annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 5031475
Et andet syn 1228816
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1008333
Jesu ord 854726
Spirituel omsorg 801421
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 46 gæster og 149 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 56 af 56 < 1 2 ... 54 55 56
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30244 - 17/06/2020 13:14 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Indlæg: 529
Sted: Odense, Danmark
MEGA OPLYSENDE ÆRA

I: "Hvor kommer du fra?"
A: "Er du et menneske?"

Mennesket og hele universet er en midlertidig skabning med tid og rum, hvilket ikke er ligesom den uendelige tidløshed. Jeg definerer ikke evighedens selv. Helligånden er en fortrøstning om blandt andet muligheden for en himmelsk eksistens efter ens jordiske liv.

Der er de kristne, som siger: "Ifølge Biblen blev mennesket skabt i Guds billede. Gud blev til mennesket Jesus. Gud i Himlen blev født som et afmægtigt barn i Betlehem. Himlens og Jordens skaber blev sådan født som et almindeligt menneske. Gennem Jesus Kristus valgte Gud at dele vilkår med os mennesker. Det gjorde han for at vise os sin kærlighed. I Kristendommen betyder inkarnation, at Gud var et menneske i skikkelsen Jesus med Helligånden." Jeg opfatter, at alle ligesådan har den samme oprindelse som ham. Dog er mennesket ikke en guddom, fordi ingen er guder/gudinder. Man er heller ikke en halvgud.

På det seneste oplevede jeg noget særdeles mystisk angående ordet ´splid´, hvor derefter flere nyheder fortæller om hvordan, at pludseligt mange folk i verden opfører sig markant imod hinanden på forskellige måder. Der er også et eller andet lignende i Biblens NT, men her i emnet citerer jeg ikke alle de ting. En god bekendt lånte mig engang en bog, der kritiserer kristen tro, som jeg over længere tid ikke har læst videre i, men da jeg åbner den igen, står der relevant: "Herefter tages Lukasevangeliets fortælling om Jesu fødsel op. Under sine veer ser Maria to folk for sine øjne. Det ene græder, det andet jubler. Således markeres det, at hendes barn skal bevirke en deling af menneskeheden." Ja, det sker som opbruddet, hvor der må opløses noget gammelt, så der istedet kan være plads til det nye. Uden religion anbefaler jeg gudsbevidsthed - Det guddommelige (hen), Helligånden og Mennesket er et. Hav både menneskelig og guddommelig natur.

Biblen, NT - Johannes (Åbenbaringen): "Nu er Guds bolig hos menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere."
_________________________
Gerth Drost
Top Svar Citer
#30251 - 19/06/2020 19:46 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 1075
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Må jeg byde dig på et glas vin 🍷

Kom nu op i omdrejninger og tal et sprog som vi andre kan forstå halvfuld

https://www.youtube.com/watch?v=pvcV7kixo1Y

Hvad med at kaste lidt brænde på bålet heart

https://www.youtube.com/watch?v=4ZtihFRxK28

Hvilke kræfter er vi oppe imod ler

https://www.youtube.com/watch?v=1P-929oSyjk

Vil du have telefonnummeret blinker

Your friend forever

Jan


Redigeret af ABC (19/06/2020 20:05)
Top Svar Citer
#30253 - 20/06/2020 17:25 Re: Gerth Drost [Re: ABC]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 1075
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Du skal ikke tage dig af mine drillerier - det er ganske uskyldigt ment heart

Følger du med i sådan noget her:

https://www.youtube.com/channel/UCprs0DXUS-refN1i8FkQkdg

Har set nogle af udsendelserne og de er vist ikke tabt bag en vogn...

