annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4742007
Et andet syn 1195283
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 968200
Jesu ord 831411
Spirituel omsorg 782333
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Gerth 62 gæster og 23 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 54 af 55 < 1 2 ... 52 53 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29449 - 26/03/2020 08:30 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth, du skriver:
Citat:
Jeg forstår ikke din kommentar om den blå farve. Er det en kritik eller bekræftelse og hvorfor?
Mit svar:
Det var blot en uddybning af farveuniverset i den ortodokse kristendoms ikoner.
M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29450 - 26/03/2020 17:44 Re: Gerth Drost [Re: Arne Thomsen]
Gerth Online   content
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Arne: " Det var blot en uddybning af farveuniverset i den ortodokse kristendoms ikoner."

Men, jeg har fornylig læst en kristen mands ord om den blå farve, hvilket han også beskrev som Helligånden. Dit link virker ikke troværdigt nok for mig, der blot er en eller andens personlige synspunkt og den grønne farve bruges ikke om den. Alt efter menneskers overbevisninger har man forskellige opfattelser af den slags emner om virkeligheden. Eksempelvis New age spiritualitet har en anden tro på farvers betydning om energier som auraer og chakraer. Min gode bekendt har en anden mening om det end du. Hvad er din fortolkning om den gentagne blå farve i den kristne kunst om Jesus, Jomfru Maria, hans disciple og helgener? Selv den verdensberømte Leonardo Da Vinci efterlignede den slags kunst sådan og han var ikke den gængse kristne. Desuden handler emnet om mere end de forskellige kristne trosretningers udtryk i malerier. Jeg følte der i mit skriveri en igen kraftfuld ny henrykkelse i mig selv som noget sandt for mig og derfor er alle jeres reaktioner ligemeget nu om denne åbenbaring.

P.s. i min Facebook profils emne ( ligesom her på side 53 ) tilføjer jeg om den blå farve på Jesus, Jomfru Maria og Helligånden: hans disciples og helgeners kapper.
#29451 - 26/03/2020 21:05 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg søgte blot at fortælle om, hvordan farvesymbolikken generelt er i den ortodokse kristendoms ikoner.
Der er mere om det her omend det moderne kan forekomme noget forfladiget.

Det er jo bare sådan, som de gør det - de ortodoks kristne.
Det passer ret godt med min måde at opleve på, men du har det jo tydeligvis anderledes - og hvorfor ikke bare lade det være sådan? blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29459 - 27/03/2020 22:27 Re: Gerth Drost [Re: Arne Thomsen]
Gerth Online   content
godt igang
HIMMERIGET ER VIRKELIGT

Jeg henviser til mit forrige relevante emne ´menneskets guddommelighed´.

A: " Det passer mig ret godt med min måde at opleve på, men du har det jo tydeligvis anderledes og hvorfor ikke bare lade det være sådan?"

Jeg svarer: "Ja, jeg blander mig ikke kværulantisk imod jer med anklager om volapyk, men flere af os er vel her for en skrivende kontakt med hinanden, så vores tråde får en dialog eller diskussion? En samtale er, at når man taler med nogen, så er der ikke kun en´ taler. Helligånden handler blandt andet om en god kommunikation."

Mine tekster er ikke religiøst højtidelige som Biblens, hvilken en hel del mennesker analyserer flere eller mange gange. Lige efter mit nye emne ´menneskets guddommelighed´ skete der ved et internet forum noget, hvor jeg fornemmede kraftfuldt, at mon profilerne Simon og Somo i deres seneste tråde samtidigt har skrevet noget, der ligner den om eksempelvis ordene ´bjerg´ og ´himmel´? Min senere undersøgelse af dette sker som en bekræftelse om de fællestræk. Somo citerer Koranen om engang en mands himmelfart på et bjerg ved den nu klippemoske´ og Simon nævner ordet ´klippe´ (stort, sammenhængende og urokkeligt stenstykke som fx udgør en del af et bjerg).

Senere skriver jeg til A: " Du kopierede et link til en for mig utroværdig side om den blå farves betydning fra en kvinde med en slags New Age spiritualitet. Til trods for det, sker der for mig noget mere bekræftende igen der om mit emne. Hun siger om blåt: " Lys blå – Det himmelske og transcendente. Mørk blå – Kosmos ( I den brede forstand er kosmos et ordnet eller harmonisk system ) Det overjordiske og uforklarligt overnaturlige."

Jeg omskriver hendes formulering til: Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et.

Og så opdager jeg herefter lykkeligt følgende om dette endvidere afklaring på Gyldendals store danske leksikon:" Historisk forbindes himmelsymbolikken med høje, ofte skyomkransede bjerge (hellige bjerge) eller med et verdenstræ, der forbinder Himmel og Jord. I jødedom, kristendom og islam opfattes himlen dels som en hinsidig lokalitet, dels som en omskrivning for Gud."

Ydermere sammenligner jeg i Biblen GT´s livstræ med NT´s budskab om Helligånden, hvor jeg genkender min forklaring i det samme leksikon: " Livets træ, symbol, der kan være afledt af forestillinger om et verdenstræ, der forbinder jord og himmel. Livets træ er i GT det træ, der giver evigt liv, men som mennesket mistede adgangen til ved at spise af kundskabens træ. Med Jesu stedfortrædende lidelse har det kristne menneske atter fået adgang til livstræet."
Gads religionsleksikon: " ´Oplysningens træ´ er ifølge Buddha legenden det, som den historiske Buddha mediterede under og efter syv dage opnåede sin oplysning eller endelige erkendelse." Bemærk, i Biblen er tallet syv om fuldkommenhed.

Og nu indser jeg, at mit livs åbenbaringer har indholdt blandt andet noget om de i Biblen hellige tal 3, 7 og 40.
#29462 - 29/03/2020 20:35 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Online   content
godt igang
NYHED

Dette er en tilføjelse til mit nyeste emnes slutning her på side 54 ´himmeriget er virkeligt´.

Ved min fyrre års alder pagt gennemgik jeg en metaforisk ørkenvandringoplevelse som både fysisk og psykisk renselse imod en sindsygt dum ondskab, der skete i cirka fyrre dage. Nu sker der noget, som jeg i en forudsigelse forventede, hvilket er, at min nuværende nye alenetids himmelske bjergoplevelse i mig selv igen videre samlet set varer i cirka fyrre dage om et nyt håb.
Side 54 af 55 < 1 2 ... 52 53 54 55 >

Seneste indlæg
glad Eid
af somo
25/05/2020 23:24
Vi læser det Nye Testamente
af ABC
25/05/2020 18:02
Kristnes Gudsliv - Åndsliv og SPIRITUALITET
af Hanskrist
25/05/2020 18:01
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Arne Thomsen
25/05/2020 13:23
Så er der linet op...
af ABC
25/05/2020 12:55
Nyheder fra DR
Danske læger stopper forsøg med malari..
25/05/2020 21:26
Teknikudvalg sætter fagfolk til at efte..
25/05/2020 21:13
Danmark har brug for 200 milliarder kron..
25/05/2020 21:05
LÆS SVARENE om hjemmearbejde efter coro..
25/05/2020 20:40
Top 10: Her er de største ansøgere til..
25/05/2020 20:26
Nyheder fra Religion.dk
Naiha Khiljee: Velgørenhed skal være b..
20/05/2020 06:08
Halal smelter sammen med bæredygtighed
19/05/2020 06:22
10 ting “Unorthodox” lærer os om ha..
18/05/2020 06:26
Knud Romer: Jeg har mistet mit kongerige..
15/05/2020 05:54
Serie: Hvordan forstår religiøse leder..
15/05/2020 05:51