annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4742007
Et andet syn 1195283
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 968200
Jesu ord 831411
Spirituel omsorg 782333
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 66 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29528 - 08/04/2020 12:01 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1392

Citat:
… ”fordi skabelsen er på følgende måde: Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et.”

At mennesket ifølge bibelen er skabt i guds billede, og kan modtage guds hellige ånd/helligånden betinger - ligeledes ifølge bibelen - man gør guds vilje til sin død.

*
Top Svar Citer
#29532 - 08/04/2020 15:44 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 1970
Sted: Nørresundby
❤️💌

Udmærket Gerth

Dog undrer det mig lidt hvor stort et behov du har for at sætte tingene konstant ind i en stor bibelsk forkromet sammenhæng. Men forsætter du ud af det spor bliver du jo en meget lærd, klog, mand på området.

Tikka skal du ikke la dig slå ud af, hun/han har et meget uhyggeligt mørkt trist syn på kristendommen. Rent ud sagt et deterministisk bibelkonkordantisk mentalt helvede er der tale om, som ikke stemmer overens med Ånden i Nye Testamente eller Kristi Ånd. Men jeg tror du har luret at Tikka ikke er kristen og ej heller vil stå på mål for den bibelfundamentalisme hun fremstiller kristendommen som at være, og hvad hun/han repræsenterer kommer ikke i nærheden af det helt centrale i kristendommen, nemlig at være drevet af Ånden og det Guds Hellige Ånd. Ja Helligånden er for hende blot et mentalt forestillet størrelse og produkt af læsning. Ikke den levende Guds Ånd som Paulus og Jesus refererer til og demonstrerer virkningen af gennem fx Healing, helbredelsesgerninger.



Vi må vogte os for Tikka, ulven i fåreklæder der ikke selv mener hvad hun skriver, men har en iboende ondskabsfuld lyst til at fremstille kristendommen som kun at kunne være bibelfundamentalisme. Dog den samme bibelfundamentalisme kalder hun hjernespind. Og ateisten Simon elsker hende for denne foragt for kristendommen og latterliggørelse og parodi på kristendommen. Og siden har Simon holdt hånden over Tikka.

Men Gerth er Gerth der er Gerth, dig kører ingen om hjørner med. Og virkelig det elsker jeg dig for Gerth. Og du skriver også indimellem fremragende om tingene.


At omgås Simon og Tikka og Jørgen Primdahl kan på et tidspunkt kræve et voldsomt opgør, fordi ingen af de tre overhovedet forstår hvad det religiøse spirituelle dækker over. Man kan ikke engang få en interessant debat med dem herom, så frelste er de alle tre i deres vildfarelse om hvad 1) religion og det religiøse spirituelle dækker over og specielt 2): hvordan vi bedst karakteriserer det religiøse spirituelle i det a) folkelige kristne trosliv og dets SPIRITUALITET og b) mere kirkelige kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Sammenlignet med de tre ovenfor nævnte er du tusind gange mere interessant Gerth som Thomas var det. Og Thomas er virkelig kommet langt. Hvorimod de tre, Simon Jørgen Primdahl og Tikka aldrig nogensinde vil kunne foretage en personlig udvikling.

Jeg taler ikke for at vi skal være enige, jeg taler for at vi skal kunne have en interessant debat med hinanden. Men med de tre omtalte er det en umulighed, fastlåste som de alle tre er i deres fejlagtige forståelse kristendommen. Og det vil ingen nogensinde kunne ændre på, derfor kommer der også et tidspunkt man må have et radikalt opgør med dem. Og skulle man drøfte med eller kommentere på hvad de skriver, så gør jeg det fordi der kunne være en tredje part, høj begavet person, på sidelinjen der læser med. Ihvertfald skal vedkommende ikke snydes og bedrages af de tre.

Hvorfor folk kun har en destruktiv ondskabsfuld dagsorden skal jeg ikke kunne sige. Er det virkelig dumhed og uvidenhed eller er det bevidst at ville være destruktiv og usandfærdig og ondskabsfuld. Det kan være uvidenhed og dumhed.

Dog må det være værst for dem selv.

Og nogle gange trygler de ligefrem os andre der forstår alt det her med det spirituelle religiøse, om at vi må hjælpe dem og bringe dem ud af deres dæmoniske vildfarelser på området.