Hav en fortsat god weekend smiler

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#30388 - 02/08/2020 07:37 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Indlæg: 529
Sted: Odense, Danmark
SKILLELINJEN OM ET NYT SLAGS FÆLLESSKAB I VERDEN

A siger: "I hinduismens er Brahma, Vishnu og Shiva - og Vishnu inkarnerede jo som menneskelignende: Krishna - ikke så meget ulig kristendommens Sønnen, der inkarnerede som Jesus Kristus. I oldtidens Grækenland var det Zeus, Apollo og Dionysos. Islam ærer tre profeter: Muhammed, Jesus og Moses. Egentlig er vi jo selv guddommelige."
Det havde nok været et for skørt genetisk rod i manglen på en logisk sammenhæng der. Helligånden har ikke sin egen krop til en seksuel reproduktion og det guddommelige er heller ikke sådan noget materielt i universet.

Wikipedia, Den fri encyklopædi: "Krishna er en af de største guder i hinduismen. Ifølge gængs tradition er han den ottende søn af Devaki. Krishna er en avatar af Vishnu, og i ISKCON/Hare Krishna-bevægelsen) regnes han for den højeste person og ultimative guddom, altets ophav." Her lyder det som om, at Krishna levede som en gud i form af et menneske, men han var jo selv en ´skabt´ søn.
Wikipedia: "Herkules, Søn af guden Zeus, var en guddommelig halvgud i græsk mytologi. Han blev født af Alkmene, som var dronning af Theben."
Wikipedia: "Jesus fra Nazaret/Kristus er den centrale figur i kristendommen. Han anses af de fleste kristne for at være en inkarnation af Gud, og ifølge den bibelske tekst var Jesus en selvstændig person, der bad til Gud, kaldte sig selv søn af Gud, udsendt af Gud, og som havde været hos Gud fra før, at verden blev til."
Wikipedia om Menneskesønnen: "Da fortolkningen af dette begreb eller udtryk tilsyneladende er omstridt, ville det være gavnligt om denne oversættelse kunne efterses af teologisk og sprogligt kyndige. Menneskesøn (menneskeskikkelse, menneskebarn, denne menneskesøn, menneskesønnen – hebraisk ben adam) stammer fra Bibelen og betegner dér først og fremmest i almindelighed et menneske som enkeltindivid i betydningen ´enhver´ eller ´en eller anden´, og dernæst en bestemt transcendent frelseformidler tilhørende de sidste tider. I Det Nye Testamente taler Jesus om en menneskesøn på en sådan måde, at han kan synes identisk med denne."

Jeg svarer: "Jeg er enig med nogle af de tilsyneladende moderne tænkende kristne, som har prædiket, at profeten Jesus ikke var bogstaveligt talt Guds søn, der istedet kan fortolkes billedligt (allegori, symbol og metafor) ligesom med myter, legender, sagn, eventyr, påståede hellige skrifter og kunst i et drømmesprog. Den slags underholdende historier handler etisk/moralsk noget om det uforklarligt overnaturlige og mennesker i et samspil. Et eksempel på dette er den gode helts/heltindes skæbnebestemte kamp imod det onde. På den måde har Biblens myte om Adam og Eva noget tilfælles med fortællingen om mennesket Jesus som Messias og hans guddommelighed. Idag er jeg, du og mange andre fornuftigt imod troen på en ny frelserskikkelse med et specielt kald som værende særligt udvalgt, hvilket dengang ifølge GT og NT mest om kun nogle få mænd blandt hele den jødiske befolkning blev kaldt for titlerne ypperstepræst, konge og profet. Muslimerne tror ikke, at mennesker har en guddommelig natur ligesom, da Jesus blev anklaget for blasfemi, hvor han svarede på spørgsmålet om sin sande identitet med ordene: "Jeg er." Sammenlign dette med profeten Moses møde med en gud ved tornebusken, som beskriver sig selv på en lignende måde. Koranen nævner derfor aldrig Helligånden og den relaterede dåb, der ellers har en vigtig rolle i Biblen vedrørende frelsen, liv efter døden og Himlen. Jeg opfatter, at Biblens gammeldages brug af ordet søn handler om hele menneskeheden (mennesket) og en selv som evighedens identitet. Du har selv tidligere sagt uden nogen spiritualitet, at du ikke tror på evigt liv, hvilket ikke harmonerer med det guddommelige? Et kendetegn ved guder og gudinder er udødelighed."

