Gerth:
Man får ikke evigt liv på grund af dåben som et ritual for en religion/trosretning.
Nej nok korrekt og tror Paulus var enig med dig, vil være enig med dig heri. Dåben var for ham at gamle Adam blev lagt bag os, i graven, at vi lod gamle Adam død.
Hvis Paulus så et menneske der var døbt men ikke udviste tegn på Helligånden, ja så døbte han dem om igen, fordi så var de endnu ikke kommet til tro = havde fået Helligånden som det Guds nådesværk (gave) med os det er et udtryk for.
Ordet nåde hedder på latin gratia og som du næsten kan høre det af ordet, så betyder det, at det er GRATIS noget man ikke kan eller skal betale for. Nåden er ALTID gratis er altid givet på forhånd. Guds nåde er et udtryk for hans kærlighed, og den giver han betingelsesløst til alle mennesker.Arne:
om der findes evigt liv - et liv efter døden
Det er nu ikke efter døden, men her i tiden og rummet, mens vi lever. Det er ikke abstrakt, det er konkret. Lykkes det os at iklæde os evigt liv = Kristus, da har vi besejret døden, den kan nu ikke fratage os noget da vi allerede er afdøet fra det forkrænkelige dødelige menneskelige.
Dåben er følgende:
For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:
Døden er opslugt og besejret.
Død, hvor er din sejr?
Død, hvor er din brod?
At iklædes uforgængelighed = at iklædes Kristus: Vores Åndelige Himmelske legeme vi allerede har nu. Kristus Legemet, som Rudolf Steiner kalder for JEG -legemet ind i verden, i overensstemmelse med Jakob Böhme's tænkning.
Måske, måske ikke, paradoksalt at sige sådan når vi påtænker at Paulus i Galater brevet siger: "jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig", bedøm selv. Vi kunne jo sige det er JEG der lever i kraft af Kristus.