstand, min forståelse tingene, så man ikke behøver tro sig selv blind, overtro sig selv dum, for så er man ramt af det Paulus kalder for "svag tro". Ifølge Paulus jo mere et menneske "blindt overtror" hvad der er på tale, jo svagere en tro, jo mere svækket en tro, er vedkommende i besiddelse af.

Takket være Paulus den Åndens Apostel pr se og den Tænkningens Skytshelgen betyder kristendommens TROSLIV og SPIRITUALITET ikke at vi skal give køb på vores intellektuelle integritet. Som Kræn-p flere gange roste mig for, så var min forkyndelse af det kristne TROSLIV og dets SPIRITUALITET af en sådan karakter at det tiltrak højt begavede mennesker med et naturvidenskabeligt moderne verdensbillede.
#31774 - 29/03/2021 15:31 Re: GUDDOMMELIGE SAMTALER [Re: Gerth]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Jeg vil undersøge dette nærmere...

https://dansk.areopagos.dk/

Hvorfor er vi blevet sendt ned på jorden...

Your friend forever

Jan
#31775 - 29/03/2021 17:54 Re: GUDDOMMELIGE SAMTALER [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Hvor står du henne i dette spørgsmål...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Har vi en ånd...

Your friend forever

Jan
#31842 - 09/04/2021 01:52 Re: GUDDOMMELIGE SAMTALER [Re: Gerth]
Gerth Offline
veteran
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Jeg har nævnt en person, som anbefaler mig et lederskab og hun kritiser mit gentagne bibelske sprogbrug ligesom noget psykisk forsvarsmekanisme for overlevelsen og nu siger hun: "Hvorfor taler du som om, at du altid har ret?" Der er altså noget selvstændigt ved individets myndighed og magt, når det også er en del af fællesskabets menneskerettigheder med megen herlighed til trods for, at selv jeg ikke fungerer som en autoritet over alle (en guddom handler med Helligånden igennem mennesket ligesom med en profet-konge-ypperstepræst halløjet). Senere fortæller vedkommende om nogle af hendes familiemedlemmer fra den sekterisk kristne trosretning Indre Mission. Jeg har engang på en cafe mødt et tidligere medlem af sekten Jehovas Vidner men idag ekstremt modsat istedet ateistisk, som overreagerede ligeså bange, da jeg frygteligt sagde: "Gud." Om dette husker jeg fra min barndom hvordan, at vi imod hinandens anklager sagde ´spejl´. Denne kvinde har sandsynligvis ubevidst desværre derfor nok på grund af angst for religiøs hjernevask bare overdreven beskyttet sit eget sind overfor en hvilken som helst information vedrørende Biblen sådan ganske helt uden Helligåndens kraft om spirituelle emner i GT og NT.

Jeg forklarer damen: "Du ligesom mange andre kulturkristne har endnu ikke bevidst taget stilling til jeres medlemskab af Kristendommen og i forstår jo ikke engang Biblens indhold. Jeg opfordrer jer til, at man melder sig ud af den religion. Hvorfor støtter folk stadig på den måde folkekirken, når ingen af dem rigtigt tror på dens ord? Bemærk, de dengang udvalgtes reference til relaterede fortællinger som blandt andet en kritik mod samtidens ting igennem prøvelse, udfordringer og problemer. De første urkristne blev faktisk kaldt ´vanvittige hedninge´ for kætteri, blasfemi og gudsbespottelse. I vor tid sker muligvis noget nyt, der igen ligner dette, men der dog er bedre, hvor både religion og skrifternes indflydelse mere og mere forsvinder i samfundet endda tilmed væk fra dets borgeres liv. Derfor kan jeg li det gode ved helte, superhelte og frihedskæmpere som forbilleder på en selvopofrelse. De opfører sig meget anderledes end folket, som personer sådan klart og tydeligt netop ikke uvidende efterligner flertallets hykleri. Ligesådan vier jeg også hele mit liv til det guddommelige, som mit åndelige kald handler om for folkets lighed." Hun synes, at dette lyder meningsfuldt."
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >

Seneste indlæg
Evig vækst
af Gerth
31/05/2023 23:25
Det spirituelle parti...
af ABC
29/05/2023 19:21
SÃ¥ er der linet op...
af Gerth
29/05/2023 17:44
Tro, håb og kærlighed
af Gerth
29/05/2023 15:23
skadelige urenheder
af Gerth
26/05/2023 16:41
Nyheder fra DR
Analytiker om halvårsregnskab: 'SAS er ..
01/06/2023 10:16
Zelenskyj er dukket op til topmøde i Mo..
01/06/2023 10:02
DR i Kyiv efter nye missilangreb: Folk e..
01/06/2023 09:55
Flere kilometer lang kø pÃ¥ E20 mod SjÃ..
01/06/2023 09:49
Sydøstjyllands Politi om tabte kartofle..
01/06/2023 09:38
Nyheder fra Religion.dk