Nu finder jeg mystisk nok en relevant artikel fra en kristen profil hos et faktisk seriøst forum, hvor jeg citerer følgende fra ham: "Vi skal tolke selv – og tolke kreativt. Endelig har rabbinerne også været optaget af det, som forsvandt fra teksterne, hvad enten det var enkelte ord eller dele af en fortælling, som blev strøget under kategorien hedensk. Det gjaldt for eksempel beretningen om begyndelsen på Moses’ liv, hvor vi kun har den del tilbage, der handler om, at de jødiske drenge skal dø, fordi Farao mente, at der var for mange israelitter. Matthæus skulle vise, at Jesus var en god leder, så han søgte til historien om Moses, fordi Moses er den største leder i Det Gamle Testamente, da han fører israelliterne ud af Egypten og til det forjættede land. Matthæus finder den anden historie om dengang, hvor Egyptens farao så en stor stjerne og fik at vide af vise mænd, at en leder var født hos israelitterne. Ligesom den senere Herodes følte Farao sig også truet og han besluttede, at alle jødiske drenge skulle slås ihjel. Derfor blev Moses placeret i en ydmyg sivkurv. Parallellen er tydelig mellem den fjernede del af beretningen om Moses og historien om Jesus. Fra det ydmyge fødested, henholdsvis en sivkurv og en krybbe, stjernen over fødestedet, de vise mænd og flugten til Egypten. Da rabbinere læste Matthæus´ Jesus-version af den gamle Moses-historie, kunne de ikke lide det og derfor kan man i dag se, at noget er redigeret i historien om Moses. Jøderne ville simpelthen ikke risikere, at jøder begyndte at opfatte Moses som Guds søn, fordi intet menneske er i jødisk forståelse guddommelig. Kun Gud er Gud – og Moses var kun et menneske ligesom Jesus. Bibelen er bare første kapitel i en bog, og vi skriver selv de resterende kapitler." Flere oldgammel ikke-kirkelige skrifter oplyser om Jesus barndom ved eksempelvis flugten til Egypten og andet kontroversielt om hans liv.

Lidt senere læser jeg videre i en kristendomkritisk bog, hvilken jeg i cirka halvanden måned ikke har kigget i, hvor det næste informerer fra skriftet - Det uægte Matthæusevangelium: "Efterfølgende i deres ophold ved Egypten fører Jesus løverne til Jordanfloden, som deler sig, så de kan gå over til den anden side af den, hvor de kom fra." I bogen siges ydermere af forfatteren: "Derfor bliver Jesubarnets første år en rejse i opfyldelse af gammeltestamentlige profetier vedrørende en ny tidsalder og jødiske forestillinger om store mænds fødsel. Særlig karakteristisk er de træk i fortællingen om Moses, for netop i det bibelske Matthæusevangeliet skal Jesus optræde som en ny Moses. Dette fortsætter med historier fra Thomas´ Barndomsevangelium og efterlader et indtryk af, at skriftet er en samling og sammenskrivning af flere forskellige traditioner. Man kan efter behag tilføje flere episoder og nye historier."

