annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4897187
Et andet syn 1213789
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 990512
Jesu ord 844020
Spirituel omsorg 792479
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
0 registrerede 65 gæster og 100 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 131 af 134 < 1 2 ... 129 130 131 132 133 134 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30136 - 28/05/2020 20:43 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Tillykke med fødselsdagen Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Jeg bruger timevis på mine indlæg til jer, men det er åbenbart spild af tid. Jeg kan heldigvis ganske snart forlade dette forum.

Hej mig selv og min evigt elskede.

Biblen, NT - Paulus´ Første Brev til Korintherne: "Enten I altså spiser eller drikker, eller hvad I end gør, skal I gøre alt til Guds ære. Væk ikke anstød, hverken hos jøder eller grækere eller i Guds menighed. Selv prøver jeg altid at være alle til behag og søger ikke mit eget bedste, men de andres, for at de kan frelses. Efterlign mig, ligesom jeg efterligner Kristus!"

Vrøvl! Det er afgudsbilleder. Ær ikke sådan mennesker som profeten Jesus Kristus, Apostlen Paulus, mig og så videre, fordi det er med Helligånden, at man er i den gode sags tjeneste for det udvalgte folk menneskeden. Om Det guddommelige - Vi skal ikke efterligne den slags særligt udvalgte mennesker fra Biblen, fordi ellers fatter i ikke, hvem som er den eneste ene en´, at vi burde efterligne. De kristne siger jo stadig endnu i nutiden, at mennesket er skabt i Guds billede og at Gud er kærlighed. Jamen, så efterlign istedet kun ham/HEN om dette.
#30147 - 30/05/2020 12:48 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg forsøger jo at forstå dig, og i Forum: OPLYSTHED (ny version) opsummerede jeg, hvad jeg mener at have forstået:
Citat:
Som jeg forstår dig, hævder du at kende Helligånden, og du hævder at menneskeheden er "det udvalgte folk", ligesom du sætter dig selv i en særlig - men ikke nærmere forklaret - position.

Har jeg forstået dig ret?
men du har ikke svaret.
Det ville lette forståelsen af dine ord, hvis du ville svare på opklarende spørgsmål.

Hjulpet af en artikel i dagbladet Information i dag er det gået op for mig, at jeg nok nærmest er panteist - "Gud er i alt - alt er Gud".
Det vil jeg se nærmere på.
Min fornemmelse er, at det ikke ligger langt fra, hvad du skriver om Helligånden.

Håber at høre fra dig.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30150 - 30/05/2020 18:28 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
veteran
Tilføjelse:
Jeg opdager nu - ved at google på panteisme - at jeg har været inde på dette emne før, for Google henviste mig til dette.
Sjovt at blive henvist til noget, man selv har skrevet blinker
Men jeg kan mærke, at jeg må længere ind i panteismen, for nok tror jeg, at naturen er Gud, men jeg tror også at Gud er mere end naturen.
Er det så Gerths Helligånden, det handler om?
Jeg ved det ikke tosset
Som sufien Rumi digtede:
"Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slød, der skjuler de evige sandheder."

Top Svar Citer
#30152 - 31/05/2020 05:38 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tillykke med fødselsdagen Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Arne T: "men du har ikke svaret. Det ville lette forståelsen af dine ord, hvis du ville svare på opklarende spørgsmål.
Jeg er nok nærmest er panteist - ´Gud er i alt - alt er Gud´. Min fornemmelse er, at det ikke ligger langt fra, hvad du skriver om Helligånden. Jeg tror, at naturen er Gud, men jeg tror også at Gud er mere end naturen.
Er det så Gerths Helligånden, det handler om?