Men som Tikka skriver så belønner hjernen at man bibelkonkordantisk mentaliserer og hypnotiserer sig selv. Så hjernespind psykosen har sine indbyggede opturer, den psykose og farvel til virkeligheden man har kastet sig ud i ved at overtro hvert ord i bibelen.

Da Simon opdagede at dette var Tikkas ærinde for debat aktivitet her på trosfrihed, fredede han hende, nu var de allieret i fremme deres fladpandede ateisme samtidigt med at de gjorde grin med, latterliggjorde, kristendommen. Fremstillede kristendommen idiotisk eller som kun børn og idioter kan finde på at gøre det.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29567 - 14/04/2020 12:05 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Indlæg: 492
Sted: Odense, Danmark
SELVOPFYLDENDE PROFETI

Jeg henviser til det forrige emne ´indvielse af planeten jorden´, fordi her er noget mere relevant forklaring. Den er ment som en påstand, men i bestemmer selv, om i er uenige eller tror på det ligesom med min egen opfattelse af projekt OPLYSTHED´s symbol som værende et nyt pagtstegn. Ignorer igen de patriarkalske ord i citaterne:

Jeg citerede noget fra en profeti om endetidens ´Åndsudgydelsen´, hvor lidt af det var i Biblen, GT - Joels bog (Kapitel 3): "Før Herrens store og frygtelige dag kommer." Det lyder som et gammeldages sprog fra den tids gudsfrygt. Det er jo ikke ligesom en invasion fra himmelrummet med fremmede væsener fra en ukendt planet. Hav ikke en dommedags frygt og de andre tilsyneladende eskatologiske profetier i Biblens GT og NT lover en herlig begivenhed lige efter det såkaldte de sidste tider/dage. Frygt for en guds straf er et symptom på psykisk sygdom, hvorimod kærlighed er sundt for sindet, der også påvirker kroppens helbred ligesom Helligåndens kraft. For egoismen er kærligheden frygteligt, fordi det bliver fornuftigt dens egen endelige undergang hos mennesket og verdenssamfundet. Noget uselvisk er også uhyggeligt skræmmende for egoismen, der vil kæmpe imod til det sidste, men den har ingen integritet. Ordet ´fred´ er om forskellige ting som fravær af krig, en del af en menneskelig sindstilstand eller noget om forholdet mellem Gud (Det guddommelige) og menneskeheden. Fra jødisk sprog er det hebraiske ord for fred ´shalom´, der også kan positivt betyde: Trivsel, helbred, sikkerhed, velstand, fremgang, helhed og fuldkommenhed.

Riget er ikke kun i himlen, hvis du forstår, at bønnen Fadervor handler om folkets hellige ånd idag, hvilket jeg sammenligner med profeten Jesus ord i Biblens NT:

Markusevangeliet: "Tiden er inde, Guds rige er kommet nær; omvend jer."

Lukasevangeliet (Guds rige og Menneskesønnens dag): "Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: »Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer."

Johannesevangeliet om Helligåndens rolle (kapitel 16 Talsmandens gerning):"....vil jeg sende ham til jer. Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom."

Johannesevangeliet: "Fred være med jer! Som Faderen har udsendt mig, sender jeg også jer.« Da han havde sagt det, blæste han ånde i dem og sagde: »Modtag Helligånden!"

A: "Bliver det ikke blot til en ny religion, som andre skal tro på, hvor der er risiko for krig imod andre religioner?"

Nej! Et aspekt ved Helligånden er fred. Ydermere om det er projekt OPLYSTHED ikke en religion og derfor fører den ingen religionskrig.

Biblen, NT - Paulus´ Andet Brev til Korintherne (Kapitel 3 min forkortet version): "Nej, I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter. Ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod. At vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. Gør ikke som Moses. Herren er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed."

Biblen, NT - Paulus´ Første Brev til Korintherne (kapitel 6): "Men den, der binder sig til Herren, er én ånd med ham."

Tilhører du en religion for en oldgammel pagt eller istedet vores guddommelige skaber af alt? Gør ikke religion med dens ting, skrifter og ritualer til en afgud selv om, at både Gud og Helligånden nævnes i Biblen. De forskellige religioner er som det midlertidige kun menneskeskabt i tid og rum. Helligånden er dermed ikke forbundet med religioner, hvilket også gælder det evige selv. Alle har allerede Helligånden som beseglede. Ifølge Wikipedia Den frie encyklopædi: "Pagt stavedes også tidligere Pact eller Pakt og stammer fra det latinske pactum, pacta, der er beslægtet med pax, fred."