Jeg opdager på internettet en ganske sekterisk side med teksten, der dog alligevel er noget interessant - citat: "Jesu synlige komme: I 2 Thess 2,8, taler Paulus om Jesu synlige komme (græsk: epifáneia, dansk oversættelse: ´når han kommer synligt´). Dette ord blev i den græske verden brugt om tilsynekomsten af noget, der tidligere har været usynligt, for eksempel guders tilsynekomst. I Ny Testamente bruges det især om Jesu fremtidige tilsynekomst i forbindelse med dommen og oprettelsen af Guds rige. I 2 Thess 1,7 bruger Paulus et udtryk, om Jesu åbenbaring (græsk: apokálypsis, dansk oversættelse: ´når Herren Jesus åbenbares fra himlen´). Ordet betyder afsløring eller afdækning. Det kan bruges om afsløringen af noget hidtil ukendt. Ny Testamente bruger det flere steder om Jesu fremtidige overgang fra den usynlige til den synlige verden (f.eks. 1 Pet 1,7.13). De udtryk bruges om én og samme begivenhed i verden." Det synlige er ligesom følgende:

Biblen, GT - 1. Mosebog (1,27): "Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem."

Jeg har undret mig over betydningen af der, hvor Jesus i Guds navn kærligt tilgav al folkets synd på træpælen, hans derefter genopstandelse og himmelfart, men idag fatter jeg det hjerteligt. Jeg tilbeder ikke mennesket Jesus. Jeg anbefaler, at man ikke omtaler os alle som fysiske guder/gudinder/guddomme, fordi at alle har istedet Helligånden tilfælles et sted i bevidstheden (Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et). Ligesom de monoteistiske religioner er jeg ikke en tilhænger af flerguderi. Ingen idag skal være en særligt personlig manifestation af det guddommelige fordi, der er noget guddommeligt ved os alle og naturen med dyrs liv er jo også en del af Riget. Jeg sagde engang til en skizofren religiøs mand: "Mennesker, de.....og så videre." Han reagerede skeptisk negativt på det med kommentaren: "Du lyder jo sindssyg, fordi du taler som om, at du tror, du personligt er en gud, altså Gud selv." Han misforstod mig, men jeg synes, at det blev den velbegavede Jesus også. Spirituel opvågning sker i bevidst selvrealisering som blandt andet hvem/hvad, at jeg i virkeligheden ikke er. Selv om, jeg kender til religiøse sekter, psykopater, sociopater, sindslidende, misbrugere og kriminelle, lever Det guddommelige som mennesket, hvor man allesammen er vor tids nye overraskende åbenbaring.
_________________________
Gerth Drost
Top Svar Citer
#30390 - 02/08/2020 14:29 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 1075
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Tror du på en skaber af universet? At der bag skabelsen af universet står et intelligent væsen?

Du har i en anden tråd skrevet dette:

Citat:
Mit åbenbaring lover altså evigt liv.

Hvad er det for et liv der er efter døden? Kan du løfte sløret lidt? Har du åbenbaret noget for os?

Når jeg tænker på en åbenbaring, så tænker jeg på et værk som Vandrer mod Lyset blinker

https://www.youtube.com/watch?v=zZEh1yxViNo

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 56 af 56 < 1 2 ... 54 55 56


Seneste indlæg
Samtaler omkring bålet...
af Arne Thomsen
04/08/2020 15:27
Eid Al-Adha
af ABC
02/08/2020 17:50
Gerth Drost
af ABC
02/08/2020 14:29
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af ABC
01/08/2020 15:06
Mellemrummet
af Thomas
29/07/2020 09:38
Nyheder fra DR
Puk Damsgård om eksplosion i Beirut: Li..
04/08/2020 22:29
LIVE Kæmpe eksplosion i Beirut - mange ..
04/08/2020 20:28
Ingen eksplosion i ledigheden: Men frygt..
04/08/2020 20:10
Nye tal: Eksplosiv udvandring fra Storbr..
04/08/2020 19:56
De har et forfærdeligt ry: Alligevel vi..
04/08/2020 19:14
Nyheder fra Religion.dk
Når sex frelser: Tidlige kristne mente,..
04/08/2020 06:08
Se billederne: Årets muslimske pilgrims..
04/08/2020 06:07
Hvem er stjernemenneskerne?
03/08/2020 06:23
Vi skal tolke selv – og tolke kreativt
30/07/2020 06:20
Den muslimske pilgrimsfærd er i år meg..
30/07/2020 06:19