1. Nå? I forklarer jo heller ikke personligt noget om jeres overbevisninger. Rolig nu - Slap dog af mand! Ligesom med mine henrykkelser og åbenbaring, var jeg søvnløs hele natten, fordi det føltes som en så meget intellektuel overraskelse af noget meningsfuldt i processen, da jeg skrev emnet ´troldspejl´ og opdagede som sædvanlig senere tilmed mere bekræftende forklaring om dette. Jeg gad derfor ikke, at jeg dagen efter svarede på dine spørgsmål, hvor jeg af den grund ikke var online her, i Facebook og på min telefon. Jeg lever med praktiske ting, hvor jeg altså har et liv udenfor trosfrihed forummet, hvilken jeg ikke er afhængig af.

2. Biblen, GT - Første Mosebog (Verdens skabelse): " I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden."
Du snakker en hel del om navnet Gud fra den kristne tro, men du minder noget om det meget mere primitive naturfolk (indianere)? Ligesom mennesket er også verden skabelsen, men den har ingen selvbevidsthed og derfor heller ikke et ´jeg´. Kun mennesket har sådan Helligånden ligesom med ordsproget - Kend dig selv. Det kan naturen ikke gøre og den er desuden uden en gudsbevidsthed, fordi der intet fattes i det. Dog er Jordens miljø ligesom mennesket også liv. Bemærk, at i projekt OPLYSTHED beskrivelsen nævnes ordet ´liv´, der kan fortolkes på forskellige måder: "Der er sådan et kærligt forhold til det guddommelige, livet, en selv, hele menneskeheden og´alt´ som Riget." Forskellen på naturlivet og Gud om Helligånden er: Menneskeheden forurener, ødelægger og dræber verdens liv med beskidte ting, hvilket ingen/intet kan mod Gud. Gud er udødelig, som ligesom Helligånden for os istedet handler billedligt om det evige liv i himlen, der usårlig ikke trues af denne verdens virkelighed, selv om skabningen planeten Jorden også lever ligesom et guddommeligt billede (Guds billede). Menneskets Jesus krop blev dræbt af syndige personers mørke, men som et verdens lys med budskabet om frelsen var han ikke fortabt. Helligånden er usynlig, hvor den derfor ikke er et fysisk billede, hvilket betyder, at Skaberen af alt (Gud = han - Det guddommelige = hen) vanhelliges aldrig af den materielle virkelighed.

3. NEJ! Men, i OPLYSTHED bestemmer jeg ikke over folket hvordan, at man fortolker Helligåndens betydning, fordi vi er forskellige.
#30155 - 31/05/2020 19:05 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
veteran
Rettelse til mit indlæg: #30150 - 30/05/2020 18:28:
Jeg citerede Jalal ad-Din Rumi's korte dejlige digt, men ser nu, at der har indsneget sig en totalt ødelæggende trykfejl.
Det rigtige er:
Citat:
"Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder."
Meget mere behøver jeg egentlig ikke for at indse, hvordan jeg vil søge at leve smiler

Top Svar Citer
annonce
Side 131 af 134 < 1 2 ... 129 130 131 132 133 134 >

Seneste indlæg
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af ABC
10/07/2020 20:39
Samtaler omkring bålet...
af ABC
10/07/2020 17:14
Vi læser det Nye Testamente
af ABC
01/07/2020 22:40
Lyser på vej
af somo
01/07/2020 22:29
Mellemrummet
af RoseMarie
30/06/2020 22:28
Nyheder fra DR
Sexskandale i Frankrig: Kvinder på gade..
10/07/2020 21:16
Lærer blev frikendt for voldtægt af el..
10/07/2020 20:42
Epsteins ekspartner afviser at have lok..
10/07/2020 20:23
Aflyste musikfestivaler laver radio og i..
10/07/2020 20:07
Philip Khokhar giver svar: Hvad betyder ..
10/07/2020 19:59
Nyheder fra Religion.dk
Eddike, kamelspyt og rodudtræk: Jødedo..
09/07/2020 06:17
Sex, skyld og skam i kristendom: ”Når..
08/07/2020 06:08
Religion i kufferten: Det betyder dine s..
06/07/2020 06:15
3 film: Sådan skildres Himmeriget
02/07/2020 05:50
Satanismens indtog i Danmark
30/06/2020 06:00