Ifølge DSL´s ordbog betyder ordet ´mission´ blandt andet: "Forkyndelse og udbredelse af en religion, især kristendommen." En moden kvinde spørger: "Har projektets spirituelle budskab brug for missionnærer?" Jeg svarer: "Nej!"

Himmeriget er nu og her. Sig derfor til jer selv med Helligånden som Ordet om frelsen: "Jeg er vejen og sandheden og livet."
_________________________
Gerth Drost
Top Svar Citer
#29632 - 19/04/2020 08:49 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Indlæg: 492
Sted: Odense, Danmark
AT VÆRE SOM EN GAVE

I Biblen er der et symbolsk, metaforisk og allegorisk sprog ligesom med dens lignelser. Den indeholder derfor ordene om Helligånden som noget, der: ´skænkes´, ´sendes´, ´gives´ eller ´kommer´.

DSL´s ordbog om ordet ´gave´ som blandt andet i overført betydning: "Hændelse, fænomen el.lign. der er til gavn eller fordel for noget eller nogen."

Alle har Helligånden og dens kraft selv om, der er dem, som ikke tror på det i deres liv, men de udtrykker ikke bevidst dens gode egenskaber. Helligånden handler billedligt i et menneskes liv bare om, at han/hun frivilligt lever med frelsen, hvor man med den er imod det onde til istedet et rigtig godt liv. Man får ikke evigt liv på grund af dåben som et ritual for en religion/trosretning. Helligånden sker istedet som et guddommeligt kald, fordi den er en naturlig del af mennesket. Det er altså for dårligt, når en person egoistisk grådigt vil have noget eller med begær nogen i der også risikoen for sindssyge. Helligånden er for folket ligesom en gave, fordi selv om et eller andet antal mennesker i hele verden ikke fortjener det, så elsk dem alligevel med en uselvisk invitation til Himmeriget. Lad gerne det ske som en global begivenhed.
_________________________
Gerth Drost
Top Svar Citer
#29704 - 25/04/2020 21:19 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 952
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Jeg vil gerne anholde dig for at sige, at vi ikke har evigt liv ler Menneskene skal da leve evigt såfremt de ønsker at gøre det heart Her kan jeg godt lide Vandrer mod Lyset som lader det være op til den enkelte om de vil fortsætte rejsen til Guds rige tommelop Indtil vi siger nej tak til denne gave, så har vi altså evigt liv, men det mener du måske også? Lad os give menneskene evigt liv og så lære dem hvad det indebærer? Et liv i kærlighed til alt og alle? Hvordan ellers have evigt liv? Hvis vi render rundt og slår hinanden ihjel, så bliver det lidt svært at leve evigt? Der er dem (JVerne?) som kun vil give evigt liv til de retfærdige? Og det er der da en hvis logik i? Men hvis vi nu lader de uretfærdige reinkarnere på jorden, mon så ikke de med tiden lærer at tænke som os andre? Er der overhovedet nogen retfærdige iblandt os? Det skulle da lige være os to blinker

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
glad Eid
af somo
25/05/2020 23:24
Vi læser det Nye Testamente
af ABC
25/05/2020 18:02
Kristnes Gudsliv - Åndsliv og SPIRITUALITET
af Hanskrist
25/05/2020 18:01
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Arne Thomsen
25/05/2020 13:23
Så er der linet op...
af ABC
25/05/2020 12:55
Nyheder fra DR
Blodbanker stopper med at teste for anti..
26/05/2020 06:04
Danske læger stopper forsøg med malari..
25/05/2020 21:26
Teknikudvalg sætter fagfolk til at efte..
25/05/2020 21:13
Danmark har brug for 200 milliarder kron..
25/05/2020 21:05
LÆS SVARENE om hjemmearbejde efter coro..
25/05/2020 20:40
Nyheder fra Religion.dk
Naiha Khiljee: Velgørenhed skal være b..
20/05/2020 06:08
Halal smelter sammen med bæredygtighed
19/05/2020 06:22
10 ting “Unorthodox” lærer os om ha..
18/05/2020 06:26
Knud Romer: Jeg har mistet mit kongerige..
15/05/2020 05:54
Serie: Hvordan forstår religiøse leder..
15/05/2020 05:51