annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 5584167
Et andet syn 1276323
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1108933
Jesu ord 901446
Spirituel omsorg 825093
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
0 registrerede 77 gæster og 22 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29705 - 25/04/2020 23:44 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Det er interessant, synes jeg, at I så småt begynder at fokusere på, om der findes evigt liv - et liv efter døden.
Er det en naiv ønskedrøm - eller fortsætter vi faktisk at eksistere efter døden?

Den katolske kristne kirke har tjent mange penge på betalt syndsforladelse.
I hinduismen har genfødsel og karma retfærdiggjort diskrimination af de kasteløse.
Der findes mange beskrivelser af nærdøds-oplevelser.

Den fuldstændigt ophørte eksistens er særdeles vanskelig at affinde sig med - men er den alligevel ikke det mest sandsynlige?

Og hvad med alt andet levende, genfødes det også?

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29706 - 26/04/2020 00:35 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Gerth:

Citat:
Man får ikke evigt liv på grund af dåben som et ritual for en religion/trosretning.

Nej nok korrekt og tror Paulus var enig med dig, vil være enig med dig heri. Dåben var for ham at gamle Adam blev lagt bag os, i graven, at vi lod gamle Adam død.

Hvis Paulus så et menneske der var døbt men ikke udviste tegn på Helligånden, ja så døbte han dem om igen, fordi så var de endnu ikke kommet til tro = havde fået Helligånden som det Guds nådesværk (gave) med os det er et udtryk for.

Ordet nåde hedder på latin gratia og som du næsten kan høre det af ordet, så betyder det, at det er GRATIS noget man ikke kan eller skal betale for. Nåden er ALTID gratis er altid givet på forhånd. Guds nåde er et udtryk for hans kærlighed, og den giver han betingelsesløst til alle mennesker.

Arne:

Citat:
om der findes evigt liv - et liv efter døden

Det er nu ikke efter døden, men her i tiden og rummet, mens vi lever. Det er ikke abstrakt, det er konkret. Lykkes det os at iklæde os evigt liv = Kristus, da har vi besejret døden, den kan nu ikke fratage os noget da vi allerede er afdøet fra det forkrænkelige dødelige menneskelige.

Dåben er følgende:

Citat:
For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:

Døden er opslugt og besejret.

Død, hvor er din sejr?

Død, hvor er din brod?

At iklædes uforgængelighed = at iklædes Kristus: Vores Åndelige Himmelske legeme vi allerede har nu. Kristus Legemet, som Rudolf Steiner kalder for JEG -legemet ind i verden, i overensstemmelse med Jakob Böhme's tænkning.

Måske, måske ikke, paradoksalt at sige sådan når vi påtænker at Paulus i Galater brevet siger: "jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig", bedøm selv. Vi kunne jo sige det er JEG der lever i kraft af Kristus.
#29707 - 26/04/2020 01:21 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne

Det er interessant om livet fortsætter efter døden og om det gælder for alle og ikke bare mogle heldige kartofler ler

Måske vi må nøjes med at tænke over tingene? Vi kan jo ikke så godt slå os selv ihjel for at få besvaret spørgsmålet? Det synes ikke at være vejen frem? Hvordan gribe tingene an?

Jeg kan ikke huske tidligere liv, men det er der åbenbart andre som kan:

https://www.youtube.com/watch?v=T53mmpq6ZmM

https://www.youtube.com/watch?v=xNG2TFTRnwo

Kan vi hænge vores hat på dette og erklære reinkarnation (og dermed evigt liv?) som et faktum? Skal der ikke lidt mere kød på sagen? Hvor opholder man sig mellem inkarnationerne? Osv...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#29709 - 26/04/2020 10:31 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Hanskrist]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Jeg minder jer om, at min personlige opfattelse ikke repræsenterer projekt OPLYSTHED´s beskrivelse, fordi den handler ikke om mig selv personligt. Derfor er alle mine emner og skriverier her ikke højtideligt hellige skrifter.

Hans K´s kommentar til Arne om dåben: "Det er nu ikke efter døden, men her i tiden og rummet, mens vi lever. Det er ikke abstrakt, det er konkret. Lykkes det os at iklæde os evigt liv = Kristus, da har vi besejret døden, den kan nu ikke fratage os noget da vi allerede er afdøet fra det forkrænkelige dødelige menneskelige." Jeg synes, at du her endvidere besvarer ABC´s pjat. Desuden har vi allerede diskuteret dette i en anden tråd om Arnes tvivl på ens tidløse eksistens og ABC´s New Age spirituelle tro på reinkation og karma. Der er heldigvis nu kun to uger til, at jeg har andet i mit liv at lave end noget her.

Han/hende som er rettroende i sit liv om frelsen, vedkommende kender bevidst dermed også til sandheden om Himmerigets evighed. Alle er født med frelsen, altså Helligånden, men den voksne uden en ægte tro på den lever istedet i illusionen om fortabelse på en psykisk/fysisk dårlig måde med syndige fristelser, sygdom, egoismen og det onde, hvor Helligånden for den person kun er noget latent i ham eller hende. Derfor skrev jeg i emnet ´at være som en gave´ om tilgivelse: "Selv om et eller andet antal mennesker i hele verden ikke fortjener det, så elsk dem alligevel med en uselvisk invitation til Himmeriget." Tror nogen på dårlig karma, så fordømmer de andre og dem selv. Der er de mennesker, som erfarer guddommelige mirakler, undere, tegn og åbenbaringer om dette som en viden. Frelsen sker også som en spiritualitet med oplysende selvrealisering i erkendelse, indsigt, renselse og helbredelse, hvilket ved menneskets personlige udvikling/afvikling er en mental opvågning fra verdens løgn og bedrag. Det omtales som, hvor alting går op i en højere enhed for en selv.
#29711 - 26/04/2020 13:08 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Jeg synes ikke, jeg her ser andre end ABC tro på, at vi mennesker har et liv efter døden - og hvad med andre levende væsener dyr og planter m.m.?

En nærliggende tanke er da - synes jeg - at religiøse prædikanter lover os evigt liv - hvis blot man vil tro på dem.

Men indrømmet - det er da også - synes jeg - isnende skræmmende totalt at tilintetgøres.
Alligevel er det da - tror jeg - det mest sandsynlige.

Mon ikke det også var dét Piet Hein tænkte på:
Citat:
Husk at elske mens du tør det.
Husk at leve mens du gør det.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >

Seneste indlæg
Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
af Arne Thomsen
24/10/2020 19:15
Gerth Drost
af Gerth
24/10/2020 11:06
Kommunikationen her på Trosfrihed.dk
af Arne Thomsen
23/10/2020 22:00
Vi tolker det åndelige for åndelige
af Arne Thomsen
23/10/2020 15:04
Samtaler omkring bålet...
af Hanskrist
20/10/2020 18:21
Nyheder fra DR
Fugleinfluenza i Rusland får styrelse t..
24/10/2020 23:09
På listen over mest eftersøgte terrori..
24/10/2020 22:09
Læger vil have regionale centre til cor..
24/10/2020 21:51
Ministerium slår fast: Intet krav om mu..
24/10/2020 20:51
Forskere opdager forsvunden kontinentalp..
24/10/2020 20:45
Nyheder fra Religion.dk
Hvad kan buddhismen lære os om ro?
19/10/2020 06:36
Ritualers sociale betydning er omskærin..
14/10/2020 06:00
Forsker: Konspirationsteorier og religio..
13/10/2020 06:00
I år blev konfirmanderne voksne 
12/10/2020 06:30
Paven fordømmer neoliberalisme og “ha..
07/10/2020 06:33